Rychlé tempo SpaceX vede k problémům s úřady, například kvůli letu Starship SN8 nebo rozpínání Starbase
SpaceX je firma založená na rychlém vývoji a řešení problémů za pochodu namísto extrémně pečlivého plánování každičkého detailu dopředu. Tento přístup přináší rychlé pokroky, ale také nevyhnutelně vede k občasným konfliktům s byrokratickým aparátem a regulační legislativou. Zářným příkladem je aktuální dění na základně Starbase v Texasu, kde SpaceX vyvíjí, vyrábí a testuje prototypy Starship a Super Heavy. Základna se rozrůstá raketovým tempem a testy prototypů jsou stále ambicióznější, což s sebou přineslo rozličné stížnosti a upozornění ze strany úřadů. Pojďme se tedy podívat na jednotlivé „skandály“ a problémy, se kterými se SpaceX potýkalo či potýká kvůli testovacímu letu Starship SN8, stavbě orbitální rampy nebo provozu svých zařízení ve Starbase.
Problematický let Starship SN8
Na konci minulého roku proběhl testovací let Starship SN8, což byl první pokročilý test téměř plnohodnotného prototypu lodi Starship. Předtím SpaceX dělalo pouze pozemní zkoušky nebo velmi krátké testovací skoky do výšky 150 metrů. Test SN8 skončil výbuchem lodi po přistání, ale s tím se tak nějak počítalo dopředu, a tak se očekávalo, že let dalšího prototypu SN9 bude následovat velmi brzy. Nakonec ale loď odstartovala až dva měsíce po letu SN8, i když připravená byla dříve. Důvodem byly obstrukce ze strany Federální letecké správy (FAA) v souvislosti s letem SN8, o čemž jsem podrobněji psal v tomto článku. Tehdy ale nebylo jasné, co přesně vlastně FAA vadilo a proč bylo potřeba upravit licenci, kterou SpaceX má pro provádění suborbitálních testovacích letů Starship. Tehdejší situace se vyjasnila až nyní díky reportáži magazínu The Verge.
Článek odhalil, že SpaceX v den testovacího letu Starship SN8 ignorovalo minimálně dvě varování úřadu FAA ohledně porušení podmínek stanovených ve startovní licenci. Problém byl v tom, že podle meteorologických modelů FAA by potenciální výbuch prototypu Starship za povětrnostních podmínek v daný den představoval riziko převyšující povolené limity. Počasí totiž má vliv na to, jakým způsobem a jak daleko dosáhne tlaková vlna z případného výbuchu. Federální letecká správa došla k závěru, že v případě startu v daný den by teoreticky mohlo vzniknout riziko pro okolní domy, které převyšuje jistou hranici a stává se tak nepřijatelným. SpaceX však používá vlastní modely, podle kterých bylo riziko stále v přijatelných mezích. S tím ale úřad FAA nesouhlasil, jelikož považoval analýzu SpaceX za nedostatečnou a šitou horkou jehlou. Inspektor FAA ještě pár minut před startem telefonicky varoval SpaceX, že let SN8 by znamenal porušení startovní licence. Zaměstnanci SpaceX však varování ignorovali, protože „měli za to, že inspektor vychází ze zastaralých dat“. Starship SN8 tedy odstartovala a při přistání vybuchla. Výbuch nezpůsobil žádné škody, ale úřad FAA pochopitelně nebyl spokojen s jednáním SpaceX, které mohlo potenciálně ohrozit bezpečnost veřejnosti.
Wayne Monteith, ředitel kosmické divize FAA, v následné korespondenci s prezidentkou SpaceX Gwynne Shotwell firmu kritizoval kvůli tomu, že jednala na základě domněnek místo procedurálních kontrol a jednoznačných potvrzení. „Tyto činy ukazují znepokojivou absenci provozní kontroly a procesní discplíny, což není v souladu se silnou firemní kulturou založenou na bezpečnosti,“ uvedl Monteith. SpaceX proto na základě této „aféry“ souhlasilo se zavedením více než tuctu nápravných kroků, ale zároveň si stálo za svými daty a rozhodováním při startu SN8. Firma také kritizovala modelovací software FAA pro analýzu počasí během startu, jehož závěry prý lze snadno ovlivnit podle potřeby. Federální letecká správa nicméně nakonec nařídila přezkoumání bezpečnostních procesů ve SpaceX, provedení výše zmíněných nápravných kroků a zároveň zavedla jednu novinku. Při každém startu Starship nyní musí být přítomen inspektor FAA. Zavedení těchto změn bylo důvodem zdržení testovacího letu SN9, ale všechny následující starty Starship už probíhaly víceméně hladce a ku spokojenosti FAA. Wayne Monteith se aktuálně vyjádřil, že kdyby si FAA tehdy myslela, že nápravná opatření po letu SN8 nejsou dostatečná nebo účinná, SpaceX by vůbec nedostalo novou licenci pro následující lety Starship.
Prohřešky SpaceX ve Starbase
Další problémy se týkají provozu základny SpaceX v Boca Chica neboli Starbase, kde firma vyvíjí, vyrábí a testuje Starship. SpaceX letos v červnu obdrželo oficiální upozornění místního státního zástupce Cameron County na základě několika stížností organizace Save RGV. Tato nezisková ekologická organizace už delší dobu bojuje proti aktivitám SpaceX v Boca Chica v kontextu ochrany zdejší fauny a flóry nebo různých prohřešků SpaceX, které organizace považuje za nelegální. Dopis státního zástupce se týkal několika aktivit SpaceX ve Starbase, na které ho organizace upozornila.
První věcí v dopise bylo, že zaměstnanci SpaceX nemají právo zavírat určité silnice nebo odepírat veřejnosti přístup na ně, k čemuž někdy dochází. Zde je nutno vyjasnit, že problém se netýká hlavní silnice u rampy (Highway 4), kterou SpaceX ve spolupráci s šerifem legálně zavírá během potenciálně nebezpečného testování či převozu nadměrných nákladů. Oficiální dopis se týkal menších bočních silnic, které se nyní v podstatě nacházejí uvnitř základny SpaceX, avšak technicky vzato jsou stále veřejné, a tak firma nemá právo bránit jejich využívání veřejností, i když jsou cesty slepé a vlastně nikam nevedou.
Zaměstnanci státního zástupce se jeli do Starbase podívat a když se pokusili odbočit na silnici Remedios Avenue, skutečně byli zastaveni Oscarem Lopezem z ochranky SpaceX a byl jim odepřen přístup na tuto veřejnou silnici. Státní zástupce varoval, že pokud se to bude opakovat, hrozí trestní stíhání nejen danému pracovníkovi ochranky, ale také celé firmě SpaceX. Státní zástupce v dopisu dále požadoval vyjasnění ohledně toho, zda jsou členové ochranky SpaceX ozbrojení a pokud ano, zda mají všechna potřebná povolení.
Dalším bodem oficiálního dopisu bylo vyjasnění ohledně doby, po kterou SpaceX letos uzavřelo hlavní silnici u rampy. Tato komunikace je využívána místními obyvateli Boca Chica a také návštěvníky při cestě na zdejší pláž. SpaceX má na základě dohody s úřady povoleno provádět uzavírky silnice v celkovém trvání maximálně 300 hodin ročně. Státní zástupce uvedl, že podle organizace Save RGV letos SpaceX zavřelo silnici už po dobu celkem 385 hodin, a proto žádal vyjasnění ohledně toho, jak je to doopravdy.
SpaceX na toto oficiální upozornění od státního zástupce reagovalo vlastním dopisem, který si můžete přečíst zde. Firma uvádí, že členové její soukromé ochranky nejsou ozbrojení a mají všechny potřebné certifikace. Zároveň ale připouští, že Oscar Lopez neměl bránit vjezdu na Remedios Avenue. Lopez prý byl v dané době čerstvě najatý a mylně nerozlišoval mezi ochranou soukromých cest od těch veřejných. SpaceX prý svou ochranku netrénuje k tomu, aby bránila přístupu na veřejné silnice a aby se incident neopakoval, firma provede několik nápravných opatření v oblasti výcviku ochranky a její komunikace, organizace apod.
Starbase, Texas Build Site
January 2019 July 2021 pic.twitter.com/nwx4KPG7m5— RGV Aerial Photography (@RGVaerialphotos) July 4, 2021
Firma dále navrhuje, že jelikož silnice Remedios Avenue nevede na žádné veřejně dostupné místo a chybí možnost se na jejím konci otočit, jednou z možností je její opuštění státem. Zjednodušeně řečeno jde o proces, kdy se veřejná cesta stane soukromou. Tím veřejnost přijde o možnost cestu využívat, ale zároveň se o silnici už nemusí starat okres. To samé bylo provedeno s bývalou ulicí Joanne Street, která vede skrz montážní areál SpaceX, ale od roku 2013 už není veřejná na základě vyhovění žádosti SpaceX o jejím opuštění státem. Ulice nyní nese označení Rocket Road.
Co se týče délky uzavírek hlavní silnice, SpaceX státnímu zástupci zaslalo vlastní přehled dosavadních uzavírek, které do 17. června činily v součtu 226 hodin. Tvrzení organizace Save RGV, že firma už vyčerpala 385 hodin uzavírek, tedy SpaceX považuje za nepřesné.
Stavba integrační věže
Tím ale trable SpaceX stále nekončí. Nejnovější komplikací je, jak aktuálně informovala agentura Reuters, že Federální letecká správa letos v květnu varovala SpaceX ohledně toho, že firma buduje integrační věž u orbitální rampy na vlastní riziko. Jádro pudla je v tom, že momentálně probíhá environmentální posouzení celé rampy kvůli udělení licence SpaceX pro provádění orbitálních startů ze Starbase. Původní licence totiž vycházela z předpokladu, že rampa bude sloužit pro starty Falconů, nikoli Starship. Starship je výrazně větší a používá jiné palivo, a tak může mít úplně jiné ekologické dopady. V současnosti proto probíhá přezkoumání, které rozhodne o tom, zda bude potřeba provést novou kompletní ekologickou studii, nebo jestli je rozsah dopadů startů Starship srovnatelný nebo menší než v případě startů Falconů. Získání nové licence ale rozhodně není zaručené a momentálně ani není jasné, jak dlouho bude celý proces trvat.
SpaceX ale nečekalo na výsledek přezkoumání a začalo se stavbou orbitální rampy, která zahrnuje také více než 140metrovou integrační věž. Federální letecká správa proto v květnu varovala SpaceX, že pokud úřad dojde k závěru, že kvůli udělení orbitální startovní licence jsou potřeba nějaké úpravy nebo změny rampy, může potenciálně nařídit demontáž věže. SpaceX tohle samozřejmě ví, ale rozhodlo se zariskovat, že věž v současné podobě nebude překážkou pro udělení licence. Podobný přístup mimochodem zvolila společnost Tesla v Německu, kde začala stavět továrnu Giga Berlin ještě předtím, než měla vyřízené všechny povolenky a bez záruky, že vůbec někdy obdrží finální povolení pro spuštění výroby. Toto povolení firma stále nemá, i když se továrna blíží dokončení.
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Za potizemi na starbase vidím hlavně konkurenci. Uvedomili si, že jim vyschnou dotace NASA, které sosali na Artemis cca 20 mld usd. Pokud bude starship v různých verzích funkční, tak to mohou zabalit. Už Falcon 9 je vyšplouchl.
FAA není nezávislá, ale v rukou především boeingu, tak se ukázalo na rakvi max.
A já bych si srarbase dokázal v Česku představit. Kosmodrom libavá. Jaky je rozdíl mezi celodenní střelbou z ledadel, kanónů a letem rakety kdy ji slyšíte 5 minut? Vojáci se se stavebním řízením nemazali. Vyroba rakety je jiná, ale pokud by dokázal Booster poskocit tak by stačila plocha, věž, zásobování palivem a nějaká stodola pro cestující.
starbase
Pamatujete na díl Asterixe a Obelixe, jak vyřizují propustku? Ještě že je Elon taky superhrdina.
Z praktického hlediska má SpaceX technologii poslat raketu na jakékoliv místo na světě. S libovolným nákladem. A ani nemusí přistávat. 🙂 Naschvály úředníků tady nebudou mít z dlouhodobého hlediska šanci.
Naschvály úředníků nejsou naschvály, ale pouze důsledek toho že mimo jiné Elon se roztahuje na veřejných pozemcích, v přírodní rezervaci a raketové technologie podléhají smlouvám proti šíření ZHN. Takže NE, doopravdy si nemůže dělat co chce.
Přesně mi s tím svým “NE” do toho komixu zapadáte, hádejte kam? 🙂
SpaceX si, ostatně jako každý, může dělat co chce, než narazí na cizí hranice. A ty nejsou v případě firmy vyrábějící levné spolehlivé kosmické rakety definované křikem bezvýznamných úředníků. Uvidíte.
SpaceX podléhá americkým úřadům protože technologie orbitální rakety jsou je defacto rekvalifikace ICBM nosiče ZHN. Proto každý příslušný stát – člen OSN zodpovídá za aktivity svých raketových firem. Tak prosté to je, raketové technologie jsou prostě kontrolovaný sektor průmyslu. Smiřte se s tím.
SpaceX tyto aktivity provozuje na státních pozemcích v přírodní rezervaci, ještě celkem nedávno tam dokonce žili stálí obyvatelé. SpaceX před lety získala povolení pro maličkou rampu pro Falcony 9 (hmotnost 600tun, startovní frekvence řádově v týdnech až měsících). Starbase je tedy defacto černá stavba.
To není o jedné blbé rampě-věži. Bavíme se o budování plynovodu, elektrického vedení VN (o kapacitě desítek, pokud ne stovek MW), vybudování provozů na zkapalnění kyslíku a rafinaci a zkapalnění metanu ze zemního plynu + zásobníky.
Bezpečná zóna od rampy z důvodu hluku a pro případ havárie se u Starship počítá na kilometry. Takže NE není to o jedné blbé raketě ale i o energetické infrastruktuře a zatížení kilometrů čtverečních okolo rampy v lepším případě sluch poškozujícím hlukem, v horším případě rizikem devastující exploze PHM.
Je z pohledu SpaceX zázrak a z pohledu přírody a veřejnosti neuvěřitelné pokrytectví a dvojí metr jak úřady ve skutečnosti NEkonají a tím nadržují SpaceX a obcházejí kolem ní po špičkách.
Jakákoli jiná firma už by u brány měla tisícihlavý dav ekologických aktivistů a na vrátnici desetičlennou delegaci z MŽP (EPA).
Jakákoli jiná firma – myslíte třeba Boeing ?
Mě fascinuje ta jistota s jakou dokážeš na dálku posoudit soulad stavby (o jejímž papírování víš houby) s řízením (o kterém víš houby jak / jestli má probíhat) podle cizího práva (o kterém víš houby) v úplně cizím právním systému (o kterém víš houby).
Nalijme si čistého vína – “černá stavba” bys o tom mohl relevantně říct pouze v případě, že by to bylo natřeno na černo …
Doplním, že jde o závěrečný úkol z dílu Dvanáct úkolů pro Asterixe
Stát škodí, krade a vraždí. Proto se jeho agenti chovají tak jak se chovají.
Ono bez kontroly státu se krade a vraždí ještě řádově více a navíc “zákon” je čistě v rukou těch nejbohatších. Viz vláda drogové mafie třeba v Mexiku.
Elon Trumpa přesvědčil a byl klid. Biden a spol. Jsou mafie, která hledá duvody proč to nejde, aby dostala vypalné a zbrzdila projekt. Proklamace jsou jedna věc, realita druhá.
FAA je v moci zapšklého boeingu a dalších sosatelů dotací.
Navíc v helmutově to je podobné. Dle mého nazoru je to konkurenční boj jak SpaceX- tradiční dodavatelé NASA a zneužití FAA a TESLA- němečtí výrobci aut- Zelení vyderaci.
A proto Musk napsal Trumpovi na Twitteru po odstoupení USA od Pařížské dohody:
Am departing presidential councils. Climate change is real. Leaving Paris is not good for America or the world.
https://twitter.com/elonmusk/status/870369915894546432?s=20
Projekt pro komerční přepravu začal v roce 2006.
Sancta simplicis… Bez převážně demokraty volících eko-snobů (speciálně těch kalifornských) by se počet prodaných Tesel v USA počítal na prstech jedné ruky. Nemluvě o zdanění respektive hrozícímu zákazu fosilních aut a naopak dotování elektrovozů.
To samé se týká dalších úřadů – jak je vidět i z článku úřady jsou ve vleku událostí. Představte si že by nějaká energetická firma v německu zkusila postavit jaderný reaktor který by neměl EIA. Nebo že by někdo provozoval nezkolaudovaný kozí chlívek. A Elonovi ve skutečnosti projde že podobné psí kusy dělá ještě k tomu v ekologické rezervaci !
Na druhou stranu ucel sveti prostredky. A urednik je neco, co prekazi mezi vuli vlady a rychlosti vyvoje v Muskovych firmach. A povsimnete si, ze jeste nikdo Elonovi nevytknul, ze by v ekologii nadelal vice skody, nez uzitku – dava si na to pozor a kdyz je nutne neco znicit (stromy apod.), tak se to snazi nahradit.
Neni na miste zavidet Elonovi. Je na miste chtit, aby se urednici chovali ke vsem jako k Elonovi. Tedy kdyz je zjevne, ze projekt neskodi, tak neprudit.
Jedna z Elonovych vyhod je, ze jeho bussiness uz je tak znamy, ze mu staci se zeptat, ktera zeme by ho chtela. A ostrov dokaze koupit take (nicmene zadny ostrov neni terra nullis).
Úředník je osoba kterou si platí občané ze svých daní aby sloužila ku prospěchu občanů resp. prospěchu celé země. To se týká všech státem placených lidí a institucí (policie – chrání jednotlivce, soudy – zajišťují spravedlnost, armána – chrání stát jako celek, vláda – řízení státu za účelem dosažení cílů atd.).
.
.
Pokud z daní placení státní zaměstnanci a politici nevykonávají práci pro ty co platí daně, tak je něco principiálně špatně. To je jako kdyby zaměstnanec ve firmě dělal majiteli firmy obstrukce, schválně protahoval projekty atd. Nemyslitelné. Natož aby si řekl že to udělá pod podmínkou že chce extra prachy bokem.
.
.
Soukromý sektor je více a více efektivní, zatímco státní úředník čím víc obstruuje je neefektivní, tím víc roste cena úplatku. Tedy nůžky se stále víc rozevírají. A rozvoj všeho vázne.
V nejhorším potáhnou jinam, kde klacků pod nohy bude méně.
Těch míst, kam můžou svobodně táhnout je čím dál míň.
Pokud do dvaceti let nevytvoří svou kolonii na Marsu, vesmírné okno se podle mně pro lidstvo zavře.
Čína je to správné. Snad se američtí úředníci probudí.
Ono je to jednodušší. Jak někdo trefně poznamenal v diskuzi na Redditu, když bude nejhůř tak se do toho vloží armáda, resp. Air/Space Force, a pak to pojede velmi hladce, protože vývoj Starship bude mít status v zájmu národní bezpečnosti, to jdou veškeré regulace stranou. A zatím víme, že se armáda zajímá jak o využití Starlinku, tak o dopravu Earth to Earth, tak i o velkou nosnost čehokoli na oběžnou dráhu.
Co těm “ekologům” furt vadí, díky SpaceX už v moři neskončilo 89 prvních stupnů a po uvedení SS do (opračního) provozu to bude ještě lepší (už nic v oceánu ) a pokud jde o těch 1500 tun metanu/start tak to bude zanedbatelné i jen proti Texas/měsíc.
… takže jednoznačně :”čím dřív tím líp”.
…nebo třeba všechny ty telekomunikační stožáry, které nebude třeba stavět různě po horách vč. přístupových silničních cest k nim díky StarLinku a též tahání/zakopávání kabelů všude možně po světě. A taky bude levnější vynést satelity díky, kterým máme vůbec nějaká rozumná data o změně klimatu.
To je pohled dítěte z mateřské školky. Ale realita je tróóchu složitější – proč se lidé stěhují do měst ? Protože: lepší výdělek, kultura, informace, komunikace.
Když aspoň část těhle věcí přinesete i na venkov, tak riskujete že pouhá přítomnost lidí v dané oblasti (že zde zůstanou, místo aby odešli do města) tu přírodu bude rušit a poškozovat 100x víc než blbý stožár nebo zakopaný kabel. Frédéricu Bastiate, ty to vidíš… 😀
Zajeďte se někdy podívat do nějakého vojenského újezdu. Nebo si přečtěte jak se paradoxně příroda rozmáhá v černobylské zakázané zóně. Protože to co divokou přírodu nejvíc ruší je pobyt a pohyb lidí, nikoli stavby.
Některé umělé výtvory, pokud jsou dostatečně opuštěné, ve skutečnosti přírodu obohacují – třeba opuštěné lomy = umělá jezera a umělé skály v místě kde původně byl jen hluboký les který je z ekologického hlediska celkem jednotvárný).
Vůbec si nedovedu představit, jak by to probíhalo v Česku a třeba s místními stavebními úřady, EIA atd.
Taky v Česku není moc velká úspěšnost přilákání investicí významných světových firem.
Fakta:
1) Tesla Gigafactory v Číně začala vyrábět auta po roce od zahájení výstavby. To je naprosto šílený výkon a i Musk uznal že Číňani jsou fakt blázni.
2) Gigafaktory v Německu po roce výstavby má půl roku zpoždění. Minimálně.
http://www.hybrid.cz/tesla-si-kvuli-pomalemu-povolovani-gigafactory-berlin-stezuje-na-nemeckou-byrokracii
http://www.hybrid.cz/tesla-gigafactory-berlin-ma-pulrocni-zpozdeni-elon-musk-znovu-na-miste-kritizuje-nemeckou-byrokracii
3) Ten kdo viděl jak v začátku covidu stavěli Číňani nemocnici, kdy za pár dní non-stop práce ve třech směnách se svářeči nezastavili a postavili patrovou nemocnici (nikoliv stanovou), to na co by v ČR trvalo jen vyřízení povolení stavby zhruba 2 roky. Všichni to vidíme jak se u nás opravují silnice, uzavírka na půl roku, přitom v zahraničí na hlavních tazích makají ve třech směnách a uzavírky mají v řádu dnů.
4) Čína postaví 8x víc dálnic na jednoho obyvatele než ČR.
5) Čína vyrobí miliardu čipů za den, za poslední rok nárůst o 40%. Už překonali Evropu a dokonce USA. Jestli takto porostou i letos, tak překonají i Japonsko, Koreu a Taiwan jakožto největší světové výrobce čipů.
6) V Číně vzniklo jen od začátku roku 2021 obrovských 15700 nových firem na počítačové čipy.
https://connect.zive.cz/clanky/v-cinskych-tovarnach-se-uz-vyrabi-miliarda-cipu-denne-k-sobestacnosti-to-zatim-nestaci/sc-320-a-211238/default.aspx
Někdo by měl zavést konečně cenzuru na data z Číny, protože tohle se fakt nedá číst bez toho aby se člověku nezvedl tlak.
Co si představujete pod pojmem “firma na počítačové čipy.” ? Co taková firma dělá?
Já osobně si představím maximálně nějakou kancelář, kde si navrhují svůj HW, sestavený zřejmě z běžně používaných IP bloků (třeba custom procesory ARM), který pak odešlou do skutečné továrny na čipy.
Čína si navrhuje vlastní CPU, pro x86 mají Zhaoxin, pro ARM64 mají Kungpeng, pro MIPS64 mají Loonson CPU, RISC-V jádra mají v ESP32.
Čína navíc uvedla vlastní instrukční sadu Loongarch jako kopii MIPS64/ARM64, takže vývoji vlastních procesorů komplet v jejich režii nic nebrání.
Největší bomba je ESP32 – Dvouprocesorový 32-bit CPU na frekvenci 240 MHz, plus jeden ultra úsporný 16-bit RISC-V procesor který se stará o data, přerušení a senzory/periferie když velká jádra spí. Umí to 12-bit ADC tedy rozlišení 4096 bodů, výstupy PWM to umí s 16-bit přesností. Umí to všechny myslitelné sběrnice, SPI, I2C, UART, ale navíc to umí I2S pro digitální zvuk 4-kanál 32-bit. Pak to umí Wifi bgn a Bluetooth………. to všechno za 80 Kč komplet board třeba Wemos D1 R32. Za tuhle cenu nekoupíš ani samotný šváb s 8-bit ATMEL, který si o Wifi může leda nechat zdát.
Lidi co se v tomhle trochu vyznají a při oznámení o vzniku 15700 firem jen od počátku roku, těm se musí rozeznít alarm na plné pecky. Stejně jako když před 10 lety odborníci varovali, že přesun výroby do Číny se šeredně západu vymstí. Nejčernější předpovědi se naplňují a nevidím důvod proč by to ve výrobě počítačových čipů mělo být jinak.
Ostatně každé malé děcko ví, že v počítačích je budoucnost. V Číně to ví i politici. EU bohužel vidí budoucnost v boji za 120 druhů pohlaví a že nás spasí doktoři a inženýři z Afriky. Nebo že by to byli odborníci na počítačové čipy? Třeba už v Africe mají nanoboty které ty počítačové čipy (křemík) změnili na písek (Sahara) 😀
Aby neopacl8 raketu jan hus… 🙂
Tak samozřejmě ESP32 za 80 kč je mozek rakety Jan Hus.
Plus k tomu LoRa modul za 200 Kč, který má dosah cca 300 km až na orbitu. Za pár kaček vesmírná technika z Aliexpresu 😀
Něco jako TTgo T-beam co má v sobě i GPS a má OLED display.
https://www.aliexpress.com/item/4001178678568.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.2a195eb1LrblAx&algo_pvid=2d121a33-aed1-46f9-8b0d-dab292cb077f&algo_exp_id=2d121a33-aed1-46f9-8b0d-dab292cb077f-1
Umí to 16 výstupů PWM na serva, což je víc než potřebuje jakákoliv raketa.
A co ITAR ? 🙂
Neni lepsi nasadit elektronky z Tesla Roznov ?
Obávám se ČR už neumí ani ty elektronky. Leda se vrátit k pocitvé mechanice relátek 😀
JJ, až tam jsme to dopracovali….
Žádný stát (národ) si nemůže dělat všechno (severokorejci by skončili v době kamenné bez pašování technologií ze svobodného světa). Od nás se vyváží:
– špičková nemocniční lůžka pro JIP
– Meopta má dodnes ve světě dobré jméno a momentálně i rozšiřuje výrobu
– vyrábí se u nás optoelektronika odolná proti EMP do tanků a bojových vozidel
– Izraelci spolupracují s ČR na výrobě špičkové elektroniky pro radary
– AERO nyní vyváží první kusy hloubkově modernizovaných L-39 NG (které s původním letadlem mají společný defacto jen tvar trupu).
ČR je pro skutečně špičkovou a světovou elektroniku moc malý hráč, pokud přijmeme fakt, že malosériová výroba elektroniky je téměř vždy pro vojenský průmysl a v této oblasti si každý větší stát chce ideálně vyrábět pro sebe (národní bezpečnost) a tedy bychom to neměli komu prodat.
Jak ví každý informovaný člověk, dokonce ani obří firma Intel už si nemůže být 100% jistá zda dokáže udržet krok s moderními výrobními technologiemi (které dnes provozuje Samsung a TSMC).
Výroba konkurenceschopných (!!!!) a špičkových procesorů je dnes složitější a kapitálově nákladnější než výroba jaderných reaktorů.
A abych přerušil to sebeponižování a kálení do hnízda nás evropanů, tak špičkové ASML DUV litografické stroje se vyrábí na jediném kontinentu – v evropě (myslím že ve švýcarsku) a třeba německé obráběcí stroje jsou téměř nepostradatelná součást špičkové průmyslové výrobě v celoplanetárním měřítku (rusové by prodali vlastní babičku aby si nějak legálně mohli koupit tyto německé “soustruhy”, protože momentálně platí embargo na vývoz do ruska)
1) L39 NG je podzvukovej šmejd, jehož hlavní upgrade jsou integrální nádrže v křídle. Technologie z druhé světové války, kterou dnes používají všechny civilní dopravní letadla. Aero Vodochody je tunel na dotace, stějně jako FGR Midalu, Jawa atd. Švédsko se stejným počtem obyvatel umí nadzvukové stíhačky, třeba Draken, Vigen, Gripen.
.
.
2) Izrael s 5 miliony obyvatel má jak obrovské vývojové středisko procesorů Intel, tak i výrobní fabriku. Proč to nemá ČR? Nebo alespoň proč se ČR nesnaží někoho k nám nalákat? Protože u nás žádná vláda nikdy nedala polovodičovému průmyslu prioritu. Jsme totálně za vopicema a úplně ve všem.
.
.
Ale hlavně že umíme vyrobit nemocniční lůžka, v tom je jasná budoucnost, TVL 😀
.
.
O Evropském svazu ani nemluv. Zatímco EU dostala výborný nápad s importem milionů muslimů z Afriky, tak Čína Ujgurům zatla tipec hned jak jim z tlamy vyšlo “Alah akbar” protože ti “chudáci” Ujgurové jsou muslimští džihádisté. A tak Čajna má klid na vývoj procesorů, stavbu mrakodrapů a rozvoj kosmického programu.
.
A kdože to má rover na povrchu Marsu jako druhá země po USA? Čína, které se směje 90% lidí. EU asi čeká až to za nás udělají ti inženýři z Afriky, ale oni místo toho najíždí autama do lidí. Kde dělají ti soudruzi z EU chybu? 😀
Tady se z toho teda stava pekne nenavistiva bazina, nechcete to s goodmenem a laciou rovnou prejmenovat na parlrx ? 😀
No a kdyz uz jste u toho, muzete se rovnou rozjet nad tim, jak to dneska bezous nandel nejvyssimu Guru nad Karmanovou hranici 😉
“Je nutné vyjasnit si rozdíl mezi vesmírem a oběžnou dráhou. K dosažení vesmíru je třeba Mach 3 , ale GTO(přechodová dráha ke geostacionární dráze)vyžaduje Mach 30.Potřebná energie je mocnina neboli 9 jednotek pro vesmír a 900 pro oběžnou dráhu”
citát: ” Vesmírní baroni” Christian Davenport
SpaceX realizovala tři starty s astronauty na oběžnou dráhu dříve , než Bezos dosáhl s pasažéry hranice vesmíru.
Pokud tvrdíte ,, že to Bezos nandal Muskovi pak je to to samé , jako kdybyste takto charakterizoval situaci kdy, Bezos zvedl nad hlavu 1 kilogram , zatímco Musk již dříve zvedl nad hlavu třikrát 100 kilogramů.
A co se týče první části Vašeho příspěvku. Pokud při sledování filmu “Kladivo na čarodějnice” od Otakara Vávry , nebudete pohoršen z toho , jak proradní inkvizitoři jen a jen v zájmu vlastního osobního prospěchu zničí celou vesnici mírumilovných lidí a namísto toho se budete pohoršovat nad těmi , kteří tyto inkvizitory kritizují – pak jste zřejmě nepochopil o co v tom filmu jde.
S timto se neda prilis nesouhlasit. Jen ten L39 NG, bych zatim nehanil. Predchudce byl vybornej cvicnej a akrobatickej kousek. Jako bojove letadlo ma ale hodonotu jen jako Kanonenfutr
Ještě bych doplnil, že ČR je na špičce ohledně výzkumu nanovláken, zejména pak v pokročilých postupech výroby (které si pak licencují jiní). Máme špičkový výzkum v lécích díky týmům, které vznikly kolem Antonína Holého a Aloise Pískaly (zejména druhé jméno je veřejnosti prakticky neznámé, přitom to byl neuvěřitelně schopný člověk, jen jeho objevy přišly do špatné doby a skončily kvůli neschopnosti a hlavně politice vedení vědeckého ústavu v zahraničí bez toho, aby z nich tehdy ještě ČSSR něco získala; naštěstí se v práci pokračuje a je na co navazovat).
Kromě toho je zde vyspělé odborné vysoké školství (elektrotechnika, matematika, chemie, fyzika), postupně se nové generace studentů i učitelů učí, jak propojit školy s byznysem (to jaksi nejde změnit z roku na rok). Máme zde velmi schopné lidi v kardiochirurgii, neurologii a dalších medicínských oborech, kteří jsou uznávaní ve světě.
Vlastně jsme v mnoha ohledech srovnatelní třeba s jinde zmiňovaným Izraelem, ale nemáme jednotné a hlavně opravdu schopné státní představitele, kteří by úspěchy vlastní země dokázali propagovat a využít. Mnoho z nich je vyloženě hloupých a o tom, co se u nás reálně děje, ani neví nebo nechtějí vědět, protože na tom nemají osobní prospěch a osobní zisk.
To české sebemrskačství není vůbec na místě. Na to, jak poměrně malý stát jsme a jak máme malou ekonomiku, si vedeme nadprůměrně ve všech ohledech.
Nojo, ale kde jsou ty casy. Kdysi by si pro obreci stroje z Kovosvitu nechali na zapade vrat koleno, a kdyz delali frantici rychlostni rekord s TGV, tak si nechali udelat kola v plzenske Skodovce. Stary fachmacni jsou ale v duchodu (nebo na druhe strane) a mlady umi tak maximalne strcit preklizku do lisu. Tohle nam tu nechalo 40 let rudych noku.
Jste si jist, ze v ESP8266 a ESP32 je jadro Risc-V? Ja mam silny pocit, ze tam maji nejake scoje vlastni riscove jadro. V datasheetu jsem to take nevidel. Nemate prosim nejaky odkaz?
V kazdem pripade ani jeden z tech procesoru nema MMU.
jsou tam Tensilica Xtensa v různých verzích
Nová verze EPS32-C3 už má RISC-V jádra.
https://youtu.be/VdPsJW6AHqc?t=1222
My umime tisnout emisní povolenky…
V délce stavebního řízení jsme na 169. místě na světě. Hromada zemí z afriky je na tom lépe než ČR.
To je důvod, že ikdyby tady Musk chtěl něco stavět, tak by dřív zkrachoval než by tady něco postavil. Proto nejspíš o ČR ani neuvažoval pro stavbu Gigafaktory.
Což je extrémní průšvih když jsme na tom hůř než největší byrokrati na světě – Němci.
Navíc jsme menší stát, takže při stejné úrovni byrokracie bychom měli být flexibilnější než rozlehlé Německo. To jenom ukazuje že v ČR je něco opravdu šeredně špatně.
Vetsina zemi Afriky je na tom lepe, nez zbytek sveta. Zadne povoleni totiz nepotrebujes.
“Čína postaví 8x víc dálnic na jednoho obyvatele než ČR.”
Čína od roku 1999 do 2016 stavěla tempem 5 km/rok/1 mil. obyvatel
ČR v letech 2017 až 2020 stavěla tempem (aka zprovoznila) 3,5 km/1 mil. ob.
takže Čína rozhodně nestaví 8x víc dálnic na obyvatele než ČR
Takže tvrdíš že ČR staví 35 km dálnic za rok?
Nějak si nevzpomínám za poslední 2 roky že by někde přibylo 70 km nové dálnice.
Teda pokud nepočítáš že ministr dopravy (Ťik)Ťok přeznačil silnice pro motorová vozidla na dálnici a hned jsme měli rekordní nárůst km dálnic. Jenže výměna značek není to samé jako opravdu postavit reálnou dálnici. Zkorumpovaní podvodníci vs. režim kde se musí makat (jinak dostaneš kulku mezi voči).
Průser je, že když vidíš ty obrovské dálniční mosty v tom Čínském kopcovitém terénu, tak z toho padá brada co dokázali postavit. Navíc rychleji než my na rovném terénu. To výsledek zkorumpované ČR. Všichnito ví, ale všem je to jedno když jsou okolní státy stejně rozkradené. Průšvih je když se podíváš co dokážou země kde se nekrade a poctivě makají.
Třeba pitomí Turci postavili za pár let několik set km dálnice na Bursu, místy 6-proudovka. To člověk čumí a hned potom se nasere když si uvědomí že z kdysi jedné z nejvyspěleších zemí na světě jdeme ke dnu. Už 30 let se čeká na dostavbu dálnice z Hradce na Olomouc. Kdyby komouši nepostavili D1 tak bysme neměli ani tu.
Komouši zvládli postavit jen úsek z Prahy do Brna. A to možná jen proto že jim plány chystali už inženýři za první republiky a po nich i němečtí okupanti (ti dokonce i začali reálně stavět).
Většina dálnic se postavila až po roce 1989. Stejně tak modernizace železničních koridorů se odehrála až po roce 1989 (komunisté vesele jezdili po kolejnicích které do země položily soukromé firmy ještě za Rakouska Uherska).
A reálně se teď tempo dopravních staveb zrychluje. Řada staveb má za posledních cca 5-10 let konečně splněné EIA a další povolení = existuje deadline kdy se musí začít kopat a do kdy se musí stihnout kolaudace. Dvacátá léta (pokud Babiš se Šílerovou nebo podobní blbci nerozloží státní kasu, nebo nezkrachují měnu) budou ve znamení celkem čilého stavebního ruchu. Zatím to tempo v posledních letech opravdu odpovídá 30+ kilometrů ročně !
Jen letos má být dokončeno 46km NOVÝCH úseků dálnice ! (plus na podzim má konečně skončit martyrium s modernizací D1 mezi Prahou a Brnem, to by mohlo uvolnit další lidské a materiální zdroje pro stavbu nových úseků).
Letos po 32 letech už bude konečně modernizovaná D1? To si děláš snad srandu tohle pokládat za úspěch. Číňan 3 roky postaví 210 km fungl nové dálnice (v přepočtu na 10 mil obyvatel). Prakticky by to postavili souběžně s D1 a za 3 roky by Číňan měl 8-proudovou D1, novou čtyřproudovku pro osobáky a starou betonku pro těžkou kamionovou dopravu.
.
Ale my po 32 letech možná letos dokončíme rekonstrukci staré 4-proudovky. To je naprostá tragédie.
.
Taky jsi zapoměl že komoušská čtyřproudovka vede až do Olomouce byť se to nejmenuje D1.
.
.
Takže se ptám kdy bude dokončena dálnice z Hradce na Olomouc?
Takže se ptám kdy bude dokončena dálnice z Brna na Vídeň?
.
Za 50 let? To dřív Musk bude mít víc dálnic na Marsu TVL
Hradec-Olomouc má střízlivý odhad dokončení cca 2027 (v tom roce se mají dokončit dva poslední úseky na západ od mohelnice o součtu délky přes 30 km).
Komouši dálnici na Olomouc rozestavěli, ale nedostavěli. Chybějící úsek u vyškova se dodělával až do roku 1992 !!! Pokud jste mladší tak vás omlouvá neznalost toho že prioritou bylo napojení slovenska – D1 měla vést na slovensko, to se změnilo až rozpadem ČSFR ! Ale moc daleko za brno se komunističtí dělníci nedostali. Ono to v těch 80. letech bylo se socialismem už hodně nahnuté.
To s tou D1 jsem myslel tak jak jsem to napsal – po dokončení rekonstrukce se uvolní kapacita firem – budou se moci zapojit do stavby nových úseků.
Mimochodem nešlo o nějaké blbé broušení asfaltového povrchu ale mimo jiné se přidávalo na každé straně 50 cm vozovky a předělávaly se mosty dálničního tělesa a často se bouraly a měnily celé mosty křížící dálnici. (běžná údržba se dělá za provozu i u nás a potřebujete na to zlomeček pracovních sil (proti současné situaci na D1).
Číňan je pragmatik, pozemky buď vyvlastní nebo zvolí variantu mimo obydlená sídla (většina plochy číny má menší hustotu obyvatel než česko) a na ekologii stále ještě z vysoké míry sere.
U nás kromě byrokracie se musíte dohodnout s majiteli pozemků, splnit EIA, umožnit archeologický výzkum a vysoutěžit dodavatele (kde jsou lhůty pro odvolání protože jsme co? PRÁVNÍ STÁT a nikoli komunistická diktatura).
Jedna věc je nadávat na byrokracii a druhá věc je opačný extrém – obdivovat diktátorské režimy jak mají krátké procesní lhůty TVL.
PS: dálnice D52 pokud myslíte tuhle byla dlouhé roky zasekaná na sporu ekologických aktivistů, MŽP, ŘSD, místních obcí a kraje kudy vlastně má vést (jsou tam třeba novomlýnské nádrže jako ekologická rezervace mezinárodního významu).
To nemá nic společného se schopností dálnice fyzicky stavět. To umíme (v nultých letech se stavělo i přes 70km ročně).
My máme Pendolino s rychlostí 160km……… no a Číňan má MAGLEV s rychlostí 600 kmh – nejrychlejší na světě. Přes 200 kmh se umělo jezdit na zkušebních tratí už za komoušů s českýma el lokomotivama, dnes nedokážeme vyrobit ani vlastní lokomotivy. Natož Maglev nebo Hyperloop. Přitom Hyperloop pod zemí je v kopcovité ČR optimální řešení.
https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/cina-predstavila-vlak-maglev-dosahujici-rychlosti-600-km-h-40366674
BTW.
PRÁVNÍ STÁT, jsou slova kterýma se ohání nějvětší zloděj/psychopat Kalousek – a má k tomu velmi dobrý důvod kluk jeden chytrej ušatej. Právní stát = korupce. Když máš několik šikovně napsaných zákonů které jdou proti sobě, tak si soudce může vybrat dle kterého vynese rozsudek (podle toho kdo zaplatí větší úplatek). Proto se taky furt odvolávají k jiným soudům. Proto taky pořád máme soudní systém poděděný po komouších. Aby se po revoluci mohl rozkrást státní majetek přece. Proto všechny totality mají právní systém a volby (jenom tam absentuje ta spravedlnost, drobný detail).
.
.
Kde je systém poroty jako mají vyspělé země? 12 náhodně vybraných občanů kteří rozhodují o vinně či nevinně místo soudce, každý to vidí denně v amerických filmech, viz třeba film 12 rozhněvaných mužů. Protože náhodně vybraní lidé by ukončili soudní mafii a to stoplo státní rozkrádačky a k tomu nikdy nedojde.
.
.
Všichni mluví o právním státě, ale o spravedlnosti už nemluví nikdo. Přitom základní cíl jakéhokoliv právního systému je SPRAVEDLNOST. Norimberské procesy s nacisty po 2.sv válce ukázali že dle právního státu by všichni nacisté byli nevinní, protože vše dostali rozkazem a museli poslechnout. Jenže přesto dostali provaz na základě odvolání se na přirozené právo na SPRAVEDLNOST, že moc dobře věděli že konají zvěrstva byť dle jejich zákonů to bylo legální.
.
V ČR je naprosto legální lichva, úroky 100% dole napsané malým písmem není problém. Vyspělé státy mají úroky zastropované v zákoně, lichva byl zločin už za Karla IV a máčeli tě v koši ve Vltavě. V ČR je legální vražda díky zákonu o promlčení. TVL v americkým seriálu Cold Cases nám pouštějí jak amíci na základě DNA z vlasu z místa činu před 40 lety dokáží poslat do kriminálu na doživotí starou bábu, ale v ČR jsou takoví vrazi naprosto legálně nepostižitelní.
.
.
To už ani není vtipné jak jsme na tom špatně. Morálně a systémově rozložená země s nulovými ambicemi. Aneb ideální kolonie EU. Není to tak dávno co jsem lidi co mluvili o 4.říši pokládal za blázny. Jenže ono to odpovídá systému jakým Briti řídíli své kolonie v Indii po staletí (rozděl společnost, poštvi je proti sobě, pak si ani neuvědomí že je v pozadí vysává kolonizátor z venku za pomoci finančních toků). Němcům to pár století a dvě světové války trvalo než na to taky přišli. Masaryk se musí obracet v hrobě.
Dokažte, že je Kalousek psychopat. Vyšetřoval jste ho? Jste psychiatr? Viděl jste jeho zprávu?
Dále, pokud tvrdíte, že je zloděj, toto tvrzení doložte. Neoznámení trestného činu je navíc trestáno odnětím svobody, takže pokud to nehlásíte, vystavujete se kriminálu.
Poté, prosím, vysvětlete, co je to ta “nevinna”.
Bylo by dobré Vám připomenout, že televizní seriál není dokumentem o fungování světa. Stejně tak nejsou třeba diskuse na novinkách nebo to, co povídala bába dole u popelnic.
A nakonec tu nikoho nezajímá, že Vy nedokážete postavit vlak, jak píšete, nebo že jste na tom špatně.
Nechoďte už obtěžovat čtenáře technicky zaměřeného webu svými frustracemi a lžemi.
1) Čína má PROTOTYP Maglevu (vyvíjeli ho 10 let). Ekonomiku, bezpečnost, plánování trasy (kde se taková rychlost využije) zatím jen tuší i čínští soudruzi.
To že ho vůbec vyvinuli je ale v první řadě podloženo tím že ho doopravdy, až nutně potřebují:
Kantonská aglomerace má 50 milionů obyvatel. Šanghajská aglomerace má 35 milionů obyvatel. Vnitrozemská Čchung-čchingská aglomerace má 30 milionů obyvatel. Pekingská aglomerace má 24,5 milionů obyvatel (měla by víc, kdyby nezačali přísně zakazovat přistěhovalství). Aglomerace Chang-čou má 21 milionů obyvatel (a pak ještě dalších 15 multimilionových aglomerací). Průměrná hustota zalidnění v těchto aglomeracích přesahuje 5000 obyvatel na km2.
Díky současnému rozvoji měst i infrastruktury není pro čínu až takový problém najít trasu pro železnici i s ochranným pásmem (u nás je síť vesnic a měst hustá a stabilní už cca 1000 let, přírodních rezervací taky přibylo, najít dost volného místa je trvalý problém).
VRT jsou plánovány tak aby měly stanice cca 50-100 km od sebe. Tak se podívejte na mapu kolik měst v česku takhle asi napojíte ? Praha, Brno, Ostrava, krajská města a šmitec. Zbytek republiky tedy stejně bude jezdit po klasických tratích (které na víc jak 220 km/h neurychlíte protože byste musel překopat a přesídlit půl republiky).
Jestlipak si to trochu nepředstavujete jako hurvínek válku ???
PS: Systém poroty je sice určitá obrana proti tvorbě “soudcovské mafie” ale k dokonalosti má rozhodně daleko.
Nevinně odsouzených (i k trestu smrti), nebo naopak svobodných vrahů a jiných gaunerů se zdá být v USA procentuálně víc než u nás. Kvalita poroty závisí na kvalitě “průměrného občana” a ten je dnes debilizován televizí a podřadnou kvalitou “inkluzivního” školního vzdělávání.
K politice obecně už dodám jen to, že prvním přímo volených prezidentem byl u nás Zeman, a “lid” mu to tam šoupnul i podruhé, takže nešlo o nějaké dočasné pomatení smyslů.
Takže tvrdíte že 600 khm MAGLEV by mohl jezdit mezi Prahou, Brnem a Ostravou jinak se to nevyplatí. |Já souhlasím, ale proč se hergot něco takového neplánuje? Kdejakej Číňan co sem přiletí na dovolenou se nám vysměje co to jezdí za relikvie po našich kolejích. A má pravdu, většina obyč rychlíků jsou vlaky a vozy co jezdili za komoušů, jenom místo koženky mají rekonstruované sedačky.
.
.
To že Elon je myšlenkama už na Marsu je jedna věc. Ale i pitomá Čína valí plnou rychlostí do budoucnosti a investuje do kosmického a elektronického průmyslu.
.
.
Babiš dodnes za 8 let nezvládl ani centrální nákup hazlpapíru. Já se ptám která vláda u nás kdy měla plán, vizi, v čem budeme nejlepší dejme tomu na 20 let? Žádná. Totalitní Čína nás doběhla a předběhla protože má dlouhodobý plán a vizi co chce dokázat. To je ostuda jako kráva.
.
.
Já třeba plně souhlasím s tím že stát by se měl řídit jako firma. Stát je jako akciová společnost a občané jsou akcionáři (tedy majitelé) firmy jménem stát. Jenže akciovka musí ze zákona každý rok svolat valnou hromadu a management firmy musí na kobereček před majitele (akcionáře/občany) a obhajovat hospodaření firmy, případně je možné management (ministry) okamžitě odvolat a vyměnit za někoho schopnějšího. Ve firmě naprosto běžná věc, dokonce i Americký prezident musí každý rok obhajovat před sněmovnou reprezentantů report o stavu unie. U nás nic, zajímavé že? Nebo že by Babiš nevěděl jak funguje akciovka? Asi těžko, to ví každý středoškolák. Názor si udělejte sami.
.
.
Nakonec jsou vždy důležité výsledky práce. Pravda je taková, že Čína je největší ekonomika na světě, má mrakodrapy, vlastní MAGLEV nejrychlejší na světě, obrovské fabriky na výroby čipů a rover co jim jezdí na Marsu. To vše dokázali za 50 let z nuly, doslova ze zaostalé země kde řádil hladomor. ČR za 32 let od revoluce ….
Dokázali opravdu užasné věci otrávený vzduch, voda a země. Města nejsou pod smogem ani vidět. Řeky černé bez života a puda zamořená hnojivy a pesticidy už ani neplodí. Spousta druhu zvířat co má v názvu čínský ad už je to jeseter čínský, delfínovec čínský nebo veslonos čínský už vyhynula nebo jsou svému konci opravdu blízko. Dávat na první místo prumysl a ekonomický rozmach na ukor životnímu prostředí je opravdu arogance a krátkozrakost prvního kalibru.
Rosetau: Hele jestli máš na prvním místě životní prostředí, tak se odstěhuj za Xixaem ke křovákům a můžeš tam třeba okusovat lišejníky. Nerad bych ti kazil tvoji eko-sen o ČR, ale možná bys mohl někdy vyrazit do lesa za realitou jak nám tady hromadně kůrovec likviduje lesy. Naprostá katastrofa. Přitom na Slovensku ani v okolních zemích nic takového není. Hlavně mi netvrď že smrky rostou jenom v ČR.
.
.
Smog ve městech Čína vyřešila tak, že masivně přechází na elekroauta, což znamená že díky průseru se smogem byli nuceni skočit po high-tech dřív a tím předběhly ostatní vyspělé země.
.
.
Zatímco vrchol ekologie v ČR je, že lidi v ČR chcípou na rakovinu z uhelných elekráren zatímco elektřina se vyváží za levno do německa. V čajně si tu elektriku alespon spotřebují sami, když už si ničí prostředí.
.
.
Já bych radši aby ČR byla hlavně high-tech vyspělá země, nějaká ta ekologie se dá vychytat časem. Ale sedět na prdeli a nedělat nic abych nevyděsil nějakýho bobra je cesta do pekel.
Plácáte nesmysli. Čína nevyřešila vubec nic. Většina emisi nepochází ani tak z dopravy jako z továren spalujících nekvalitní hnědé uhlí. Kurovec na Slovensku rádí jak o zivot a většina narodnich parku vypada jak měsíční krajina. Jste opět mimo jako obvykle. Pokud tu Čínu tak milujete tak se tam odstěhujte. Většina lidi co tuto zemi navštívila tak by tam nechtěla žít ani zadarmo.
Co to je tohle “nesmysli”? Nějaká cereálie?
Je videt, ze jsi se za dobu absence vubec nezmenil, konstruktere plastovych … (ty vis co).
160 (a to ne v cele stope) je, bohuzel, dedictvi bolsevickych planovacu v kombinaci s tim, ze se nikdo neodvazil ty projekty prepracovat. Pak k tomu pribyly jeste individua jako Voda z Tetcic, coz je one man show, co blokuje dopravni stavby po cele republice. 600 km/h se u nas nezaplati, nemame milionove aglomerace, tak jako Cina, vzdalene 1600 km. 300 by u nas byla maximalni rozumna volba.
BTW, Pendolino je schvalene na 200 (230 konstrukcne).
Lokomotivu na 230 postavit umime (109E), ale problem je, ze je to jedna z nejdrazssich lokmotiv ve svetovych dejinach.
Porota je jen u trestnych cinnu. Necum tolik na televizi a douc se podrobnosti.
Nebankovni pujcky jsou pruser, to souhlas. Videl sem i RPSN pres 25000% (sic).
Zase v USA, kdyz jednou obhajis nevinnu z vrazdy, tak se k ni muzes legalne priznat (nesmis byt 2x souzen za stejny zlocin). U nas to neni problem. Zaroven v USA neni telo, neni problem. Dostuduj si znalosti, misto koukani na televizi.
Strategii “rozdel a panuj” vymyslel uz staroveky Rim. Zase by trocha uceni neskodila.
Lžeš, výstavba koridorů probíhala až po revoluci, takže vinna že se jezdí jen 160 není vinna komoušů, ale porevoluční vlády.
.
.
Ano porota je u trestných činů, kvůli ukradené kabelce nebudou svolávat 12 členou porotu (losuje se náhodně z velké skupiny bezúhoných občanů). To snad dá rozum. To jenom bohyn by chtěl svolávat porotu kvůli špatnýmu parkování 😀
.
.
USA si občané ve městě volí i soudce a mohou je i odvolat pokud by nebyli s jejich prací spokojeni. Ostatně mohou odvolat i prezidenta. V ČR může jen zvolit a pak 4 roky čumět jak se krade. Se podívej na ČR, nejenže nemáme poroty a nemůžeme volit soudce, v ČR dokonce přímo soudce Berka byl hlava organizovaného zločinu co posílal zdravé firmy do konkurzu.
.
.
Měl by ses trochu dovzdělat, že USA není stát, ale unie států. Pokud tady šíříš takový nesmysly, že nemůžeš být dvakrát souzen za stejný čin, což je další tvoje lež, tak bys měl říct ve kterém státě z 50 takovej zhovadilej zákon mají .
.
Ono totiž systém precensů v USA dokáže odsoudit podvodníka ikdyž na to neexistuje zákon a tedy dle našeho právního státu by bylo jednání podvodníka legální. Jenže soudce volený lidmi jej může obvinit kvůli jednání proti dobrým mravům, přece jen má několik podvedených obětí, a porota z občanů jej uzná vinným a pošle do basy. Tím se vytvoří precedens a další soudci v jiných státech podle toho můžou poslat podvodníky do basy aniž by na to existoval zákon. V ČR máš H-systém co okradl lidi o prachy, tak si domy dostavěli za svoje a teď jim reálně hrozí že o ty domy přijdou znovu. Tohle je právní stát jak za komoušů nebo v rusku.
.
.
Taky by ses měl dovzdělat, že v USA při prezidentských volbách můžou sami občané navrhovat nové zákony, udělají petici, sezbírají nutné podpisy a pak mají lístek navíc o věcech co chtějí změnit. V některých státech si tak např. prohlasovali legalizaci konopí. Žádní politici, ale lidi si to sami prohlasovali. Jediné všelidové hlasování v ČR bylo o vstupu do EU na věčné časy… asi jako volby v 1948.
.
.
Obávám se by ses měl dovzdělat hlavně ty 😉
Ze Ada naplanoval a postavil kusy D1 je urban legend. Snad kousek napojeni v Brne na D1 je snad nemecke dilo, mela byt puvodne dalnice, ale zmenila se stopa. Pak par kousku nemecke D1 jeste sotoji, ale neni sjizdna. Treba most pres Svihovskou prehradu, ktery nikam nevede.
Porovnavas nesrovnatelne roky. Na Evropu by to asi uslo, ale v Cine ten boom zacal cca pres 10 lety. A od te doby budovani infrastruktury nabira na obratkach.
Tak něco negativního z Číny, aby to nebylo jenom neustálé pozitivní zpravodajství. V Šanghaji je omezen počet vydávaných registračních značek pro auta. SPZ se přidělují na základě aukcí. Například v dubnu 2020 soutěžilo 144 210 lidí o 14 410 značek.
Průměrná cena za vysoutěženou značku byla 90,494 juanů což bylo loni asi 320 000 korun. Na co se používají vybrané peníze nepíšou.
Prectete si Lovecrafta …
Absurdita stavebnich zakonu je jeden ze dvou duvodu, proc Elon nebude nikdy investovat v nasi republice. Ten druhy duvod jsou nasi urednici. Protoze kdyz uz se stavi, tak v tom jsou utopene penize a rekneme si na rovinu, ze pravdepodobnost, ze cesky urednik usoudi, ze kdyz to muze zakazat, tak by mu z povoleni melo neco kapnout je vyrazne vyssi, nez u nemeckeho urednika.
Na druhou stranu pokud budou chybet lidi, tak postavi fabriku kousek od Hradku nad Nisou a dojedou mu tam lidi z Liberce, Mlade Boleslavi, Prahy …