Mise Iridium-2
<< | Informace | Články | Aktuálně | Fotky | Videa | >> |
Základní informace
- Datum startu: 25. 6. 2017 22:25:14 SELČ
- Startovní okno: Okamžité
- Stav: Mise byla úspěšná
- Statický zážeh: Proběhl 20. 6. 2017 (Co je to statický zážeh)
- Primární náklad: Dalších 10 satelitů nové konstelace Iridium NEXT, kterou bude ve výsledku tvořit přes 70 satelitů a bude tak umožňovat 100% pokrytí světa pro poskytování datových, hlasových a dalších služeb jako třeba sledování letadel a lodí v místech, kam radar nedosáhne
- Hmotnost nákladu: 9600 kg (10 satelitů po 860 kg + 1000 kg držák/vypouštěč)
- Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 3 (nový první stupeň číslo B1036)
- Cílová orbita: Polární, nízká (625 x 625 km, 86,4°)
- Startovní rampa: SLC-4E (Vandenbergova letecká základna, Kalifornie)
- Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na autonomní mořské plošině JRTI
- Press kit ke stažení zde
Podrobnosti a zajímavosti
- Tato a všechny další rakety by podle Hanse Koenigsmanna měly disponovat horním stupněm typu Block 4, který umožňuje rychlejší tankování a tím pádem větší množství paliva v nádržích (palivo se nestihne tolik ohřát, což vede k jeho rozpínání). V minulosti byly novým horním stupněm vybaveny také mise NROL-76 a Inmarsat 5 F-4.
- Jednalo se o 3. start během jednoho měsíce, což se nikdy předtím SpaceX nepovedlo.
- Jednalo se o první raketu, která disponovala vylepšenými roštovými kormidly. Jsou vyrobena z titanu a jsou odolnější vůči vysokým teplotám. Více informací najdete v článku.
- SpaceX tímto startem překonalo svůj dosavadní rekord v počtu startů v jednom kalendářním roce. V roce 2016 společnost stihla 8 startů, načež byla šňůra přerušena nehodou Amos-6.
- První mise ze západního pobřeží, při které raketa disponovala autonomním systémem ukončení letu (autodestrukce). Tento systém byl poprvé použit při misi CRS-10. Více informací v článku.
- Jednalo se o druhou misi z plánovaných osmi, během kterých SpaceX pro Iridium vynese celkem 75 satelitů. Smlouva na vynesení prvních 70 satelitů byla podepsána v roce 2010.
- Satelity navrhla společnost Thales Alenia Space, avšak jejich výrobu a kompletaci zajišťuje Orbital ATK.
- Vývoj data startu: říjen 2016 → prosinec 2016→ duben 2017 → 29. června 2017 → 25. června 2017
Související články
- Článek o misi na Kosmonautix.cz
- Dva zachráněné stupně a nový robot se vracejí do přístavu
- Musk vs. Twitter: Znovupoužití Falconu do 24 hodin, nová kormidla, záchrana krytů (a další novinky)
- Elon Musk o nových roštových kormidlech
- Iridium-2: Statický zážeh, Block 4, nová kormidla
- Čekají nás dva starty v rozmezí dvou dnů?
- Block 4: Premiéra vylepšeného Falconu už proběhla
- SpaceX chystá čtyři starty během jednoho měsíce
- Příští start Iridium NEXT až v červnu
- Ohlédnutí za misí Iridium-1
- Nový autodestrukční systém ušetří SpaceX peníze i čas
- Autonomní přistávací plošiny ASDS
Aktuální informace
Fotky
Videa
Česky komentovaný stream od Kosmonautix.cz:
Oficiální stream od SpaceX:
Přistání prvního stupně:
Oficiální video o této misi od společnosti Iridium:
Propagační video o konstelaci Iridium NEXT:
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Nazdar, existuje už plynulé video z pristátia prvého stupňa – pohľad z morskej plošiny?
Všechno jasné, start sem viděl, stál za prd (startovat v mlze a mracích nemůže vypadat jinak než naprd), přistání na jedničku (nejlepší přistání pro diváky při dosednutí na plošinu, díky kamerám na horním stupni). Ale sám sebe se ptám, známe li Muskovu konstantu, jak si přeložit jeho prohlášení, že je možné kormidla používat donekonečna. Toto prohlášení se nedá ničím vynásobit ani vydělit. 🙂
Děkuju za supr web, jen by mě zajímalo, jestli jsou nějaké aktuální informace o Falcon Heavy a v jakém je to stadiu vývoje.
Jsem rád, že se vám web líbí. Všechny aktuální informace o Falconu Heavy najdete v tomto průběžně aktualizovaném článku.
Pokud to počítám správně, tak FH by měl odstartovat do 6 měsíců.
Tentokrát doopravdy.
Fakt.
Opravdu 🙂
Ano, přehoupli jsme se z nekonečné fáze “za 6 měsíců” do realistické fáze “do 6 měsíců”. Pokrok! 😀
Zaráží mě jedna věc… jak to, že rampa držící raketu byla sklopena několik minut před startem? Co si pamatuji, vždy se sklápěla až se zážehem.
Právě naopak. Toto je starý typ obslužné věže a takhle dopředu se odklápěl vždy. Až teď v únoru 2017, kdy proběhl první start z rampy LC-39A, poprvé došlo k použití nového typu věže, která se odklápí až při zážehu. Tato mise ale letěla z Vandenbergu, kde mají ještě ten starý typ.
Jasné, mám li zatím 7 startu z LC39A a 2 SLC-4E, tak je pro mě prioritou úprava té první rampy, na té natrénuju a odzkouším víc. Ono je taky otázka, vyplatí – li se jim investovat do Vanderbergu, chtěl jsem říct, že tam nic naplánováno po těch Irídiích není, ale spletl jsem se. Ikdyž zase taková palba, jako každé dva měsíce Iridium to asi nebude. A nevypadá to tak, podle plánu.
SpaceX nemá moc důvod spěchat s upgradem Vandenbergu. Nový typ věže je sice fajn, ale hlavní výhodou je to, že umožňuje vyšší startovní kadenci, ale to na Vandenbergu není potřeba, jak říkáte. Letos tam je díky Iridiím nezvykle hodně startů, ale výhledově jich zase bude jen pár ročně, takže možnost zvýšené kadence není potřeba. Vyšší prioritu mají opravy SLC-40, pak úpravy LC-39A pro FH a poté Boca Chica.
Aká je maximálna hmotnosť nákladu na nízku polárnu dráhu, pri ktorej je prvý stupeň ešte schopný pristáť? Príde mi zaujímave, že sa o to pokusí napriek tomu, že náklad má hmotnosť 9600 kg.
Mise Iridium představují pro SpaceX rekordní hmotnost vyneseného nákladu, ale jelikož raketa míří pouze na nízkou oběžnou dráhu, má stále dostatečnou rezervu, aby mohla následně přistát. Jaké je teoretické maximum, které Falcon 9 dokáže vynést na takovou dráhu a stále přistát, však přesně nevím.
S hmotnějším nákladem by však nastal problém s tím, že adaptér, kterým je náklad připojen k druhému stupni, je dimenzován “jen” na 10 tun, takže i když je raketa papírově schopná vynést hmotnější náklad, byl by k tomu potřeba bytelnější adaptér. Je pravděpodobné, že vylepšeným adaptérem bude disponovat Falcon Heavy. Ten by pak určitě bylo možné použít i na Falconu 9.
Iridium CorporateOvěřený účet @IridiumComm před 2 hod.
Update: All 10 #IridiumNEXT SVs for launch 2 are onsite @SpaceX VAFB facility & being prepped for their big day! http://bit.ly/2rWVuc3
Všech deset je pohromadě ve VAFB.
Díky, informaci jsem doplnil.
Nosná raketa Falcon 9 má nově odstartovat ze základny Vandenberg AFB 25. června 2017 ve 20:24:59 UT (13:24:59 hod. místního času).
Díky, doplněno!
Budu v te dobe v Kalifornii. Videt start rakety na vlastni oci je muj velky sen. Vim ze termin se muze jeste posunout, ale nemate nekdo zkusenosti, ci znalosti o tom jak se daji a kde pozorovat starty na Vandenbergove letecke zakladne? Myslim tim samozrejme pro verejnost. Predem dik za rady.
SpaceX se poslední dobou docela daří dodržovat ohlášená data startu, tak doufám, že vám to vyjde! Tady jsou informace o sledování startů z VAFB:
https://www.reddit.com/r/spacex/wiki/faq/watching
https://www.reddit.com/r/spacex/comments/415ppz/tips_on_viewing_sundays_launch_from_vafb/
Dekuji moc za odkazy. Prostuduji a snad budu mit stesti.
Můžete se to pokusit natočit a pak sem sdílnout video 🙂
Tak jak to dopadlo? Budete u startu osobně? 🙂
No super je tu dalsi Iridium 🙂 se SpaceX mam skutecne po dlouhe dobe pocit, ze jde v tom svete neco kupredu. Dlouho jsem mel pocit, ze je svet pod dekou…
Jinak take me zajima jakou kadenci startu maji ostatni spolecnosti.
Diky za pokus o odpoved 😀
U SpaceX to vypadá, ze si 14 denní tempo udrží. Tedy pokud nebudou nehody, ale to nechme stranou, a doufejme ze jich bude co nejméně. Jak často startují ostatní společnosti a korporace? Alespoň přibližně, abychom to mohli porovnat…
Tak hlavně aby nedocházelo k odkladům kvůli počasí nebo drobným technickým potížím, což je normální a rozhodně lepší než nehoda, ale i tak to občas zabolí. Zvláště, když bychom se na červen mohli dočkat rovnou 4 (čtyř!) startů Falconu 9.
Statistiky za rok 2016: Čína měla 22 startů, Rusko 19, ULA 12, Arianespace 9, Indie 7, Japonsko 4.
SpaceX je momentálně omezeno spíše nedostatkem ramp. Až budou na podzim aktivní obě floridské rampy, začne teprve ta pořádná kadence, při které SpaceX bude mít teoretickou kapacitu kolem 50 startů ročně (2x 22 z Floridy + pár z Vandenbergu).