Tesla se dočkala zařazení do prestižního indexu S&P 500, akcie opět stoupají

Tesla si v minulých letech prošla spoustou problémů, a to jak z hlediska výroby vozů a vývoje technologií, tak i z pohledu financí. Většinu kvartálů měla ztrátových, a přestože s tím lze u rychle se rozvíjejících společností počítat, nejde takto pokračovat do nekonečna. Zlom nakonec přišel v průběhu minulého roku, kdy automobilka optimalizovala výrobu Modelu 3 v Tesla Factory v americkém Fremontu a následně začala s výrobou v čínské Giga Shanghai. Od třetího kvartálu roku 2019 pak byla pokaždé v zisku (GAAP i non-GAAP). Sice většinou šlo o zisk malý, podpořený příjmy z emisních povolenek prodávaných ostatním automobilkám, ale i tak to je velký krok dobrým směrem. Tesle se navíc postupně daří navyšovat hodnotu kapitálu a až na výjimky si udržuje kladný peněžní tok. Obecně tak lze říct, že je teď Tesla finančně stabilní a nehrozí jí krach jako například v roce 2018.

Aprílový žert Elona Muska z roku 2018 o „bankrotu Tesly“

S pravidelnou ziskovostí souvisí jedna prestižní věc, kterou je zařazení akcií Tesly do indexu S&P 500, jenž zahrnuje akcie 500 největších veřejně obchodovaných podniků v USA. Právě minimálně čtyři ziskové kvartály za sebou jsou jednou z podmínek, aby mohla být společnost vůbec zvažována pro zařazení do indexu. Mezi další patří například sídlo v USA, dostatečná tržní kapitalizace či skutečnost, že je společnost primárně obchodovaná v USA. Splnění všech podmínek dosáhla Tesla koncem druhého kvartálu letošního roku, obecně se pak předpokládalo, že jako jedna z nejhodnotnějších amerických společností bude do indexu zařazena. O konečném zařazení rozhoduje příslušná komise (index je zveřejňován soukromou společností S&P Dow Jones Indices).

Začátkem září ovšem Tesla mezi nově přidanými společnostmi do S&P 500 chyběla a přednost dostaly firmy H&R Block, Coty a Kohl’s. Oznámení o zařazení Tesly do indexu nakonec přišlo až 16. listopadu, shodou okolností v den startu mise Crew-1 společnosti SpaceX, během níž byla na ISS dopravena čtveřice astronautů. Tesla bude zařazena do sektoru Consumer Discretionary, tedy po bok společností jako jsou Amazon, Ford či General Motors. Do akciového indexu by měla být přidána v pondělí 21. prosince při spuštění obchodování. Komise zatím neoznámila, jaká společnost bude z indexu vyřazena, vzhledem k vysoké hodnotě Tesly ovšem bude nejspíš potřeba větší přebudování indexu. Není jasné, proč komise se zařazením Tesly čekala až na závěr roku, je ale možné, že chtěla počkat ještě jeden kvartál a zařazení právě kvůli hodnotě Tesly co nejvíce doladit. Tesla svojí hodnotou bude tvořit přibližně 1 % celého indexu.

Skokový nárůst ceny akcií v předburzovní fázi po oznámení přidání Tesly do indexu S&P 500 (Zdroj: Google)

Akcie Tesly v předburzovní fázi posílily v reakci na oznámení o 12 % na 458 dolarů za kus. Lze počítat s tím, že teď bude o akcie Tesly na trhu větší zájem než obvykle, jelikož je indexové fondy sledující S&P 500 budou muset zařadit do svého portfolia.

Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
qmox

SpaceX 100mld , Tesla 450mld , Elon Musk 100mld+ a dovolim si povedat ze toto je len zaciatok.
Jedneho dna Tesla bude mat vacsiu hodnotu ako Apple a SpaceX nebude daleko za nou.
A Muska pokial netrafi slak alebo niekto neodrovna bude najbohadsi clovek na tejto planete.

Jasne P/E ratio je u tesly okolo 1000 ale to je vsetko len doba minula a neni to az tak podstatne pre spolocnost ktora stavia tovarne na 3 kontinentoch a preda vsetko co vie vyrobit pritom je len otazkou casu kedy tie auta budu jazdit same. Samotna tesla je uz aj celkom slusna energeticka spolocnost a sektor sluzieb/sw je len otazkou casu a poctu aut na cestach.

Morgan Stanley ma napriklad uz to zacina chapat:

Teslu : base case 540(500mld) / bull case 1068 (1bilion)
https://images2.markets.businessinsider.com/5fb54d42a3dc6100120058ea?format=jpeg

SpaceX : base case 100mld , bull case 200mld
https://www.cnbc.com/2020/10/22/morgan-stanley-spacex-to-be-100-billion-company-due-to-starlink-starship.html

Goodman

Morgan Stanley začal chápat jinou věc. A to jak vydřít co nejvíce peněz dalším přifukováním bubliny. Cena Tesly je absurdní a nemá nic společného s investicí. Cena akcií roste jenom díky nerozumu drobných investorů za pokřiku doporučení nejrůznějších analytiků a velkých spekulantů. Kteří mají již dávno nakoupeno a zkouší, kam až se cena může dostat, aby prodali za co nejvíce.
Ostatně tohle fórum je toho důkazem, projevilo se tu několik názorů:

  • na Tesle jsem již jednou vydělal, tak vydělám znovu
  • nevím jak vůbec trhy fungují, nevím nic o investování, ale jdu hned nakupovat akcie Tesly
  • P/E ukazatel není důležitý
  • Tesla ovládne trh s energiema, bude mít miliony samořídících aut
  • Tesla není automobilka
  • Tesla se stane nejhodnotnější firmou Světa
  • Tesla může růst o 40% ročně (a mít větší obrat než je HDP USA)
  • Musk je Lukův otec (tohle tady nepadlo, to jsem si teď vymyslel, abych odhlečil téma)

Prostě suma sumárum do Tesly tečou prachy horem i spodem a cena roste. Problém je v tom, až se lidičkové vyblázní a přestanou vkládat peníze do bubliny, co pak? Nejdříve začnou prodávat velcí hráči (to je většinou doprovázeno silnými slovy a nákupními doporučeními – potřebují zmobilizovat trh, aby cena během jejich prodejů příliš neklesala). Jelikož cena je neúměrně vysoko, tak i relativně malé množství akcií k prodeji vytvoří vysoký nárok na volný kapitál. Laicky řečeno, k udržení ceny bude potřeba enormní částka volného kapitálu. A ta pokud nebude na trhu, tak cena ze dne na den klesne o desítky procent. To vyvolá kaskádu nucených prodejů ta pak další a další vlnu. DOTCOM bublina jako přes kopírák.

Jiří

No já nevím, ale pokud by vás kdokoli ve vašich radách z minulého úterý poslechl, tak bude mít hodně smutné Vánoce 🙂

Goodman

Já nikomu neradil jít do shortu (pouze jsem napsal, že tak sám činím), protože shortování je vždy rizikové. Napsal jsem, že varuji fanoušky před nákupem akcií Tesly. A za tím si stále stojím.
Každý svého štěstí strojvedoucím. Nikoho nenutím, aby dal na mě. Jen klidně dál kupujte 🙂

Goodman

Fanoušky na zdejší stránce bych rád varoval před nákupem akcií Tesly. Tesla je extrémně předražená akciová bublina. Jen pro info, její P/E je neuvěřutelných 888 bodů !!!! Tj.návratnost kapitálu ku ceně akcie je 888 roků. Pro představu, Toyota má P/E 10,25 (Tj. návratnost kapitálu 86x rychlejší než Tesla). Tržní kapitalizace Tesly je nyní vyšší než Toyoty, VW a Fordu dohromady (dle ceny akcií má pár gigatováren větší hodnotu než všechny továrny zmíněných automobilek dohromady). To je prostě absurdní šílenost. Ikdyby měl Musk pravdu a jeho Tesla měla v budoucnu podíl na trhu vozů 20% a miliardové zisky, i tak by současná cena akcií byla vysoká !!!
Navíc Tesla není již jediných výrobcem kvalitních eletromobilů, konkurence (zejména VW) ji šlape na paty a pomalu vytlačuje z pozice jedničky (např. zemi elektroautům zaslíbené v Norsku, Kalifornii rovněž prodeje Tesel začínají váznout).
V zisku je Tesla jenom díky prodeji “odpůstků” neekologickým automobilkám – to brzo skončí a Tesla bude mít veliký problém dosáhnout ziskovosti. Zejména když za účelem zvýšení prodejů snížila automobilka cenu svých vozů.
Nečekejte, že cena akcií bude významě růst. Dneska udělal 8% (max dne 13%), jenom díky zprávě o zařazení do S&P500. Ale to už se ví tři měsíce. Čili fondy, které kopírují index již akcie mají nakoupené (protože prostě nakoupit museli). Osobně, tlak na zvýšení ceny touto cestou tedy rozhodně nečekám.
Propad ceny akcií Tesly hraničí s jistotou, proto jdu do shortu (spekulace na pokles ceny).
Jsem velikým fandou Tesly, elektromobily vidím jako budoucnost a měly přijít již dávno. Koupi vozu Tesly bych doporučil všema deseti (sám bych si ji pořídil, kdybych na ni měl). Od jejich akcií ale ruce pryč. Mám obavy, aby kolabs ceny akcií nepoškodil renomé automobilky. Sám Elon se již jednou vyjádřil, že akcie Tesly jsou již drahé (a to stály asi čtvrtinu toho co dnes).

B.Borůvka

Zajímavý názor,je dobře slyšet i racionální názor na stav Tesly,no pokud jde o akcie tak já jsem takříkajíc úplně v lese…Ale musím říct že ostatní aoutomobilky sice začínají dělat elektoauta ale připadá mi že to dělají tak nějak neohrabaně tak nějak honem s něčím taky přijít… Ve srovnání s Teslou.Zatím co např ve VW nebo Škoda mají oddělení(čko) pro vývoj elektromobility v Tesle mají prostě celou Teslu-Tam to na tom prostě stojí.Nemůžu si odpustit odpovědět na vaši poznámku:Elektromobily vidím jako budoucnost a měly přijít již dávno.-Ano měli..Ale Elon musk se narodil teprve před 49 lety 🙂 Tesla je ve vývoji o hodně délek ve předu. Ale jsem moc rád že ostatním došlo že to jde, a začíná se to hejbat,a protože jsem optimista tak věřím že moji synové až budou plnoletít(Ted jsou jim 4) Si díky tomu budou moct koupit elektro auto za mnohem rozumější cenu než dnes.Já osobně si dnes nemůžu dovolit žádné elektroauto Možná tu novou Dacii ale tam si zase nejsem jit že bych ji chtěl 🙂

Jiří

Tipl bych si, že je větší pravděpodobnost, že budete mít za 15 let vlastní elektromobil vy než vaše děti. Možná že na něj i budou mít, ale nebudou chápat potřebu jeho vlastnictví, když si mohou kdykoli objednat odvoz jako službu za výhodnější cenu a vybrat přesně to, které vyhovuje nejvíce aktuálním potřebám, pokud to tedy nebudou nějací obchodníci s nájezdem >2000 km za měsíc.

Invc

2000 km/měsíc – není žádný velký nájezd.
(2000 km / měsíc hladce nabírám v létě jen denním dojížděním z chalupy do práce (nějakých 90km denně)

Jiří

Tak pro vás bude výhodné mít vlastní auto i za 15 let, vždyť přesně o tom je ten můj komentář 🙂

b.boruvka

To by byla krásná budoucnost myslím 😁

Martin B

Akcie nevyjadřují aktuální získy ale budoucí očekávání. A očekávání jsou velká. Tesla dominuje v rychle rostoucím trhu elektromobilů, je silně vertikálně integrovaná, takže část stadartního dodavatelského řetězce si řeší sami (Tier 1 suppliers), podniká taky v celém energetickém odvětví od výroby elektřiny, skladování, obchodování až po spotřebu. Hodně se taky očekává od Robotaxi v kombinací s Boring company a vlastní nabíjecí sítí.

Také tržby Tesly za posledních 5 let stouply 8x. Ze 4 miliard dolarů v roce 2015 na letošních odhadovaných 30+ miliard.

Kdo dneska kupuje akcie firmy, tak to nedělá kvůli aktuálním ziskům nabo P/E, ale v očekávání dalšího rychlého růstu.

Naposledy upraveno před 4 lety uživatelem Martin B
Prochazka

Tak jo. A prozradíte nám, kolik jste Vy investoval do akcií Tesly?

B.Borůvka

To je myslím úplně jedno

Vladimir Todt

Akorát v momentě kdy o nákupu akcií dané firmy uvažují i uklízečky nebo lidi, kteří ani nevědí co je to broker, tak bych stál stranou – blíží se vyčerpání kupců.

3,14ranha

Tohle všechno už bylo započítáno do ceny akcií tak před rokem nebo dvěma. Od letošního ledna jde o čistokrevné kasino kokainem nadopovaných gamblerů. Podívejte se o kolik ty akcie skáčou nahoru a dolů nejen na denním ale i na hodinovém časovém měřítku.

Se samotnou automobilkou to už nemá nic společného, je to čistokrevná spekulace a bublina.

3,14ranha

Já osobně bych se držel mimo akcie obecně (snad kromě už nakoupených akcií stabilních ziskových firem – které v krizi nekrachnou).

Podzimní vlna korony je už teď na začátku horší než špička jarní vlny. Přestože lékaři dokáží zachránit třeba 2-5x víc pacientů, tak nakažených je prostě řádově víc a stále to stoupá. Vakcína pro běžné lidi nebude dřív než na začátku jara.

V americe se neví jak to bude s prezidentem a FED sice dnes “tiskne dluhopisy” jak vzteklý (a vyhrožuje dokonce nákupem akcií přímo na trhu) ale nemůže tak činit donekonečna (to by způsobilo krach dolaru a občanskou válku v USA).

Uhlí je superlevné, ropa je levná, zatímco elektřina zdražuje a ještě dlouho zdražovat bude (všude ve vyspělém světě kde se dotovaly nesmyslné “eko” zdroje).

Tohle je jiný svět než před rokem. Třeba se Adam Jonas potřebuje zbavit akcií Tesly a hledá většího blce komu by je prodal. Nebo si chce užít trochu adrenalinu (akcie Tesly běžně skáčou 10% nahoru a dolů za 24 hodin).

Martin

Na začiatok musím povedať, že beriem vašu analýzu ako jeden z pravdivých pohľadov na stav akcií Tesly. Určite je ako automobilka vysoko nadhodnotená a ak by šlo o inú bežnú automobilku typu Volkswagen, nečakal by som od nej nič menej ako 10-násobný pokles akcií.
Tiež ale musím nesúhlasiť a prízvukovať, že sa v Tesle množstvo finančných analytikov pravidelne mýli práve preto, že ju vnímajú LEN v rámci štandardov platných pre všetky ostatné automobilky. Musíte uznať, že bez ohľadu na formu pohonu Tesla búra takmer všetky stereotypy. Plus sa angažuje v ďalších oblastiach nesúvisiacich s dizajnom a montážou automobilov, a to v takej miere, že rozsahom možno aj 2x prevyšujú samotnú automobilovú sekciu. Možno je dnes hlavný obrat Tesly v automobiloch, ale ostatné oblasti majú potenciál sa mu v budúcnosti pri najmenšom rovnať.
Na záver poviem len toľko, že i keď som presvedčený o konečnom úspechu Tesly a ďalšom raste ceny akcií (ak si firma udrží svoj dravý rast aj naďalej), šanca, že sa to zaobíde bez výkyvov v cene hoci aj pod 300$ je podľa mňa len okolo 40% a chce to buď pevné nervy pri dlhodobom držaní akcií, alebo šťastnú ruku na nákupy pod cenou.

Teslichard

Na jednu vec sa tu nejak zabúda, Tesla nieje automobilka, ale energetická spoločnosť. Jej portfólio niesú len elektrovozy ale i solárne panely, t.j. produkcia elektrickej energie a záložné batérie pre ich uskladnenie. Ponúka celý ekosystém ktorý iné automobilky nemôžu ponúknuť keďže to niesú energetické spoločnosti a sú nútené s nimi maximálne tak spolupracovať.

Jiří

Dovolím si oponovat trochu jiným srovnáním než s Toyotou.
Apple má tržní kapitalizaci 2 biliony dolarů, Tesla 400 miliard dolarů, tedy 5x méně.
Apple má roční tržby 275 mld. dolarů, očekávaný obrat Tesly příští rok je 55 mld. dolarů, tedy 5x méně.
Z tohoto pohledu (obrat vs. tržní kapitalizace) budou příští rok tyto akcie na tom prakticky stejně.
Apple má samozřejmě neporovnatelně větší zisky dané z velké části tím, že již neinvestuje tolik do expanze (růst 20 % za 3 roky), zatímco Tesla investuje masivně (170 % tržeb za 3 roky).
Jak u Tesly, tak u Apple si myslím, že jsou akcie extrémně předražené, ale na Short bych nedal ani do jedné jedinou korunu. U Tesly jsem si ale naprosto jistý, že dosáhne těch 650 mld. potřebných pro dosažení všech bonusových milníků Elona Muska i když to s realitou a nějakým P/E bude v naprostém rozporu.
Dále nesouhlasím se ziskem Tesly pouze z emisních kreditů, poslední kvartál byl ovlivněn hlavně mimořádnými výdaji na kompenzační balíček pro Muska, bez něj by byla Tesla v plusu asi 100 mil. dolarů i bez započítání příjmů kreditů, v minulosti již byly ziskové kvartály i bez tohoto “bonusu” tři a tento kvartál (4Q) se očekává jednoznačně nejlepší, ať se na něj podíváme z jakéhokoli úhlu, to vše navzdory tomu, že má v USA (na největším trhu s podílem prodejů loni lehce přes 50 %) $7500 nevýhodu oproti ostatním automobilkám.
I s tou konkurencí to není pravda, na globálním trhu čistých elektromobilů (BEV) si Tesla dokonce mírně zvyšuje tržní podíl a globální prodeje jsou to nejdůležitější, ne jen nějaké dva vybrané trhy.
Už jenom to, že ostatní musí spoléhat na omezené dodávky baterií a jejich parametrů (musí počítat s tím, že budou mít auto bez upgradu třeba 4 roky i více a Tesla jak vidíme zlepšuje parametry i vícekrát do roka) je ohromná výhoda pro Teslu.
Dále jste zapomněl započítat, že si automobilky nerozdělují jen určitý omezený koláč, ale tento koláč každým rokem rapidně roste a tím, že VW dělá reklamu na ID.3 nedělá reklamu na auto, ale dělá reklamu na elektromobilitu jako takovou a tím ten trh zvětšuje.
Poslední co zmíním jsou ještě významné další součásti Tesly jak současné (bateriová úložiště, solární byznys…), tak budoucí (sdílená auta již za pár týdnů a později přechod na robotaxi, platby za software jako službu, pojištění, klimatizace,…), což ovlivní poměr zisku k investovaným penězům či obratu velmi výrazně.
Tím vším ale rozhodně nechci nikoho nabádat ke koupi akcií, předražené prostě jsou, to je fakt a korekce může přijít kdykoli, ale stejně tak i shortovat je velmi nebezpečné, pokud to není jenom hra na úrovni menších jednotek procent peněz určených k investování.

Naposledy upraveno před 4 lety uživatelem Jiří
Vladimir Todt

To jste svůj tehdejší vklad skoro z 8sminásobil. Gratulace. :O

akuhtr

Sice souhlasím, ale je tu jeden parametr který dost shorterů obecně u většiny akcií může hodně bolet. Lze shrnout slovy: “money printer go brrr”

Martin B

Jo obvzláště letos to udělalo velké BRRR a hodně shorterů prodělalo kalhoty.
Aneb slova velkého Marka Spiegela po té co prodělal velké množství nejenom na shortování Tesly, ale i proti indexu: Sázet proti trhu je jako sázet proti dealerovi, který má na klíně tiskárnu na žetony 😀

PetrK

Otázkou je, kdy (a jestli vůbec) se akcie Tesla změní na dividendový nástroj …

Martin Dravecký

Tož otázka, ale je tak dôležitá? Povedzme že rast ceny akcií cirka zodpovedá rastu spoločnosti (samozrejme z dlhodobého hľadiska. V realite zvyknú jej akcie vyletieť a počkať až ich hodnota firmy trochu doženie než sa poženú znova nahor). Pri 40% raste spoločnosti ročne to znamená že držanie akcií predstavuje 40% zárobok ročne. Neviem o dividendách, ktoré by stabilne presiahli 10% p.a. …

Inak podľa môjho názoru, ak nedôjde k zmene mentality firmy, Tesla má potenciál podržať aktuálne tempo rastu ešte ďalších 20 rokov a v tomto horizonte dividendy nečakám.

Naposledy upraveno před 4 lety uživatelem Martin Dravecký
MisoP

40% rocny rast počas 20 rokov znamena 800 nasobny celkový rast
To by Tesla ročne vyrobila 10x viac áut ako je terajšia celosvetová ročná produkcia 😀, alebo v tržbách by bola na Tom lepšie ako je dnešné hdp celého USA
Ešte stále si myslíš, že je to reálne?
Fanúšikovia by mali viac rozmýšľať kým tu hádžu cislami

Celý akciový trh s technologickým i firmami je dnes jedna veľká bublina a skôr či neskôr praskne

Martin Dravecký

Čo podľa vás znamená “bublina”? …ja to mám za prehnane optimistické investovanie do nejakého sektoru (napr. technológií), ktorý hlása optimistické vyhliadky, avšak po určitom čase sa zistí, že tie vyhliadky sú splniteľné oveľa ťažšie ako sa zdalo (teda stojí to viac peňazí a trvá viac rokov), plus sa na slepom optimizme investorov priživí množstvo podvodníkov, ktorých odhalenie navyše spochybní kredibilitu samotných prísľubov sektoru a bublina optimizmu tak praskne.

Tesla nie je LEN automobilka! Jej primárnym produktom dnes sú automobily, no vôbec nekopíruje internú štruktúru ostatných automobiliek a i keď sa dá o dôsledku tohto rozhodnutia polemizovať, faktom je, že nemá rovnaké silné a slabé stránky ako ostatné automobilky. Dosahuje efektivitu vo výrobe tam, kde automobilky nie. Vertikálne integruje oveľa širší záber výroby a i keď sa často učí niečo, čo ostatní ani vedieť nemusia a teda býva v týchto veciach spočiatku pozadu, efektivitu výroby nakoniec zvyšuje. Mnohokrát vytvára synergie systémov inde nezlučiteľných (viď. zjednotený termálny systém automobilu) a ekosystémy v nevídanom rozsahu (viď. výroba elektriny solárom, uskladnenie powerwallom, spotreba elektromobilom + detaily ako je predaj bez dealerov, či poistenie bez poisťovákov).

Len vzhľadom na vymenované Tesla môže rásť ďalších 5-8 rokov bez toho, aby sa stala monopolom v automobilovom priemysle. Cena akcií ale zohľadňuje aj možné budúce vyhliadky firmy a schopnosť stať sa majoritným dodávateľom systémov na viacerých frontoch. Môžu predávať batériové a výrobné systémy na automobilovom trhu a trhu s ostatnou elektronikou, batériové a solárne systémy na trhu s energiami, alebo ak sa im podarí rozlúsknuť autonómiu transformovať osobnú dopravu a ryžovať či na poskytovaní osobnej dopravy ako služby priamo, alebo nepriamo predajom iný firmám.

Uznávam, že keď to teraz spisujem, znie to aj mne ako sci-fi. Taká omnipotencia je dnes ozaj nevídaná. Avšak faktom ostáva, že všetko toto už dnes majú na najlepšej ceste k životaschopnosti a ak nezaspia na vavrínoch, môj odhad nemusí byť ďaleko od pravdy. Nebavím sa LEN o sektore predaja vozidiel. Tesla je jedna firma a treba ju brať so všetkým v čom sa angažuje.

3,14ranha

Právě proto že Tesla není jen automobilka, ale je zaháčkovaná do víc technologií tak je technologickou bublinou zranitelná víc. Tím spíš že při vertikální integraci firmy = štíhlá firma jedete na doraz i za příznivých okolností. Nemáte žádnou rezervu, nemáte co osekat, kde víc ušetřit.

Chování investorů po prasknutí bubliny je z vnějšku stejně iracionální jako jejich chování během konečné fáze nafukování bubliny. Při prasknutí bubliny se propadají akcie i zdravých, nezadlužených firem.

Ale samozřejmě do toho má co mluvit i FED, takže na prasknutí bubliny si můžeme ještě docela dlouho počkat (dokud se inflace nezačne masivně přelévat z dluhopisů a akcií do reálné ekonomiky).

Ivo Janáček

EM potřebuje splnit cíle, takže bude tlačit za jakoukoli cenu, aby mu to vyšlo, viz třeba zrušení zákaznického oddělení. Prostě půjde přes mrtvoly jak se říká a do té doby akcie budou asi ještě zpevňovat, ale pak to asi bude hodně tvrdý a rychlý pád hodně hluboko. Navíc konkurence je tady a co se týče toho co umí nabídnout, tak ano na poli dojezdu zatím lehce stagnují, ale ve všem ostatním se dá říct, že Teslu nechala daleko za sebou.

b.boruvka

No podle mě je konkurence lepší pouze a jenom v dílenskému zpracování,po dekádách zkušenosti,ale to je myslím vše.Tesla jde s vývojem opravdu do hloubky a šířky

Ivo Janáček

Já si toto nemyslím obzvlášť poté jak dopadl reálný test AP, kde se Tesla stále nebyla schopna poučit. Druhá věc je ta, že Tesla by dávno měla mít za sebou problémy s výrobou a spolehlivostí, opak je však pravdou. Ostatní si to teď vyžírají, ale to se vcelku dalo čekat.

Tesla je PR společnost obdobně jako Apple. Ze začátku nabídla něco, co jiní nemají a teď ji postupně dohánějí. Postupem času to však bude je jeden BEV z mnoha a pak už se hraje na něco úplně jiného. Apple taky má své ovečky, které si řádně kasíruje, ale tak nějak expanze se nekoná a spíše neví co dál a navíc pro většinu lidí je neakceptovatelný jejich přístup k lidem. U Tesly je to podobné.

Jiří

Snad nemyslíte ten nedávný reálný test Consumer Reports, ve kterém ve schopnostech autopilota skončila Tesla jednoznačně první?
Active Driving Assistance Systems

Nebo tuto kvalitu výroby:
Has Tesla Improved The Model Y Build Quality For November?

Naposledy upraveno před 4 lety uživatelem Jiří
Martin Dravecký

Aby som upresnil, primárnym “cieľom” je Urýchliť globálny prechod na obnoviteľné zdroje energie, aby sa zabránilo kolapsu spoločnosti v momente, až fosílne palivá začnú byť nedostatkovým tovarom. Elon tuším aj sám vravel, že “prežitie Tesly” nepatrí medzi jeho priority, pokiaľ dosiahne vyššie zmienený cieľ. Táto takzvaná konkurencia sa bohužiaľ ešte celkom nechopila príležitostí, ktoré Elon prostredníctvom Tesly predstavuje, privádza k životu a dokazuje ako ich životaschopnosť, tak aj profitabilitu prostredníctvom prístupov dodnes neznámych týmto konkurentom. Preto pre prežitie Tesly naďalej potrebnou súčasťou na ceste k cieľu a preto Elon nepodnikne žiadne kroky, ktoré by životaschopnosť samotnej firmy ohrozili. Zdanlivo napriek záväzku neohroziť firmu, Tesla naďalej experimentuje so základnými stavebnými kameňmi konvenčných automobiliek, ktoré by inú firmu najskôr potopili (viď. zrušenie oddelenia pre styk s verejnosťou) a prichádza s riešeniami, ktoré na počudovanie mnohých z nás fungujú. O budúcnosť firmy sa pod jeho velením nebojím. A až nebude za kormidlom on? Myslím to bude ako u Applu po odchode Jobsa – do toho momentu synonymom dokonalosti, po ňom citeľný pokles na atraktivite, ale stále o 50% lepšie ako android konkurencia. Následný rast akcií verím na dlhšiu dobu zamrzne a hádam sa prepadnú možno aj o polovicu, ale budú mať dosť zotrvačnosti aby neklesali ďalej.
Moje porovnanie Tesly s inou automobilkou:

  • dizajn a montáž automobilov: +10% dizajn, -15% montáž
  • rýchlosť technolog. rastu: -30% prototyp (vyvíjajú, nekupujú), +30% tech. náskok, +100% produkcia, +60% cena
  • reklama: +90% cena (takmer žiadna), -5% viditeľnosť, +5% atraktivita
  • servis: -20% cena, +60% frekvencia, +20% rangeri, -30% čas
  • softvér: +300% (pravidelné bezplatné OTA update, vysoká integrácia s vozidlom, vysoká vzájomná previaza(teľ)nosť systémov vozidla)
  • predaj: -10% nekonvenčnosť, +20% cena (online + vynechanie dealera)
  • batéria: +15% technol. náskok, +75% výskum, +10% integrácia, +10% kapacita/kvalita/cena

Ďalej idú plusové body, ktoré ostatné automobilky nemajú VÔBEC:

  • uskladnenie energie (powerwall, powerpack, megapack)
  • generovanie energie (solárne panely, solar glass)
  • trading energie (Autobider, predaj do siete, integrácia generovania/uskladnenia/spotreby energie)
  • poistenie vozidiel
  • intenzívny vývoj plnej autonómie za bezplatnej pomoci státisícov zákazníckych vozidiel a miliónov najazdených kilometrov
  • know-how na stavbu tovární, powertrain technológií a iných interne vyvinutých systémov

….a to som na kopec vecí najskôr zabudol.

Prochazka

“Urýchliť globálny prechod na obnoviteľné zdroje energie, aby sa zabránilo kolapsu spoločnosti v momente, až fosílne palivá začnú byť nedostatkovým tovarom”

Ropným zlomem se straší od 70. let a pořád ještě nepřišel. Pokud by se navíc ukázala jako správnou abiotická teorie vzniku ropy, pak by bylo vše kolem obnovitelných zdrojů ještě větší průšvih, než to je nyní.

Martin

Teraz ma prosím neukameňujte, ale mimo hlavného cieľa, ako Elon sám priznal, sa ukazuje aj dôležitosť zastavenia globálneho otepľovania a tak trochu náhodou Tesla dodatočne pribrala aj tento cieľ k svojmu prvotnému. (Nezačínajme diskusiu čo je na tom názore pravdy, stačí keď uznáme že existujú názory aj pre aj proti)

Prochazka

No globální oteplování asi nezastavíme:) Viděl jsem krásný orientační výpočet jednoho entomologa, který pěkně ukazoval, že odhadované množství hmyzu na celé planetě produkuje přibližně o dva řády více CO2 než celá naše civilizace:)
Tady je zajímavé sledovat a poslouchat lidi (vědce), kteří se klimatu opravdu věnují. Nemyslím takové, kteří se snaží cosi simulovat na počítači (v ČR klima nepočítá nikdo a na světě jsou tuším aktuálně 2 týmy, a rozdíl jejich jednotlivých předpovědí je snad i 400%), ale takové, kteří se v tom opravdu “hrabou”. Třeba paleoekology, paleoklimatology, historiky atd. Změny klimatu tady byly vždycky a asi dále budou. Dosud nepanuje shoda v tom, zda teplota je následek a CO2 příčina či naopak. Prokazatelně má větší vliv vodní pára a oblačnost v atmosféře, kterou pořádně namodelovat neumí nikdo. Nejvíc o oteplování mluví lidé, kteří do této problematiky vůbec nedělají… I v ČR máme klimatoskeptiky, kteří dělají myslím poctivou vědu.

Bez hrozby strašného globálního oteplování bychom tu asi neměli fotovoltaické ani větrné elektrárny, ohromné pole řepky, a nikoho by ani nenapadlo vrážet peníze do elektroautíček. Pro rozvoj ohromného segmentu investorských příležitostí lze konstatovat, že i kdyby globální oteplování nebylo, tak pro ohromné množství kapitálu by bylo velice výhodné si ho vymyslet…

Ale kdo ví jak to opravdu je… 🙂
Díky za článek

PepaX

Souhlas, ropu na plasty a olej. A až někdo vymyslí baterie z ropy, tak i to 🙂

Ivo Janáček

A až nebude za kormidlom on? Myslím to bude ako u Applu po odchode Jobsa – do toho momentu synonymom dokonalosti, po ňom citeľný pokles na atraktivite, ale stále o 50% lepšie ako android konkurencia.”

Tak touto větou jste to vážně zabil. 😀

Dále pak nevím, zda správně chápu vaše hodnocení:

“dizajn a montáž automobilov: +10% dizajn, -15% montáž”
Nevím jak to mám chápat, ale design u Tesly jaksi není, je to jen praktická obálka, aby to mělo co nejmenší odpor, o vnitřku raději nehovořím vůbec, neboť to je na úrovni východoevropské produkce osmdesátých let minulého století. Na druhou stranu design je relativní jinak by si nikdo nekoupil třeba Fiat Multipla.

“rýchlosť technolog. rastu: -30% prototyp (vyvíjajú, nekupujú), +30% tech. náskok, +100% produkcia, +60% cena”
Která automobilka nakupuje prototypy? Tou cenou myslíte, že je Tesla dražší? Asi ne, ale není ani levnější, protože obchází prodejce, takže reálná cena jiných aut je o 20-40% nižší, ale to nesmíte koukat do ceníků, ale do nabídek.

“softvér: +300% (pravidelné bezplatné OTA update, vysoká integrácia s vozidlom, vysoká vzájomná previaza(teľ)nosť systémov vozidla)”
Zde je to vcelku pravda až na to, že ostatní automobilky jdou cestou Apple, takže si nechávají platit za aktualizace na což časem přejde asi i Tesla.

“predaj: -10% nekonvenčnosť, +20% cena (online + vynechanie dealera)”
Zkusil jste si někdy koupit Teslu? Já ano a musím říct, že ta zkušenost byla velice negativní a co jsem se bavil s jinými lidmi, tak zkušenost obdobná.

“uskladnenie energie (powerwall, powerpack, megapack)”
Tady je budou drtit Číňani a to přímo z oboru jako např. BYD

“generovanie energie (solárne panely, solar glass)”
Víte o tom, že se u nás solární tašky prodávají už téměř deset let?

Bylo by toho víc, ale reaguji jen na to, co nevíce bije do očí.

Martin Dravecký

Ďakujem a ospravedlňujem sa za nepresnosti. Skúsim doplniť čo ste pripomienkovali:

  • Apple prirovnanie – môj subjektívny pohľad. Inak Apple výrobky nemám, hlavne kvôli cene a politike uzavrenosti. Vnímal som ich pedantný systém k SW a videl som ako jeho kvalita rázne padla, i keď bola stále lepšia ako android… to som chcel povedať “synonymom dokonalosti”
  • dizajn – opäť subjektívne, tak povedzme že sú na tom podobne, určite ale výrazne nezaostávajú.
  • tech. rast – Tesla vyvíja veľa vecí sama, maximálne ich pri tom integruje a nečaká na ďalší rok s uvedením. Keď niečo majú, začnú to dávať do všetkých vozidiel. Konkurencia vyvíja len minimálne (mimo technológie motorov) a všetko rieši dodávateľmi, čo je v konečnom dôsledku menej integrované a po rozbehu produkcie Teslou aj drahšie ako ich interné, dokonalejšie riešenie.
  • softvér – je to možné, obzvlášť u “doplnkových a prémiových” funkcií, avšak bezpečnostných systémov a iných bežnejších funkcií sa to verím dlho nedotkne.
  • predaj: strhol som im body za nekonvenčnosť, lebo to ešte ozaj nemajú vyladené a ľudia v tom tiež nevedia chodiť, takže vašu výtku akceptujem a súhlasím.
  • energie – netvrdím, že prišli s niečím novým. Len menujem sektory, v ktorých na rozdiel od iných automobiliek Tesla podniká a má potenciál výrazne zvýšiť svoj celkový obrat.
Naposledy upraveno před 4 lety uživatelem Martin Dravecký
3,14ranha

“fosílne palivá začnú byť nedostatkovým tovarom“. To má Elon plány na hodně dlouho. Asi tak na 500-1000 let do budoucnosti. 😀

A pokud jde o globální oteplování, tak i pokud připustíme HYPOTÉZU o lidmi působené změně (dosud vědecky neprůkaznou), tak tam elektřina+doprava tvoří jen celkem malou část celkové zátěže.

BEV a solární alternativa je řádově dražší než ropa a uhlí. Takže si zahráváme s likvidací chudších zemí a méně bohatých lidí globálně (i u nás jsou statisíce lidé kteří mají peněz tak akorát na benzinovou fábii).

Prochazka

Ad Váš poslední odstavec. V rámci konspirací, nemohl by to být hlavní účel celého tohoto “zeleného” tažení?

Goodman

Něco na tom bude. Pokud jsem dobře hledal, tak poslední štace Muskova bonusu je na ceně 680 USD za papír.
Abych řekl pravdu, tak někdy nerozumím logice lidem. Proč někdo může investovat majlant do tulipánů, internetových firem (třeba jako bylo boo.com) nebo perle všech pyramid Bitcoinu.
Z výše uvedených “jistých super investic s neomezeným potenciálem” je Tesla ještě pevným ostrovem. Ta alespoň má reálný základ, byť několikanásobně předražený. Mě se líbilo co jednou Musk prohlásil ohledně možného bankrotu Tesly. Pokud Tesla přinese změnu v automobilismu ze spalováku na elektřinu, tak i přes její krach svůj účel splní. Od Muska je to šlechetné a já si ho za to vážím. Zároveň to je i varování před držením jeho akcií, protože jemu o Teslu jako takovou nejde. On má vyšší cíle (plus také vydojit co nejvíce peněz z opčních programů a bonusů). Ostatně se nejednou vyjádřil, že kdyby zkrachoval celý wallstreet, tak by to prý bylo jenom dobře (trochu má i pravdu). Hezky to vystihl na přednášce pan Přibyl. Musk má nějaký velkolepý cíl. A lidé jsou pouze kolečka v tom jeho slavném mechanismu, který jej má k onomu cíli dovést. Záleží pouze na cíli, nikoliv na kolečkách.

Michal

Tesla neni automobilka

a co zalezi na P/E? nakoupil sem v breznu za 418 a shorterum se muzu smat

Naposledy upraveno před 4 lety uživatelem Michal
MisoP

Tesla je automobilka, ostatné aktivity sú z pohľadu tržieb bezvyznamne

Michal

zatim

Jiří

1,160 mld. dolarů za poslední čtvrtletí, 13 % tržeb. Malé ano, bezvýznamné rozhodně ne.

Petr Melechin

Považovat dnes Teslu jen za automobilku je něco jako označování Applu před 15 lety jen za výrobce počítačů a notebooků. Tehdy ten segment představoval většinu jejich obratu (asi), a kolik to je dnes? Pro Apple jsou nyní klíčové úplně jiné segmenty a mnohem větší roli hrají třeba různé online služby. U Tesly můžou se vším do 10 let zamíchat robotaxíky a růst energetické divize (baterie/solár). Prodej automobilů pak může časem představovat jen menšinovou část obratu.

Martin B

Microsoft byl taky hlavně vývojář Windows a dnes tvoří pouze malý zlomek jejich přijmů.

Goodman

Zatím docela blbý, nalezl jsem do něj za průměrnou cenu 475 USD, takže na tom dost teču. Nicméně mám další short na 579 USD (což asi Tesla udělá). Nicméně jsem si stále jistý svojí spekulací.

Dr. Azbest

Jak to dopadlo s tím Shortem na $579? Nezměnil jste nazor? 😉

akuhtr

Ehh… no jestli shortovat když money printer go brrrr… tak snad jedině dolar 😀 na nic jiného bych odvahu neměl 😀

Martin

Mnom…. A ja som mal od stredy cash na investovanie a nepresunul som ho hneď, tak uvidíme za koľko nakúpim až za deň-dva prídu prachy na investičný účet… 😀 ….už sa proti krátkodobým výkyvom Tesly zoceľujem 2 roky, ale aj tak ma táto zhoda okolností dosť rozladila… Ešte na sebe zrejme mám čo robiť 🙂

Ales

Taky me napadlo nakoupit par akcii. Bohuzel se v tom vubec nevyznam. Nechcete se nekdo toho ujmout a napsat o tom nejaky clanek-navod?

Martin

Diskutovali sme o tom nedávno v redakcii, ale nikto sa nehrnul do relatívne citlivej témy (nie sme finanční poradcovia). Hádam by sme mohli niečo spísať čisto pre informačné účely (možnosti dostupné v SR/ČR, osobné skúsenosti s rôznymi stratégiami a tak….)

Goodman

Dá se zkopírovat článek s názvem “Tulipánová horečka”. Zaměníte jenom slovo Tulipán za Tesla a je hotovo.