Mise Starlink v1-19
<< | Informace | Články | Aktuálně | Fotky | Videa | >> |
Základní informace
- Datum startu: 16. 2. 2021 04:59:37 SEČ
- Startovní okno: Okamžité (Co je to startovní okno)
- Stav: Mise byla úspěšná
- Statický zážeh: Proběhl 13. 2. 2021 v 18:50 SEČ (Co je to statický zážeh)
- Primární náklad: Další várka 60 družic pro satelitní konstelaci Starlink
- Hmotnost nákladu: Každý satelit Starlinku má hmotnost 260 kg
- Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý první stupeň B1059.6)
- Cíl: Nízká oběžná dráha Země
- Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Space Force Station, Florida)
- Pokus o přistání stupně: Neúspěšný, na mořské plošině OCISLY
- Pokus o zachycení krytu: Kryty byly pouze vyloveny z vody
- Press kit ke stažení zde
Podrobnosti a zajímavosti
- Dvacátá mise s družicemi pro konstelaci Starlink, která nabízí rychlé internetové připojení, časem s téměř globálním pokrytím.
- Každá družice má hmotnost 260 kg a obsahuje čtyři fázové antény a dvě parabolické. Konstrukce satelitů je navržena tak, aby všechny komponenty při deorbitaci kompletně shořely. Pohon družic zajišťuje elektrický Hallův motor využívající krypton místo běžnějšího xenonu. Družice dále obsahují speciální sluneční clony, které mají výrazně snížit jasnost družic na obloze.
- Na této misi letěl již použitý stupeň Falconu 9 s číslem B1059.6.
- Přistání prvního stupně Falconu 9 mělo proběhnout na plovoucí plošině Of Course I Still Love You, která se nacházela v Atlantiku ve vzdálenosti přibližně 634 km od startovní rampy. Přistání však z důvodu tepelného poškození selhalo a stupeň dopadl do oceánu nedaleko plošiny OCISLY.
- SpaceX se při této misi pokusilo o záchranu aerodynamických krytů, ale neproběhl pokus o zachycení krytů do sítě. Lodě Ms. Chief a Ms. Tree budou umístěné v Atlantiku ve vzdálenosti přibližně 709 km od startovní rampy a kryty pouze vylovily z oceánu. Jeden z nich byl do přístavu dovezen poškozený. Aerodynamické kryty na této misi byly nově vyrobené.
- V rámci první fáze budování sítě Starlink má být umístěno 1584 satelitů na orbitu ve výšce 550 km se sklonem 53°. Celkově bude výslednou konstelaci tvořit 11 943 satelitů. Polovinu z nich musí SpaceX vynést do roku 2024 a zbytek do listopadu 2027, jinak bude moci provozovat pouze ty, které se do té doby podařilo do vesmíru vynést.
- Již vynesené satelity Starlink, jejich pozice na oběžné dráze a pokrytí zemského povrchu, si můžete zobrazit na webu stuffin.space nebo zde.
- Vývoj data startu: únor 2021 → 11. února 2021 → 12. února 2021 → 14. února 2021 → 15. února 2021 → 16. února 2021
Související články
- Vše o konstelaci Starlink
- Internetové připojení přes Starlink je k dispozici v prvním evropském státě, plus další novinky
- Společnost Viasat tvrdí, že družice Starlink selhávají příliš často a představují tak riziko. Co je na tom pravdy?
- Někteří uživatelé Starlinku hlásí rychlost stahování přes 200 Mb/s, do části Evropy by služba mohla přijít ještě letos
- Bylo spuštěno veřejné beta testování Starlinku. Kolik si SpaceX účtuje za připojení k satelitnímu internetu?
- Návod, jak snadno sledovat družice konstelace Starlink na noční obloze
- Podrobnosti o úpravách družic Starlink, které SpaceX provádí kvůli dopadům na astronomii
- Vše o záchraně aerodynamických krytů
- SpaceX podalo žádost na provoz dalších 30 000 družic Starlink druhé generace vybavených lasery
- Starlink nakonec bude na nižších orbitách, SpaceX může provozovat milion terminálů, proběhly první deorbitace
- Vejde se na oběžnou dráhu 12 000 satelitů pro Starlink?
Aktuální informace
Fotky
Videa
Záznam živého přenosu SpaceX:
Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:
Latest posts by Petr Melechin (see all)
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Asi budou zapalovat pri pristani vice motoru nejenom na Starship ale i na Falconu…..
https://spacenews.com/engine-shutdown-led-to-failed-falcon-9-booster-landing/
Mohl by mi prosím někdo vysvětlit kde se tam vzala díra v botě? ELI5 prosím 🙂
https://www.reddit.com/r/spacex/comments/lvgj1y/nextspaceflight_on_twitter_benji_reed_spacex/
“boot” říkají flexibilnímu utěsnění kolem Merlinu
Tady máš fotku i s popiskama:
https://twitter.com/SpacecoastPix/status/1366456224858841089/photo/1
Díky. Tak to nevypadá na nutnost nějaké drastické úpravy systému, jen trochu lepší podrážky 🙂
“update refurbishment process”
Koukám že ho hoši ani nevytáhli na plošinu a opravit první stupeň Falconu 9. Vždyť zahučel těsně vedle přistávací plochy.
A jak by to podle vás měli udělat? I kdyby byl stupeň v jednom kuse (což je nepravděpodobné), tak na plošině nemají žádný jeřáb, kterým by mohli stupeň nebo aspoň trosky vytáhnout na palubu.
Ono se spíš dá čekat, že stupeň šel okamžitě ke dnu. Nádrže nemají šanci vydržet dopad volným pádem, a nic jiného, co by sloužilo jako plovák, tam není. A na lovení trosek z tříkilometrové hloubky by byl potřeba dost specializovaný hardware.
Hmmm alespoň racci nezažili armageddon :DKaždopádně to svítí až moc jasným plamenem, jako by to bylo oxygen rich a ztráta telemetrie ve výšce 5200 naznačuje, že to co osvítilo oblohu na přistání už byly jen hořící trosky.
Zase má ten stupeň rekord – ze všech zničených má nejvíc misí 🙂
Možná teď začne trochu tlačenice co se týká rotace prvních stupňů….
Nemyslím, už minule riskovali dobrovoľne stratu pristávaním v zlých podmienkach a vtedy stupeň nestratili teda ak sa neboja riskovať, nebude až tak problém strata jednoho stupňa.
Ajaj skoda toho 1stupna som celkom zvedavy na vysvetlenie co sa stalo s tym motorom no bola to pekna seria 🚀
Všiml jsem si, že vstupní zážeh skončil v nižší výšce a stále s vyšší rychlostí jak posledně.
V T+1:06 je vidět neobvyklý zášleh v plamenech, možná selhání jednoho motoru?
Nejspíše ne.
To vypadá na přechodové jevy okolo přechodu do nadzvukové rychlosti (podívej se na rychlost / výšku).
(Motory nejspíše jen osvětlily kondenzovanou vlhkost ve vznikající rázové vlně).
Taky sdílím tento názor, že nešlo o nic neobvyklého. Jen pro zajímavost, všimli jste si těch blesků v čase 3:15 a dál?
SpaceX vyvinul auto ochranny system na ochranu kacic na pristavacej plosine, tj. zhori prvy stupen :D:D
Podle telemetrie, pokud byla správná, mi to přišlo celé divné, obvykle mají ve chvíli vstupního zážehu rychlost kolem 5000km/h a po jeho dokončení mezi 2500 a 3000. Teď byl vstup okolo 8000km/h a konec v třiceti kilometrech na skoro 6000km/h, stupeň tak vstoupil do hustých vrstev atmosféry místo obvyklých do 3000km/h víceméně dvojnásobnou rychlostí.
Minulá mise Starlink-18 začínala a končila entry burn na téměř stejných hodnotách, takže to je pro Starlink mise evidentně normální. U starších misí není na youtube telemtrie 1. stupně, takže nevím jak je to u méně náročných misí.
To tak vypadá, že od té doby co se pod chyceným krytem protrhla síť a poškodila loď, tak už je jenom loví z vody ne? 🙂 Ale vypadá to že jim to funguje, tak je to asi jednodušší.
Nie je to problém, že Starlink 17 stále blokuje rampu LC-39A? 1.3.2020 je tam plánovaný Falcon Heavy. Jasne že sa môže teoreticky odložiť, ale prečo by armáda odkladala svoj štart pre problémy Starlinku 17?
Falcon Heavy má letět až na jaře. Příští nestarlinková mise, která potřebuje startovat z LC-39A, je až Crew-2 na konci dubna.