Mise BulgariaSat-1
<< | Informace | Články | Aktuálně | Fotky | Videa | >> |
Základní informace
- Datum startu: 23. 6. 2017 21:10 SELČ
- Startovní okno: 2 hodiny (20:10–22:10)
- Stav: Mise byla úspěšná
- Statický zážeh: Proběhl 16. 6. 2017 v 00:25 SELČ (Co je to statický zážeh)
- Primární náklad: Telekomunikační družice BulgariaSat-1 společnosti Bulsatcom. Bude poskytovat komunikační a televizní služby pro oblast Balkánu a další části Evropy.
- Hmotnost nákladu: 3669 kg
- Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 3 (již jednou použitý první stupeň B1029)
- Cíl: Přechodová dráha ke geostacionární dráze (GTO)
- Výsledná orbita: 212 km x 65 512 km x 24,06°
- Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
- Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na OCISLY
- Press kit ke stažení zde
Podrobnosti a zajímavosti
- Na této misi byl použit již jednou letěný první stupeň – konkrétně ten, který měl premiéru v lednu 2017 na misi Iridium-1.
- Stupeň č. 29 se během této mise stal prvním, který startoval z obou pobřeží a také přistál na obou plovoucích plošinách (JRTI v lednu a nyní OCISLY).
- Toto byla podle Hanse Koenigsmanna poslední raketa, která disponovala “starým” horním stupněm typu Block 3. Od mise Iridium-2 budou už všechny rakety mít vylepšený horní stupeň typu Block 4, který umožňuje rychlejší tankování a také je schopen mnohem delšího pobytu na oběžné dráze. V minulosti byly novým horním stupněm vybaveny také mise NROL-76 a Inmarsat 5 F-4.
- Během této mise byl poprvé použit nový robot na zajištění stupně k palubě ASDS po přistání.
- Při této misi proběhl další pokus o záchranu aerodynamického krytu. (zdroj)
- První stupeň prošel testováním v McGregoru jen jednou při své premiérové misi Iridium-1. Po přistání byl rovnou zrenovován a prvním velkým testem byl až statický zážeh pár dnů před startem.
- Jedná se o první bulharskou geostacionární družici, druhou celkově.
- Společnost Bulsatcom tento start objednala už v roce 2006 – ještě před prvním úspěšným startem SpaceX.
- Podle neoficiálních zdrojů získala společnost Bulsatcom výměnou za ochotu použít již letěný stupeň přednost před ostatními zákazníky a “předběhla” je ve frontě startů.
- Vývoj data startu: 15. června → 17. června → 19. června → 23. června
Související články
- Článek o misi na Kosmonautix.cz
- Dva zachráněné stupně a nový robot se vracejí do přístavu
- Musk vs. Twitter: Znovupoužití Falconu do 24 hodin, nová kormidla, záchrana krytů (a další novinky)
- Čekají nás dva starty v rozmezí dvou dnů?
- Další zakázka pro let na použitém Falconu (Kosmonautix.cz)
- Block 4: Premiéra vylepšeného Falconu už proběhla
- SpaceX chystá čtyři starty během jednoho měsíce
- Jak probíhá zpracování rakety po přistání?
- Autonomní přistávací plošiny (ASDS)
- Historie přistávání a znovupoužitelnosti
Aktuální informace
Fotky
Videa
Česky komentovaný stream od Kosmonautix.cz:
Oficiální stream od SpaceX:
Přistání prvního stupně (z pohledu rakety):
Přistání prvního stupně (z plošiny OCISLY):
Statický zážeh Falconu 9:
Watch a video replay of this evening's hold-down engine firing of a SpaceX Falcon 9 rocket at Kennedy Space Center: https://t.co/PSACN7S6uF pic.twitter.com/TW4XgWng0m
— Spaceflight Now (@SpaceflightNow) June 15, 2017
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Nazdar, existuje už plynulé video z pristátia prvého stupňa – pohľad z morskej plošiny?
Bohužel nikoli. SpaceX tyto záběry z misí Iridium-2 a BulgariaSat-1 nezveřejnilo.
Mějte mě všichni za sobce, ale modlím se o start toho 24.6. Každý jiný den bych to měl jen online psaným přenosem. V pátek mám volno, mimochodem idu trhat zub, takže bych si vylepšil bídny večer.
Ako je to z pravdepodobnosťou počasia v mieste pristátia? Niekde som čítal že stupeň bude pristávať cca 600km od miesta štartu. Sleduje spacex počasie aj tam a rozhoduje sa či sa odštartuje aj podľa toho? Napríklad ak by bolo počasie má štart nepriaznivé na 5% a na pristátie pravdepodobnosť nepriaznivého počasia 98% odložila by kvôli nemožnosti pristátia štart ?
Mohu se zeptat proc se pristava na plosine a ne na LZ1? Naklad je mnohem lehci nez CRS11, souvisi to s profilem drahy?
Dik
BulgariaSat míří na GTO, Dragony jen na LEO, což je orbita vyžadující méně paliva. Více informací najdete ve starším článku Proč SpaceX někdy přistává na moři, jindy na pevnině a někdy vůbec?.
Hlavne mi príde zaujímavé, že na GTO už leteli s omnoho ťažším nákladom (napr. SES-10) a pristáli s tým v pohode. Prečo teda pri BulgariaSat ktorý váži o 1600kg menej bolo namáhanie pri pristávaní väčšie, a dokonca s “3 engine landing burn”? Bol to iný sklon dráhy, alebo chcela SpaceX vyskúšať limity prvého stupňa? v čom to je?
Pokud to dobře chápu, tak satelit je sice lehčí, ale raketa jej údajně nesla na supersynchronní orbitu, která je náročnější než běžné GTO-1800. První stupeň se odděloval o několik vteřin později než třeba SES-10, takže měl větší rychlost, které se musel před přistáním zbavit, což vzhledem k malému množství zbývajícího paliva vedlo právě k vyššímu aerodynamickému náporu a vyšším teplotám.
Ta špička zůstane šedivá? 🙂 Bylo by to parádní 🙂
Nejspíš jo. U SES-10 byl mezistupeň bílý, protože musel být prý vyměněn.
Při tomto letu bude znovu použit již jednou letěný stupeň? dnes to sdílel kosmonautix, nevíte o tom něco bližšího?
Je to tak. Dnes se tato informace dostala na veřejnost. Profil jsem patřičně aktualizoval.
tak to je pecka 🙂