Starlink už má skoro 100 000 uživatelů, stále je však těžce prodělečný a spolkne další miliardy dolarů
Dnes se opět podíváme na aktuality, které se týkají budované družicové sítě Starlink. SpaceX dokončuje první orbitální slupku, připravuje vynášku nové generace satelitů vybavených lasery a zároveň neustále zvyšuje počet uživatelů sítě. Přesto je ale projekt zatím stále výrazně prodělečný a SpaceX do něj bude muset investovat další miliardy dolarů.
Již více než měsíc nevynesla raketa Falcon 9 ani jednu novou družici Starlink. Pokud ale nebudeme počítat misi Transporter-2, uplynuly již měsíce dva a posledním zajímavým startem zůstává mise Starlink v1-28 z konce května 2021. Touto vynáškou se SpaceX dostalo v počtu aktivních družic přes číslo 1584, což znamená, že bylo vyneseno dost družic pro dokončení první orbitální slupky, ve které bude vždy pracovat 22 družic na celkem 72 oběžných rovinách. Dopravením potřebného počtu družic na oběžnou dráhu ale výstavba první orbitální slupky nekončí. Družice ještě budou několik měsíců kroužit na nízkých drahách, než vlivem orbitální mechaniky budou moci začít stoupat do své pracovní výšky. Podle tweetu Elona Muska by zprovoznění kompletní první slupky mělo být dokončeno během srpna. Jakmile k tomu dojde, všichni současní uživatelé sítě Starlink by měli mít k dispozici nepřetržité internetové připojení 24 hodin denně (pokud tedy jejich anténu neblokuje nějaká překážka).
Aby však služba Starlink mohla být nazývána globální, bude potřeba zahájit výstavbu polární části konstelace. Tímto směrem SpaceX již vyneslo celkem 13 družic – prvních 10 během mise Transporter-1 a zbylé 3 při misi Transporter-2. Z firemního hlediska je samozřejmě výhodné, že využívá volnou kapacitu při startech svých raket, ale osobně se spíše domnívám, že si SpaceX u těchto družic s předstihem zkouší různé nové úpravy a vylepšení. Pokud jde o počet, na drahách s polárním sklonem by mělo pracovat celkem 508 družic a vynesených 13 družic tvoří tedy pouze 2,5 % potřebného množství. Elon udává, že dokončení polární slupky zabere 6 měsíců.
Přesný důvod aktuální dlouhé prodlevy od poslední vyhrazené mise Starlink není znám, ale možná jde o kombinaci více faktorů. Elon Musk na konci června uvedl, že firma by v nejbližší době měla začít s vynáškou družic Starlink verze 1.5. Ty by již měly být vybaveny laserovými spoji, které umožňují komunikaci satelitů na oběžné dráze mezi sebou. Bez nich by bylo nutné vybudovat propojovací pozemní stanice v polárních oblastech, což je nepraktické. SpaceX původně plánovalo zahájení polárních startů Starlinku během července, ale je možné, že vylepšené družice nové generace se zdržely, a tak došlo k odkladu startů. Momentálně to vypadá, že příští mise Starlink se uskuteční nejdříve koncem srpna.
Ke zpoždění možná také přispělo rozhodnutí SpaceX dočasně převelet stovky zaměstnanců z Hawthorne a McGregoru do Starbase kvůli urychlení příprav orbitálního testu Starship. Jelikož je první slupka Starlinku hotová, firma si možná může dovolit odložit zahájení vynášky polárních satelitů ve prospěch Starhip. Navíc, čím dříve bude Starship v provozu, tím dříve ji může SpaceX začít využívat pro vynášení výrazně většího počtu družic Starlink najednou.
SpaceX ale v současnosti nechystá jen vynášku modernějších družic na oběžnou dráhu. Plánuje také zapracovat na kvalitě poskytovaných internetových služeb. Tuto informaci jsme se dozvěděli poměrně kuriozně. Uživatel Christopher Heller zveřejnil v polovině července na svém Twitteru informaci o rychlosti svého připojení s poděkováním Elonu Muskovi a firmě SpaceX. Překvapivě se dočkal odpovědi ze strany Elona, který uvedl, že v nadcházejících měsících hodlá firma zapracovat na snížení latence (zpoždění) signálu. Ta se dle květnových údajů pohybovala na území USA mezi 31–88 milisekund. Dle Elona Muska by ale signál cestující rychlostí světla přes satelit ve výšce 550 km by měl mít zpoždění maximálně 10 ms, takže rozhodně existuje prostor pro zlepšení. SpaceX proto usiluje o snížení latence pod 20 ms, čehož by podle Muska mělo být možné dosáhnout například zvýšením počtu pozemních stanic a chytřejším směrováním datových paketů.
O dalších možnostech zrychlení internetového připojení hovořil Elon Musk v sérii svých twitterových zpráv. Nejde v něm ale o žádný převratný vynález SpaceX či neznámou novinku, Musk spíše vysvětloval principy šíření světla v různých prostředích. Většina lidí asi ví, že rychlost světla je přibližně 300 000 km/s, ale ne úplně každý si uvědomí, že tuto rychlost dosahuje světlo pouze ve vakuu. Při průchodu jakýmkoliv jiným prostředím se rychlost světla snižuje. Velice nepatrně tomu dochází ve vzduchu, kde se dá ještě docela rozumně říkat, že světlo dosahuje stejné rychlosti jako ve vakuu. Jiná situace však nastává, pokud se podíváme na opticky hustší prostředí. Zde je už světlo zpomalováno klidně i o desítky procent.
A zde se právě již dostáváme k podstatě sdělení Elonových tweetů. Pro přenos signálu na delší vzdálenosti se používají optická vlákna. Ta jsou vyráběná buď ze skla, nebo z plastů. Rychlost šíření světla v těchto materiálech je již o třetinu nižší, pohybuje se okolo 200 000 km/s. Optické kabely jsou natahovány nejen na pevnině, ale pokládají se i na mořské dno. Lze tedy říci, že na zemském povrchu jsme při šíření informací limitováni rychlostí o třetinu nižší, než je rychlost světla. Pokud by ale družice Starlink začaly na oběžné dráze komunikovat mezi sebou pomocí laserů, jak je ostatně v plánu, přenos signálu by se tak výrazně zrychlil. Dalšího zrychlení a pochopitelně i snížení zpoždění signálu by pak bylo dosaženo i tím, že signál se pomocí laserového spojení mezi družice bude moci šířit přímo a nebude muset překonávat různé odbočky nebo terénní nerovnosti, ať už na suché zemi či na dně hlubokooceánských příkopů. Dle Elona by takto bylo možno snížit latenci o víc jak 50 %. Dále zmínil, že pokud u pevninských či podmořských kabelů dojde k nějakým vylepšením, je možné, že by tato technologie mohla být využitelná i pro lasery provozované na oběžné dráze, kde bude navíc fungovat rychleji.
Poslední Elonův tweet z této série se týkal budoucnosti, kdy více družic Starlink bude vybaveno laserovými spoji. Tehdy totiž můžou nastávat situace, kdy komunikace bude probíhat zcela bez účasti pozemních retranslačních stanic. V takovém případě by internetová komunikace byla odeslána uživatelským terminálem, odkud by se dostala na oběžnou dráhu, kde by si ji družice předaly mezi sebou pomocí laserů, a následně by se data odvysílala do terminálu cílového uživatele. Informace by se tedy po své cestě nikdy nedostala do kontaktu s tradičním pozemním internetem.
Poměrně rychle se rozšiřuje i počet uživatelů, kteří využívají síť Starlink. V únoru letošního roku SpaceX oznámilo, že její služby využívá v rámci beta testování přes 10 000 zákazníků. Počátkem srpna pak firma oznámila, že zajišťuje internetové připojení pro více než 90 000 uživatelů ve 12 různých zemích. Elon Musk navíc koncem června uvedl, že do 12 měsíců by počet uživatelů měl vzrůst na půl milionu. Mimochodem, od počátku července je Starlink dostupný i v třinácté zemi, kterou je Chile. Zde však bude provoz bezplatný a bude prozatím sloužit k testovacím účelům.
Počet zájemců o služby sítě Starlink tedy neustále roste a na první pohled by se dalo říct, že budoucnost tohoto projektu je jednoznačně optimistická. Skutečnost je ale trochu komplikovanější. Dle vystoupení Elona Muska na počátku léta na konferenci Mobile World Congress 2021 totiž firma stále hodně prodělává na samotných uživatelských terminálech. Výrobní náklady se tehdy pohybovaly nad hranicí 1000 dolarů za kus, ale SpaceX tato zařízení prodává zákazníkům za 500 dolarů za kus. Trvá tedy řadu měsíců, než každý nový zákazník začne být pro firmu výdělečný. SpaceX ale usilovně pracuje na postupném snižování výrobních nákladů.
Elon Musk dále uvedl, že než se firma dostane do černých čísel, bude ji to stát minimálně 5–10 miliard dolarů. Tím ale SpaceX pořád ještě nebude mít vyhráno. Kvůli neustálému pokroku na poli mobilních telefonů a v důsledku zlevňování internetu nabízeného konkurenčními firmami, například těmi se satelity na geostacionární dráze, bude SpaceX muset poté investovat dalších 20–30 miliard, aby zůstala konkurenceschopná.
Satelitní internet Starlink může být od září i v Česku. Už je zaregistrovaný u ČTÚ
https://vtm.zive.cz/clanky/satelitni-internet-starlink-muze-byt-od-zari-i-v-cesku-uz-je-zaregistrovany-u-ctu/sc-870-a-211863/default.aspx
Osobne by me nejvic zajimalo P2P spojeni mezi dvema terminaly prez privatni linku mimo internet. Pokud by neco takoveho casem dokazali nabidnout, mnoho firem jim utrhne ruce, vcetne te nasi.
Hlavně to má být přes laserová propojení rychlejší nežli inet přes optické spoje.
A “rychlejší” v tomto případě říkáš kapacitě nebo latenci?
Latenci, nejsem IT, jen mi to říkal kamarád IT.
Jedná se o přenos dat burzovních šíbrů. Potřebují rychlou reakci a špunt je v přenosu nových dat.
Nerozumím ani burze a akcíím.
Většina lidí vnímá jako rychlost spíše přenosovou kapacitu (pokud latence nepřesahuje nějakou mez… samozřejmě v závislosti na používané službě).
A pokud jde o konspirační novinku v podobě “burzovních šíbrů” – jestli tě to uklidní: všichni HFT a jim podobní, kterým by na latenci mohlo “tak” záležet, a kteří to myslí aspoň trochu vážně, stejně budou fyzicky blízko… laser nelaser.
Proč? Respektive k čemu?
Důvod, že momentálně nelítá žádný Starlink Falcon je podle mě poměrně jednoduchý. Dřív jak za rok začne lítat Starship s 360 satelity per start, takže lítat nahoru s Falconem s 60 satelity je ekonomický nesmysl. Vynášet nahoru satelity pomocí SS bude pro Spacex ideální testovací provoz trvající několik let.
Cože? Vždyť Starlink na Falconech lítá jednou až dvakrát do měsíce. V srpnu bude další let, na přelomu srpna a září se plánuje další.
Dokud nebude SH/SS letuschopná, bude se dál létat na Falconech. V tom projektu nejde čekat, až bude větší raketa. Je potřeba zprovoznit síť co nejdříve (mimo jiné i kvůli licenci) a také z toho mít co nejdříve pravidelné příjmy.
Ta současná prodleva je spíše proto, že dokončují první vrstvu a přesunou pozornost na polární lety, kde už by měli mít starlinky s laserem (tam bych si tipnul, že výroba jde zatím pomaleji). Časem pak určitě začnou nahrazovat i stávající satelity, jakmile jim pojede výroba vyladěné verze starlinků tak rychle a tak levně jako donedávna u starší verze. Rozhodně to není prodleva kvůli čekání na Starship.
Bez SS nikdy nebude starlink kompletní a Elon to několikrát říkal. Výroba starlinků je momentálně několik kusů denně, takže výrobou to opravdu není. Pro udržení licence jen potřebují dokázat, že kvóty naplňují. Klidně mohou odletět 3 Starlink mise měsíčně, ale Falcon je prostě drahej a nedává to smysl, když už je SS s minimálně 6x větší kapacitou skoro na světě.
Prodleva opravdu není tím, že dokončují nějakou vrstvu….
Ta výroba několika družic denně se týkala verze bez laserů. Nevíme, jaká je výrobní kadence nové generace a kdy vůbec výroba začala.
Úplně si nemyslím že je se skoro na světě. Zatím ani nebyli na orbitě. Přistání, chytání prvního stupně a spousta dalších věcí zbývá dořešit. Sám Elon říkal že úspěch bude když to alespoň vyletí nahoru. Je nesmysl na to čekat.
Ale abys vytáhl na orbitu 400 družic nepotřebuješ zachránit ani jeden stupeň. Stejně jako zařvalo x prvních stupňů Falconu, tak pár desítek SS se nezachrání, ale už dávno budou vynášet náklad na orbitu.
ehm, 58 megadolarů stojí jen motory na SH, kolik stojí vyrobit zbytek sestavy SS/SH?
kolik stojí start jednoho Falconu?
Pokud potřebuješ testovat, tak je to jedno a pořád stojí za to tam ty satelity naložit a poslat je nahoru.
Tak nevím nevím, jestli tohle ma být ten zázračný stroj na peníze pro dobytí Marsu. Na první pohled to vypadá, ze přistát na Marsu bude levnější 😀
Každopádně Elon je chytrý chlap. Hodí starlink na burzu a spekulanti (nebo spíš gambleri) se o akcie poperou. Když můžou vyhazovat miliardy za bitcoin nebo firmu Nikola (firma jenž nikdy nic nevyrobila, teda vlastně jo. Vyrobila jeden náklaďák, který dokázal sám jet. Teda než prasklo, ze nejel sám, protože neměl motor – tahač jel totiž z nakloněné roviny. Přesto gambleri, pardon investoři, cpou další prachy do Nikoly a wall street zvyšuje target price).
Peněz je v ekonomice uSA nadbytek, především u investorů, takže kupují, co se zamane.
Starlink je projekt, který Elon nevymyslel, jen má výkonnou raketu a dle mne přikrývá státní zájem.
Něco za něco.
Nevidíme do smluv s am. administrativou.
Svatá pravda. Levných peněz a hlavně strach z inflace (který částečně sdílím také ), zene vlny volného kapitálu kamkoliv. Navíc lidí vidí rychlé zisky a myslí si, ze to takhle hezky půjde věcně. Prostě jako v dobách před dot.com hypoteční krizí.
Je pravda, ze Elon se hodně bratří se strýčkem Samem a ten má hodně zelených v kapse. Třeba me nakonec ještě překvapí.
Za rok půl milionu uživatelů, za 2 roky milion. To je příjem 100 mil. dolarů měsíčně a poroste podle mě na dvojnásobek každé dva roky. Tipuju, že od 2025 bude Starlink ziskový. Tesle trvalo kolik, 12 let, než se dostala do pravidelného zisku?
Docela jsem přemýšlel, kde vzal Elon tenhle počet uživatelů. Za prvé to můžou být ti, co složili tu vratnou zálohu, takže projevili vlastně již určitý zájem a za dráhé, může mít na mysli ten pul milion lidí, které má obsloužit v rámci aukce FCC na dodání internetu do některých států unie.
Půl milionu rezervací měli už v květnu. Ale vzhledem k tomu jak nezávazná ta rezervace je, je otázka, kolik z těch lidí to opravdu plánuje objednat, až budou mít tu možnost.
A za další rok 10 milionů uživatelů a hadam ze kolem roku 2030 bude mít 10miliard uživatelů a obrat 6 triliónů USD. A za připojení k síti se bude platit bitcoinem, který nahradí USD jako světové platidlo.
Ne teď vážně, 100k uživatelů je mega průser. Čekal jsem řádově více.
Sto tisíc uživatelů za prvních 9 měsíců provozu betaverze nedokončené sítě se službou, která je k dispozici jen v některých regionech a vypadává u ní spojení, je mega průser? Aha…
Ano je. Protože ukazuje relativně malý zájem a to i v řadách samotných Elonovych fanoušků. Osobně jsem čekal alespoň číslo kolem milionu.
Ale to je ok. Hlavně si kup akcie Tesly a bitcoiny. A když budeš v tom, tak abys měl portfolio jistoty kompletní, tak nezapomeň na stírací losy.
Mám jen pár akcií Astry a Rocket Labu, ale díky za tipy.
Já bych třeba šel do akcií SpaceX, bohužel zatím to takto nejde.
Jo do akcií SpaceX klidně, ale bez Starlinku. Ostatně Musk jednou pronesl, ze Starlink vyčlení a hodí na burzu jako samostatnou firmu. Pokud měl být Starlink hlavním zdrojem financí pro Mars, tak je otázkou co bude zdrojem financí pro Starlink. Zatím to vypadá tak, ze bude akorát polykacem peněz. Upřímně doufám, ze se pletu.
Už si to raz povedal voľného kapitálu je dostatok. SpaceX povedia že chcú prachy a investori kričia Shut up and take my money! Záujem je tak obrovský že si SpaceX môže vyberať od koho peniaze zoberú. Takže po tejto stránke si absolútne nemusia robiť starosti. Už majú funkčnú betu čo znamená že je to investícia ktorá sa vyplatí. Sú len dve veci ktoré sa môžu pokaziť. Z nejakého dôvodu nevynesu dosť satelitov a služba nebude taká dobrá ako sľubovali alebo sa stane ten najcirnejsi scenár na orbite sa zrazia dva satelity a kôli reťazovej reakcie stratíme prístup na orbitu na dlhé roky. Inak je to veľmi bezpečná investícia kde je skoro stopercentná istota zisku.
“Už majú funkčnú betu čo znamená že je to investícia ktorá sa vyplatí.”
to vazne? to prvy krat pocujem, ze ked je funkcna beta verzia tak sa uz investicia vyplati 🙂
kolko krat je uz funkcny kompletny vyrobok/sluzba a aj tak to skrachuje a teda sa investicia nevyplatila, ale pri muskovi staci funkcna beta a uz je vsetko jasne
ano, teraz si moze vyberat resp. je vela volnych penazi, ale problem nastane ak tych volnych penazi nebude tolko a tie jeho sluzby nebudnu generovat zisk a budu stale potrebovat externe financovanie, to sa potom velmi rychlo moze rozpadnut
a je stopercentna istota zisku? to nie je nikdy, aj motorola si myslala, ze iridium bude stopercentne ziskove inak by do toho nesla, ale kym to vybudovali tak nastal zlom v technologii mobolnych telefonov a zrazu sa gsm signal tak dostupnym, ze o satelitny telefon nebol zdaleka taky zaujem ako sa to este par rokov predtym javilo a ten projekt skrachoval a v podstate nastartoval postupny zanik motoroly ako vykladnej skrine americkej telekomunikacnej techniky
Mám podobný neli stejný názor. Pamatuju dotcom bublinu. Tehdy opravdu tekly prachy proudem, mnohem více než teď. V čem ma třeba Mario pravdu je, ze když se investoři hráči urvou ze řetězu, tak v rámci zlaté horečky profinancuji skoro všechno. Tenkrát se založila firma, pronajala jedna kancelář a vytvořila webová stránka + přidala se pohádka o zarucenem zisku. A šup, firma šla na wall street a světe div se, vyinkasovala miliony. Takhle snadno to šlo. Tenkrát se věřilo, ze každý buisness na internetu je jasná výhra. Nikdo nechtěl zůstat stranou. No a pak přišel návrat do reality a krach. Dnešek se oné době podobá, třeba přístupu k riziku. Nějak si říkám, ze mejdan brzo skončí.
Víš jak poznas špatnou investici a špatného investora? Když tvrdí, ze nějaká investice bude 100% zisková.
Zejména když se jedná o tak riskantní a nákladný projekt, jako starlink. Ano, na trhu je zatím dost volné hotovosti a spekulanti stále žijí v ziskovem oparu, ale tomu může být velmi rychle konec. Ten konec přijde z nenadani, tak jak se tomu stalo několikrát v minulosti. Nikdo neví kdy, ale jedno je jisté. To domino spustí nějaký průšvih, ale nemusí to nutně být nějaký veliký pád. Stačí kolabs nějaké předražené střední firmičky. Pak se najednou začnou všichni ptát, není náhodou ta moje firma taky předražená? A odpověď ve většině případů bude ano. No a pak to bude vyprodejova lavina.
To ze se něco děje uz signalizuje třeba Nasdaq100. I přes dobré výsledky firem uz ztrácí růstové momentum při nižších objemech. To znamená dvě věci. Jednak trh byl nastaven na super dobré výsledky, takže jenom dobré jsou zklamáním. Za druhé ze uz velcí hráči nejsou tolik ochotní kupovat, protože ceny jsou uz vysoké. Takže se evidentně zaobiraji myšlenku, zdali není načase realizovat zisky uzavřením pozic. Totéž lze vidět třeba i na Tesle.
Ale jak uz jsem tu několikrát napsal. Jsem technik, ne ekonom. Takže dokážu dobře poradit s konstrukčním nebo technologickým problémem, ale v ekonomice jsem investor amatér. Čili můžu se taky plést a akcie můžou stoupat o další desítky a stovky procent dál.
Jsem nevěděl, že už letely starlinky s laser propojením dat viz obr. Netušíte, jak jim to funguje?
Očekávám že to bude podobné jako běžné optické spojení ,jen bude mít místo optických kabelů směrované lasery.
Jsou na heliosynchronní dráze (mise transporter 1), patrně to zkouší armáda a za polárním kruhem.
I Transporter-2, ikdyž, ne že by ty tři družice navíc dělaly nějaký rozdíl.:-)
A jak jim to funguje? Těžko říct. Spacex častokrát nechává otázky novinářů bez odpovědi. :-), prostě, co nevykecá Gwynne nebo Elon, tak se nedozvíme.
Myslím, že jediná informace je Elonův tweet, ve kterém řekl, že lasery fungují dobře. Víc nevíme.
Myslím že keď sa do toho púšťali veľmi dobre vedeli že na začiatku to bude čierna diera na peniaze. Ale keď sa im podarí prekonať problémy zlepšiť rýchlosť a latenciu na podobnú úroveň ako pozemný internet majú vyhrané. Potom to už bude tlačiareň na peniaze. Zákazníkov bude viac než dosť len musia čo najrýchlejšie obsadiť trh. Amazon síce nemá hore ani jeden satelit ale má skoro neobmedzené množstvo peňazí čo je veľká výhoda. Ostatný satelitný internet ani nestojí za reč. Je to použiteľné maximálne na surfovanie po webe a na YouTube môžete rovno zabudnúť. A väčšinou sú to satelity ktoré sú už nejaký ten rok staré a prenosové kapacity sú obmedzené. SpaceX potrebujú čo najrýchlejšie dokončiť starship pretože tá výrazne zredukuje náklady na vynášku a zároveň zaistí dodržanie termínu dokončenia.
Boha Mário, pozri “Tooway”, rýchlosť (až 50/6 Mbps. Čo táraš “zabudni na youtube”?
Áno a koľko zákazníkov zvládnu obslúžiť? Pozeral si vlastne tú super ponuku? Asi nie pretože by si zistil že toto nie je ani omylom konkurencia pre Starlink! 50/6 má také hviezdičky čo znamená že tam je háčik. A to že základný modem dá 22/6 čo je vážne topka. Cenu za lepší modem radšej neuvádzajú pretože bude tak nízka. Navyše anténa ti nepatrí a platíš 5 eur za prenájom. Dá sa aj kúpiť ale to bude zase určite lacné. Ale najväčšia topka je obmedzenie dát. Neviem ako používaš internet ale 100GB je nič a možno tak na dva týždne potom rýchlosť klesne a zase ako klesne nepíšu. Takže dáš skoro 100 eur za niečo čo sa na Starlink ani nechytá. A to se vyplatí Horste! Takže jediný kto tu tára si ty.
Kedves Mario! A vita a youtube-hoz való rossz hozzáféréssel kezdődött. Tooway is sugárzott youtube tartalom rendben van. A vita vége
Omezení dat je v budoucnosti možné i u Starlinku – v závislosti na počtu zákazníků celkem a počtu zákazníků na určité (relativně malé) ploše (doopravdy samotářsky bez jiných lidí žije jen hrstka podivínů). I vysoce propustný Starlink naráží na fyzikální omezení radiové komunikace.
Systém zatím pořád jede v betaverzi, takže ani konečnou cenu ani případný FUP neznáme. Jak zaznělo i v článku antény jsou zatím silně dotované. Pravděpodobně se také budou lišit podmínky pro komerční partnery (operátory lokálních sítí) a přímé koncové zákazníky.
Elonovi určitě bude stačit získat pro Starlink nějakých 10000000 lidí, možná i polovina, což je přibližně 0,1% populace. Přesto mám obavu, že mu tento projekt může zlomit vaz. A u Starshipu-Superheavy je ta možnost krachu ještě větší. Jestli to všechno ustojí, tedy jestli bude vše fungovat, tak pro mě bude Elon největší osobnost v dějinách lidstva.
Osobně mám spíš obavu aby Elonovi nezlomila vaz Tesla. Každou chvíli zachytím nějaký problém. Teď naposled že prudce klesl odbyt v Číně ve prospěch lokálních konkurentů. Taky něco o nových grafenových bateriích. O problémech s autopilotem. Nevím, ale ta firma mi připadá stále hrozně na vodě. Tesla je od SpaceX oddělená, ale Musk je jen jeden, pokud začne krachovat příjde o reputaci a investory, i o čas pro SpaceX a tah na branku.
Evidentně zakládáte své názory jen na bulvárních titulcích, nebo možná čtete zdroje, které informují špatně/zaujatě, protože Tesle se v poslední době daří jako nikdy. Jasně, menší problémy existují, ale to asi u každé firmy.
Konkrétně to s tou Čínou je chybná interpretace dat, která ignoruje, že Tesla vždy v první polovině čtvrtletí vyrábí auta pro export, takže lokální prodeje jsou obzvlášť v prvním měsíci nízké, ale neznamená to, že by klesla poptávka. Je potřeba koukat na delší období nebo globální statistiky, a ne něco vyvozovat z čísel z jednoho měsíce v jedné zemi.
S těmi grafenovými bateriemi nevím, co přesně myslíte, stejně tak to s tím Autopilotem. Doporučil bych vám si o problematice zjistit něco víc, než z toho budete vyvozovat názory na firmu jako celek.
Tady k těm baterkám. Fakt masakt, jen teda nevím co tam přesně mají. Možná něco jako grafenovou pěnu či co. Pokud by se jim totiž podařilo levně vyrábět grafen, tak by to byl největší úspěch lidstva v tomto století. 🙂 Každopádně jsem si radši pár jejich akcií koupil a čekám co bude. 😀
https://electrek.co/2021/07/28/gac-aion-showcases-charging-technology-claiming-charging-times-of-8-minutes/
Když vidím zprávy o té zázračné baterii, tak vidím spoustu varovných signálů, že to je spíše scam.
Jde o příliš velký nárůst kapacity a nikde jsem neviděl žádné přesné zprávy, jak přesně toho měli dosáhnout. Jen lepším materiálem? Proč je tento průlom jen u nich a to už ve stavu, který vypadá jako produkční? Grafenové baterie se objevují na popularizačních serverech už nějaký rok, ale nikde dosud nebylo, že by se někomu provedl průlom ve výrobě, aby byla možná masová výroba. V dnešní době, kdy se produkují tisíce a tisíce vědeckých článků o každé drobnosti, není pravděpodobné, že by o něčem podobném nikde nic nevyšlo (a dost lidí to fakt sleduje a nechávají si posílat cokoli podle klíčových slov). Zprávy se objevují jen někde, v češtině jsem to vlastně zaznamenal jen na “vědeckém bulváru” VTM, ale ani v angličtině to není úplně plošná zpráva. Je vidět, že i jinde jsou k tomu dost opatrní.
Nabíjecí proudy jsou extrémní. Už v tuto chvíli jsou problémem Superchargery poslední generace, kvůli zahřívání, o tom, co to dělá na rozvodné síti ani nemluvě. Tady se má nabít dvojnásobná kapacita za méně než třetinu času. Tedy minimálně šestinásobný odběr. Opravdu to má takovou účinnost, aby nebyl problém s odpadním teplem?
Jak to je s bezpečností takové baterie? Tolik uskladněné energie je dost velké riziko. Evidentně to zvládá velmi vysoké proudy při nabíjení, tedy se dají očekávat i při vybíjení. Jak se to zachová při zkratu? Co to udělá při poškození samotné baterie? U akumulátorů s lithiem víme, že to není zrovna legrace (i když to není tak explozivní reakce jako u benzínu, pořád to je setsakra nebezpečná hračka, která se navíc dost blbě hasí). Tohle má svými vlastnostmi (rychlostí nabíjení, proudy…) mnohem blíž kondenzátorům/kapacitorům a ty jsou při zkratu či poškození podstatně nebezpečnější než akumulátor (při srovnatelné uložené energii).
A poslední věc – je to celé zveřejňované tak, aby to nejdřív přilákalo pozornost (koukněte, máme úžasnou věc, za měsíc vám řekneme víc). Tohle je typické pro většinu neseriózních projektů a že těch příkladů by se našlo.
Ani jedna z těch věcí není taková, že by se dalo říct s jistotou, že ta baterie je nesmysl. Každá z těch věcí může mít zcela racionální vysvětlení a pořád se může opravdu jednat o velký průlom. Tím spíš, když se o tom bavíme tady, na Elonxu, kdy Musk mnohokrát ukázal, že realizuje věci, které jiní považovali za těžko uvěřitelné ve smyslu, že na to ještě nedozrály technologie. Nicméně dokud opravdu neukážou reálné vzorky, které bude testovat někdo nezávislý, dokud nesvětlí všechny související problém, tak tomu nevěřím. Tady je těch pochybností podstatně víc než u jakéhokoli Muskova nápadu.
Zase tak zázračné baterie to nejsou. 1000 km dojezd dle čínského NEDC je asi 700 km EPA a Tesla má v TMS se starými 18650 články tuším ke 650 km, takže s plánovanou strukturální baterií, optimalizovanou velikostí 4680 a lehce vylepšenou chemií se hravě dostane na 800 km (přes 1100 dle čínského cyklu).
Nabíjení je stejně limitováno nabíječkou a standard CCS zatím nedovoluje víc než 350 kW, což je u 120kWh baterie 3C, opět nic zázračného, to umí i třeba e-Tron GT víc. Jediná (R)evoluce by byla udržení vysokého nabíjecího výkonu od 0 do alespoň 90 %.
Revoluce je to hlavně v tom že můžete nabíjet extrémně rychle bez jakéhokoliv poškození a degradace baterie. Tedy že při rozšíření dostatečně rychlých nabíječek by ev nebyli jen pro ty co mají kde nabíjet ale i pro ostatní co by prostě přijeli nabili a odjeli stejně jako dnes. Kapacita je bonus.
Tak by to nebylo poprvé, kdy Musk vědomě lhal, aby zvedl cenu akcií. Mám rád Elona jako dobyvatele Marsu, mám rád Elona jako prukopnika EV mobility, ale rozhodně nemám rád Elona jako nafukovace bublin.
Jen uvedu jeho největší (zdaleka ne všechny ) lži.
Nikdy Teslu neprodam.
-přitom se snažil vnutit akcie Tesly Applu.
O Teslu ma zájem investor z Blízkého východu.
-žádný nebyl. Za tento podvod na akcionáře byl Musk usvědčen komisí pro cenné papíry SEC.
Jde mi o snížení uhlikove stopy, pro jsem založil Teslu.
-Tesla kupuje bitcoin za 1,5miliardy USD, jelikož těžba cryptonesmyslu probíhala hlavně v Číně, kde hlavním zdrojem je uhlí, tak vytěžené bitcoin se rovnají zbytecne vypuštěnímněkolika tun CO2.
Zázračné baterie a nikým nikdy nevideny zázračný vůz s cenou do 25k USD bude dalším v pořadí. Návratnost vlastního kapitálu je u Tesly 350 let, jinými slovy pokud teď vložíte peníze do Tesly, tak až vaše 12generace v roce 2371 vydělá první dolar. Z hlediska ekonomiky, je nejlépe vydelecnym business Elona Muska prodej snů a vizí. Je zajímavé, ze se může stát nejbohatším člověkem a nejlépe placeným manažerem světa osoba, která vede firmy které prodělávají miliardy. Vlastně oni se ti již v minulosti stáli několikrát, třeba Donald Trump. Jste tím, čím přesvědčíte druhé, ze jste. Jenom doufám, ze Musk nebude dalším carodejem z wall street, který skončí v klepetech za podvody. Přeci jenom, Mars je Mars. Pokud to pomůže tak významnému kroku lidstva, tak čert vem peníze spekulantů.
Poměrně hodně tvrdě napsáno, ale tak nějak vcelku by to sedělo. Mě třeba vadí sliby ohledně FSD, které tady už mělo dávno být a zatím to vypadá, že je pořád stejně daleko.
Gratulujem takže už vieš že celá burza je totálne odtrhnutá od reality a ceny sa určujú len tak na základe náhody. Je to tak a proste peniaze sa pchaju do firiem alebo nápadov ktoré sú totálne scifi. Takže rýchlo zaloz aj ty dáku firmu a zbohatni. Je pravda že Elon častokrát rýchlejšie písal než myslel a mal mať dočasne zákaz dávať niečo na Twitter. Ale zdá sa mi že sa už trošku polepšil. Občas niečo trepne kôli PR alebo je príliš optimista v termínoch ale stále platí že ak by bolo viac ľudí ako on svet je o kus lepšie miesto na život.
To, ze jsou ceny mimo realitu netvrdím jenom ja. Každopádně trh určuje cenu. A pokud někde někdo, kdo je ochoten dát svoje (nebo cizí pokud jsi fond ) peníze do firmy, která nevykazuje nejenom zisk, ale i činnost (mluvím o firmě Nikol corp.), tak je to hazard, který nebude mít dlouhého trvání (byť může být krátkodobě spekulativně ziskovy).
Co se týče Elona, tak jeho arabský investor nebyl náhodný tweet, ale promyšlený podvod. Opět se nejedná o pouze můj názor, ale o rozhodnutí SEC.
Podle dohledatelných informací Musk skutečně jednal se Saúdskými investory. Ten háček není v tom, že si to vymyslel, ale v tom, že předem prezentoval , že je financování zajištěno, ačkoliv v té době s nimi žádnou smlouvu uzavřenou neuměl, i když by k tomu byli nakloněni.
Druhá věc je, že v té době nabízel Musk za akcii Tesly 420 dolarů, což bylo v době před splitem akcií. Tzn. při dnešních hodnotách to je 3585 dolarů za akcii. 🙂
420 dolarů před splitem je 84 dolarů po splitu.
To byl split (rozdělení) ne loupež…takže:
Pokud si měl před splitem 1 “starou” akcii za 420 USD tak po splitu bys měl 5 nových akcií po 84USD….
A v současné době stojí jedna nová cca 717 USD … což *5 = 3585 USD.
Jasný, nepochopil jsem, jak to bylo myšleno.
Pořádně tedy, pokud by koupili 1 akcii za $420 (resp. 5x tolik akcií po $84 po splitu), měli by nyní 8,5násobek, tedy $3585 před splitem, resp. $717 po splitu – aktuální hodnota), to z toho příspěvku na první pohled nevyznělo.
Jednat můžu o čemkoliv. To neznamená dohodu a ani vážný zájem, jak to prezentoval Musk. SEC se vyjádřil dost jasně -prokazatelný podvod na akcionáře.
Ahoj , prosím tě , mohl by jsi mi osvětlit způsob kterým se dospělo k tomu , že návratnost vlastního kapitálu Tesly je 350 let. Vím že to je naprostý nesmysl , ale potřebuji data k tomu abych to mohl dokázat.
P/E
Viz odpověď Invc. Price earnings ratio je základní ukazatelem návratnosti investice vlastní činnosti firmy. Poměr tedy vyjadřuje ziskovost vůči tržní ceně akcie. Nejedná se o ukazatel finančního zdraví společnosti (ROE apod ). Jinými slovy katastrofální PE může mít i zdravá a vydelavajici firma se slibnou budoucností. U technologií se za jeste dobrou investici považuje PE kolem 25 bodů (čím vyšší číslo, tím horší – resp.menší růstový potenciál). Microsoft má cca 35 a Tesla neuvěřitelných 350. Takže obrázek si udělej sám.
Ja jsem už několik měsíců v short pozici. Nejvyšší jsem otevíral na 880USD, ale bohužel první jsem otevřel na 320USD (několik dalších mezi uvedenyma castkama). Takže timing jsem totálně nezvladnul, nicméně v pozici zůstávám dál – každá bublina jednou praskne a Tesla nebude zadnou výjimkou.
K celkovému obrázku je nutné dodat, že v lednu tato hodnota byla přes 1400, teď je 350, a pokud vezmeme pouze hodnoty z posledního čtvrtletí, tak pokud vydrží rok vychází to na 120.
Klidně bych se i symbolicky vsadil, že ten 12měsíční průměr se ze 350 dostane pod 100 již v příštím roce.
Ale i přesto souhlasím, že ta cena je dost mimo, jen se obávám, že praskne u ještě většího nesmyslu než je teď, něco jako z $2000 na $700, což vám k výdělku moc nepomůže.
Je daleko jednodušší zdvojnásobit nebo zdesetinasobit zisk u firmy s tisícovkou zaměstnanců a produkcí 10k aut, než s velkou korporací s produkcí skoro milionu. A to se nejedná jenom o automobilky, ale úplně u všech firem. Tesla uz dávno není skřítek mezi velkými hráči a ukusovat další díl koláče z trhu půjde hůř a hůř. Ačkoliv si taky myslím, ze pod stovku se dostanou (uz jenom z toho, ze cena akcií mmt klesá a testuje support na uptrendove linii), Tak k razantnímu navýšení zisku dojde az v dlouhodobém horizontu. Pak bude cena akcií “pouze” dráha, nikoli super předražená. A tady je jádro pudla. Tesla nenabízí rizikovou prémii. Prakticky současná cena zahrnuje uz všechny všechny vize a cíle a jelikož nevyplácí dividenda, tak její držení postrádá smysl.
Podle mně nepočítate s dlouho očekavaným esem v rukavu v podobě autopilota. V letadle funguje už delší dobu, v autě díky provozu a menšího manévrovacího prostoru ho chtěji mít lepší a bezpečnější. Kdybychom byli v době studené války, už by byl tři roky standart a nehody se maskovaly jako chyba řidiče.
V podstatě kdyby tesla teď nutně potřebovala kapitál, prostě s jakýmkoli novým patchem vydají prohlášeni, že je autopilot hotový.
P/E je sice zajímavá informace – ale myslím, že ji hodně hodně přeceňuješ a vybíráš si jen jednu z celé řady možností, co “vysoké P/E” může znamenat.
Vzhledem k tomu, že je to poměr AKTUÁLNÍHO ZISKU k AKTUÁLNÍ ceně akcie … pak ztrátové firmy, nebo jen aktuálně málo ziskové firmy (z jakéhokoliv důvodu – například hodně investující firmy, mladé firmy) mají P/E velmi vysoké, případně v nekonečnu (v takovém případě se neuvádí). A není to proto, že by akcie byly nadhodnocené, ale jednoduše proto, že firma zatím nevydělává / vydělává méně…. Cena akcie pak má taky “své” důvody proč může být vysoká (AKTUÁLNÍ ziskovost firmy – není jediná metrika pro cenu, investor se dívá spíše na budoucí zisky, hodnotu akcie ovlivňuje i majetek společnosti – představ si třeba společnost, která má jen jednu obří zlatou cihlu a jedinou akci… vydělávat nebude “skoro nic” – takže její P/E bude obrovské … ale ve skutečnosti cena té akcie bude ve skutečnosti velmi blízká ceně obří zlaté cihly)…
Pro běžného investora – je to spíše ukázka nálady na trhu, než že by to mělo nějaký větší reálný význam.
BTW kolik tam máš úrok? (A přes co obchoduješ?)
Samozřejmě, ze PE není všechno. Nicméně Tesla již je ve stabilizovaném stavu. Ostatní finanční ukazatele jsou dost dobré a v tom je prave problém. Musk uz bude jenom ztěží vymackavat větší ziskovost ze současného objemu produkce. Čili bude muset mnohem vice zvýšit výrobu. Tím mnohem více myslím násobně více a to pri reálném pohledu bude v následujících letech problém. A aby toho nebylo málo, tak investoři očekávají strašně moc, takže i dobré výsledky mohou být chápány trhem negativně. Tesla mmt nenabízí žádnou rizikovou prémii, jenom riziko. PE pro běžného amatérského investora/spekulanta ma velký reálný význam. Co se týče nálady trhu, tak se používají technické indikatory, nikoliv PE.
Brokera mám Robomarkets, urok je tuším kolem 5%.
Ahoj , děkuji Ti za informaci. Zároveň se omlouvám za opožděnou reakci – ale možná to je dobře , protože pán označující se Invc. odpověď zformuloval v tak dokonalé a koncentrované podobě , že je prakticky nemožné vznést na dané téma nějaký zásadně nový principiálně odlišný argument. Přesto k tomu ještě něco řeknu – ale z výše uvedených důvodů to spíše bude pouhé rozvinutí již uvedených argumentů.
Přiznám se , že jsem očekával nějakou hlubokou vysoce sofistikovanou analýzu (přinejmenším v rozsahu 500 stran) ohledně budoucího vývoje Tesly a s tím spojené hodnoty jejích akcií. Místo toho se celý argument zakládal na P/E. Není to tak , že P/E není všechno , ve skutečnosti je to tak , že P/E v dané souvislosti není nic.
P/E je pouhým statistickým nástrojem pro určení pravděpodobnosti růstu ( či poklesu ) hodnoty širokého spektra akcií ve stabilizovaných oborech , pro stabilizované firmy. V žádném případě ho nelze používat pro konkrétní předpověď budoucího vývoje jednotlivé konkrétní firmy.
A už vůbec to nemůže být relevantní v případě dynamicky se rozvíjející firmy navíc v oboru který prochází fázovým přechodem (z automobilů se spalovacím motorem na elektromobily)
Jaká je hodnota P/E pro pětileté děti – jen vysoké náklady – žádný zisk. Pro nadaného maturanta který šel na vysokou školu má P/E nekonečně velkou hodnotu , zatímco pro jeho souseda , který má pět tříd základní školy pročež pracuje jako sběrač psích exkrementů je hodnota P/E příznivá. Udělal snad Barcelonský fotbalový klub chybu , když koupil dorostence Messiho , protože náklady vysoké a výdělek stále nulový?
A konečně jak může mít čerstvě vysázený sad ovocných stromů nějakou hodnotu když začne plodit(a tedy generovat zisk) až za několik let? Odpověď je prostá (a platí pro všechny výše uvedené příklady) protože dnešní hodnota je dána hodnotou budoucích potenciálních zisků.
A to samozřejmě platí i pro Teslu – když použijeme výše zmíněný časový posun , pak se cena akcií stává rozumnou (adekvátní).Tesla měla vždy P/E vysoce nepříznivý – to ovšem platilo pouze v tom případě , kdy nebyl použit časový posun. Když ho ale aplikujeme – kupříkladu na cenu akcií před 26 měsíci (cena 40 dolarů) a dosadíme budoucí zisk konkrétně z letošních dvou kvartálů , pak se tehdejší hodnota akcií jeví jako zcela oprávněná, protože P/E vychází pod 20.
Pokud budeme trochu spekulovat (trochu je v tomto případě směšně neadekvátní pojem) a přistoupíme na to , co předpokládá Elon , pak se i stávající hodnota akcií bude jevit jako zcela adekvátní. Elon kdesi řekl , že očekává v roce 2035 roční produkci Tesly 20 milionů elekromobilů a že navzdory této vysoké produkci , bude větší část zisku firmy generovat divize která vznikla po sloučení se SolarCity. Dejme tomu , že to je reálná budoucnost. Tesla má dnes zisk z prodeje automobilu 25% což při ceně zhruba 40 000 dolarů za kus dává zisk 10 000 dolarů . Předpokládejme že se zisk z jednoho kusu do roku 2035 sníží na polovinu (ať už z důvodu snížení ceny či z důvodu snížení procenta zisku – či spíše kombinace obojího). V takovém případě by zisk z výroby 20 milionů kusů činil 100 miliard ročně. A pokud by divize Tesla Energy generovala stejný zisk , pak by celkově Tesla vykazovala zisk 200 miliard. Vzhledem k tomu , že celková hodnota Tesly počítaná v hodnotě akcií v rámci únorové kulminace dosahovala necelých 900 miliard dolarů , není dle mne tato hodnota akcií vzhledem k výše uvedenému potenciálu přemrštěná. Dokonce je zde i jistý prostor pro růst (v horizontu deseti let na 2000 dolarů) což je adekvátní vzhledem k té poměrně vzdálené budoucnosti.
Samozřejmě je otázka , zda Tesla v budoucnu výše uvedených hodnot dosáhne (či dokonce , zda vůbec může takových hodnot dosáhnout). Ale pokud to zůstává v jejím potenciálu , pak současná hodnota akcií není nutně nadhodnocená.
Nesdílím názor, že je snazší zmnohonásobit zisk malé firmy na rozdíl od firmy velké. Záleží na tom v jakém oboru se daná firma pohybuje a v jaké fázi se daný obor nachází. Automobilový průmysl se nachází ve fázovém přechodu a v rámci takovéhoto procesu dochází k bouřlivým přeměnám – pokud se to týká biologických druhů , či průmyslových oborů pak je zde průvodní jev -přechodné snížení diverzity výrobců (či počtu druhů). Jinými slovy v krátkodobém horizontu (10 – 20 let) si zřejmě největší producent elektromobilů ukousne větší procento trhu , než jakákoliv dnešní firma. Zároveň se trh s automobily obecně (počítáno včetně elektromobilů) bude dynamicky rozrůstat (nevěřím na masové rozšíření sdílení atp.) tak jak poroste především v Číně a Indii životní úroveň. To vše Tesle nahrává a dává příležitost.
A co se týče nejbližších pár let – já naopak vidím prostor k několikanásobnému navýšení výroby , stavějí se tři nové továrny (stále se rozšiřuje továrna v Číně , dokončuje se první fáze výstavby továrny v Německu ,a nová se staví v USA) Navíc Elon hovořil o výstavbě dvou dalších. Nevidím tedy překážku , proč by se v nejbližších pěti letech nedalo pokračovat v tempu rozvoje s jakým Tesla navyšuje svoji výrobu již roky – tedy každoroční navyšování produkce o polovinu. V roce 2026 by tedy Tesla mohla vyrobit více jak 4 miliony vozů.
“O Teslu ma zájem investor z Blízkého východu.
-žádný nebyl. Za tento podvod na akcionáře byl Musk usvědčen komisí pro cenné papíry SEC.”
Toto je nepresné, nebol z ničoho usvedčený. Súd neprebehol. Dohodli sa a súd len potvrdil ich dohodu. Elon aj Tesla zaplatili 20 miliónov, Elon odstúpil z rady, …
Zároveň je súčasťou dohody, že nepopreli, ale ani nevyvrátili pochybenie.
https://www.sec.gov/news/press-release/2018-226
Jistě byl bez viny, proto zaplatil jen tak 20 melounů a odstoupil z rady.
Jak jsem napsal výše, mám rád Elona jako dobyvatele Marsu, nemám rád Elona jako manipulatora z wall street.
Netvrdím že bol bez viny. (bolo to fakt, no nazvime to, “odvážne” písať “funding secured”, keď nemal nič na papieri)
Ide o to že usvedčený nebol, preto písať, že bol, je nepresné.
Člověk může buď mluvit pravdu, nebo lhát.Nic mezi tím neexistuje. Takže tvrzení, ze sice nemluvil pravdu, ale zároveň nelhal je trochu zvláštní, nemyslíte?
Mezi mluvením pravdy a lhaním je podle mě ještě to, když se člověk mýlí, tedy nevědomě říká nepravdu. Lhaní je oproti tomu záměrná a vědomá nepravda. Ale tím nechci Muska nijak obhajovat, myslím to obecně.
Jenže tímhle posuzujes obsah. A o to vůbec v našem případě nejde,resp.se bavíme o záměru. Pokud někdo tvrdil před tisícem let, ze Země je placata, tak lhal nebo mluvil pravdu?
Byť obsahově šlo o nepravdu (lež ), tak onen člověk nelhal. Protože on byl o tom přesvědčený, takže záměr byl mluvit pravdu. Takže můžeš opravdu buď mluvit pravdu nebo lhát. Třetí volba uz není.
Lze mluvit pravdu a dostat pokutu – hlavně když jde o burzu. Kdo pracuje v akciové společnosti to ví. Jde o to, že dle zákona o akciových trzích o nečem mluvit nesmíte, protože tím můžete manipulovat trh. Nejde o to, jestli lžete nebo ne. Máte mlčet (nebo mluvit, to záleží na okolnostech).
PS: neplatí to pro média a SEC – ti manipulují trhem už desítky let a nikdo je netrestá. Ale to je součást hry.
Tesla mu určitě vaz nezlomí, jednak je to akciovka. Tudíž ten kdo ostrouhá, jsou blázni, kdo drží předražené akcie. Navíc, on a Tesla si již hlavním peklem prošli, tudíž teď už jen mohou stoupat pomalu vzhůru, nebo o něco rychleji. Mají své zainvestované a to co je drží nad vodou, tj. emisní povolenky, ty jen tak neskončí. Ale druhak, movitých lidí je na světě dostatek, aby udržovali chod Tesla. Budou mít spíš problém s BMW, Mercedes, Porche, … ale vůči nim mají technologický náskok v USA, což je důležité. I když elektromobilita narazí na rozpor mezi aktivistickou politikou a ekonomicko-fyzikální realitou, Tesla má už své jméno a trh, viz. Apple. U něj také např. většina české populace nechápe jak si tak předražené krámy může někdo kupovat (a to jsme bohatá část světa), přesto mají svou budoucnost zajištěnou.
Starlink může ekonomicky ohrozit jen celoplanetární katastrofa, to je jasná ekonomická hvězda. Protože veškerá potencionální konkurence totálně zaspala. Vždy se mi vybaví konsorcium “Gilda” z Duny. Space-X potažmo StarShip, ten nemá proč neuspět, pokud bude Musk žít. Viz. Tesla, už jen počet natěšených miliardářů, co chtějí mít svou vlastní plaketu, a jméno v Sci-Fi povídkách (to víte děti, to bylo ještě v časech, kdy Abdul ibn Mahmud … a Mc Cornight přemýšleli jak zkrášlit svou zahradu ….) To nemluvím o milionech potencionálních investorů jako já, co by rádi vyhodili své peníze z okna, jen kdyby mohli být podepsáni na vnitřní straně ochranného prstence motorů StarShip.
Víte že Daimler potažmo Mercedes je v Tesle od jejího začátku? Aktuálně myslím drží cca 10 %
Už dávno ne. Daimler ten podíl prodal v roce 2014.
Starship je ve fázi technologického demonstrátoru. Fungovat (reusable a zároveň výdělečně) může (teoreticky by měl) ale nemusí.
Od technických problémů po finanční potíže* pokazit se může spousta věcí.
*řádové zdražení ceny zemního plynu by mnohem víc ovlivnilo ekonomickou kalkulaci reusable raket než těch klasických.
To máte naprostou pravdu, takže náklady na let nebudou 1M, ale třeba 2M nebo 10M oproti nákladům na podobný let na klasické raketě, kde budou náklady stále kolem 500-3500M. Vy v tom vidíte problém? Já ne.
3,14ranha to myslel jinak. Třeba ze se ukáže nějaký technický problém (o kterém nevíme ), který znemožní vice nasobnou použitelnost atd. To je riziko které neleze vyloučit, byť je tato možnost méně pravděpodobná. Jinými slovy vyhráno ještě není.
Píšete náklady, ale myslíte jen a pouze cenu paliva.
Srovnáváte rakety do deep space, ale počítáte pouze výkon na LEO (všude jinde musíte Starship dotankovat aby se z LEO vůbec odlepila – k Měsíci potřebujete opakované starty tankerů – pokud se podaří tankování v nějakém rozumném horizontu zprovoznit).
U jedné konkurenční rakety (schválně té nejdražší) píšete koncovou cenu pro zákazníka, nikoli nákladovou cenu za start jednoho exempláře (ta horní cena je včetně pozemních operací a vývojových nákladů).
To si snad ani nezaslouží odpověď, ne dřív dokud trochu nezapracujete na argumentech…
S tou batérií jsem hodně zvědav, protože jestli je to pravda, tak nejen Tesla, ale všichni výrobci aut v USA i Evropě jsou vyřízeni, včetně spalováků a ruku v ruce s nimi i ropné firmy, Arabové, atd. Celý svět by byl naruby…Tedy za předpokladu, že grafenové baterie nebudou desetkrát dražší, než “klasické”…Odbyt v Číně je zatím dobrý, jednou vyšší, podruhé nižší. Celkově Tesla spíš nestíhá dodávat.
Veľmi rád by som tomu veril ale skôr si myslím že pravda bude niekde uprostred. Možno síce takú batériu majú ale vedia ju vyrábať len laboratórne a masová produkcia je len optimistické prianie. Na tejto technológii pracuje veľa firiem a stále nič. Najťažšie je vážne rozbehnúť masovú produkciu kde nestačí 99% kvalita výroby. Stále by to znamenalo ohromné množstvo odpadu a veľmi vysoké náklady. Takže opatrnosť je tu viac ako na mieste.
Tesla je o parník největší odběratel baterií na světě a nedávno Musk zmínil že koupí vše, co se vyrobí. To je jak kdybyste řekl, že Apple je vyřízený, protože TSMC začne vyrábět chipy 3nm technologií. Totálně mimo.
A mimochodem pro mě je nejslibnější revoluce Na-ion baterie, které mají potenciál se dostat pod $30/kWh a už se dostaly na hustotu použitelnou v autech.
Máte pravdu v tom, ze akcie Tesly jsou extrémně předražené a jednou bublina splaskne. Otázka je, kdy se tomu tak stane. Ekonomicky investovat do Tesly je blbost. Jenže trh určují i jiné faktory. A to je nálada trhu. To je něco, co mi psal Ivo, když jsem tu psal o jasném shortu. Ivo měl naprostou pravdu, když trvrdil, ze lidé s vidinou minulých zisků budou sázet bezhlavě na teslu dále. Je to nachlup stejné jako s bitcoinem. Dokud lidé budou věři, ze bitcoin pokori milion dolarů a tesla 13tisíc dolarů (čili více jak polovina HDP USA), tak cena bude růst a růst. Jak dlouho to nevím, ale jedno je jisté. Az bublina splaskne, tak to bude v řádu dnech. Elon pak opravdu může přijít o důvěru, protože uz nebude tou masinou na prachy, tak naráz stáhnou kapitál. A nemusí to být nutně jenom krachem akcií tesly. Prodejní domino může spustit prasknutí jakékoliv jiné bubliny, kterých je na technologiích mraky. Prostě takový dot.com v2.0
Jsou předražené, ale v rámci technologických firem ne zase tak moc. Tesla dle posledního čtvrtletí je na úrovni desetiny zisku Apple a hodnota akcií je zhruba čtvrtinová, tedy zvýšením zisku na 2,5násobek (což se může stát během dvou let tímto tempem) bude poměr zisku k tržní kapitalizaci stejný.
A Tesla má extrémně malé zadlužení, zatímco u VW group je na úrovni ročního obratu, u Tesly na úrovni 2měsíčního. I kdyby si Tesla půjčila místo všech emisních kreditů, co dostala za celou historii, tak by stále bylo zadlužení okolo čtvrtletního obratu.
Problém je v tom, ze Tesla je předražená i v porovnání v tech sektoru. A aby toho nebylo málo, tak celý tech sektor je predrazeny. Proto jsou sázky na kolabs akcií Tesly vcelku racionální úvahou. Navíc Teslu popohani kupředu méně zkušený dav investorů. Tito investoři nejsou zkušení a hlavně jsou vyplaseni. Čili stejně rychle jak s nadšením investovali, budou i rychle prodávat, az se probudí ze snu. Prakticky tenhle jev můžeme každý týden vidět na bitcoin pyramide. Obrovské skoky oběma směry svědčí o nervozitě spekulantů hráčů.
Je to složitější… já třeba z racionálního hlediska můžu klidně půl hodiny mluvit o tom, jak je Tesla naprosto příšerné auto. Jak Elon není tak úspěšný, jak se zdá a blablabla. A všechno to budou fakta podložená argumenty, na které i největší fanoušek Elona musí kývnout hlavou.
ALE… žádný milovník techniky nemůže nebýt fanda Elona Muska. Já jsem třeba obrovskej. Možná, že je Tesla S proti mému BMW M5 rozvrzanej nelícující bazmek… ale sakra, lítá ve vesmíru. Lítá ve vesmíru BMW? Když jsem tam ten roadster viděl, taky jsem po něm zatoužil. Taky jsem zatoužil tuhle firmu měnící svět podpořit a mít její akcie.
A myslim, že nás je spousta. Je to určité náboženství pro technologické fandy. A naopak si myslim, že jádro akcionářů si ty akcie nechají jako formu sběratelského předmětu. Vlastnim koneckonců i větší blbosti, než akcie Tesly, jen protože “chci”.
U bitcoinu si taky nemyslim, že by ty obří skoky byly výsledkem nervozity spekulantů. Velká část obchodu s BTC je prostě forma gamble. A zároveň je trh velice malý a nepropojený, takže ho každý větší obchod snadno rozkýve.
I přes mojí kritiku, stále jsem fanouškem Elona Muska. On dal naději na kolonizaci Marsu a popohnal kupředu vývoj EV automobilů. Ale nepokládám ho za Boha. Takže jsem schopen vidět i to negativní z jeho činnosti. Což u řady jeho fanoušků je strašlivý problém, dalo by se říct ze tvoje přirovnání k náboženství je více než trefné.
Může to mít vliv na cenu akcií? To je těžká otázka protože tržní kapitalizace je tuším 700 miliard USD, to je v korunách 14biliónu korun (více jak dvojnásobný rozpočet české republiky ). Čili to je dost peněz, které by potřebovali fanoušci dát dohromady, aby udrželi kurz. Navíc pozor, mezi drzitely akcií je i Blackrock a to je ostřílený hráč na poli investic. Ti rozhodně nechtějí suvenýr a az kurz nepůjde nahoru a oni usoudí, ze více nevydelaji, tak teslu nemilosrdně sestreli.
BTC je gamble a proto ta nervozita. Nikdo neví kdy to půjde nahoru nebo kdy to půjde do kytek. Takže gambleri visí na každé možné události nebo tweetu, který by kurzem pohnul. Spekulace bitcoinu je něco jako sázet v kasinu. Hráči v kasinech věří ve výhru, protože sem tam někdo vyhraje jackpot, byť statisticky je šance dlouhodobého úspěchu malá. Ale oni hrají dál protože racionální úsudek jde do ústraní. Takovým lidem jde těžko vidět do hlavy a jejich chování rozkyva trh, který se pak stává necitelnym.
Já si pořád myslím, že hlavní zdroj příjmů nebudou zapomenuté samoty na středozápadě, ale mobilní připojení pro cestující v letadlech a na lodích. Všichni cestující přes oceán chtějí mít na svých mobilech stejně rychlý internet jako doma v kuchyni. Všechny letecké i námořní společnosti potřebují vysokokapacitní spojení se svými flotilami a se Starlinkem budou možné takové věci jako dálkové řízení tankerů nebo virtuální černé skříňky s on-line nahráváním všeho do cloudu.
Hlavní zdroj příjmů pro starlink je americká administrativa, především armáda.
To nepadne. Starship sníží naklady na vynesení.
Jenže na sdílené lince nikdy pro sebe prázdné pásmo mít nebudou. V letadle máte příliš velkou koncentraci osob na jednom místě, takže Starlink bude asi rychlejší než konkurence (pokud nedojde k nějakému průlomu na GEO připojení – třeba že by tam začali posílat 100 metrové antény) ale pořád se budou muset lidé uskromnit.
A proč to píšu ? Protože největší boom v letectví znamenaly nízkonákladové linky kde se šetří každý centimetr plochy (hustota sedadel, dokonce na krátké lety jsou plány i na cestování VE STOJE !) a KAŽDÝ HALÍŘ NÁKLADŮ. Takže je otázka zda palubní internet bude mít opravdu tak zářivou a VÝDĚLEČNOU budoucnost jak si telekomunikační firmy (včetně Starlink) plánují.
Jak je vidět i z Elonových tweetů, Starlink není žádný zlatý důl zadarmo. Ty peníze budou tvrdě vydřené a návratnost bude trvat roky (za neustálých dalších investicí do konkurenceschopnosti).
Opět jak zaznělo v článku – zákaznická stránka se při ekonomické kalkulaci nesmí podcenit – celý uživatelský terminál klasického satelitního internetu bude vždy levnější než pouhá aktivní anténa Starlinku.
Kazdy sat internet nakonec zkrachoval a nebo je ztrátový. Uvidíme.
Pěkný, realistický článek, díky Jirko!
Děkuji, jsem rád, že se líbí.