Návrat Crew Dragonu do přístavu: 13. 11. 2021 kolem 14:33 ✔️
Podrobnosti a zajímavosti
Pátý start kosmické lodi Crew Dragon na raketě Falcon 9, čtvrtý start této lodi na oběžnou dráhu a třetí misi SpaceX s lidskou posádkou. Zároveň půjde o druhý ostrý start této lodi v rámci standardní rotace posádek pro ISS.
První znovupoužití Crew Dragonu. Loď má sériové číslo C206.2 a nese jméno Endeavour ze své první cesty do vesmíru v rámci mise DM-2 s dvěma astronauty.
První případ, kdy byla pilotovaná kosmická loď SpaceX vynesena raketou s již použitým prvním stupněm. Tento stupeň má číslo B1061.2 a byl poprvé použit při misi Crew-1 v listopadu 2020.
První stupeň rakety úspěšně přistál na mořské plošině Of Course I Still Love You, která byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 542 km od místa startu.
Posádku kosmické lodi tvoří velitel Robert Kimbrough, vysloužilý plukovník americké armády, který se do vesmíru podíval již dvakrát. Poprvé jako specialista při misi STS-126 na palubě raketoplánu Endeavour, podruhé letěl na ISS v lodi Sojuz MS-02. Na ISS pak pracoval v rámci 49. a 50. dlouhodobé expedice. Při 50. expedici dokonce ISS velel.
Pilotem a zároveň druhým a posledním členem posádky lodi, který dosáhne na ovládání lodi, je Katherine Megan McArthur. V jejím případě jde o druhý kosmický let, při tom prvním letěla v roce 2009 na palubě raketoplánu Atlantis při misi STS-125 opravovat Hubblův vesmírný dalekohled. Zajímavostí je, že nyní poletí ve stejné lodi, která dopravila na ISS jejího manžela Boba Behnkena na jaře 2020 v rámci DM-2.
Prvním specialistou mise byl určen Akihiko Hošide, již dvojnásobný astronaut. Poprvé se do vesmíru podíval v rámci mise STS-124 v roce 2008, kdy raketoplán Discovery vynesl na oběžnou dráhu hlavní část japonského experimentálního modulu Kibo. Podruhé pak letěl do vesmíru v roce 2012 na palubě ruského Sojuzu TMA-05M a na ISS byl členem 32. a 33. dlouhodobé expedice. Spolu se svým velitelem se stanou 4. a 5. člověkem na světě, kteří se do vesmíru vydali na palubě tří různých kosmických lodí. Tento exkluzivní kosmonautický klub předtím tvořili jen astronauté – Wally Schirra, John Young a Sóiči Noguči. John Young tuto exkluzivní trojkombinaci absolvoval dokonce dvakrát.
Jako druhý specialista mise byl vybrán francouzský astronaut ESA Thomas Pesquet. Ten doposud absolvoval jediný kosmický let, v roce 2016 se vydal k ISS v lodi Sojuz MS-03 a na její palubě sloužil jako letový inženýr v rámci 50. a 51. dlouhodobé expedice. Pokud si chcete připomenout jeho předchozí let, navštivte seriál Thomasův fotokoutek na webu Kosmonautix.cz. Pesquet také na svůj Flickr nahrával spousty fotek z výcviku posádky na misi Crew-2.
Všichni astronauté se na ISS stali součástí 65. a 66. dlouhodobé expedice.
Dragon provedl před odletem zpět na Zemi kompletní oblet stanice ISS a Thomas Pesquet během toho pořídil spoustu fotek pro NASA.
Vývoj data startu: 2021 → únor 2021 → 30. března 2021 → jaro 2021 → 20. dubna 2021 → 22. dubna 2021 → 23. dubna 2021
Posádka Crew-2 na ISS před návratem zpět na Zemi (Foto: NASA)
Crew Dragon Endeavour během odletu z ISS při misi Crew-2 (Foto: NASA)
Crew Dragon Endeavour během odletu z ISS při misi Crew-2 (Foto: NASA)
Crew Dragon Endeavour během odletu z ISS při misi Crew-2 (Foto: NASA)
Crew Dragon Endeavour během odletu z ISS při misi Crew-2 (Foto: NASA)
Crew Dragon Endeavour během odletu z ISS při misi Crew-2 (Foto: NASA)
Návrat Crew Dragonu z mise Crew-2 (Foto: NASA)
Crew Dragon Endeavour během návratu z mise Crew-2 (Foto: NASA)
Crew Dragon Endeavour během návratu z mise Crew-2 (Foto: NASA)
Crew Dragon Endeavour po návratu z mise Crew-2 (Foto: NASA)
Crew Dragon Endeavour po návratu z mise Crew-2 (Foto: NASA)
Crew Dragon Endeavour po návratu z mise Crew-2 (Foto: SpaceX)
Crew Dragon Endeavour po návratu z mise Crew-2 (Foto: NASA)
Posádka v Crew Dragonu po návratu z mise Crew-2 (Foto: NASA)
Posádka po návratu z mise Crew-2 (Foto: NASA)
Posádka po návratu z mise Crew-2 (Foto: NASA)
Posádka po návratu z mise Crew-2 (Foto: NASA)
Posádka po návratu z mise Crew-2 (Foto: NASA)
Na orbitě
Druhý stupeň Falconu 9 po oddělení Crew Dragonu během mise Crew-2 (Foto: Thomas Pesquet)
Posádka Crew-2 v Crew Dragonu Endeavour během cesty na ISS (Foto: Thomas Pesquet)
Thomas Pesquet v Crew Dragonu Endeavour během cesty na ISS (Foto: Thomas Pesquet)
Toalety v Crew Dragonu (Foto: Thomas Pesquet)
Shane Kimbrough v Crew Dragonu Endeavour během cesty na ISS (Foto: Thomas Pesquet)
Thomas Pesquet v Crew Dragonu Endeavour během cesty na ISS (Foto: Thomas Pesquet)
Posádka Crew-2 v Crew Dragonu Endeavour během cesty na ISS (Foto: Thomas Pesquet)
Thomas Pesquet v Crew Dragonu Endeavour během cesty na ISS (Foto: Thomas Pesquet)
Spící Akihiko Hošide v Crew Dragonu Endeavour během cesty na ISS (Foto: Thomas Pesquet)
Výhled z Crew Dragonu Endeavour během mise Crew-2 (Foto: Thomas Pesquet)
Crew Dragon Endeavour během dokování u ISS při misi Crew-2 (Foto: NASA)
Crew Dragon Endeavour během dokování u ISS při misi Crew-2 (Foto: NASA)
Crew Dragon Endeavour během dokování u ISS při misi Crew-2 (Foto: NASA)
Crew Dragon Endeavour během dokování u ISS při misi Crew-2 (Foto: NASA)
Crew Dragon Endeavour během dokování u ISS při misi Crew-2 (Foto: NASA)
Crew Dragon Endeavour během dokování u ISS při misi Crew-2 (Foto: NASA)
Crew Dragon Endeavour během dokování u ISS při misi Crew-2 (Foto: Sóiči Noguči)
Crew Dragon Endeavour během dokování u ISS při misi Crew-2 (Foto: NASA)
Crew Dragon Endeavour během dokování u ISS při misi Crew-2 (Foto: NASA)
Crew Dragon Endeavour během dokování u ISS při misi Crew-2 (Foto: NASA)
Crew Dragon Endeavour během dokování u ISS při misi Crew-2 (Foto: NASA)
Crew Dragon Endeavour během dokování u ISS při misi Crew-2 (Foto: Sóiči Noguči)
Crew Dragon Endeavour během dokování u ISS při misi Crew-2 (Foto: Thomas Pesquet)
Crew Dragon Endeavour během dokování u ISS při misi Crew-2 (Foto: Thomas Pesquet)
Crew Dragon Endeavour během dokování u ISS při misi Crew-2 (Foto: NASA)
Crew Dragon Endeavour během dokování u ISS při misi Crew-2 (Foto: NASA)
Crew Dragon Endeavour během dokování u ISS při misi Crew-2 (Foto: Thomas Pesquet)
Plyšový tučňák, který posádce Crew-2 posloužil jako indikátor mikrogravitace během letu (Foto: NASA)
Astronauté Crew-2 před předokováním Dragonu (Foto: Thomas Pesquet)
Crew Dragon Endeavour na ISS při misi Crew-2 (Foto: NASA)
Crew Dragon Endeavour na ISS při misi Crew-2 (Foto: NASA)
Crew Dragon Endeavour na ISS při misi Crew-2 (Foto: NASA)
Start
Posádka Crew-2 před startem (Foto: NASA)
Posádka Crew-2 před startem (Foto: ESA)
Posádka Crew-2 před startem (Foto: NASA)
Posádka Crew-2 před startem (Foto: NASA)
Posádka Crew-2 před startem (Foto: NASA)
Posádka Crew-2 před startem (Foto: NASA)
Posádka Crew-2 před startem (Foto: NASA)
Vozy Tesla Model X pro převoz astronautů na rampu v den startu Crew-2 (Foto: NASA)
Tesla Model X pro převoz astronautů na rampu v den startu Crew-2 (Foto: NASA)
Nástup posádky do Dragonu během mise Crew-2 (Foto: NASA)
Posádka Crew-2 před startem (Foto: SpaceX)
Posádka Crew-2 před startem (Foto: SpaceX)
Posádka Crew-2 před startem (Foto: SpaceX)
Odklopení nástupního ramene od lodi během mise Crew-2 (Foto: NASA)
Start mise Crew-2 (Foto: NASA)
Start mise Crew-2 (Foto: NASA)
Start mise Crew-2 (Foto: SpaceX)
Start mise Crew-2 (Foto: NASA)
Start mise Crew-2 (Foto: NASA)
Start mise Crew-2 (Foto: SpaceX)
Start mise Crew-2 (Foto: NASA)
Start mise Crew-2 (Foto: SpaceX)
Start mise Crew-2 (Foto: NASA)
Start mise Crew-2 (Foto: SpaceX)
Start mise Crew-2 (Foto: NASA)
Start mise Crew-2 (Foto: SpaceX)
Start mise Crew-2 (Foto: SpaceX)
Start mise Crew-2 (Foto: SpaceX)
Generálka
Generálka předstartovních příprav před misí Crew-2 (Foto: Jessica Meir)
Generálka předstartovních příprav před misí Crew-2 (Foto: Jessica Meir)
Generálka předstartovních příprav před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Generálka předstartovních příprav před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Generálka předstartovních příprav před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Generálka předstartovních příprav před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Generálka předstartovních příprav před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Generálka předstartovních příprav před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Generálka předstartovních příprav před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Generálka předstartovních příprav před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Generálka předstartovních příprav před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Generálka předstartovních příprav před misí Crew-2 (Foto: Jessica Meir)
Generálka předstartovních příprav před misí Crew-2 (Foto: SpaceX)
Generálka předstartovních příprav před misí Crew-2 (Foto: SpaceX)
Falcon a Dragon
Crew Dragon Endeavour během příprav na misi Crew-2 (Foto: SpaceX)
Crew Dragon Endeavour během příprav na misi Crew-2 (Foto: SpaceX)
Falcon 9 s Crew Dragonem během vývozu na rampu před misí Crew-2 (Foto: SpaceX)
Falcon 9 s Crew Dragonem během vývozu na rampu před misí Crew-2 (Foto: SpaceX)
Falcon 9 s Crew Dragonem během vývozu na rampu před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Falcon 9 s Crew Dragonem během vývozu na rampu před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Falcon 9 s Crew Dragonem během vývozu na rampu před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Falcon 9 s Crew Dragonem během vývozu na rampu před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Falcon 9 s Crew Dragonem během vývozu na rampu před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Falcon 9 s Crew Dragonem během vývozu na rampu před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Falcon 9 s Crew Dragonem během vývozu na rampu před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Falcon 9 s Crew Dragonem během vývozu na rampu před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Falcon 9 s Crew Dragonem během vývozu na rampu před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Falcon 9 s Crew Dragonem během vývozu na rampu před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Falcon 9 s Crew Dragonem během vývozu na rampu před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Falcon 9 s Crew Dragonem během vývozu na rampu před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Falcon 9 s Crew Dragonem během vývozu na rampu před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Falcon 9 na rampě LC-39A před před misí Crew-2 (Foto: SpaceX)
Falcon 9 na rampě LC-39A před před misí Crew-2 (Foto: SpaceX)
Falcon 9 na rampě LC-39A před před misí Crew-2 (Foto: SpaceX)
Falcon 9 na rampě LC-39A před před misí Crew-2 (Foto: SpaceX)
Falcon 9 na rampě LC-39A před před misí Crew-2 (Foto: Thomas Pesquet)
Statický zážeh Falconu 9 před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Statický zážeh Falconu 9 před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Falcon 9 na rampě LC-39A před před misí Crew-2 (Foto: Shane Kimbrough)
Falcon 9 na rampě LC-39A před před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Falcon 9 na rampě LC-39A před před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Falcon 9 na rampě LC-39A před před misí Crew-2 (Foto: SpaceX)
Falcon 9 na rampě LC-39A před před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Falcon 9 na rampě LC-39A před před misí Crew-2 (Foto: SpaceX)
Crew Dragon na rampě LC-39A před před misí Crew-2 (Foto: SpaceX)
Posádka
Posádka Crew-2. Zleva: Pilot Megan McArthur, velitel Shane Kimbrough a specialisté mise Akihiko Hošide a Thomas Pesquet (Zdroj: NASA)
Shane Kimbrough u vystaveného Falconu 9 v Hawthorne (Foto: Shane Kimbrough)
Posádka mise Crew-2. Zleva: Thomas Pesquet, Megan McArthur, Shane Kimbrough, Akihido Hošide. (Foto: NASA)
Posádka Crew-2 (Zdroj: NASA)
Astronaut Akihiko Hošide (Foto: NASA)
Astronaut Shane Kimbroug (Foto: NASA)
Astronaut Thomas Pesquet (Foto: NASA)
Astronautka Megan McArthur (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Astronaut Akihiko Hošide (Foto: NASA)
Astronaut Shane Kimbrough (Foto: NASA)
Astronautka Megan McArthur (Foto: NASA)
Astronaut Thomas Pesquet (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 si prohlíží první stupeň Falconu 9 s číslem B1061.2 (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 před prvním stupněm Falconu 9 s číslem B1061.2 (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 před prvním stupněm Falconu 9 s číslem B1061.2 (Foto: NASA)
Akihiko Hošide a Thomas Pesquet před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Astronaut Thomas Pesquet (Foto: NASA)
Astronaut Shane Kimbrough při odletu z Houstonu před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Astronaut Thomas Pesquet při odletu z Houstonu před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Astronaut Akihiko Hošide při odletu z Houstonu před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Astronautka Megan McArthur při odletu z Houstonu před misí Crew-2 (Foto: NASA)
Posádka Crew-2 po příletu do Kennedyho kosmického střediska (Foto: Emre Kelly)
Posádka Crew-2 si prohlíží Falcon 9 před svou misí (Zdroj: Thomas Pesquet)
Posádka Crew-2 si prohlíží Falcon 9 před svou misí (Zdroj: Thomas Pesquet)
Výcvik
Thomas Pesquet během výcviku na misi Crew-2 (Foto: NASA)
Megan McArthur během výcviku na misi Crew-2 (Foto: NASA)
Thomas Pesquet během výcviku na misi Crew-2 (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Thomas Pesquet během výcviku na misi Crew-2 (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Thomas Pesquet během výcviku na misi Crew-2 (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Shane Kimbrough během výcviku na misi Crew-2 (Zdroj: Shane Kimbrough)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: SpaceX)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: NASA)
Akihiko Hošide během výcviku na misi Crew-2 (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2. Zleva: Thomas Pesquet, Megan McArthur, Shane Kimbrough, Akihido Hošide. (Foto: NASA)
Posádka mise Crew-2 během výcviku (Foto: SpaceX)
Astronaut Akihiko Hošide (Foto: NASA)
Astronaut Akihiko Hošide (Foto: NASA)
Thomas Pesquet během výcviku (Foto: SpaceX)
Posádka Crew-2 po poslední lekci na simulátoru Crew Dragonu (Zdroj: Shane Kimbrough)
Ostatní
Grafický profil mise Crew-2 (Autor: Pavel Vantuch)
Crew-2
Crew-2 (NASA)
Infografika o misi Crew-2 (Autor: Tony Bela)
Videa
Živé přenosy
Oficiální přenos SpaceX/NASA (start):
Česky komentovaný přenos ze startu od Kosmonautix.cz:
Český přenos ze startu od brněnské hvězdárny:
Oficiální přenos SpaceX/NASA (1. část přeletu):
Oficiální přenos SpaceX/NASA (2. část přeletu):
Český přenos Kosmonautix.cz z dokování:
Oficiální přenos SpaceX/NASA (dokování):
Oficiální přenos SpaceX/NASA (uzavření poklopu):
Oficiální přenos SpaceX/NASA (odlet z ISS):
Oficiální přenos SpaceX/NASA (přistání):
Mise Crew-2
Statický zážeh před misí Crew-2:
Animace průběhu mise Crew Dragonu:
Sestřih klíčových momentů ze startu Crew-2:
Sestřih z druhého dne mise Crew-2:
Falcon 9 na rampě před startem:
Falcon 9 and Dragon are looking good for flight of Crew-2 astronauts; teams are keeping an eye on launch site and downrange weather pic.twitter.com/IGi20gD7dP
Kdysi dávno chemik, od roku 2018 redaktor popularizačního webu ElonX, kterému už v dětství učarovala kosmonautika a to natolik, že o ní začal pravidelně informovat. Jeho nejoblíbenější mise SpaceX je Falcon Heavy Demo.
To že první stupeň vydrží devět znovupoužití nějak souvisí s pravděpodobností jeho selhání při prvním nebo druhém startu?
Na nějakou rozumnou statistiku selhání prvního stupně bude nejspíš potřeba mnoho set, nebo i několik tisíc startů F9. A pokud začne fungovat Starship, F9 tak dlouho létat nebude. Korektní odpověď na tu otázku se nejspíš nikdy nedovíme.
Obě exploze měl na svědomí druhý stupeň. Jediná chyba prvního stupně nastala na misi CRS-1, kdy selhal jeden motor a sekundární satelit kvůli tomu nebyl vynesen na správnou dráhu.
To je zajímavá otázka, ale spíš pro nějakého nadšeného statistika. První stupeň F9 podle mě neselhal ani jednou. Takže to bude muset být velmi kreativní statistik.
Mr. G
6. 4. 2021 12:26
Skor otazka.
Bude to len 2-krat, kedy bude mat USA dve pilotovane misie sucasne ?
Doufám, že jsem otázku správně pochopil.
Je to dobrá, obávám se ale, že nejsme ti praví na to, ji zodpovědět. Co se týká sojuzů, jejich mise se za normálních okolností při pouhé výměně posádky také nepřekrývají. Nejdřív jedna odletí a pak přiletí druhá. Ale stává se, že při letu návštěvní posádky nejdřív návštěvníci přiletí, chvíli pobudou a potom s odlétající posádkou dotyčný návštěvník odletí. Ale může zde být tolik proměnných, jako je dostupnost jednotlivých dokovacích portů – vzhledem k plánovaným příletům nákladních lodí, harmonogramu výstupů z ISS atd. Můžeme v tomto směru odpovídat jen na základě historických paralel letů jiné kosmické agentury.
Zkrátka a dobře, těžko říct. Může být, že se budou posádky Starlineru i CD potkávat, a je možné, že se potkávat nebudou. To je otázka tak nejlépe na Michala Václavíka z České kosmické kanceláře.
Myslel som to tak, ze to bude len druhy pripad, kedy bude mat USA vo vesmire sucasne dve pilotovane misie (samostatne startujuce). Pokial viem, naposeldy sa to stalo pri Gemini 6. a 7. (myslim). Odvtedy malo myslim USA vo vesmire vzdy len jednu pilotovanu misiu sucasne.
Sojuzy standartne byvaju vo vesmire dva, aj ked jeden je vzdy pripojeny (ISS, MIR, Salut ?) co je ten isty pripad ako nastane pri Crew-1. a 2.
Několikrát byly v kosmu i 3 Sojuzy najednou.
Michal Václavík mi tvrdil, že to překrývání posádek jak Sojuzů, tak amerických lodí už od teď bude pravidlem. Akorát mi není jasné, jak to bude fungovat při těch plánovaných prodloužených misí, to budou mít i kosmonauti dva skafandry? Jeden do Dragonu a druhý do Starlineru?
PetrK
10. 3. 2021 10:00
To tam budou dva Dragony 14 dní spolu (22.4. Start Crew2 a 9.5 návrat Crew1)? Bude tam trochu přelidněno – 11 lidí 🙂
Jenže západní segment dává 4 lidi po neomezenou dobu východní 3 lidi opět po neomezenou dobu . Zbytek dodával shuttle který měl podporu života na 15-16 dnů pro 7 lidí a déle tam “neparkoval” CD dává 4 lidi(v tom by problém nebyl) po dobu 7 dnů,včetně přeletové fáze, to je méně než polovina .
Ano, systém zvládá sedm lidí neomezeně a více lidí pouze dočasně. Nevím, co je na tom nejasného. Nebo myslíte, že NASA neví, co jejich systémy zvládnou?
Nebude. Je to asi jen nějaký dočasný kus pro výcvik, než astronaut dostane vlastní. Noguči taky měl při výcviku pro Crew-1 černou helmu, ale pak letěl normálně s bílou.
Kamil
16. 1. 2021 18:30
Kdo bude střídat posádku Crew-2? Posádka Crew-3? A kdy přijde na řadu nějaký Starliner? Jak dlouho bude na ISS ta zkušební pilotovaná mise? Pořád se počítá s nějakým prodlouženým pobytem nebo to zkrátí?
Posádku Crew-2 vystřídá na podzim posádka Crew-3, která přiletí v Crew Dragonu. Starliner s lidmi má letět koncem roku, ale samozřejmě záleží na tom, jak na jaře dopadne OFT-2. Testovací mise CFT s astronauty bude krátká, jak byl původní plán, prodloužení už není potřeba vzhledem k tomu, že pravidelné posádky už dokáže na ISS dopravit Crew Dragon.
Kamil
16. 1. 2021 18:26
Triple Ship Club se utěšeně rozrůstá, i to je znamení nové éry kosmonautiky.
Onedlho bude “triple club” nektuálny. Myslím na Artemis. Tam sú hneď dve lode – Orion a Starship. Starship síce nebude štartovať zo Zeme s posádkou, ale aj k tomu raz príde.
Michal Andrej
15. 1. 2021 20:46
Štart sa určite posúvať bude, ten termín 31.3.2021 koliduje s plánom štartu Starliner 29.3.2021. To by na ISS museli byť naraz zadokované tri americké lode (Crew-1, Crew-2, Starliner) čo nie je možné. Ale zas veľmi to posúvať nemôžu, lebo v máji je už plánovaný Cargo Dragon misia CRS-22.
Je to teda natesno a bojím sa, že to dopadne tak, že každý prípadný odklad (napr. toho Starlineru) spôsobí reťazový odklad letov Dragonov (tie sa na ISS zdržiavajú dlhšie, 1 resp. 6 mesiacov. Takže napr. Boeing môže spraviť poriadny chaos v tých termínoch, keď bude posúvať svoj štart.
Od NASA bolo veľmi krátkozraké mať len dva porty IDA na ISS, a uzavrieť toľko zmlúv s komerčnými firmami. Rusi majú na ISS tuším 4 porty a pritom tam lietajú len dva typy lodí od tej istej firmy, ktorá si to sama koordinuje.
Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem Michal Andrej
NASA by na ďalšie porty potrebovala ďalší uzlový modul (potrebujú 2x voľné CBM pre Dream Chaser a Cygnus a HTV) no to sa im neoplatí lebo o 3 roky+/- tak či tak poletí prvý uzlový modul od Axiom (Thales Alenia na ňom už pracuje). Iba jeden IDA bude trvalo obsadený, na tom druhom bude loď len v prípade že sa jedná o Cargo Dragon v2, turistickú misiu alebo pri striedaní posádok a budú tak oba maximálne využité. Ruský segment má 4 porty z dvoch dôvodov a to že už od začiatku sa počítalo s dvojicou Sojuzov na ISS a potom jedným dlhodobým Progressom. Pričom väčšinu času je jeden port takmer nevyužitý… Teraz je to troška problém ale zase nie neriešiteĺný, Starliner na ISS nebude viac ako týždeň. Osobne vidím poradie Starliner, Výmena Crew 1 za Crew 2 a potom nákladný Dragon alebo bude Starliner až posledný, úprimne kto nečká aspoň mesačný odklad… Koniec koncov pre chod ISS je Starliner najmenej dôležitý a prednosť dostanú Dragony. 29.3.2021 by som vážne ešte nebral vieme aká zmeny termínov mali misie DM-1, DM-2 a OFT-1. Lety koordinuje NASA a oni majú finálne slovo.
Pane Hadač, vše nejlepší k svátku:-)
A děkuji za vaše nadšení a za to, že se o něj s námi laiky ve svých článcích dělíte.
Dekuju vam moc za prani, a co se tyka clanku, jsem rad, ze se vam libi a ze v nich neco zajimaveho doctete. A hlavne, ze k nam radi chodite.
Čo sa vlastne deje s 2. stupňom nosnej rakety po odpojení?
Provede deorbitační zážeh a pak shoří (většinou nad pacifikem).
Ten přenos z Brna je krutopřísnej 🤣🤣🤣
Dal jsem košem Dušanovi a koukal na brňáky
Podíval jsem se na záznam a není to úplně marný.
Mě prostě hrozně bavilo, že styl přednesu toho pána byl jako kdyby měl plnou posluchárnu dětí předškolního věku:-)
Ale samozřejmě tomu parádně rozuměl a podal velkou spoustu skvělých informací
Jen tak by me zajimalo jestli je rizikovejsi start uplne noveho stupně nebo uz jednou leteneho. Je lepsi uz odskouseny nebo nebo funglovka🤔🤔
Ani devět bezproblémových startů a přistání jednoho stupně vás nepřesvědčilo?
To že první stupeň vydrží devět znovupoužití nějak souvisí s pravděpodobností jeho selhání při prvním nebo druhém startu?
Na nějakou rozumnou statistiku selhání prvního stupně bude nejspíš potřeba mnoho set, nebo i několik tisíc startů F9. A pokud začne fungovat Starship, F9 tak dlouho létat nebude. Korektní odpověď na tu otázku se nejspíš nikdy nedovíme.
Jestli jsem dobře počítal (do roku 2020), bylo 57 startů fungl nových stupňů a to při jedné explozi (respektive dvou) a 45 startů odzkoušených stupňů.
Obě exploze měl na svědomí druhý stupeň. Jediná chyba prvního stupně nastala na misi CRS-1, kdy selhal jeden motor a sekundární satelit kvůli tomu nebyl vynesen na správnou dráhu.
K selháním prvního stupně došlo také na misích Starlink v1-5 a v1-19.
To je zajímavá otázka, ale spíš pro nějakého nadšeného statistika. První stupeň F9 podle mě neselhal ani jednou. Takže to bude muset být velmi kreativní statistik.
Skor otazka.
Bude to len 2-krat, kedy bude mat USA dve pilotovane misie sucasne ?
Doufám, že jsem otázku správně pochopil.
Je to dobrá, obávám se ale, že nejsme ti praví na to, ji zodpovědět. Co se týká sojuzů, jejich mise se za normálních okolností při pouhé výměně posádky také nepřekrývají. Nejdřív jedna odletí a pak přiletí druhá. Ale stává se, že při letu návštěvní posádky nejdřív návštěvníci přiletí, chvíli pobudou a potom s odlétající posádkou dotyčný návštěvník odletí. Ale může zde být tolik proměnných, jako je dostupnost jednotlivých dokovacích portů – vzhledem k plánovaným příletům nákladních lodí, harmonogramu výstupů z ISS atd. Můžeme v tomto směru odpovídat jen na základě historických paralel letů jiné kosmické agentury.
Zkrátka a dobře, těžko říct. Může být, že se budou posádky Starlineru i CD potkávat, a je možné, že se potkávat nebudou. To je otázka tak nejlépe na Michala Václavíka z České kosmické kanceláře.
Myslel som to tak, ze to bude len druhy pripad, kedy bude mat USA vo vesmire sucasne dve pilotovane misie (samostatne startujuce). Pokial viem, naposeldy sa to stalo pri Gemini 6. a 7. (myslim). Odvtedy malo myslim USA vo vesmire vzdy len jednu pilotovanu misiu sucasne.
Sojuzy standartne byvaju vo vesmire dva, aj ked jeden je vzdy pripojeny (ISS, MIR, Salut ?) co je ten isty pripad ako nastane pri Crew-1. a 2.
Několikrát byly v kosmu i 3 Sojuzy najednou.
Michal Václavík mi tvrdil, že to překrývání posádek jak Sojuzů, tak amerických lodí už od teď bude pravidlem. Akorát mi není jasné, jak to bude fungovat při těch plánovaných prodloužených misí, to budou mít i kosmonauti dva skafandry? Jeden do Dragonu a druhý do Starlineru?
To tam budou dva Dragony 14 dní spolu (22.4. Start Crew2 a 9.5 návrat Crew1)? Bude tam trochu přelidněno – 11 lidí 🙂
Ano.
A jak to budou dávat systémy na podporu života? (bude tam o 4 lidi více než na kolik jsou stavěny)
Není to nic nového. Když se v minulosti střídaly posádky raketoplánů, tak tam bylo dočasně ještě víc lidí najednou.
Kdyby tam bylo tolik lidí celý půlrok, tak by to asi problém byl, ale obvykle tam jsou v takovém počtu třeba jen týden nebo dva.
Jen tě doplním, Petře, rekord je třináct, takže tam dokonce je i nějaká rezerva.
Jenže západní segment dává 4 lidi po neomezenou dobu východní 3 lidi opět po neomezenou dobu . Zbytek dodával shuttle který měl podporu života na 15-16 dnů pro 7 lidí a déle tam “neparkoval” CD dává 4 lidi(v tom by problém nebyl) po dobu 7 dnů,včetně přeletové fáze, to je méně než polovina .
Ano, systém zvládá sedm lidí neomezeně a více lidí pouze dočasně. Nevím, co je na tom nejasného. Nebo myslíte, že NASA neví, co jejich systémy zvládnou?
Myslím, že šlo o domněnku, že při “přelidnění” kvůli STS ten STS pomáhal s podporou života. Ale já samozřejmě věřím, že NASA ví, co dělá
Velitel bude mít černou helmu? Možná by tuto novinku bylo vhodné někde zmínit.
Nebude. Je to asi jen nějaký dočasný kus pro výcvik, než astronaut dostane vlastní. Noguči taky měl při výcviku pro Crew-1 černou helmu, ale pak letěl normálně s bílou.
Kdo bude střídat posádku Crew-2? Posádka Crew-3? A kdy přijde na řadu nějaký Starliner? Jak dlouho bude na ISS ta zkušební pilotovaná mise? Pořád se počítá s nějakým prodlouženým pobytem nebo to zkrátí?
Posádku Crew-2 vystřídá na podzim posádka Crew-3, která přiletí v Crew Dragonu. Starliner s lidmi má letět koncem roku, ale samozřejmě záleží na tom, jak na jaře dopadne OFT-2. Testovací mise CFT s astronauty bude krátká, jak byl původní plán, prodloužení už není potřeba vzhledem k tomu, že pravidelné posádky už dokáže na ISS dopravit Crew Dragon.
Triple Ship Club se utěšeně rozrůstá, i to je znamení nové éry kosmonautiky.
Onedlho bude “triple club” nektuálny. Myslím na Artemis. Tam sú hneď dve lode – Orion a Starship. Starship síce nebude štartovať zo Zeme s posádkou, ale aj k tomu raz príde.
Štart sa určite posúvať bude, ten termín 31.3.2021 koliduje s plánom štartu Starliner 29.3.2021. To by na ISS museli byť naraz zadokované tri americké lode (Crew-1, Crew-2, Starliner) čo nie je možné. Ale zas veľmi to posúvať nemôžu, lebo v máji je už plánovaný Cargo Dragon misia CRS-22.
Je to teda natesno a bojím sa, že to dopadne tak, že každý prípadný odklad (napr. toho Starlineru) spôsobí reťazový odklad letov Dragonov (tie sa na ISS zdržiavajú dlhšie, 1 resp. 6 mesiacov. Takže napr. Boeing môže spraviť poriadny chaos v tých termínoch, keď bude posúvať svoj štart.
Od NASA bolo veľmi krátkozraké mať len dva porty IDA na ISS, a uzavrieť toľko zmlúv s komerčnými firmami. Rusi majú na ISS tuším 4 porty a pritom tam lietajú len dva typy lodí od tej istej firmy, ktorá si to sama koordinuje.
NASA by na ďalšie porty potrebovala ďalší uzlový modul (potrebujú 2x voľné CBM pre Dream Chaser a Cygnus a HTV) no to sa im neoplatí lebo o 3 roky+/- tak či tak poletí prvý uzlový modul od Axiom (Thales Alenia na ňom už pracuje). Iba jeden IDA bude trvalo obsadený, na tom druhom bude loď len v prípade že sa jedná o Cargo Dragon v2, turistickú misiu alebo pri striedaní posádok a budú tak oba maximálne využité. Ruský segment má 4 porty z dvoch dôvodov a to že už od začiatku sa počítalo s dvojicou Sojuzov na ISS a potom jedným dlhodobým Progressom. Pričom väčšinu času je jeden port takmer nevyužitý… Teraz je to troška problém ale zase nie neriešiteĺný, Starliner na ISS nebude viac ako týždeň. Osobne vidím poradie Starliner, Výmena Crew 1 za Crew 2 a potom nákladný Dragon alebo bude Starliner až posledný, úprimne kto nečká aspoň mesačný odklad… Koniec koncov pre chod ISS je Starliner najmenej dôležitý a prednosť dostanú Dragony. 29.3.2021 by som vážne ešte nebral vieme aká zmeny termínov mali misie DM-1, DM-2 a OFT-1. Lety koordinuje NASA a oni majú finálne slovo.