Tesly byly na závodě Pikes Peak nejlepší ve své kategorii, pod deset minut se ale nedostaly kvůli bouračce
Zatímco většina fanoušků rychlých vozů obracela v neděli svou pozornost k proslulému belgickému okruhu Circuit de Spa-Francorchamps, kde se jely závody královny motorsportu, na americké půdě probíhal neméně legendární závod Pikes Peak International Hill Climb. Jde o událost, během níž jezdci se svými vozy vyjíždí na horu Pikes Peak v Coloradu po trati dlouhé 19,99 km a čítající celkem 156 zatáček. Cíl se nachází v nadmořské výšce 4 300 metrů, průměrné stoupání dosahuje 7,2 %. Tesla samotná se jako konstruktér žádných závodních sérií neúčastní. Původně sice měla dodávat vozy do série Electric Production Car Series, ale závody se nakonec neuskutečnily kvůli nedostatku sponzorů. Ve světě motorsportu tak Tesle momentálně dělají jméno pouze soukromé týmy, které si upravují vyráběné modely. Právě tyto týmy o víkendu zasáhly do zmiňovaného závodu na Pikes Peak, kde se objevily hned tři Tesly Model 3.
Jednalo se o jezdce Randyho Pobsta s upraveným vozem Tesla Model 3 Ascension-R týmu Unplugged Performance, Joshua Allena s Teslou Model 3 Performance z roku 2018 a o pilota Blaka Fullera s Modelem 3 taktéž z předminulého roku. Do závodu nakonec bohužel Allen nepromluvil, jelikož během prvního tréninku na rovince Halfway Picnic Ground ztratil nad vozem kontrolu a havaroval.
Namále měl též Randy Pobst, který také vyletěl z tratě během tréninku. Inženýři týmu Unplugged Performance ovšem zabrali, objednali nový vůz a za méně než dva dny jeho díly využili k opravě toho nabouraného. Pravidla závodu totiž nedovolují použít nový vůz, tým musí použít ten samý, který boural.
Today Randy took his first practice lap on the upper section way too hot, hit a huge dip, got airborne and here’s the result. Most importantly, Randy is safe and our safety systems did their job. Heartbreakingly, our quest to break 10 minutes at Pikes Peak is unfortunately over. pic.twitter.com/wh7URW48z2
— UNPLUGGED PERFORMANCE (@UnpluggedTesla) August 26, 2020
In car of the Pikes Peak crash. We are glad Randy Pobst is safe. It is amazing how one instant can turn success into heartbreak on this mountain. We may never know if we would have broken the 10 minute barrier. We surely gave it our full effort to support the Tesla mission. pic.twitter.com/6eWY9xEmxT
— UNPLUGGED PERFORMANCE (@UnpluggedTesla) August 27, 2020
Pobst má mimochodem se závoděním v Teslách velké zkušenosti, nedávno například se svým Modelem 3 Ascension-R překonal rekord na okruhu Laguna Seca, kde zajel čas 1:35.79. Zajímavostí je, že předchozí rekord 1:36.555 držel Model S s jiným šasi a prototypem pohonného ústrojí Plaid. Ani Blake Fuller ovšem není žádný nováček se závoděním s Teslou. Se svým týmem Electric Performance se závodění s vozy na elektrický pohon věnuje již dlouhá léta a fanoušci ho mohou znát například díky pokoření rekordu na Pikes Peak v roce 2016 v dnes již neexistující kategorii sériově vyráběných elektromobilů. Tomu se Fullerovi podařilo dosáhnout s produkční Teslou Model S, se kterou zajel čas 11:48.264.
Rychlá a v mnohém i provizorní oprava Pobstovy bourané „trojky“ se na voze podepsala a po velmi dobrém prvním sektoru se objevily problémy s dodáváním energie do motorů. I tak ale Pobst svůj Model 3 na vrchol Pikes Peak dovezl a konečný čas v cíli činil 11:04.131. Bohužel se tak týmu nepodařilo pokořit desetiminutovou hranici, což byl jeho původní cíl. Vzhledem k nehodě při tréninku a rychlé opravě jde ale hovořit o úspěchu, jelikož Pobstův Model 3 byl ve své kategorii Exhibition druhým nejrychlejším. Tím nejrychlejším vozem byl Model 3 Blaka Fullera, jež zajel čas 11:02.802. Rozdíl mezi oběma Teslami byl tedy minimální. V případě Pobsta může být zajímavé srovnání s minulým rokem, kdy tento závod absolvoval s upraveným vozem Dodge Charger z roku 2019. Tento americký závodník tehdy zajel čas 11:57.874.
V celkovém pořadí všech vozů se na letošním Pikes Peak International Hill Climb Tesly umístily na 20. a 21. místě. Do závodu nastoupilo celkem 45 vozů.
- Tesla za první čtvrtletí vykázala dosud nejvyšší zisk, přestože nevyrobila ani jeden Model S nebo Model X - 27. 4. 2021
- Tesla neinvestuje do placené reklamy, ale vydala alespoň krátké spoty pro seznámení s jejími vozy - 12. 3. 2021
- Bližší seznámení s modernizovanými variantami Modelů S a X od Tesly - 29. 1. 2021
Pro mne je přínosné i to, že nikdo neplaší kvůli potenciálnímu požáru po bouračce.
Dík za zprávu.
Uz nenabieha tesla do safe modu, ked ide dlhsie na plny vykon aby sa neprehrievali baterie?
Ci tychto 12min je este v tej hranici? Alebo na preteky to maju vypnute?
Pokud se nepletu, tak tímhle trpěly jen původní Modely S/X.
Předpokládám, že to je ten problém o kterém se právě píše v článku a že to co rozbil na začátku mělo vyřešeno lepší chlazení a tím pádem by to těch 12 minut dalo.
Předpokládat znamená…
V elektroautíčkách a tuším i celkově vede Volkswagen I.D. R, s časem 7:57,148 (r. 2018)
Jestli se nepletu, tak prúměrna rychlost v kategorii byla kolem 106 km/hod. Asi to bude v tak náročných podmínkách dobrý výsledek. Ale myslím si, že Tesla budoucnosti má na víc.
Podmínky na Pikes Peak náročné nejsou jedná se o závod s krásným asfaltem, zde by neměly mít auta žádné technické problémy, problematické zde mohou být pouze schopnosti jezdců…
Mno technické problémy … to je relativní. Na vyhlídkovou jízdu je to vcelku v pohodě…
… jen je tam “drobný” problém s nadmořskou výškou a místy prudké stoupání přes 10%. (Což by snad EV moc vadit nemělo).
Normálnímu autu to vysoko moc nesvědčí (doporučuji vyzkoušet – už od cca 1800 je to dost poznat… nad 3 km jsem měl pocit, že mi z auta vypadl půl motoru a výše bylo ještě hůř).
Taky rychlé nastoupání do těchhle výšek není nic moc ani pro lidi …
BEV by výška vadit neměla, normální auto s turbem na tom tak špatně taky nebude, ale atmosféra ta problém mít bude, pravda.
Že na tom auta s turbem nebudou špatně? Podívejte se někdy na americký Dakar, když se jezdil ve třech kilometrech a výš. Jak ty auta čoudí, vůbec nejedou, závodníci si stěžujou a inženýři už neví, jak motory namapovat.
Zamyslete se prosim nad tim, jak funguje turbodmychadlo a jak muze bojovat s ridkym vzduchem oproti atmosferickemu plneni. Proc to bylo reseni pro pistove stihacky a proc vstrikovani nema problem s namapovanim smesi. Napisete pak priste mnohem lepsi komentar.
Hele, ono turbodmychadlo umí kompenzovat řídký vzduch, nicméně tam dochází k posunutí operačního bodu a turbo tak točí vyšší otáčky. A to může být problém pokud vyjedeš mimo povolenou operační oblast turba. Můžeš přetočit rotor a odstředivou silou zničit kompresorové kolo, utavit kompresor nebo jít do Surge a pumpáží opět zničit lopatky kompresoru.
Výškové stíhačky jako P47 Thunderbolt měli turbodmychadlo stavěné na nízký vstupní tlak, na rozdíl od obyč osobního auta. Většina pístových stíhaček měli odstředivý kompresor poháněný od klikovky a to včetně Československých Avií BH-534.
Je vidět, že nejste sám, kdo tomu vůbec nerozumí (ano myslím tím ty, kteří dali hezké červené mínus) a proto si dovolím dát odkaz na velice hezky napsaný článek s ohledem na tuto problematiku. Je to napsáno velice srozumitelně a tak doufám, že pochopí i naprostý laik.
http://www.autohit.cz/novinky/129254-vliv-nadmorske-vysky-na-vykon-spalovacich-motoru-proc-nam-to-v-horach-nejede
PS: Pokud má někdo problém s motorem, který má turbodmychadlo a svádí to na výšku, pak by asi měl odevzdat diplom a vrátit se zpátky do školy, protože problém není ve výšce, ale v tom, že je něco někde špatně. V praxi nejčastěji tzv. váha vzduchu, která musí přesně zvážit hmotnost nasátého vzduchu a podle toho pak lze dávkovat palivo.
https://www.auto.cz/jak-se-na-dakaru-projevuje-nadmorska-vyska-motory-ztraceji-klidne-30-vykonu-91948 “vyhráno ale nemají ani přeplňované motory. Podle Robina Dolejše, technického ředitele týmu Tatra Buggyra Racing, si lze naší situaci představit velmi jednoduše – co tisíc výškových metrů, to zhruba sedm procent výkonu dolů. Laicky řečeno. Kvůli řídkému vzduchu je navíc problém také s chlazením.”
Že jsem takovej šťoura, benzínové motory pístových stíhaček za WW2 si s tím dokázaly poradit (viz např. http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3027 – Pístové letecké motory), v čem je tedy rozdíl?
Podle obrázku http://www.palba.cz/forumfoto/albums/userpics/12062/charakter3.JPG dvourychlostní kompresor dokázal udržet stejný výkon cca do 5000 m n.m.
Problém je v tom, že musíte mít dostatečně dimenzované turbo. Pokud je poddimenzované, pak už není schopno kompenzovat vliv výšky. Jinými slovy, levné turbo bez regulace na tom bude hůř, než jiné, které bude mít dostatečný výkon, který se sice musí regulovat, ale právě díky tomu může mít dostatečnou rezervu výkonu pro případ vyšší nadmořské výšky.
Tím jsem myslel hlavně stoupání. Na rovině bez zatáček by to Tesla dala za polovinu času.