Elonovinky #119: Co způsobilo výbuch Starship SN4 a co bude následovat?
Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.
Od masivního výbuchu prototypu Starship SN4 uběhly sotva dva týdny a SpaceX už je téměř připraveno na další kolo. Opravy rampy po výbuchu totiž nebyly náročné, a tak by už tento týden mělo začít testování dalšího prototypu SN5, který je už nějakou dobu připravený. Co způsobilo výbuch SN4 a jaké má SpaceX plány pro další prototypy Starship?
Tip: Průběh příprav a testování jednotlivých prototypů Starship můžete sledovat díky našemu průběžně aktualizovanému článku.
(V případě problémů s přehráváním videa zkuste navštívit původní článek na VTM)
Předchozí epizody Elonovinek:
- #118: SpaceX poprvé dopravilo astronauty na ISS
- #117: Historický let Crew Dragonu s astronauty je konečně tady
- #116: Aktuální start Starlinku byl odložen ze tří různých důvodů
- #115: Testování Starship SN4 jede jako po másle
- #114: Tesla Model Y je už od začátku zisková, ale tahač Semi byl opět odložen
- #113: SpaceX upravuje družice Starlink, aby na obloze nebyly tak jasné
- #112: Tesla Model Y přinesla řadu inovativních výrobních řešení a zlepšováků
- #111: Finální přípravy na první let Crew Dragonu s astronauty
- #110: Proč selhal další prototyp Starship?
- #109: Dopady pandemie koronaviru na SpaceX a Teslu
- #108: Motor na Falconu 9 selhal za letu, ale misi to nepřekazilo
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
SX opět zrušilo plán na výrobu Superheavy/Starship v přístavu v LA. https://www.latimes.com/business/story/2020-06-08/spacex-exits-port-of-la-lease-again . Zajímalo by mě, co je tam táhne, levná pracovní síla to asi nebude a převážet dokončené kousky na východní pobřeží taky žádná výhra neni. Zřejmě inženýři z Hawthorne to chtějí mít blíže na inspekce.
Já si nemyslím, že by tam chtěli dělat rakety, ale spíš něco jiného. Třeba motory, protože v současné továrně už asi moc místa nebude a rozšiřovat jaksi není kam.
Může být, v žádosti o povolení je ale tato věta: “The spacecraft/parts, once complete, would be too large for reasonable transport by road and thus must be transported by barge or ship”. Raptor není problém odvézt po silnici.
Tak ono jedna věc je mít povolení, kde máte limity a druhá věc je co tam pak budou ve skutečnosti dělat.
Ano. Ale pokud jde o to, co víme o tom, co tam chtěli ve skutečnosti dělat … tak nám tady stojí proti sobě:
1) Tvoje domněnka – ať je jakkoliv logická..
2) To co sami oni napsali do žádosti…
Víš jak… “No, souhlasim s tebou, ale hlasuju pro smraďocha. Hele, i když máš pravdu, těžko bych dal hlas někomu, kdo se tak děsně strojí. Nemůžu zakřížkovat nylonovýho panáka.”
Začínam sa v tom strácať. To čo sa doteraz vyvíjalo teda SN4 atď. je horný stupeň starship? Teda ten čo má byť vo vesmíre? K tomu neskôr budú vyvíjať prvý stupeň?
Pýtam sa keďže doteraz sme videli obrie nádrže a neviem či nad tým bude nejaký úložný priestor, alebo to je len prvý stupeň a nad ním bude druhá raketa či ako..
Vraj plánujú tie aerodynamické plochy ako pri druhom stupni, ale tie by museli do nejakej miery dať aj pri prvom ak by ho mali testovať letom.. a vzhľadom k nákladnému priestoru mi to je nejasné. HELP! 🙂
Ty prototypy jako SN4 nebo SN3, co v poslední době testují, jsou vlastně jen spodní polovina „druhého stupně“ kompletní rakety. Jsou to pouze hlavní nádrže lodi Starship plus motorová sekce. Nad nimi by při orbitálním letu byla ještě aerodynamická špička, která by obsahovala náklad nebo posádku.A tohle všechno by ještě sedělo na obří raketě Super Heavy, která je vlastně první stupeň.
Pro lepší představu, tady máte schéma lodi Starship a například prototyp SN4 představoval pouze tu zelenou a modrou část. Ale například úplně první exemplář Mk1 měl i aerodynamickou špičku, takže šlo jakoby o kompletní loď Starship (což je ale stále jen horní stupeň). Pro orbitální starty bude potřeba ještě nosná raketa Super Heavy, která by se měla začít vyrábět během letoška. Tady ještě jedno znázornění:
Ďakujem veľmi pekne, naozaj ste mi to dôkladne vysvetlili a vážim si toho!
Takže naozaj horný stupeň bude ešte hodne väčší ako doteraz testované SN a zrejme dočasne i LOX header tank môže byť bez nákladného priestoru.. vďaka.
Ťažko mi si predstaviť dynamické nárazy pri štarte oboch rakiet nad sebou. Ale možno (ak bude mať super heavy trochu tlmiace schopnosti (čo sa nedá asi predpovedať – trasenie sa môže vzájomne rušiť alebo naopak skladať a pri meniacej sa gravitácii alebo naplnenia nádrží). Zaujímavé by bolo zistiť, či sa predpokladá trasenie nákladu/osôb menšie ak je so super heavy, či bez neho (len starship). Ale to len dumám nahlas.
Ještě nedávno se řešilo jak dlouho bude trvat výroba další SS, když došlo ke zničení aktuálního prototypu. Dneska bych pomalu řekl, že nestíhají ničit to, co stíhají vyrobit. Chtělo by to asi dvě rampy a nebo možná snad ani ne, snad jen vychytat ještě zařízení rampy tak, aby mohla SS odstartovat a další RUD už budou mimo rampu a tam už to bude mnohem méně bolet.
RUD při letu znamená zničení raptoru a to hodně zabolí.
Je lepší zničení Raptoru za letu a nebo na šrotišti? Podle mě za letu, protože se aspoň nějak využije.
Mozna uz to tady zaznelo, ale proc jsou nektere tanky bile a jine cerne? Kvuli odrazivosti?
Dik.
Ano. bílé obsahují studené věci (kapalný metan, kyslík, dusík) – čím míň tepla přijmou z venku, tím šťastnější jsou.
Černé jsou na vodu… nevím proč černé, ale řekl bych, že to nějak souvisí s tím, že ten vnější povrch není úplně samotná nádoba, ale nějaká další vrstva (na fotkách po výbuchu to v detailu vypadá jako nějaká voština)
Je to jen můj dojem ale jak jsem viděl ten mrak nasycený výpary metanu a jak se přibližoval
k věčnému ohni “flénu” tak jsem čekal že to blafne ale že vyletí do vzduchu celý Stárship to jsem nečekal. To je velice krutá rána a drahá zkušenost. Snad by se měl ten plamen dát za sedmero moří.
Vznítilo se to dole u Starship, s flérou to nesouviselo. Každopádně „krutá rána“ to právě moc není. Výroba je relativně levná a mají vždycky několik rozpracovaných prototypů najednou, takže největší zdržení představovala oprava rampy. A i ta by měla být hotová každým dnem, tedy pouhé dva týdny po výbuchu.
Ale exploxe to byla zatím nejlepší. Navíc jak bylo ve videu poznamenáno, tak Musk správně předpokládá, že při pokusu o přistání ještě pár ohnivých koulí uvidíme 😀
Stejně mne udivuje, že SpaceX bouchá jeden prototyp za druhým (a to doslova) a třeba Blue Origin snad chrápe nebo co. Neví někdo jak na tom jsou, nějaký progres tam být musí protože co vím, tak pořád motory BO mají být základ pro novou raketu ULA tak i pro ten velký NewGlenn.
Dle krokování videa NASASPACEFLIGHT je jasně vidět, že fléra neměla vliv a prvotní zášleh byl přímo pod SN4 někde níže pod Raptorem na straně.
Poznámka: Dokud nebude GSE napojeno potrubím/hadicemi na zásobníky, tak je povídání o testování SN5 jen vlhkým snem. Nechme tomu ještě nějaký ten den.
Díky za skvělé video, jen bych měl dotaz zdali by šlo psát u těch záběru s prototypy v rohu videa např. “záběry prototypu SN3”. I u Crew dragonu už to bylo taky znát zdali to co člověk vidí jsou záběry lodi DM-1, Escape Demonstration nebo DM-2.
Díky za připomínku, zkusím to navrhnout střihačovi u příštího videa.