Elonovinky #135: Nové baterie od Tesly mají zvýšit dojezd elektromobilů o polovinu
Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém web ElonX spolupracuje s Živě a Mall.TV. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.
Tesla na dlouho očekávané prezentaci Battery Day oznámila velké plány ohledně mnohonásobného navýšení kapacity výroby baterií pro elektromobily a úložiště energie. Automobilka vyvinula vlastní článek a kompletně přepracovala proces výroby, což má umožnit zvýšení dojezdu elektormobilů o více než polovinu. Tesla by se také mohla stát největším výrobcem baterií na světě.
Více informací o tom, co všechno Tesla představila, najdete v našem článku.
Předchozí epizody Elonovinek:
- #134: Skryté a zábavné funkce v elektromobilech Tesla
- #133: SpaceX chce na Mars, ale nezapomíná ani na Měsíc
- #132: Let Starship SN6 do výšky 150 metrů
- #131: Nový čip Neuralinku už byl implantován do mozků prasat
- #130: Tesla staví tři továrny najednou
- #129: Další chystané mise Crew Dragonu
- #128: Prototyp kosmické lodi Starship poprvé vzletěl
- #127: Crew Dragon úspěšně dopravil první posádku zpět na Zemi
- #126: Tesla opět dosáhla zisku a oznámila plány na novou továrnu
- #125: Boring Company možná postaví první tunel pro hyperloop
- Mise Starlink 6-70 - 1. 12. 2024
- Mise Starlink 9-14 - 29. 11. 2024
- Mise NROL-126 - 26. 11. 2024
Pěkný článek na téma průlomů na poli baterií
https://www.wsj.com/articles/why-all-those-ev-battery-breakthroughs-you-hear-about-arent-breaking-through-11645851613
No mna viac ako batery day mozno presvedcilo Muskovo interview tu od 5minuty to moze byt zaujimave:.
https://www.stitcher.com/podcast/the-new-york-times/sway/e/78078864
Nie ani tak o tom ze by tam zaznelo az tak vela novych faktov ako napriklad ze tie auta s novymi bateriami jazdia uz od maja ale ten vseobecny ton . Ono to totiz miestami znelo skor ze je mu az luto celej ten Oil and Gas industry a ze vlastne ono je to forgone conclusion . Proste ze to neni otazka pre teslu ci prevalcuje trh neni to ani otazka ponuky a dopytu ale len otazka ako rychlo stihnu navysit vyrobu..
A ono neni uplne comu sa divit Model 3 isiel teraz na predaj v cine za cenu nizsiu ako ma v US a predajci v cine nestihaju chodit na obed . Uz teraz ma tesla najlepsieho autopilota podla adacu (ked neratam driver engagement) a to je nic co ma prist za mesiac. Takze ked stlaci cenu baterii na polovicu bude pre nich lancejsie vyrobit auto s bateriami ako s motorom a prevodvkou.
Kazdopadne mobile eye a nvidia sa budu musiet sakra snazit aby zachranili tento sektor lebo aj ked rozoberu teslu do srobiku ziadna z tych automobiliek preste nema Software a ani HW aby zvladla autopilota . Takze ked si zakaznici budu moct vybrat medzi autom ktore vie jazdit samo a tym ktore nie nebude moc o com .
Ano Tesla má obrovskou výhodu ve sběru REÁLNÝCH dat z většiny zatím vyrobené flotily vozů s asistentem řízení. To je ale výhoda zejména v posledním kroku – poslední kontrola těsně před uvedením do provozu – kontrola že je to bezpečné v reálném provozu.
Jinak ovšem NVIDIA už dnes je skoro víc softwarová firma než hardwarová (přitom naprosto s přehledem vyrábí nejlepší hardware na světě). Pokud dneska chcete smrtelně vážně dělat umělou inteligenci a nepovažujete se za druhého Nikolu Teslu (že byste si to dělal doma na koleni), tak kupujete hardware od Nvidie a minimálně na vyzkoušení (nebo pro veřejné vědecké instituce) k tomu dostanete i špičkový software zdarma.
Je to tedy přesně naopak – Elon udělal strategickou chybu že od Nvidie odešel předčasně – v době kdy Nvidia zvyšuje rychlost hardwaru pro umělou inteligenci skoro 10x každý rok ! A v situaci kdy Nvidia sama, nebo ve spolupráci s nejlepšími vědci po celém světě píše i naprosto špičkový software pro tento hardware.
Už se to diskutovala kdysi, ale tak jako má vertikální integrace výhody, tak tohle je naopak jedna z nevýhod: Tesla má v současnosti špičkového asistenta řízení, ale odchodem od Nvidie (“budeme si to dělat sami”) začal Elon ztrácet náskok, který udržuje jen tím že reálně toho asistenta má v provozu a sbírá reálná data (nikoli proto že by ten software, nebo hardware byl světově lepší – to by musel zůstat u Nvidie).
Odkážu se na to poslední shareholder meeting s krátkým poukazem na Autopilota 4D. Tedy zpracování kompletního streamu ze všech FSD vstupů v kontinuitě času. To zatím Nvidie/vývojáři nedělají. Je to jiný směr zpracování, protože se spoléhá hlavně na kamery. Pak tu máme Dojo. Automatizovaný výukový / indexovací / tagovací realtime systém pro vytváření podkladů pro strojové učení. Který má eliminovat obrovské náklady na spotřebu drahých člověkohodin. A dále zapomínáte na to, že Tesla už několik let pracuje potichu na čipu druhé generace pro FSD. S nižší spotřebou a vyšším výkonem. Kdypak se asi bude konat další Autonomy day?
Jo, jsou to dohady. Uznávám. Ale podle mě se je na co těšit 🙂
Právě o tom mluvím: Tesla už několik let pracuje na lepším čipu (má být 10x lepší) v situaci kdy Nvidia zlepšuje svůj hardware skoro 10x každý rok, nebo každý druhý rok.
Jejich odchod od Nvidie tedy skutečně byl předčasný, kromě toho že zatím používají domácí čipy jen v autech, ale ten superpočítač u nich v labáku dodneška jede právě na Nvidiích (staré generace) a ten chtějí nahradit těmi na zakázku vyrobeními Dojo čipy. Asi ušetří trochu elektriky, pokud ten nový čip bude optimalizovaný jen na neuronové sítě, ale o moc rychlejší nebude. Nvidia vyvíjí čipy a zvyšuje jejich výkon rychleji než Tesla.
PS: kdyby opravdu nutně potřebovali zrychlit výpočty, stačilo by jim jen dokoupit další skříně do jejich superpočítače. Tam bude spíš snaha udržet vývoj pod pokličkou = vertikální integrace. Nebo v horším případě neochota uznat chybu (že byla chyba odejít od Nvidie).
Jenže výpočetní síla není jediný parametr.
Opravdu nechceš mít příliš moc různého hardwaru ve flotile… a už vůbec ne v jedné modelové řadě. S každým odlišným hardware ti rostou náklady na vývoj a údržbu SW. Různé varianty hardwaru – a s tím související zvýšení náročnosti na vývoj více verzí (optimalizací), testování a udržování více verzí … ti velmi snadno zabijou přínos, který o něco málo rychlejší nová verze čipu přináší…
Takže rychlý vývoj – není úplně to co potřebují. V nějakou chvíli to prostě musí useknout a nějakou dobu na tom žít. Nemůžeš si dovolit upgrade každý rok – i když bys to dokázal…
Souhlasím že vertikální integrace by měla jistou malou logiku přímo ve vozech zákazníků (ALE až po nějakém uzavření vývoje – třeba po dosažení lvl 4 autopilota).
Ale kromě utajení vývoje a ušetření pár tisíc dolarů za elektriku téměř nedává smysl vyvíjet svůj vlastní akcelerátor neuronových sítí když Nvidia hardware je univerzální, kompatibilní a neomezené škálovatelný. Oni navíc stále ještě fungují na nvidia čipech, takže zvýšit výkon by šlo opravdu jen koupením pár krabic navíc. Kompatibilita 100%.
Narozdíl od custom čipů které právě naopak budou muset složitě testovat, protože je rozdíl jeden čip a je rozdíl z tisíce takových čipů vytvořit síť – když nejste profi firma typu Nvidia, IBM, nebo Intel.
Ono je to mnohem mnohem složitější:
Pokud používáš určitou specifickou pipeline / funkci / sadu funkcí – pak se ti její “tvrdé zadrátování” může velmi velmi vyplatit.
To samé platí – pokud pracuješ s určitými specifickými daty – a tomu uzpůsobíš čip (velikosti interních cache, custom registry atd.) – pokud zvládneš pracovat jen vevnitř čipu a nesahat ven, tak budeš daleko daleko rychlejší, než i mnohem rychlejší čip, který musí sahat ven.
Ano, proto píšu že principiálně dává smysl zadrátovat ty obvody v zákaznických vozech po dosažení třeba 4lvl autopilota (= po uzavření určitého stupně vývoje). Ano to dává smysl (zvlášť pokud to celé vyjde levněji než spolupráce s Nvidií).
Opravdu malý smysl mi ale dává zahodit fungující a vyzkoušený superpočítač od Nvidie (u kterého zvýšení výkonu je otázka jednoho krátkého telefonátu Jensenovi “kožeňákovi” Huangovi.) a složitě bastlit na koleni svoje vlastní akcelerátory, ještě navíc pro laboratorní využití – kde vůbec není jistota že za pár měsíců to celé nerozvrtají a celý software nepřepíšou.
Měnit ZA PROVOZU spíše univerzální hardware za celkem tvrdě jednoúčelový (až na hranici jednotlivých instrukcí, jak správně píšete) mi u výzkumného pracoviště přijde jako blbost.
Ale jsem jen poučený laik a Elon Musk není blbec tak snad ví co a proč dělá.
To jsou hrozně naivní představy.
Zjednodušeně – to jejich Dojo na být v podstatě obrovská farma na zpracování videa … na to de facto potřebují daleko více DSP než nějaký univerzální procesor. Potřebuji ohromné množství INT 8/16 operací a naopak je moc nezajímají FP operace.
A výkonově chtějí pro Dojo řádově exaOPs… to by v běžných procesorech bylo zcela nereálné (podívej se jak vypadá aktuální top500).
Příkladů takového vývoje je celá řada.. podívej se třeba na bitcoin. Na počátku se používalo běžné CPU… po čase se přešlo na GPU … a od jisté doby to nemá smysl dělat jinak než s pomocí specializovaných čipů. Jde to univerzálním … ale prostě specializovaný je mnohem lepší.
Další příklad máš třeba kryptografii / decrypt – faktorizace …
Nebo se podivej na domácí NASy … jak silný musí mít x86 procesor, aby to zvládal transkodovat… zatímco specializovaný DSP v plečce televizi u toho zvládá ještě těšit monero 😉
Jinak … taky jsem poučený laik (2× vyhozen z MFF obor Neprocedurální programování a umělá inteligence 😉
Akorat je skoda, ze na matfyzu nejsou zadne poradne embedded predmety, hrani si s atmegama nejde s tegrama vubec srovnavat, a realtime systemy koncily nejakym hranim si s legem mindstorms 🙁
K tomu se nemůžu úplně vyjadřovat … já odtamtud (podruhé) vyfičel ještě v době, kdy muži byli praví muži, ženy byly pravé ženy a plyšová zvířátka do 5 kilogramů byla pravá plyšová zvířátka do 5 kilogramů.
(… a Powery na Malé Straně byly zázrak techniky 😉
Tak zrovna v 8/16 INT operacích dělá NVIDIA nejrychlejší pokroky už nejmíň poslední tři generace akcelerátorů. Nejsou hloupí – budoucnost je v trénování umělé inteligence a ve zpracování obřích objemů dat. Výpočetní jádro, stejně jako instrukční sada, stejně jako softwarové ovladače jdou už hodně let tímhle směrem. NVIDIA do značné míry udává směr v celé řadě oblastí akcelerace výpočtů.
Proto taky ve spolupráci s Microsoftem nově vytvořili protokol na přímý přístup grafického akcelerátoru na fyzickou paměť (aby obešli CPU a systémovou RAM). SSD disky a grafické karty jsou monstra pokud jde o datové toky.
Když budete chtít Exaops v INT 8/16 tak zalistujte aktuálním katalogem Nvidie. Oni tohle nabízí už dneska a doslova za pár babek. Čip Ampere už v těchto operacích atakuje hranici 1 petaOPs.
Na ExaOPs mašinu by jim už teď stačil menší počítač než co tam údajně mají dnes (stará mašina prý má 4-6 tisíc karet NVIDIA).
Ja teda o AI vim kulove, ale neni AI hlavne o nasobeni ridkych matic ? Takove to nasobeni hustych matic co umi GPU shadery kvuli pametove lokalite je na AI docela nic moc, protoze ty ridke matice obsahujou obrovske mnozstvi nul a GPU shadery podminene rizeni toku programu (conditional execution) moc neumi, aby ty nuly efektivne vynechavaly. Proto se tam objevujou ruzne “akceleratory” ktere resi lepsi reprezentaci tech ridkych matic (jak neukladat nuly) a zaroven saturovat ty vypocetni jednotky (shaderove thready).
Právě v tomto pracovním týdnu probíhá GTC. Letos kvůli Covidu ve formě youtube přednášek a těch přednášek a seminářů má být několik set. Takže pokud někdo chce aspoň ochutnávku v čem všem je Nvidia zapojená (a umí anglicky) tak můžu vřele doporučit.
Nvidia není hloupá a dneska už výpočetní jádra právě pro ty “sparse” výpočty a pro celočíselné operace (INT 8/16) tvoří velkou část jejich čipů.
Ona je to v zásadě otázka kolik si můžete dovolit nacpat na čip tranzistorů a jak napíšete instrukční sadu. Při dnešní miniaturizaci tam těch optimalizovaných jader narvete raději víc (třeba 2-3x) a budete je zapínat a vypínat podle počítané úlohy (takže ve typech úloh budete mít špičkový poměr instrukce/watt).
PS: jak jsem psal debatérovi INVC, že Nvidia nabízí v katalogu ExaOPs mašinu pro UI tak je to fakt pravda, teď jsem to dohledal:
obchodní název modulárního systému je DGX SuperPOD a zatímco linpack výkon je spíš průměrný – v jednotkách až desítkách petaflops.
Tak výkon v UI (= INT8/16 + sparse) atakuje jednotky ExaOPs. Takže o nějaké dva řády víc. Chlubí se že propojení modulů je na špičkové úrovni, právě aby se UI mohla učit na velmi objemných datech typu video, zvuk, nebo obrázky.
A pozor jedná se opravdu o zařízení z katalogu a stavěné na klíč, s dodací lhůtou pár týdnů (klasické custom superpočítače se staví třeba i několik let).
Achjo … já věděl, že mě přehnané zjednodušování někde kousne do zadku. No nic měl sem to čekat.
Není operace, jako operace a není dataflow jako data flow…Ani obrovský výkon v dílčích operacích nemusí být vypovídající pro výsledný celkový výkon toho, co na tom poběží.
(Například ani obrovský surový výkon v INT 8/16 tě nezachrání pokud pokud musíš pro data nebo s výsledkem sahat do paměti. Je něco zcela jiného, pokud provedeš multiplikaci matric v jednom kroku – nebo po částech, ještě něco jiného – pokud si v procesu musíš sáhnout do paměti, a úplně něco jiného je pokud úplně odstraníš von Neumannovo hrdlo tím, že výsledek jedné multiplikace narveš rovnou jako vstup další bez toho, že bys musel do paměti sahat úplně… Něco jiného je pokud máš nebo nemáš plnou podporu pro aktivační funkci, kterou používáš atd… ).
Posuzovat, co je lepší nebo horší – v daném případě není možné, jednoduše proto, že nevíme co přesně Tesla plánuje pro svůj čip (a popravdě o momentální nabídce nVidie toho taky moc nevím na dostatečně podrobné úrovni, abych mohl dostatečně konkrétně reagovat – musel bych hodně zkoumat, co vlastně mají na úrovni čipu – a to pro účely této debaty je příliš moc práce). Ale rozhodně bych byl opatrný s prohlášeními, že to či ono byla chyba.
Poslední co sem zaznamenal – tak řešení nVidie bylo postaveno v podstatě na “shaderech” (masivní paralelizaci jednodušších jednotek) s doplněním nějaké menší HW podpory pro deep learning (a popravdě už jsem líný hledat v čem konkrétně ta podpora spočívala). Pokud má být nějakým vodítkem loňská přestřelka mezi Teslou a nVidií ohledně HW3 – pak hlavní rozdíl byl, že Teslí NPU bylo daleko více specializované na práci s neuronovými sítěmi než řešení nVidie (postavené na XAVIERu + GPU) – a podpora pro NN u nVidie v podstatě spočívala jen v několika funkcích pro deeplearning navíc – jinak to běželo virtualizovaně nad generickým hardwarem). Přestože toto řešení nVidie co do surového výkonu vycházelo lépe – pro danou aplikaci bylo výrazně méně efektivní.
(Ale pořád to je hodně zjedušené – protože tam stále chybí třeba image signal procesor a jeho napojení do zbytku atd… a tam se dá taky nasbírat neskutečné množství různých latencí a bottle necků pro konkrétní aplikaci)
A sice ty si efektivitu zatratil tím, že “ušetří trochu elektřiny”, ale ve skutečnosti se na ní hledí velmi velmi. Když nic jiného, tak jde o provozní náklady nejen v cenách energie spotřebovaných samotnými čipy – která není zanedbatelná – ale i v thermal managementu a s tím souvisejícími dodatečnými náklady na infrastrukturu a provoz – který tohle neskutečně prodražuje. Viz třeba google cloud TPU – který s přechodem na vlastní TPU poslal ceny na 1/5.
Jinak narvat více tranzistorů a redundantních jednotek není řešení… na nic. Plýtvat křemíkem je neskutečně drahé, zvyšuje složitost, a výrobní proces čipu je dalek bezvadnosti (což zvyšuje riziko vadného čipu, zvětšuje odpad a celkově to dále prodražuje).
A pak je tady ekonomika – záleží jaký přínos má nVidia: nVidia nemá výrobní kapacity – o její výrobu se starají jiní (TSMC, Samsung) … Takže jejich přínos je de facto jen jejich “knowhow” – návrh čipu. Pokud si jseš schopen navrhnout svůj čip sám (což oni jsou) – tak nemá smysl si “najímat” jiného návrháře a platit mu marži (pokud ti jeho stock plně nevyhovuje).
A tady bych to asi ukončil.
Vaše znalosti informatiky jsou větší než moje a z toho čemu rozumím s vámi souhlasím. Pro zákaznické zařízení dává smysl navrhnout custom čip.
Ale přesto pořád mám dojem že dokud ještě přepisují software tak mi přijde jako blbost navrhovat si custom superpočítač (včetně zakázkových čipů) když při i celkem malé změně ztrácíte výhodu té tvrdě zadrátované optimalizace. Ve vývojové laboratoři má “brute force” superpočítač asi největší ospravedlnění.
To je obrovský rozdíl právě od Google kde oni těmi custom akcelerátory pohánějí už hotové služby zákazníkům (translátor, gmail, vyhledávač…) kde už přesně vědí co do toho čipu musejí zadrátovat. On je rozdíl i v rozsahu – vyhledávací engine Google je s velkým náskokem nejvýkonnější virtuální počítač na světě. Takže oni opravdu mají potřebu jít s výkonem na krev a ten superpočítač jim každou vteřinu provozu přímo vydělává na chleba.
PS: s tím válcováním trhu to vidíte veeelmi naivně. Tesla se samozřejmě uživí, nic proti ní nemám, ale dejte mi vědět až vyrobí ročně aspoň tolik vozů jako naše mrňavá Škodovka. O ceně za kus ani nemluvě.
… potom začnu věřit na “válcování trhu”
No, vypadá to, že fitfy-fifty to bude už příští rok 🙂 A pokud se bavíme o porovnání jednotlivých továren, tak Shanghai vyrovná Mladou Boleslav v roce 2021 asi určitě, Berlín na tom bude stejně v roce 2022. Texas asi taky. Takže za dva roky, nebo v roce 2023, bude Tesla vyrábět 3x tolik aut to Škoda Auto.
A jestli (BIG IF) bude za 3 roky Berlín vyrábět sedan velikosti Octaviev řádech statisíců kusů, s dojezdem 500+ a FSD hardwarem za cenu kolem 500k, tak to nebude pro koncern moc hezké probuzení. Když si navíc udrží marži přes 15%. Ale to je BIG IF. Já osobně si myslím, že to bude až v roce 2024 – minimálně tu hranici ceny a masové produkce se jim podle mě nepodaří prolomit v roce 2023.
Domnívám se, že se ozýváte předčasně. 3,14ranha napsal: “dejte mi vědět až vyrobí ročně aspoň tolik vozů jako naše mrňavá Škodovka” …
To ovšem zatím nenastalo. Asi vědma nejste, tak bych byl opatrný s tím psaním, co bude asi určitě v roce 2021 a nebo 2022. To, že má Tesla / Musk nějaké plány vůbec nemusí mít průnik s realitou…
Továrny Berlín/Texas nejsou žádné Muskovy plány na 10 let dopředu, ale už celkem pokročilá realizace a nějaký půlrok od zahájení výroby.
Ještě ani nic nevyrábí ….
Tesla už je nyní obratem o dost výš než Škoda. A o peníze, které si ukousne z trhu jde především, ne o nějaký počet vyrobených aut a i tak si myslím, že za 4Q 2021 dodá Tesla téměř stejný počet aut jako Škoda, která je tu už 125 let.
Ale nejde o obrat přece pouze, jde také o zisk, který ta která firma generuje…
A nikdo neví, kolik Tesla dodá aut za 4Q 2021. Plány jsou jedna věc a zvláště u Muskových firem realita může být zcela odlišná….
Máte pocit že značka Jaguár, nebo Lamborgini VÁLCUJE TRH osobních vozů ? To asi není problém výrobních kapacit Jaguáru že všichni nejezdíme v Jaguárech.
Protože o tom tady byla řeč – že údajně Tesla už má vyhráno a že už jen bude rozšiřovat výrobu a válcovat chudáky fosily…
Všechno nasvědčuje tomu, že Tesla jde dopředu rychlými kroky. Jen nechápu, proč sem tesloskeptici chodí, mají tzv. skeptický Battery Day? Normální kritické myšlení se dá pochopit, ale závislé nenávistné nikoliv.
P.S. V tom článku pod jsem očekával alespoň 10 mínusů, jsem zklamán. 🙂
OK neberu v potaz co zde píší negativního jiní a za sebe zkusím racionálně a kriticky:
Vyvíjet technologie téměř rychleji než se je daří uvádět do výroby a stavět na dluh megafabriky jak houby po dešti dává smysl jen když vše vsadíte na masivní elektrifikaci dopravy = a na to by bylo potřeba buď řádové zdražení, nebo úřední zákaz ropy (motorových paliv).
Jsem fanda technologií, ale na masivní elektrifikaci dopravy bych nejmíň do roku 2050 (to už se snad začnou stavět komerční fúzní elektrárny) nevsadil ani zlámanou grešli.
Aktuální počet aut (osobní/nákladní) na světě je cca 2 miliardy. Optimistický odhad je výroba cca 20 miliónů EV koncem desetiletí – všech EV všech značek na celém světě. Tedy jedno procento. Takže masivní elektrifikace pozemní dopravy kolem roku 2050 se týká obměny cca 15-20 procent všeho. A to musí jít všechno dobře – těžba a zpracování primárních surovin, výstavba továren, posilování/decentralizace sítě. Takže vlastně všechno klape 🙂
Tak to jsem nepochopil. Dělá to E.Musk, nebo všichni?
“Vyvíjet technologie téměř rychleji než se je daří uvádět do výroby a stavět na dluh megafabriky jak houby po dešti dává smysl”
Ano, dává.
“jen když vše vsadíte na masivní elektrifikaci dopravy = a na to by bylo potřeba buď řádové zdražení, nebo úřední zákaz ropy (motorových paliv).”
Což je docela amorfní myšlenka. Nic z toho nehrozí nejmíň 10 let.
“Jsem fanda technologií, ale na masivní elektrifikaci dopravy bych nejmíň do roku 2050 (to už se snad začnou stavět komerční fúzní elektrárny) nevsadil ani zlámanou grešli.”
Já bych vsadil, protože existuje něco jako kauzální next, tím argumentuje Prochazka, ale pochybuji, že ví, o čem mluví.
Norsko zakázalo spalovací motory od roku 2025, Švédsko a Dánsko od roku 2030
Na rakety a elektromobily taky?
Elektromobil se spalovacím motorem? To je nějaký diesel-elektrický křáp? Vzhledem, ke kontextu článku a vlákna, zapoj to co (snad?) máš mezi ušima a necpi sem rakety.
Nevím jestli to nebyla jenom idea, ale tuším BMW mělo v plánu malý motor běžící v nastaveném optimu s generátorem el. proudu pro el. motory a baterky na vyrovnávání špiček a rekuperaci …
Takže hybrid aka dieselelektrická lokomotiva, ale jiný než ho známe z normálního prodeje…
Zakázat něco, co v blízkém horizontu může existenčně ohrozit milióny lidí, může vyústit klidně v defenestraci mocenské elity a nebo v občanskou válku :-))
Zrusenie alebo predlzenie takehoto zakazu je otazkou jedneho pripomienkoveho konania a schvalenia v parlamente, to az tak moc neznamena, len to ma popostrcit vyrobcov a zapalit v ludoch myslienku na elektricke auto, coz je podla mna dobre, minimalne v mestach.
To bude zajímavé jak to bude řešit třeba stavebnictví a nebo nákladní doprava.
Prodej nebo provoz ? 😉
prodej
Norsko ani nemusí nic zakazovat. Teď v září tvořily prodeje EV 81,6 % (61,5 % BEV + 20,1 % PHEV), což je naprosto úžasné číslo s ohledem na stále mizernou nabídku zdaleka nepokrývající dostatečně všechny kategorie vozů. Stačí aby to tak vydrželo pár let a začnou se ve velkém zavírat benzínky a spalováky vymizí zcela přirozeně i bez zákazů.
Se zákazy se už začíná tuším, že Norsko, Dánsko a Švédsko a teď se přidala Kalifornie of roku 2035 https://www.seznamzpravy.cz/clanek/kalifornie-zuctuje-se-spalovacim-motorem-po-roce-2035-nesmi-do-prodeje-121409
Dobře, to chápu, ale momentálně nepodstatné.
Jak nepodstatné? Na to je potřeba připravovat průmysl už dneska. Viz třeba nedostatek baterek na konci tohoto desetiletí. Je potřeba překopat výrobní linky a navrhnout ještě spoustu nových aut. Třeba neexistuje dodávka s nějakým rozumným dojezdem aspoň po městě, malý náklaďák do 3,5 t, náklaďák nad 3,5 t a další specializované stroje. 15 let uteče jak voda.
Možná. 15 let neuteče jak voda. Voda má tendenci, teče rychleji se spádem. A právě to E. Musk dělá. Stěžujete se zbytečně. Asi bych měl navodit atmosféru biblických rozměrů. Jste jak ten Jidáš, který zradil sám sebe? Důvod opravdu neznám. Mnohokrát se omlouvám, jinak to nejde. To bych musel zradit sám sebe. Proč bych to dělal?
Nevim cos měl, ale dneska už to nehul.
Nevím, asi ses spletl. Nevím, co je hulení, občas si dám pivo nebo dobrou whisky, irskou nebo skotskou, ale s mírou. Dnes mám faktický Birthday, jsem hrdý a nezlomný občan této země, kritiky mám mírně na háku, politiku jsem dávno zapudil, protože je hnu …. Mám nezlomný názor na život, smrt a vesmír, chtěl bych to jednou pochopit, ale nemám jednoduché odpovědi na složité otázky. Dobrou noc. 🙂
Dodávka určitě existuje, jezdí k nám každý den pro balíky už asi dva roky. To je přesně to, kam patří pohon na baterky.
Vim že to zkoušela Deutsche Post a v tichosti to odpískali. Dále vím, že elektrododávky poptávalo Gecko pro rozvozy aspoň po Praze a nenašli nic vhodného (to vim od člověka z logistiky Gecko). Co je tedy použitelná dodávka velikosti Tranzita? Našel sem VW a Renault s dojezdem nějakých 150 km a Peugeot s 340 km. To je třeba na rozvoz balíků strašně málo. Některý naše (nemyslím tím zmíněné Gecko) auta nalítaj za den i víc jak dvojnásobek.
S tou německou poštou to krásně ukázalo že fyzika a ekonomika zatím nepustí ani v oblasti jako stvořené pro elektriku (popojíždějí po městě + pravidelné dobíjení). Problém byla cena a hmotnost.
I když německá pošta objednala tak nízkou výbavu “holobyt”, že řidiči už předem vyhrožovali stávkou a přestože díky podílu samotné pošty na vývoji a výrobě šel výrobce s cenou až na kost, tak stejně nesplnil výrobní náklady za kus.
A elektrické baterie jsou i přes značný technologický vývoj tak těžké že by buď nezbyla žádná nosnost pro zboží, nebo by museli přeškolit svoje řidiče na nákladní automobily (hmotnost vyšší než 3,5 tun).
Neznám podrobnosti, ale je to opravdu problém elektromobility obecně nebo prostě jen ten produkt nebyl dost dobrý? Amazon si objednal 100 000 elektrododávek od Rivianu a zrovna Amazonu myslím jde o zisky především, takže pochybuju, že by to pro ně nebylo ekonomicky výhodné.
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/elektromobil-dodavka-streetscooter-deutsche-post-krach.A200304_211309_automoto_fdv
https://cs.wikipedia.org/wiki/Streetscooter
Vysoka cena (pres 1M Kc) i pres to, ze to castecne podnik DP, kratky dojezd (80 km) a jak pise @3,14ranha holobyt – bez klimatizace a radia, jen s vyhrivanou sedackou misto topeni. Vetsi verzi pak zkusili vyvinout spolu s Fordem, ale vysla jim z toho potvora vahou pres 3,5 t. Na jare 2020 to definitivne odpiskali.
On taky objednal 1800 elektro-mercedesů pro evropskou síť a ty mají stejný problém jako ty vozy německé pošty – nosnost klesá na polovinu oproti benzíňáku a dojezd je max 100km.
Možná se liší “hustota” přepravovaného zboží německé pošty a amazonu. Možná to Amazonu dává ekonomický smysl. Možná je to od Bezose jen pozérství a PR potom co mu minulý rok aktivisté ve firmě vyhrožovali stávkou když nezačne snižovat emise.
Ono ve skutečnosti Amazon se zuby nehty brání mít vlastní flotilu doručovatelů, protože tam jsou obrovské sezonní výkyvy, ale výplata a daně se platí každý měsíc. Takže těch 100 000 elektrododávek může být určeno pro nějakou premiovou službu: 100% eko-bio doručení za příplatek pro zpovykané městské hipstery.
Hustota bude u Amazonu asi spíš větší, Amazon balí do krabic na míru (respektive ta jeho linka si je nejspíš sama nařeže). Pro rozvoz balíků je ještě jeden limit – počet balíků co se dá za směnu stihnout rozvést. Třeba se to Amazonu povede, má cca 15-20 let technologického náskoku (DP s tím začla před necelými 10 lety).
Tim balicim automatem myslim neco jako tohle https://www.youtube.com/watch?v=9rP1wjEsbak
PS: těch 100 000 dodávek je nezávazný plán do roku 2030. Od příštího roku teprve má začít nabíhat výroba a pak se uvidí zda cena a výkon souhlasí s powerpointovou prezentací.
Vím, že s elektromobily nesouhlasíte ale tento váš komentář by byl na místě tak možná kdyby jste ho napsal před 10 lety. Pokrok opravdu nezastavíte a jeho tempo je tak šílené, že ani lidé co se v tom orientují už to nějak přestávají zvládat. U baterií a elektromobilu nelze očekávat revoluci ale evoluce tu opravdu funguje skvěle. Člověk co xxx let zastává stejný názor a odmítá vidět tento pokrok protože evoluce je postupná tak je opravdu slepí. Trochu mě to připomíná tu známou větu automobil nikdy nemuže nahradit koně.
Včera to na youtube Tesláček všechno krásně vysvětlil a rozebral. Na Teslarati byl článek, že analytici z Wall Street to absolutně nepochopili o čem ten battery day vubec byl.
Spousta lidi to nepochopila, ani kdyby jim to rekli. Pro me to znamenalo, ze Teslu nikdo nedohani, ale naopak Tesla kazdym dnem utika vsem.
To máte naprostou pravdu. Jen je otázka, kterým směrem ten útěk je….
Podle Wall Street by to mohl být také útěk ke srázu …
Prave, to jsou prave ti, co nemaji paru co tam Musk a dalsi na podiu vlastne rikali…
Problém je v tom, že nezávislý pozorovatel i z toho Wall Streetu má často dojem, že ani sám Musk nemá vlastně páru o tom co na pódiu říká ….
Problem je v tom ze si ludia myslia ze vedia v com je problem.
Problém je v tom, že nejste nezávislý pozorovatel, jen docela účelově argumentujete Wall Streetem, jak se Vám to hodí, Prochazka. Wall Street pracuje s cennými papíry, futures, opcemi, pákovým efektem a dalšími nástroji. Tuto instituci “zastupují makléři a brokeři”. Dělal jste to někdy? Já ano, na BCPP. Takže laskavě nekecejte, protože nevíte, o čem mluvíte. Kapitálové trhy se vyznačují očekáváním, za reálnými trhy mají větší či menší zpoždění, nesmí být manipulovatelné, pak se jedná o insider trading. Snil jsem sen, že takového demagoga nepotkám, potkal jsem. Co dělat. Dá se s tím žít. 🙂
Ano. Musk nemá ponětí co dělá a co říká. Proto vybudoval z ničeho největšího výrobce elektromobilů na světě a nejhodnotnější automobilku. To je typický znak člověka, který neví co dělá a co říká.
Poslechtěte si, co za nesmyly občas plácá… Postupem času bere jeho sliby a vize čím dál méně lidí vážně, a to i skalních fanoušků. Termínům nevěří dnes již nikdo…. A to může být v brzké době velmi vážný problém většiny jeho firem – ztráta důvěry investorů a v případě Tesly i zákazníků. Celé se to může rychle zhroutit jako domeček z karet ….
Nejhodnotnější automobilka je nesmysl daný pouze spekulacemi na akciovém trhu…. To je jen PR argument. I Škodovka v M. Boleslavy vyrábí tuším 3x více aut než celá Tesla a je několikanásobně více zisková i bez emisních povolenek…
Věřte tomu, že ostatní automobilky a raketové společnosti berou Muska sakra vážně. A po každé jeho prezentaci vytopí konkurence potem nejeden sklep.
To že přešvihne termín, to už nikoho moc netrápí. Když Musk slíbí něco, co ostatní považujou za nemožné, tak nikdo neřeší to, zda to dokáže o pár měsíců nebo let později, protože všichni ví, že to dokáže.
Kdysi Muskovi nevěřili, že Model S může být úspěšný. O Modelu X tvrdili, že je nevyrobitelný. O Modelu 3 zase že jenom výrobní cena bude o polovinu vyšší než za kolik ho chtěl Musk prodávat. O Shanghai Gigafactory tvrdili, že se bude stavět alespoň 4 roky. O SpaceX tvrdili, že nikdy nemůže konkurovat státním molochům, Falcon 1 nikdy nedosáhne orbity, Falcon 9 nikdy nebude přistávat a nikdy nebude znovu použit.
Musk už má zasebou tolik “nikdy”, že by to vystačilo na vlastní knihu.
Nikdo z konkurentů nebere Muskova slova na lehkou váhu. NIKDO
Musk je tak trochu snilek a predpokladam ze vzdy narazi na realitu pri meetingoch a pri danych terminoch, sef vyvoja mu povie ze to bude o rok, on povie na prezentacii ze to bude o pol roka a to je dobre! pretoze to znova prinuti ludi trocha inak uvazovat a hladat lahsie a rychlejsie cesty k dosiahnutiu ciela, ono v zasade terminy az tak moc v biznise neznamenaju, meska sa zo vsetkym, s fakturami, s dodanim tovaru, s vyrobou, ono je to uz tak trochu standard si vzdy davat casovu rezervu, pretoze takmer vzdy sa nieco poserie, takmer vzdy. Musk ma tendenciu terminy prestrelovat ale zasa aj plnit ciele ktore slubil, cize na terminy by som sa az tak moc nezameriaval, urcite je viac sexy povedat ze autonomna jazda bude o pol roka ako hovorit ze bude o tri roky, pretoze o tom by nikto nepsal v clankoch ani by sa o tom nesuskalo.
„Pouze ti, kteří byli natolik naivní, že si mysleli že dokážou změnit svět, ho dokázali opravdu změnit.”
Steve Jobs