Přípravy na demonstrační lety Crew Dragonu jsou v plném proudu

Pokud vše půjde podle plánu, první polovina příštího roku bude nabitá – čekají nás dvě demonstrační mise Crew Dragonu, jedna bez posádky a jedna s posádkou, a navíc by mezi nimi měl proběhnout ještě test únikového systému za letu. Jak vypadá aktuální harmonogram a jak probíhají přípravy, se dozvíte v článku.

Počítačově vygenerovaný Crew Dragon během dokování k ISS (Zdroj: SpaceX)

Aktuální harmonogram (červenec 2017)

  • Demonstrační mise DM-1 (bez posádky) – únor 2018
  • Test únikového systému Crew Dragonu za letu – duben 2018
  • Demonstrační mise DM-2 (s posádkou) – červen 2018

Pokud tento harmonogram vydrží, SpaceX by tak vyneslo posádku na ISS dříve než konkurenční Boeing, čímž by si firma mohla nárokovat trofej ve formě vlaječky, kterou na stanici zanechala poslední posádka raketoplánu pro příští astronauty, kteří poletí z amerického území.

Průběh misí

Mise DM-1 a DM-2 budou velmi podobné, hlavním rozdílem bude (ne)přítomnost posádky. Po startu rakety a vypuštění Dragonu na orbitu loď provede automatické dokování s ISS (nebude tedy manuálně zachytávána robotickým ramenem jako v případě současného nákladního Dragonu) a loď následně stráví několik týdnů na stanici. Poté se odpojí a provede klasický návrat na zem, přičemž pomocí padáků přistane v oceánu, kde bude Dragon následně vyloven.

Momentálně probíhá trénování záchranných operací pro neobvyklé situace, které by mohly nastat po návratu Crew Dragonu a při kterých by museli zasáhnout záchranáři spadající pod USAF. K trénování se využívá maketa v životní velikosti se stejným poklopem, kterým bude disponovat finální Crew Dragon:

Trénování záchranných operací s maketou Crew Dragonu (Foto: SpaceX)

Mezi misemi DM-1 a DM-2 proběhne ještě test únikového systému Crew Dragonu za letu. Ten je momentálně plánován na duben 2018 a bude k němu využit Dragon z mise DM-1. Test bude probíhat tak, že upravený Falcon 9 (spekuluje se, že by mohlo jít o již použitý první stupeň a že raketa nebude vůbec disponovat druhým stupněm) odstartuje z rampy po suborbitální trajektorii a během fáze letu, kdy na raketu působí největší aerodynamický odpor (normálně zhruba 70 sekund po startu), dojde k aktivaci únikového systému, načež se zažehnou motory SuperDraco, které během okamžiku odnesou Crew Dragon do bezpečí. Ten následně na padácích přistane v oceánu.

Je nepravděpodobné, že bude během tohoto testu možné provést přistání prvního stupně. Předpokládá se, že po odletu Dragonu dojde k poškození prvního stupně v důsledku vzniklého aerodynamického náporu. Na druhou stranu, to samé se předpokládálo u podobného testu rakety New Shepard společnosti Blue Origin, a ta nakonec taky dokázala úspěšně přistát.

Únikový systém Dragonu byl v minulosti už jednou otestován (v květnu 2015), ale tehdy se jednalo o test úniku z rampy pro případy, kdy dojde k nehodě ještě před startem:

Příprava rampy

Obslužná věž a rameno pro nástup posádky do lodi Starliner společnosti Boeing (Zdroj: NASA)

Všechny tyto mise proběhnou z rampy LC-39A. Předtím je však na rampě potřeba provést určité úpravy – především instalaci ramene a přípravné místnosti pro nástup posádky do Crew Dragonu. Rameno jako takové už je nějakou dobu vyrobené a instalace je údajně plánována na konec podzimu. Zdá se pravděpodobné, že proběhne souběžně s provedením úprav potřebných pro zajištění kompatibility rampy LC-39A s Falconem Heavy – tyto práce by měly začít po znovuzprovoznění poničené rampy SLC-40.

Na obrázku vpravo vidíte věž a rameno pro loď Starliner společnosti Boeing, která bude stejně jako SpaceX dopravovat astronauty na ISS v rámci programu Commercial Crew.

Výroba Dragonů

Od Josepha Stiche z NASA jsme se nově dozvěděli, že SpaceX momentálně vyrábí čtyři různé exempláře Crew Dragonu – jeden kvalifikační pro testování na zemi, dva pro demonstrační mise DM-1 a DM-2 a jeden pro první ostrou misi, která by teoreticky mohla proběhnout někdy koncem roku 2018.

V březnu 2017 mimochodem proběhly testy systémů na podporu života ve speciálním modulu ECLSS (Environmental Control and Life Support System), který byl co nejvěrnější skutečným systémům, které budou použity na Crew Dragonu:

Skafandry SpaceX

Největší neznámou jsou však zatím stále skafandry, kterými bude vybavena posádka Crew Dragonu. Boeing už svoje skafandry představil, ale SpaceX podobu těch svých stále úzkostlivě tají. Elon Musk se v minulosti chvástal, že budou stylové a “cool”, takže jejich představení fanoušci pochopitelně napjatě vyhlížejí. K dispozici máme jen tyto dva obrázky a video o Crew Dragonu, ale nejedná se o zrovna aktuální materiály a není tak vůbec jasné, jak moc vlastně odpovídají výslednému produktu:


Související články a videa:


Líbí se vám takovéto články? Chodíte na ElonX rádi a chtěli byste, aby web zůstal bez reklam a autor mohl nadále vydávat kvalitní obsah? Vyjádřete svou podporu a spokojenost pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už web podpořili. Děkuji za přízeň!

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
pes Džokovič Novák

Ruku na srdce – kdo těm termínům věří? : ) (já bych rád)

Jirka Hadač

Nic prosím ve zlém, pane Novák, ale na tuto otázku se ptáte dle mého na špatném serveru, tady by se z principu mělo a musí Elonovi věřit :-D, ikdyž popravdě, mám to podobné jako vy, ale pokrytecky mlčím 🙂
Teď vážně, já bych jim moc rád věřil. Jsou sice už zapsaní jako první soukromníci, co dosáhli orbitu, ale určitě by se raději přidali do trojlístku SSSR-Rusko, USA, Čína s dopravením lidí na orbit. I bramborová bude víc než žádná.

Tomáš Pejchal

Dovolím si nesouhlasit – na kvalitní server (jako je tento) naopak patří diskuze a kritický racionální pohled, nikoli slepé následování a glorifikace všeho, co souvisí se jménem Elona Muska.

Jirka Hadač

Příště do té věty dám víc smajlíku 😉 aby bylo jasné, jak ten názor myslím.

Jansa Jaroslav

Nákladní Dragon by mohl testovat přistávání na pevninu jak motorů tak výsuvných noh.

Evzen

Na co tedy budou motory SuperDraco kdyz se neplanuje motoricke pristani? Pouze na abort?

Kamil

Vidím to tak, že Dragony jsou pro Space X slepá ulička. Dodělají je a budou nějaký čas provozovat kvůli NASA, ale žádný další rozvoj nebude. Prioritu dostane loď pracovně zvaná miniITS, spojující druhý stupeň rakety s nákladovým prostorem, případně kabinou posádky, která bude startovat místo druhého stupně Falconu Heavy, případně na větší raketě a bude umět přistát vcelku a motoricky.

Von Schmeks

Nemyslim si ze je to tak uplne slepa ulicka. Je to bezpochyby dolezity krok pre SX k osvojeniu si letov s posadkou. Bez dragona by urcite ITS nebol mozny. To je ako povedat ze misie Gemini boli pre let na mesiac slepou ulickou. Je to velmi potrebny vyvoj a az realne misie CrewDragona ukazu akym smerom pojde vyvoj ITS.