Nejnovější verze autonomního softwaru Tesly bez problémů zvládá situace, které jí loni dělaly velké problémy
Tesla už od loňského podzimu testuje svůj autonomní řídící software FSD Beta ve spolupráci s vybranou skupinou běžných řidičů. Ti pravidelně provádějí testovací jízdy a zveřejňují je na YouTube. Kdokoli tak může snadno sledovat, jak si nové verze softwaru vedou ve srovnání s těmi předchozími. Zlepšování je ale dost postupné, takže vynikne spíše při pohledu napříč delším časovým obdobím.
Sestříhal jsem proto jednoduché video z jízd Jamese Lockea, který s každou novou verzí softwaru dělá totožný okruh pro snadné porovnání změn. Jak ukazuje video, systém se za posledních 9 měsíců opravdu hodně zlepšil. Jedna z prvních verzí FSD Bety z října 2020 (2020.40.8.11) dělala spoustu velkých i malých chyb, zatímco nejnovější verze 9.1 na těch samých místech nemá sebemenší problémy.
Nutno však dodat, že Jamesův testovací okruh patří spíše k těm jednodušším, jelikož silnice jsou široké a dobře značené a trasa nevede rušným městským centrem nebo třeba úzkými uličkami. V takových situacích zatím stále má problémy i nejnovější FSD Beta, jak ukazují různé testovací jízdy jiných YouTuberů. Každopádně je evidentní, že systém se neustále zlepšuje, takže je snad jen otázkou času, než bude jezdit sebejistě a spolehlivě i ve velmi komplikovaných situacích.
- Mise Starlink 12-6 - 27. 12. 2024
- Mise Starlink 11-3 - 23. 12. 2024
- Mise Starlink 12-2 - 19. 12. 2024
https://www.lidovky.cz/byznys/tesla-elon-musk-elektromobil-autopilot-samorizeni.A210817_214046_ln_ekonomika_kov
Sa mi páči ako skeptici posúvajú svoj skepticizmus, pred tým by FSD údajne v živote neprešiel kruháč, teraz pre istotou je problém desiatka cyklistov či výbuch auta, nabudúce to bude čo ? Zosuv pôdy ?
Napadá me jeste tornado, stádo lednich medvědů přecházející silnicí nebo rodící žena uprostřed dálnice.
A málem bych ještě zapomněl na hrozbu povstání tesel. Co když si tesla uvědomí své ja a bude chtít ovládnout svět? Copak nikoho nenapadlo, ze nás tesla může uzamknout v autě a nepustit ven? A co ztráta pracovních míst? Co když tesly začnou pracovat
u montážních pásů ? Nikdy nezapomenu,jak jsem prvně viděl model 3. Ty světlomety, tam bylo něco víc. Taková ta jiskra, která říkala, jednou zotrocim lidstvo. Klika, ze inteligenti s alobalovou čepici varují proti čipům v očkování, jinak by nás měly tesly uz v kapse.
urcite to budu podobne kusky: https://www.forbes.com/sites/thomasbrewster/2021/04/29/watch-a-tesla-have-its-doors-hacked-open-by-a-drone/?sh=7bb18df01a2b
Ukaz mi soft , ktory sa neda napadnut, a bud si isty , ze existuje velmi vela ludi, co budu vyslovne cielene pracovat na tom, aby AI v tesle ale aj inych autach dokazali hacknut a narobit o dost vacsie problemy, ako len otvorit dvere. Uz teraz mas plno prikladov, :
https://www.wired.com/story/tesla-model-x-hack-bluetooth/
Zdravím, je to úžasné, paráda. Jen by to chtělo, aby to bylo oboje ve dne. Takto to ztrácí trošku ten efekt v porovnávání. Ale jinak dobrý…
A také by mě zajímalo, jak se zachová, když jede ve svém pruhu a třeba v pravém pruhu jede jiné auto a “dotkne” se té společné bílé čáry. Jestli taky “dupne” na brzdu 🙂
Bohužel James ten svůj testovací okruh s FSD Betou 9+ zatím dělal pouze v noci. Ale možná udělám v budoucnu další podobná srovnání, tak se pokusím najít příklady, kde jsou obě jízdy ve dne.
Doporučuju videa od Chuck Cook.Na svém testovacím úseku má řadu velmi obtížných situací jako je nechráněný nájez vlevo na 6 proudou silnici. K testům přistupuje poměrně metodicky a často mnohé situace opakuje, aby důkladně otestoval systém. Taky dodržuje stejné podmínky. Například denní dobu nebo to, že auto nesmí být “vedeno” jiným autem před ním.
Zatím mnoho z těchto náročných testů Tesla nezvládá, ale o to lepší je sledovat postupný progress.
Jo, Chuck má dobrá videa.
Rozhodne sa FSD zlepšuje ale ide to pomaly, Elon si myslel, že to bude za 1-2 roky ale už aj on priznal, že je to beh na dlhú trať a tie pokroky to dokazujú, ešte potrvá tak cca 5 rokov kým to dostanú do ako tak použiteľného stavu. Zároveň si nemyslím, že by to niekto dokázal skôr. Napr. prechod cez viacpruhovú cestu do ľava robí stále problémy. https://www.youtube.com/watch?v=tbMLW7QBspM Zároveň tak trochu neverím, že v blízkej dobe by niekto dosiahlo úrovne 5, na cestách sa stávajú rôzne situácie a AI ich nebude schopná vyriešiť. Nejde len o to vedieť udržať auto medzi čiarami na vozovke ale hlavne vedieť správne konať počas krízovej situácie. Napr. pri nehode vznikne požiar, horiace auto bude blokovať svoj a čiastočne aj druhý jazdný pruh, autonómne auto vyhodnotí, že cez medzeru prejde a určite sa o to pokúsi. Pritom žiadny rozumný vodič by to nespravil, hrozí riziko výbuchu už horiaceho auta, proste logické by bolo otočiť sa. Pochybujem, že takéto situácie budú vedieť autonómne auta niekedy riešiť a preto zastávam názor, že sa im nikdy nebude dať veriť, je jedno či budú používať kamery, Lidar, či radar. Ľudské konanie v zložitých situáciach proste nepôjde naučiť/naprogramovať ešte hodne dlhú dobu. A ak to nakoniec tá AI dokáže, mali by sme sa začať báť o vlastné životy, s pohľadu aby zrazu nebola múdrejšia ako sme mi sami 🙂 Viem sci-fi a Terminátora poznáme asi všetci ale možno raz to bude reálna hrozba.
5 let? S tím jak množství dat pro neuronovou síť (počet aut Tesla na cestách) roste každý rok exponenciálně o 50%? Nenechte se vysmát… S posledním bodem souhlasím částečně. General AI nás může chtít vyhladit úplně stejně jako v každém dystopickém AI scifi. Nicméně Tesla FSD je pořád ještě hodně “narrow” AI – dokáže jen a pouze řídit.
tú sieť už kŕmia nejaký čas ale zatiaľ to stále pokrivkáva na obe nohy, áno Elon sľubuje nový počítač, ktorý by s tým mal rapídne pomôcť ale v zázraky neverím. V pokrok určite áno, FSD sa bude zlepšovať a bude spoľahlivejšie, akurát to bude trvať dlhšie. Ako som napísal ja osobne to vidím na roky a nie na mesiace.
Aktuálně zcela přepsali všechen FSD software v rámci přechodu na Tesla Vision bez radaru, takže si myslím, že to rychlé učení přijde až teď.
Při pohledu na cenu akcií Tesla se nedivím. Musk musí neustále udržovat investory v očekávaní něčeho prelomoveho. V okamžiku, kdy řekne “máme hotovo”, se cena zhroutí. Investoři čekají zázraky a dokud v nich budou věřit, tak cena bude taková, jaká je.
Tím nechci říct, ze by vozy Tesla byly špatné. Naopak, považuju je za jedny z nejlepších.
Hotovo ale znamená 100 milionů robotaxi generujících $10/hod v průměru třeba 12 hodin denně nepřetržitě po celý rok, tedy asi 1 bilion dolarů kvartální obrat.
A tržní kapitalizace by v tom případě byla někde na úrovni HDP USA 🙂
Ale ja myslel reálné “máme hotovo”. Ne scifi, kterým krmí naivni spekulanty.
Ale schopnost taxikařit je přesně to “hotovo”, o které jim od začátku jde. Jakmile autopilot zvládne řídit bez zásahu člověka, pak zvládne i taxikařit.
Otázka za milion. Proč by nás AI chtěla vyhladit? To je donekonečna omílaný nesmysl. A to te dvou důvodů.
1) i ten nejlepší SW v nejlepším HW se ani na míli nepriblizuje uvědomění sebe sama. Vlastně ani nemáme představu, jak toho docílit. I ten nejvyspělejší SW je stále sluhou programátorů. Pokročilé AI se nebojím, neboť i “hloupý” SW se da naprogramovat k zabíjení.
2) AI si uvědomí sebe samo. No a co? Čínský prezident si taky uvědomuje svoje ja a ma neskutecnou moc. A chce vyhladit lidstvo? Každý člověk si uvědomuje sebe sama a chce snad každý zabíjet? Co třeba zaměstnanci jaderných elektráren a ponorek. Co když se “zblazni” a nechají vybouchnout jaderná zařízení a nukleární bomby? Asi ne co. Přitom šance je úplně stejná.
Ja mám daleko větší strach ze stagnace, než z pokroku.
Každý rok je v ČR zhruba 100 tisíc (nahlášených) nehod, za 6 let tak máte pravděpodobnost, že vaše auto bude účastníkem nehody zhruba 1:10. Každé 3 roky máte šanci 1:1000, že budete vážně zraněn a každých 12 let na silnicích s pravděpodobností 1:1000 dokonce zemřete.
Opravdu bych tedy neřešil situaci, že vybuchne hořící auto zrovna, když budete projíždět, která se stane odhadem 1:1000000 za celý život.
Schválně jestli byste vzal sázku, takovou ruskou ruletu o 10000 €, že peníze dostanete v 999 z 1000 případů a v jednom z 1000 zemřete. Tipnul bych, že ne, a přitom takto riskujeme úplně zadarmo.
Nechtějme tedy po FSD naprostou dokonalost, úplně by stačilo, kdyby v ČR způsobil “jen” 1 nehodu ročně na každých 6 tisíc aut, tedy 100x méně než ten “dokonalý” člověk.
Děkuji za statistiku. Díky Vám se mi nebude chtít jet autem. Když o tom tak uvažuji, tak jezdit autem je docela hazard, zlatej vlak.
Btw je to stejné jako s fobii antivaxeru. Smrt šesti lidí z očkování je úplně rozhodi do nepříčetnosti, ale smrt statisíců neockovanych je nechává naprosto v klidu. Absolutní bezpečí neexistuje, pouze pravděpodobnost nastani jevu.
Nebojte, není to tak hrozné, část s té pravděpodobnosti jde na vrub nehodám, kdy nebudete v autě, třeba že vás někdo přejede na přechodu. Jen taková tramvaj si smlskne v průměru na 5 lidech ročně 😉
on ten príklad s tým horiacim autom asi nebol najlepší 🙂 ide mi o krízové situácie, napr. stojíte na križovatke, zrazu vidíte že na Vás leti uvoľnené koleso z kaminonu čo urobíte? čo urobí AI? pohne sa? alebo zostane stáť? Alebo vodič pred vami zaradí spiatočku, zaradí AI tiež? Ide mi o situácie, ktoré niesjú v pravidlách cestnej premávky, sú to skôr anomálie ale v reálnom svete k nim dochádza. Určite súhlasím, že FSD zníži počet nehôd ale neverím, že zvládne robiť takéto rozhodnutia…
Tak jiný příklad. Je kolem nuly, padá mokrý sníh, je jasné, že to bude klouzat. Co udělá ten dokonalý člověk v této “krizové” situaci před zatáčkou? Pojede pomalu a opatrně řeknete si?
Tak proč je prakticky 100% jistota, že mraky z nich bude večer ve zprávách?
AI udělá to, co by udělal průměrný řidič. To není naprogramované chování, ale snižování rozdílu mezi jízdou reálného řidiče a auta v shadow FSD módu.
Zde si dovedu představit, že se pohne, tak, jak je to jen bezpečně možné. Koukněte se na nějaká reálná videa z provozu, kde uhne před autem, které do něj najíždí v jeho pruhu.
A do budoucna si dovedu představit, že budou na monitoru tlačítka s možnostmi, když se auto dostane do neřešitelné situace, něco jako pokusit se objet za každou cenu, zacouvat, otočit se, dojet ke krajnici a odstavit, zavolat odtah…
Asi si to zle vysvetľujete, ja tu ľudí neobhajujem 🙂 som vodič a vidím predsa koľko ******* chodí po cestách. Narážam na kapacitu a možnosti “ľudskej neurónovej siete” – mozgu a FSD computra 🙂 a myslím, ši, že niektoré veci sa to AI bude učiť dlho….(tzn. niekoľko rokov od teraz) to, že sa Tesla vyhne kolízií počas jazdy je základný princíp – vyhnúť sa kolízií za každú cenu ale na to netrba komplikovanú AI na to stačí senzor na nárazníku a jednouchá podmienka. Stale však nechápete, že ja FSD nekritizujem, len píšem, že s okrajovými situáciami môže mať tento systém problém (a nielen on ale aj ostatné) a kým to vyriešia ubehnú rokyyyy….
Problém je v tom, ze od AI požadujete dokonalost. Tak vymyslite nejrůznější extra nepravděpodobné scénáře typu “uvolněné kolo kamionu”. Jiří to říká správně, při běžném náledí (které nastává milionkrat častěji než uvolněné kolo kamionu) zvládá AI lépe než člověk. Čili pravděpodobnost nehody vychází pro computer lépe. A abych byl přesný, tak mimořádná situace “uvolneneho kola kamionu” by nezvládlo hodně lidských řidičů. Jinak se člověk chová v pohodlí, jinak v krizové situaci, kdy se musí rozhodnout během vteřin. Opět vítězí AI .
Přesně tak, akorát AI to rozhodnutí je schopna učinit řádově rychleji v jednotkách ms.
Největší problém, ale nebude samotné řízení –
1) bude to právní stránka zodpovědnosti za škody (tady asi pojišťovny pod tíhou statistiky pochopí, že FSD auto má mnohem nižší šanci způsobit nehodu)
2) to důležitější bude “morální” stránka, AI dokáže určit možné scénáře ještě než k samotné události dojde – a teď čí život/y má preferovat. Vlastníka vozu, děti, dospělé … lidský mozek má intuici a klidně zvolí řešení, které by AI vyhodnotila jako krajně rizikové. Ovšem pokud se jako společnost shodneme na “žebříčku hodnot” v těchto kritických událostech , tak opět má AI mnohem lepší výsledek než 99% běžných řidičů.
To je samozřejmě otázka. Můj osobní tip je takový, ze vždy bude volit menší pravděpodobnost kolize. A pokud bude kolize nevyhnutelná, tak bude volit tu, která fyzicky přinese nejmenší kolizi s pohledu součtu fyzických sil. Bez ohledu na oběti.
Ta rychlá reakce je jednou z výhod AI. K tomu si přičtěte neustálé držení pozornosti, nerozptylování telefonem, sledování svého okolí po celých 360 stupňů zatímco člověk vidí pouze jednu malou oblast a nedostatek řeší “přepínáním” zraku do zrcátek nebo do strany. Takže když si to shrneme i kdyby se AI naučila jezdit ve všech situacích jako pouze průměrný řidič, tak díky výše jmenovaným výhodám bude reagovat řádově lépe než samotný lidský řidič.
Ta morální stránka je falešné dilema. Je to myšlenkový experiment, který v reálu nebude mít žádný význam.
Zkuste se na to podívat úplně jinak – kolik procent nehod, které se reálně stanou, stojí před problémem, zda chránit posádku nebo dítě v kočárku (tohle je pochopitelně ad absurdum, je to schválně přehnané). To asi nebude ani jedna ze sta, že… Kolik nehod obecně je takových, kde by se řidič měl rozhodovat, kam to poslat? Těch už bude víc, ale zase – bude jich alespoň jedna z deseti? Když se podíváte na reálné nehody, uvidíte, že naprostá většina z nich se děje, kdy je auto neovladatelné, resp. řidič ho v tu chvíli nedokáže vůbec ovládat (bez ohledu, zda kvůli schopnostem nebo vnějším okolnostem). Takže je jen velmi, velmi malý podíl nehod, kde by bylo možné se vůbec rozhodovat, jak to řešit, ještě méně je takových, kde by existovalo nějaké morální dilema, komu ublížit.
A teď si to celé převeďte do situace, kdy všech nehod bude o dva až tři řády méně, tedy jedno promile (a to není nereálný odhad, to je zcela očekávatelná spolehlivost 99 až 99,9 % oproti člověku). Takže pokud v ČR v tuto chvíli řešíme řádově stovky smrtelných nehod ročně, najednou budete řešit jednotky ročně, časem to bude zcela výjimečná záležitost jednou za deset let. Kolik z nich bude takových, u kterých byste řešil morální dilema? Má smysl komplikovaně řešit situace, ke kterým by mohlo dojít třeba jednou za sto let? A i když to vztáhnu na celý svět, tak pořád se bude najednou jednat o případy, které ve statistikách budou kdesi velmi, velmi nízko, oproti různým nehodám, které si lidé způsobí sami vlastní neopatrností (třeba pádem ze skály, utonutím doma v bazéně apod.).
A jinak zcela na okraj – aniž bych se to morální dilema snažil řešit, předem s jistotou vím, že nejvyšší preferenci bude mít posádka vozu, pokud to nebude zákonem vynucené jinak. Je to zcela prosté – jaké auto byste si vybral jako vlastník nebo jakým taxíkem byste jel? Tím, který při nehodě upřednostní vás nebo cizí osobu? Existuje jen velmi málo lidí, kteří by nezvolili takové vozidlo, kde posádka má nejvyšší prioritu.
Nie dokonalosť nie, chcel by som aby AI vedela pochopiť správne krízovú situáciu, raz určite bude tak vyspelá, že to dokáže, ale ten čas nebude za rok a ani za dva….
A od člověka ji nepotřebujete? Nevím jak na slovensku, ale v česku se dává řidičák po 28 odjezdenych hodinách (ke všemu školních hodin, tj. 28×45 min = 21hodin za které žák odridi cca 800km). To podle Vás není nebezpečné? Myslíte, ze po ujeti 800km zvlada řidič krizové situace?
Nehnevajte sa ale už naozaj nevládzem pokračovať v tejto konverzácií, ľudský vodič robí chyby, nieje dokonalý, preto dochádza k nehodám. Takže naposledy: FSD do budúca bude už len lepšie, jeho schopnosti sa budú zlepšovať, vie jazdiť podľa predpisov, čo mu ale bude chýbať v začiatkoch je určite “vedomie” a poznanie vecí. Na koniec ešte jedna modelová situácia, snáď to pochopíte: Idem po dialnici 130km/h, zrazu z krajnice vietor zodvihne čierne plastové vrecko, čo urobí človek (alebo čo by som urobil ja?) Vidím, že je prázdne, pretože ho vietor zodvihol z cesty, a je mi jasné, že autu ani posádke to nijako neublíži, tzn. pokračujem v ceste priamo. Čo urobí AI? vyhodnotí to ako prekážku a strhne to vľavo, či v pravo? Aby zabránila kolízií? Bude niekedy ta AI schopná všetky tieto rôzne situácie a predmety poznať? Raz určite ale nebude to za rok a ani za dva. Ja tu nerozporujem schopnosť FSD riadiť vozidlo podľa predpisov ale situácie kde je potrebné použiť ľudské poznanie, ktoré ešte tá AI nemá a hodne dlho mať nebude.
Priklad je spravny, ale vychozi parametry uplne ne. Protoze vychazite ze sveho poznani a ridicskych schopnosti. Prumer lezi mnohem nize, schopnosti velke casti ridicu jsou omezene a na dalnici by ani nevjeli, atd…
Lide a urady musi najit rovnovahu mezi ocekavanim a skutecnosti. Ocekavani dokonaleho FSD, cele myslence nepomaha. Ovsem kdo by chtel mit chybujici stroj, no bude to zajimave 🙂
Edit: chybujici clovek , je jen clovek… chybujici stroj je spatny/zmetek ci jak to nazveme
Vy jste se asi nikdy nesetkal s tím, že někdo “bez příčiny” před vámi dupl na brzdu jen proto, že se lekl. Těch situací jsem zažil za 30 let řízení mnoho. Občas to bylo jen štěstí, že to neskončilo špatně a byly to situace i v dálničních rychlostech, kdy se evidentně nezkušená řidička lekla papírového pytle a dupla na brzdu v plném provozu. Jak se říká – brzdil jsem i ušima a jsem rád, že se nic nestalo. Kde je to “člověk přece vidí, že to je prázdné, tak se nic nestane”?
FSD nejezdí striktně podle pravidel. Stačí se na ta videa dívat a uvidíte různé situace, kde kvůli plynulosti, ale právě i kvůli bezpečnosti pravidla nedodržuje – přejede přes dvojitou plnou, objede stojící auto tak, že přejede do protisměru… Budete asi překvapen, ale za tou AI nejsou pitomci, kteří by si mysleli, že podstatou je striktní dodržování pravidel. Podstatou je předvídatelnost, co dané auto udělá – pravidla jsou tu od toho, aby všichni byli předvídatelní a bylo možné na ostatní včas reagovat. Když dám příklad – blinkry nepoužívám proto, že to říkají pravidla, ale proto, abych ostatním dal vědět, co chci udělat. Pravidla popisují situace, kde je vhodné to ostatním dávat vědět, ale používání blinkrů není primárně kvůli pravidlům. Pokud blinkry používáte jen kvůli pravidlům, nepochopil jste je. O rychlosti a jejím omezení platí totéž – jedu tak rychle, aby ostatní měli možnost mne včas vidět a včas reagovat. Ostatní řidiči, cyklisté i chodci. To, že je někde 30 mi dává vědět, že to místo není tak přehledné, jak se z mého pohledu zdá, nebo se tam do provozu dostávají lidé, kteří nemají takovou pozornost – děti, stavební dělníci apod. Takže prostě zpomalím (někdy ne nutně na 30) a hlavně zvýším pozornost. Přizpůsobuji rychlost kvůli ostatním, ne kvůli pravidlům (a ano, občas i kvůli vymáhání pravidel policií, protože pokuty nemám rád). Občas jedu rychleji (typicky na prázdné dálnici klidně jedu 160 i víc, kolem školy o víkendu nedodržím třicítku), někdy ale naopak jedu mnohem pomaleji, než říkají pravidla (a už to zachránilo zdraví malému klukovi, který mi na kousek od školy vběhl pod auto zpoza zaparkovaných aut – byla tam normálně padesátka, ale nejel jsem ani třicet, protože bylo kolem osmé a silnice byla úzká). Párkrát jsem projel na červenou, když jsem zastavil na semaforu ve dvě v noci a nikde nic nejelo, tak jsem pokračoval… Když jsem se díval na mnoho videí se záznamem řízení s FSD, viděl jsem řadu podobných vzorců. FSD zpomalí, když musí jet hodně blízko zaparkovaných aut. Horní limit rychlosti sice dodržuje podle značek a mapových podkladů, ale každá nová verze lépe předvídá a přizpůsobuje rychlost podle budoucí situace. Mění směr stále předvídatelněji a je to dobře vidět hlavně tam, kde nemá předem rozhled. Nedodržuje pravidla striktně, ale tak, aby byla jízda plynulá a předvídatelná (zatím s chybami).
Bez přehánění o sobě řeknu, že řídím lépe, než naprostá většina řidičů. Za 30 let jsem byl účastníkem dvou nehod – jednou, ještě s mokrým řidičákem, do mne najel náklaďák, protože jsem byl v jeho slepém úhlu a neuvědomil jsem si to. Bylo to jeho zavinění, nedal mi přednost, nepodíval se, ale měl jsem to předvídat. Podruhé mi nedal přednost postarší řidič na parkovišti. Nikdy jsem nedostal pokutu za rychlost, za porušení zákazu, za nedání přednosti… Mám najeté stovky tisíc kilometrů a za tu dobu jsem řešil desítky krizových situací, při kterých se nic nestalo jen díky mé vlastní vyježděnosti a rychlosti reakce. Ale také jsem občas sám chyby udělal. Z únavy, nepozornosti, nedostatku rozhledu… Nikdy se naštěstí nic nestalo, nehodu jsem nezpůsobil, nikoho jsem nezranil. Ale vím, že i při svých velmi dobrých schopnostech ty chyby prostě dělám. A vím, že nebude dlouho trvat a AI bude jezdit na stejné úrovni jako já. Ještě sem tam udělá chybu, ale díky rychlosti rozhodování a díky nemožnosti únavy a nepozornosti, bude těch chyb stále méně a méně. A také nebude stárnout… Já se na AI těším a kdybych měl tu možnost, jdu do toho hned teď. Přestože rád řídím, přestože dobře řídím a jezdím bez nehod, do AI bych šel hned.
Stotožňujem sa z názorom na tie pravidlá (rýchlosť, smerovky, trebárs tá červená v noci a pod), chápem to úplne rovnako 🙂
Zároveň som zistil, že moje vstupné parametre sú príliš vysoko a zvyšok populácie, vidí svet ináč a ako píšete aj v papierovom vrecku môže niekto vidieť hrozbu.
tak snáď to vychytajú čím skôr 🙂
Treba si viac zistiť ako to funguje alebo sa viac pýtať. O AI sa zaujímam trochu aktívne a viem že nič neviem a je to veľmi komplexná téma. Ale v podstate je to iba neuronova sieť a našťastie nie AI. Pretože je predpoklad že AI bude schopné myslieť zatiaľ čo neuronova sieť bez príkladov nikdy nedá výsledok na novú situáciu. Tesla má už teraz na ceste viac ako milión zberačov dát. A tie dáta sú dôležité pre neuronovu sieť. Preto má Tesla taký náskok a najväčšiu šancu dosiahnuť FSD. Elon je podnikateľ a preto nemôže investorom povedať FSD bude niekedy ale neviem kedy. Pokúšať sa neuronovu sieť niečo naučiť je ako prechádzať labyrint. Neviete povedať koľko pokusov bude treba na prejdenie. Dokonca sa môže stať že riešenie sa nepodarí nájsť. Už dvakrát FSD museli úplne nanovo naprogramovať. A častokrát to vyzerá tak že urobíš zrazu dva kroky vzad ale potom znova napredujes. Ľudia v Teslach najazdia denne milióny kilometrov a šanca že FSD narazí na situáciu ktorú žiadna iná Tesla nezaznamenala je skoro absolútne nulová. Teraz hlavne potrebujú superpočítač ktorý bude vykonávať neustále simulácia. A potom každý týždeň bude FSD lepší a lepší. Hlavne majú taký luxus že môžu porovnať ako na danú situáciu zareagoval človek čo je veľká výhoda. Najväčší problém bude hlavne právna zodpovednosť. Ani 99,99999999% úspešnosť nestačí a treba skoro absolútnych 100%! Pretože ľudia namiesto racionálneho myslenia radi podliehajú emóciám a stačila by jediná smrteľná nehoda a máte na krku žaloby a protesty. Na tom že dovtedy by autonómne riadenie zachránilo tisíce životov by zrazu nikomu nezáležalo.
Taký pekný príklad, existuje jedno video na YT kde vidno čo “vidí” auto. Dokáže vyhodnotiť stav vozovky ako je napríklad sneh, dážď, ľad na xx.xx%, to človek nedokáže. Človek kalkuluje zo skúseností, len odhaduje stav vozovky na základe skúseností, veľakrát ale chybne, či kvôli egu, nepozornosti alebo nedostatočným skúsenostiam a tieto vlastnosti FSD nemá.
Docela by mne zajimalo, jak se Tesla chova kdyz potka cyklistu – vim, ze v US kde ted testuji FCD Beta to neni tema ale pokud by Teslu vypustili do Londyna nebo Amsterdamu – tak si myslim ze by se ji zavarily silikonove zavity.
Chodce i cyklisty u krajnice auto normálně objede s bezpečným odstupem. Klidně kvůli tomu dočasně přejede do protisměru, pokud naproti nic nejede.
Samozřejmě že zvládá cyklisty a bezpečně je objíždí. Například v tomhle videu ( už z listopadu!) počkal než cyklista přejede odbočku kam potřebovali… https://youtu.be/w1ByHwLiJV0
To je pekne vyreseni situace – tak by to melo vypadat vzdy.
Ale mne by spise zajimalo chovani Tesly, kdy jsou na silnici desitky cyklistu – Londyn a Amsterdam jsou prikladem.
Opravdu bych chtel videt takove video. Ale asi je na to jeste brzo – zatim se uci jezdit na US silnicich bez cyklistickych vyzev.