Elonovinky #143: Autonomní Tesle dělají problémy kruhové objezdy, ale mlha ne
Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém web ElonX spolupracuje s Živě a Mall.TV. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.
První skupina řidičů už měsíc testuje plně autonomní Tesly v reálném provozu a z jejich videí je možné si udělat dobrý obrázek silných a slabých stránek této verze Autopilotu. Systém rozhodně není dokonalý a někdy dělá doslova školácké chyby, ale na druhou stranu jsou autonomní Tesly v některých ohledech takřka dokonalé a někdy svými schopnostmi dokážou příjemně překvapit. Navíc se viditelně zlepšují.
Tip: Nedávno jsme pro vás přeložili několik zajímavých videí z betatestování autonomních Tesel. Najdete je zde a zde.
Předchozí epizody Elonovinek:
- #142: Crew Dragon úspěšně dopravil první plnohodnotnou posádku na ISS
- #141: Starship SN8 již brzy vzletí do výšky 15 km
- #140: Starlink už testují první platící zákazníci
- #139: Dosud nejlepší kvartál Tesly a betaverze plně autonomního řízení
- #138: Tesla vylepšila Model 3 a zvýšila dojezd všech svých vozů
- #137: Starty SpaceX se potýkají s všemožnými odklady
- #136: Kdo se věnuje vývoji hyperloopu?
- #135: Nové baterie od Tesly mají zvýšit dojezd elektromobilů o polovinu
- #134: Skryté a zábavné funkce v elektromobilech Tesla
- #133: SpaceX chce na Mars, ale nezapomíná ani na Měsíc
- Mise Starlink 6-76 - 23. 11. 2024
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
No jak vidno, tak cesta bude ještě hodně dlouhá, to co je na videu je tak sotva na hranici SAE3, ale podle mě stále ještě bez šance. Navíc je potřeba si uvědomit jak pomalu ty auta jezdí a navíc na US silnicích, které by zvládlo i malé dítě.
Řekl bych, že kluci programátoři mají před sebou ještě hodně dlouhou cestu (obzvlášť, když data sbírají už dlouhé roky) a to nemluvím o tom, že třeba v EU ještě stále nejde provozovat ani SAE3, ale je mi jasné, že Tesla si s tím poradí klasickou cestou beta verze/testovací verze, která se bude v praxi zneužívat k běžnému využití.
Pokud jde o rychlost, pak nevím proč ty videa zobrazují vždy velmi pomalu jedoucí vůz. Navíc řízení je v některých extrémně nepřesné a nepřijde mi bezpečná jízda v protisměru ani přes kruhový objezd rovně. Zde je to tedy stále na úrovni SAE2 a nikoliv 3, kam předpokládám se touto aktualizací chtějí dostat. Dejte takové auto do nějakého města v Itálii a moc dlouho bez nehody to asi nebude.
Pokud jde o silnice, tak lepší silnice, než v US opravu neznám. Kvalitní značení, extrémně nízké limity rychlosti, pomalí řidiči. Nelze srovnávat s dynamikou v Evropě a už vůbec ne s kvalitou silnic a jejich šířkou. Navíc v momentě, kdy dojde na sníh či obecně horší povětrnostní podmínky, tak to bude ještě zajímavé. Tak mě napadá, jak mají vyřešenou funkčnost těch bočních kamer, když tam budou kapky vody případně to třeba namrzne?
Já snad Tesle vytýkám stav legislativy v Evropě? Já jen píšu jak to asi “vyřeší” Tesla. Já jen píšu, že si myslím, že je před nimi ještě hodně dlouhá cesta do cíle kterým by mělo být SAE5 i když jako taxíky by asi prošlo i SAE4.
Zrovna ty kruháky už opravili, to byl prostě jen jednoduchý bug. Schválně se koukni na tohle video z nejnovějšího buildu – ten člověk jezdí 45 minut po městě, kde to auto dříve dost chybovalo a zmatkovalo a teď prvních 30 minut vůbec nemusí zasáhnout a říká, že auto už jezdí velmi přirozeně. Problémy jsou pak až v závěru, kde to je ale alespoň z části způsobeno chybnými údaji v mapě. Nevidím důvod, proč by tohle nebylo možné nazvat SAE levelem 3.
Porovnej to třeba s tímhle starším videem od toho samého člověka a uvidíš obrovský pokrok za pouhých pár týdnů. To fakt nevidíš potenciál toho, kam se to může posunout třeba za rok nebo za tři?
0:49 vůbec nevidí odbočující auto
0:57 nesmyslné zařazení do pravého pruhu
2:22 pohodová zatáčka rychlostí 25mph, náklaďák vedle jede skoro rychleji 🙂
3:08 musí potvrdit změnu pruhu, proč to dělá?
8:29 zase se musí ručně přeřadit
Pořád dálnice, nic složitého
11:31 zásah do řízení
12:10 další zásah do řízení
Má smysl pokračovat? Víš co říká SAE3?
SAE3 – podmíněná automatizace („eyes off“), v definovaném prostředí se řidič nemusí věnovat řízení, musí však být připraven převzít řízení v časovém limitu, který stanoví výrobce
V tomto případě to splňuje pouze řidič, protože se často během jízdy nevěnuje řízení, bohužel auto dělá chyby a není to tak, že by vyzvalo řidiče k převzetí řízení, tedy nemůže to být SAE3.
29:20 to je co? Najednou auto uhnulo doprava a následuje jízda jak pod vlivem alkoholu
31:00 zde se odkazuje na navigační data, neměla mít Tesla řízení nezávislé na navigačních datech???
Dál se mi to nechce sledovat, je vidět, jak málo stačí – nízké slunce a auto má problém.
Ještě jednou k tomu SAE3, auto musí dát řidiči dostatečný čas (předpokládám několik sekund předem) převzít řízení. Tady vidíme, že auto nedalo vědět a jelo špatně. Toto tedy není řešení SAE3, ale stále jen pokročilé SAE2.
A čemu to vadilo? Kdyby to auto bylo blíž, tak by na něj Tesla v případě potřeby reagovala. Tohle jsou prkotiny.
Všichni tam jedou takhle rychle, protože je to prudká kruhová zatáčka. Nevím, co je na tom podle tebe divnýho. Říkáš, že to tu zatáčko mělo řezat, až by gumy hvízdaly?
Na dálnicích se FSD Beta přepíná do klasického režimu Navigate on Autopilot, který mají dostupný všichni. A on má nastavené potvrzování navrhovaných změn pruhů, protože mu to tak vyhovuje. V tom videu to vysvětluje.
Ne, to nebyl zásah do řízení. Pořád svítí modrý volant, což značí, že řídí Autopilot/FSD.
Tohle přerušil dobrovolně, protože už byl v cíli, ale jeho to navigovalo někam dál, kam nechtěl.
V tomhle máš pravdu, já měl za to, že SAE3 znamená “zvládá to všechny situace, ale řidič musí být připraven kdykoli převzít řízení”. Každopádně i tak mi přijde, že kdyby Tesla chtěla vydat nějakou verzi tohohle systému uzpůsobenou tak, aby ji bylo možné prohlásit za SAE3, tak by to v krátkodobém horizontu nebyl vůbec problém. Oni ale asi budou chtít jít rovnou na level 4/5.
Jo, tohle byl ten první legitimní disengagement. Bylo to nevím proč zmatené z pruhů.
O tom se teď vede debata. Výhledově určitě bude Tesla chtít na mapy spoléhat minimálně nebo vůbec, ale momentálně to vypadá, že v případě konfliktu mezi tím, co uvádí mapa, a co vidí kamery (například účel pruhů nebo umístění stopek), tak to prioritizuje mapu. Předpokládám ale, že postupem času to bude mapy stále více deprioritizovat, jakmile bude Tesla mít dostatek reálných dat a tím vysokou důvěru ve spolehlivost informací získávaných z kamer a dalších senzorů.
Každopádně pozor, nepleť si to s HD mapami, které využívá třeba Waymo. Ty jsou extrémně podrobné, obsahují každý patník, značku a přechod a firma si je vytváří sama. Tesla v tomhle případě používá v podstatě jen veřejný ekvivalent Google map, které nejsou tak podorbné, můžou být zastaralé, ale zase jsou k dispozici v podstatě pro celý svět. Ale i tak je to prozatím nejspíš jen taková pojistka nebo berlička, která by po dostatečném zlepšení FSD neměla být potřeba, nebo bude mít jen velmi malou sekundární roli.
V té 30. minutě Tesla opravdu špatně zahla do uzavřené silnice, ale jak je vidět, tak ten řidič před ním udělal přesně to samé a pak se musel otáčet 🙂
Jo a zapomněl jsem napsat, že všechny kamery i radar mají vyhřívání, takže ani v zimě nezamrznou.
Takže čistě mráz problém nebude, naopak zimní špinavá solná břečka boční kamery spolehlivě oslepí.
Je to možné, ale předpokládám, že jsi to netestoval. 🙂 Každopádně třeba tohle video ukazuje, že FSD funguje velmi dobře, i když je většina kamer zablokovaná. Takže i pokud dojde k zanesení nějaké kamery v zimě, tak auto nebude mít problém na to upozornit a případně bezpečně zastavit u krajnice.
Logicky očekávám autodiagnostiku, to se přímo nabízí. Pokud radar ukazuje něco jiného nežli kamera, tak se auto zastaví, zamyslí a řekne něco ve smyslu: “to že máš zadělaný přední sklo, to je tvůj problém, ale jestli neuklidíš ten svinčík z kamer, tak nikam nejedem.” A je to. Problém vyřešen, jedese dál.
Pri tom radare to je komplikovanejšie.
mY – má ohrev.
m3 – nemalo ohrev. Ale je možné, že po nejakom update už má, keď ho má mY a dostáva rôzne úpravy od mY.
mS a mX – nemali ohrev. (tu vôbec netuším či nastala zmena)
A chystá sa asi použitie nejakého nového typu radaru (našli nové ID, viac kdesi na https://twitter.com/greentheonly), tak aj ešte nemajú ohrev, snáď pridajú.
Jo, já vím. Pointa byla v tom, že zamrzání senzorů je něco, na co Tesla myslela, a není to neřešitelný problém.
To áno, to nenamietam. Tam by problém nemal byť.
Ten autopilot je vlastně v autoškole 🙂
Vyspať asi nie, nato tu bol len Kitt a Knight Rider: https://www.youtube.com/watch?v=HHOTtoNHYO0
Skvělý sestřih a komentář, díky moc za něj! Skoro všechna ta videa jsem už na YT viděl, je neuvěřitelné, jaký tam je pokrok. V nejbližší době má vyjít nový update bety, podle Elona má jít o větší update, tak jsem opravdu zvědavý na nová videa. Věřím, že během příštího roku už si budou moct v USA i za volantem pospat 🙂
Ten velký update vyšel dneska. Tady už je prvních pár videí:
https://www.youtube.com/channel/UCwdbsDtaMAh6QXvcbp08YzQ
https://twitter.com/kimpaquette/media
Super, jsem nevěděl, díky! Jdu mrknout na videa 🙂
Taky jsem si myslel, ale asi to je fakt ono (viz https://twitter.com/elonmusk/status/1331062680921235456 ) 🙂
Tady chlap říká v 9:27, že je to stále 10.2 BETA ( https://www.youtube.com/watch?v=WZGev2QiYYE ), je to tam i vyobrazené…takže možná teprve přijde ta vylepšená verze. Jinak po shlédnutí pár jízd mi to taky nepřijde, že by se tam něco extra změnilo…
Aha, je to možné. Já vycházel z toho předchozího Muskova tweetu, kde říkal, že by to mělo vyjít tenhle týden. A to Beta 5 jsem myslel, že znamená pátý update od vydání FSD Bety, což by zhruba odpovídalo těm několika buildům, co zatím byly. Ale jestli tím mysleli verzi 10.5, tak je to něco jiného.