Mise Transporter-1
<< | Informace | Články | Aktuálně | Fotky | Videa | >> |
Základní informace
- Datum startu: 24. 1. 2021 16:00 SEČ
- Startovní okno: 22 minut (16:00–16:22) (Co je to startovní okno)
- Stav: Mise byla úspěšná
- Statický zážeh: Nebyl proveden (Co je to statický zážeh)
- Primární náklad: Sdílená mise, při které bylo vypuštěno 143 satelitů pro 24 různých vládních i komerčních organizací z 11 zemí
- Hmotnost nákladu: Neznámá
- Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý první stupeň B1058.5)
- Cíl: Heliosynchronní dráha (SSO) ve výšce 500–600 km se sklonem 97–98°
- Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Air Force Station, Florida)
- Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině OCISLY
- Pokus o zachycení krytu: Ne, kryty byly jen vyloveny z vody
- Press kit ke stažení zde
Podrobnosti a zajímavosti
- Primárním cílem tohoto startu bylo vynesení řady malých družic. Mise je součástí programu Small Satellite Rideshare (SSR), který SpaceX vyhlásilo v srpnu 2019. Má umožnit malým zákazníkům dostat za rozumné peníze své družice na oběžnou dráhu a SpaceX tím získá větší podíl na trhu vynášení malých nákladů. Už v červnu 2020 bylo oznámeno, že si zákazníci v rámci tohoto programu objednali starty na raketě Falcon 9 pro víc než 100 družic.
- Šlo o první misi, která byla zcela vyhrazena pro družice programu SSR. Řada takových družic již letěla na oběžnou dráhu, ale zatím vždy představovaly pouze sekundárním nákladem (např. při misi Starlink v1-9 nebo SAOCOM 1B).
- Nejde tedy o misi, která má hlavního zákazníka a ostatní náklad je vynášen jako sekundární. SpaceX ve své historii uskutečnilo již dvě takovéto mise, první proběhla v prosinci 2018 (SSO-A, 64 družic) a druhá v červnu 2019 (STP-2, 24 družic), i když v druhém případě je to poněkud nepřesné, neboť primárním cílem mise STP-2 bylo vynést 6 satelitů Formosat-7/Cosmic-2.
- Při tomto startu si SpaceX účtuje za každý vynesený náklad přibližně 1 milion dolarů, pokud má hmotnost nižší než 200 kg. Když dojde k překročení tohoto limitu, za každý kilogram navíc zákazník zaplatí 5000 dolarů. Zákazník si navíc může připlatit za různé dodatečné služby. Vše lze snadno objednat přes jednoduchý e-shop.
- Ne každý zákazník potřebuje dopravit svůj satelit na tutéž oběžnou dráhu, na kterou poletí raketa. Zákazníci mají v tomto případě dvě možnosti, buď přidají ke své družici raketový motor, který následně upraví dráhu družice, či použíjí nabídku jiné firmy, která pro ně tuto službu zajistí. V případě misí SSR nabízí tuto službu několik firem. První z nich je společnost Momentus, která vyrábí orbitální tahače. Ty po uvolnění od nosné rakety zapnou motor a dopraví několik malých družic na finální oběžnou dráhu. Tento orbitální tahač bude mít plazmový pohon. Jednodušší verze má být schopna rozvézt na různé dráhy celkem 250 kg nákladu a poskytnout jim delta-v v rozsahu 1 km/s. Výkonnější verze potom unese 400 kg a nabídne delta-v až 6 km/s. Společnost Momentus se původně měla účastnit už této mise, ale nestihla včas získat povolení FAA, a tak její náklady byly přeloženy na budoucí mise Transporter.
- Další možností je objednat si službu u firmy Spaceflight. Náklad byl při této misi upevněn na prstenci SHERPA-FX. Ten byl již použit u mise SSO-A a je schopen unést 300 kg nákladu. Při této misi ponese celkem 16 různých nákladů (3 z nich však budou fixní a neoddělí se). Prstenec však nemá vlastní pohon (tím budou vybaveny až pozdější verze).
- Celkově bylo při tomto startu vyneseno 143 družic pro různé zákazníky. Kompletní seznam oznámených družic, které letěly na této misi, najdete v samostatném přehledu. Mezi družicemi měl původně být i český VZLUSAT-2, ale ten nakonec letěl až na pozdější misi Transporter-3.
- SpaceX 4. ledna 2021 požádalo úřady, aby firmě urychleně schválily žádost o úpravu licence pro provoz sítě Starlink, která byla podána v dubnu 2020 a umožnila by provoz všech družic konstelace v maximální výšce 570 km místo původních 1300 km. Pokud prý bude žádost schválena, SpaceX na této misi vynese prvních 10 družic Starlink na polární dráhu, což má přinést rychlé internetové připojení v dalších regionech. Úprava licence je potřeba, protože bez ní může SpaceX provozovat družice na polárních drahách pouze ve výšce 1275 km, kam mise Transporter nelétají. Úřad FCC pak 8. ledna udělil povolení pro vynesení 10 družic Starlink během této mise.
- Jedná se o teprve druhou misi SpaceX, která startovala na polární orbitu z Floridy. Tou první byla mise SAOCOM 1B v srpnu 2020.
- První stupeň měl číslo B1058.5 a předtím absolvoval například mise DM-2 nebo CRS-21.
- První stupeň přistál na mořské plošině Of Course I Still Love You, která byla umístěna ve vzdálenosti 556 km od startovní rampy, poprvé v oblasti jihozápadně od Baham.
- SpaceX se při této misi pokusilo o záchranu aerodynamických krytů. Lodě Ms. Chief a Ms. Tree byly umístěny v Atlantiku ve vzdálenosti přibližně 606 km od startovní rampy. Kryty se nepokusily přistát do sítí a byly jen vyloveny z oceánu. Aerodynamické kryty na této misi byly nově vyrobené.
- Vývoj data startu: přelom 2020/2021 → prosinec 2020 → 14. ledna 2021 → 21. ledna 2021 → 22. ledna 2021 → 23. ledna 2021 → 24. ledna 2021
Související články
- Seznam sdílených misí SpaceX
- Blíží se první vyhrazená sdílená mise SpaceX, při které budou vyneseny desítky menších družic
- Podrobnosti o misi SpaceX Transporter-1 a zajímavých družicích, které během ní budou vyneseny
- První Starlinky pro polární dráhu (Kosmonautix.cz)
- SpaceX nově nabízí sdílené starty na Falconu 9 pro vynášení malých satelitů
- SpaceX snížilo ceny za vynášení malých satelitů, přidalo sdílené mise a už má první zákazníky
- O službu SpaceX pro vynášení malých satelitů je zájem, první mise proběhne v březnu
- Bude Falcon 9 první raketou za 50 let, která odstartuje z Floridy na polární orbitu?
- Jak ovlivňuje cílová orbita maximální nosnost rakety?
- LEO, GTO, SSO a další – čím se liší různé orbity?
Aktuální informace
Fotky
Start
První stupeň a kryty
Náklad
Videa
Živé přenosy
Záznam oficiálního přenosu SpaceX:
Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:
Návrat OCISLY se zachráněným stupněm:
V čase +00:06:11 až + 00:06:12 je v záběru na první stupeň vidět v levém spodním rohu průlet nějakého tělesa?
Nevíte někdo o co jde, jestli nějaká družice nebo vesmírné smetí?
Led.
díky
Seznam všech družic zde:
https://space.skyrocket.de/doc_chr/lau2021.htm
U nás to máme taky. 😉 https://www.elonx.cz/sdilene-mise-spacex/
🙂 Na titulnej stránke (2) r/SpaceX, the premier SpaceX discussion community (reddit.com) sú vpravo dolu Mission assignment pre jednotlivé bloky a budúce misie. Bez záruky
Jo, víme odkud to je, ale to prostě když víš, že ta informace poprvé vyšla od Everyday astronauta, no má kvalitní videa, snaží se podávat správné informace, ale toto by byla veliká bomba, takže se snažíme být opatrní, a neuspěchat ji. Tohle by fakt chtělo oficiálnější potvrzení.
Taky jsem to viděl, je to plán….-)
zdroj r/Spacex
To je něco jako “Zdroj: Internet” 🙂
Mal by to byť 8. štart bloku 1051
To uvádí Everyday Astronaut, ale jelikož netuším, odkud tu informaci má, chci počkat, až to potvrdí nějaký další zdroj.
Osobně taky doufám, že se tahle informace dost brzo rozklíčuje. Protože toto byl skok v rychlosti znovupoužitelnosti dost výrazný.
Nejak nechapu ten pozadavek ze strany SX kde se dozaduji schvaleni zmeny licence pro starlink. Muj tip je, ze tam tech 10 satelitu vynesou at schvaleni probehne nebo nikoliv. A pak je jen zapnou nebo nechaji shoret.
Tady bych řekl, že retroaktivita možná nebude oblíbená činnost amerických vládních úřadů.
Karl Kensinger, de kterym si telefonovali, pracuje v FCC. Tem by nemuselo tak vadit a retroaktivni povoleni by ani nebylo treba. Kdyz bude satelit ciste pasivni, tak se k tomu vlastne nemaj ani co vyjadrovat. Vysilat by zacal az po udeleni licence. Je take mozne, ze na servisni kanaly maji plosne licence a jde jen o ten samotny internetovy broadband.
Horsi by to bylo s FAA, tam by se strejcek Sam uricte zlobil a to by jiste neriskovali.
Ahoj,
neplánujete článek o těhlech malých firmách pro dopravou po oběžné dráze? Je škoda že jsou tak opomíjeny. Elonx a kosmonautix čtu již pár let, ale srovnání nebo specifikování těhlech firem jsem zatím nevyděl.
Jinak děkuji informace 🙂
Nemáte zač, jsme rádi, že k nám chodíte. Samostatný článek o těchto firmách osobně určitě nechystám. Osobně si nemyslím, že jsou opomíjeny. Kupříkladu my vydáváme často 1 článek denně, kosmonautix dva. A když si jen z hlavy vzpomenu na hlavní servery (3-4), které o kosmonautice píšou ve světě, tak tam každý den vychází 4-5 článků. A to se někdy ty témata ani nedublují. V podstatě se spíš píše u nás směrem, který by čtenáře zajímal. Ale kupříkladu nedávno jsme psali o všech možných budoucích pilotovaných misích, které nebudou provádět pravidelnou dopravu kosmonautů k ISS. Anebo o firmě Spaceflight jsem se rozepisoval v předstartovním článku mise SSO-A. Takže nikdy se nemá říkat nikdy. Ale samostatný článek spíš ne.
Ahoj Jirko,
Block 5 známe, ale poletí patrně i nový mikrovlnný plazmový pohon Momentus VR-1 jako třetí stupeň od relativity space.
Je to vše v tichosti, jak jinak s novou technologií.
Dopraví satelity na heliosynchronní dráhu.
Koukal jsem na stránky: https://momentus.space/vision/
O technologii toho moc nepíší.
Mají rozpracováno více verzí Vigoride, Ardoride, Fervoride.
Předpokládám, že poletí ten nejmenší Vigoride 1 – VR-1.
https://momentus.space/services/
Něco je ještě tady:
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=40975.280
Motá se okolo toho armáda a snad i nejlepší lidé od SpaceX.
Nevíte něco více?
Mícháte několik věcí dohromady. Vigoride je orbitální tahač společnosti Momentus (nikoliv Relativity), který během sdílených misích jako SpaceX Transporter po oddělení od rakety pomůže dopravit několik různých družic na jejich cílové orbity. První tahač má název VR-1 a měl letět na misi Transporter-1, ale Momentus nestihl včas vyřídit povolení, a tak nakonec dané náklady poletí až na nějakých pozdějších misích.
Raketa Terran 1 společnosti Relativity Space pak má v budoucnu vynést nějaký další takový tahač od Momentusu.
Mikrovlnný plazmový pohon vigoride VR1. FAA to zakázala jako 3 stupeň. Odkdy zakazuje lítat FAA na oběžné dráze? Řídí také provoz jaderných ponorek?….:-)
Od te doby co FAA povoluje starty raket.
Jaderne ponorky obvykle nevyplouvaji na raketach (na skok ze suborbitalni drahy nejsou stavene), takze se jim povoleni FAA typicky vyhybaji
Chci se zeptat, kam až zasahuje povolení FAA pro lety- tedy řízení letů?
Je to celý kosmický prostor? 🙂 Jsem myslel, že je to zajímá je do výšky, kde létají civilní letadla. FAA povoluje tedy i všechny družice starlink? Přece jen mají malý pohon.
Momentus VR-1 (Vigoride) bude v provozu až na orbitě jako 3 stupeň a navíc poletí dále od Země.
Nějak mi to s tím povolením nesedí.
Navíc VR-1 slouží jako 3 stupeň pro vynesení družic na heliocentrickou dráhu 500 km od Země. 500 km Sun-Synchronous Orbit (SSO)….
To není gravitačně stabilní dráha v libračních bodech.
Ty družice mají udělat zpátky hapalá na Zemi?
A nebo pohon VR-1 bude odebírat p+ a He3+ ze slunečního větru a bude provádět fúzi?
Jinak výrobci těch družic jsou součástí seznamu firem vybraných NASA pro let k Měsíci.
Velmi zajímavá shoda.
Když nemáš u auta značky, tak taky nesmíš jezdit, i když to auto je způsobilé k provozu. Dostaneš je příští týden, tak od příštího týdne můžeš jezdit. V tomto případě jde spíš o časový problém.
Jinak FAA se stará o to, aby vše bylo naplánované a ne nahodilé a také o to, aby pro případ, že nepůjde vše podle plánu, tak aby měla dostatek informací na to, aby mohla předem rozhodnout, že riziko je přijatelné nebo ne. Mají definované postupy, které říkají, co musí každý žadatel doložit.
A týká se to území USA.
Omlouvám se, je to heliosynchronní dráha, přepsal jsem se.
Doplnění:
Velmi blízko k polárním oběžným drahám má i heliosynchronní dráha. Jedná se o velmi zajímavou oběžnou dráhu. Je to geocentrická dráha kombinující sklon a výšku oběhu tak, že satelit přelétá nad určeným povrchem Země vždy ve stejný sluneční čas, toto je velmi vhodné pro mapující a špionážní satelity. Satelity na této dráze pracují často ve výškách cca 600–800km a mají 98° sklon vůči rovníku. Z nákladů společnosti SpaceX na této dráze pracují například Paz a Formosat-5. Z budoucích misí tam zamíří SAOCOM-1A či SSO-A.
Následující video znázorňuje princip heliosynchronní dráhy. Na videu satelit obíhající Zemi prolétá neustále na hranici světla a stínu, jeho solární panely budou tedy neustále osvětlovány Sluncem. Zároveň bude zobrazovat povrch Země někdy k ránu, kdy budovy, stromy a další objekty budou vrhat stíny. A proč by měly předměty vrhat stíny? Třebas už jen proto, abyste z oběžné dráhy dokázali poznat, zda objekt, který vidíte, ční do výšky, či zda se zavrtává do země. Nebo kupříkladu proto, že jste schopni z délky stínů známých objektů odhadnout výšku objektů neznámých.
Co tak chtějí ty satelity sledovat?…:-)
Byli mi záhadou zákazníci: SpaceX, NanoRacks, NanoAvionics, Exolaunch, Swarm Technologies, Spaceflight, HawkEye, NASA, iQPS, Umbra Labs, Celestis, Astrocast, Tyvax Nano-Satellite Systems, US DOD, USAF, KelplarianTech, NearSpace, Space Domain Awareness, R2, LINCOLNSHIRE, inOrb , PlanetiQ, Capella, Kepler, Astro Digital, D-Orbit, Izraelská obrana, spaceQ a UVSQ
Izraelská obrana….:-)
Vpodstate sis odpovedel sam. FAA ma pravomoc nad uzemim USA az to hranice s vesmirem. Ale tim, ze pres tuto tenkou slupku musis proletet, tak ti taky muze kecat do toho co budes nahore delat.
Díky, všeobecně je považováno za hranici vesmíru 100 km.
Ale vigoride VR-1 je do té výšky obyčejný náklad. A nebo se mýlím?
Jaký je postup zážehu 1,2,3 stupně na heliosynchronní dráze?
Kdyz jedes v autobuse pres hranice, tak se ptaj na pas tebe nebo ridice?
Doporučuju se podívat, jak bude vigoride dopraven na oběžnou dráhu. Je na to hezké video. A takovéto zařízení jsem ochoten nazývat tahač, nikoliv třetí stupeň. Třetím stupněm jsem ochoten nazývat SHERPA-FX. Důvod bude zřejmý opět z obrázků či videa.Vím, že mezi kick-stage a space tug je velice nejasná hranice, takže se to dá jedno za druhé zaměňovat, ale tady bych tu hranici přesto viděl dost zřetelnou. Zkrátka a dobře, po odpojení od druhého stupně může Sherpa nastartovat motor, vigoride nemůže. A to je ten rozdíl.
Jirko, a ty máš nějaké detaily k tomuto pohonu. Nic jsem nenašel.
Díky za odkaz. Pro relativity space – momentum prý dělají ti nejlepší odborníci SpaceX.
Ale je to z fóra nasaspaceflight Relativity Space – Orbital Rockets with zero human labor
Mám, ale upřímně, pokud to nenajdeš, pár dní vydrž. Víc neřeknu. 🙂
Bude článek? Díky.
No 🙂 🙂 když já nerad prozrazuju něco dopředu.
Jirko, souhlasím. Je to tahač i to tak na svých stránkách tak prezentují. Jen to palivo spalují jinak… tak nějak nově
Nikdo nic nezakazuje. Prostě je potřeba před startem vyřídit všemožné posudky a povolení (nejen pro Vigoride samotný, ale i družice, které bude vypouštět) a Momentus to zkrátka nestihl včas. Povolení dostane později a poletí na nějaké jiné misi Transporter.
Petře, zase jsi kecal:
A dnes jsme nesmírně hrdí na to, že sdílíme, že tým Momentus úspěšně integroval 23 satelitů na palubu Vigoride pro spuštění spolujezdce SpaceX v lednu 2021. Tyto satelity představují špičkovou práci a výzkum napříč vesmírnou analytikou, deorbitačními zařízeními, předpovědí počasí a vesmírným výzkumem některých předních světových vesmírných společností a akademiků. Velké díky našim časným zákazníkům a týmu, který spolupracoval na dosažení tohoto impozantního milníku!
Takže Vigoride 1 letěl.
https://momentus.space/2020/12/23/narsai-announcing-complete-integration-of-all-customer-satellites-2/
Vigoride 1 NELETĚL.
Z důvodu, že nezískali povolení od FAA, tak bylna počátku ledna odsunut na “později tento rok”.
To co linkuješ, je jen prohlášení z 23.12.2020 o úspěšné integraci (tj. že to poskládali dohromady … do toho jejich tahače) … ne že se to pak dostalo do F9…
Jak vysvětluje Invc, jste mimo.
Příště se trochu zamyslete a informace si pořádně ověřte, než někoho nařknete z toho, že „zase kecal“ (mimochodem, docela by mě zajímalo, v čem dalším jsem podle vás kecal).
Pokud by se neco dalo považovat za treti stupen, byl by to sherpa fx, ale vigoride urcite ne. 🙂 zbytek vysvetlil Petr
Jirko, nekecej.
A dnes jsme nesmírně hrdí na to, že sdílíme, že tým Momentus úspěšně integroval 23 satelitů na palubu Vigoride pro spuštění spolujezdce SpaceX v lednu 2021. Tyto satelity představují špičkovou práci a výzkum napříč vesmírnou analytikou, deorbitačními zařízeními, předpovědí počasí a vesmírným výzkumem některých předních světových vesmírných společností a akademiků. Velké díky našim časným zákazníkům a týmu, který spolupracoval na dosažení tohoto impozantního milníku!
Takže Vigoride 1 letěl.
https://momentus.space/2020/12/23/narsai-announcing-complete-integration-of-all-customer-satellites-2/