Dokáže Volkswagen konkurovat Tesle na poli elektromobilů?
Jméno Tesla je v současnosti v podstatě synonymem pro elektromobil, ale ostatní automobilky začínají na poli elektrických automobilů vystrkovat růžky. Úplně nejserióznější je v tomto ohledu německý Volkswagen, který investuje do vývoje a výroby elektromobilů obrovské peníze s cílem stát se největším výrobcem těchto vozů na světě. Má Tesla vůbec šanci udržet krok s takovým molochem?
Video původně vyšlo v březnu 2020 ještě před koronavirovou krizí, takže některé uvedené údaje a plány už nejsou zcela aktuální.
Další přeložená videa o firmách Elona Muska s českými nebo slovenskými titulky najdete zde.
off topic: video z nedavneho narazu tesly do kamionu https://9gag.com/gag/a1WXxEG
Článek je o VW. Proč jste nezveřejnil video nárazu nějakého VW to něčeho?
Tesla je v tomto clanku offtopic, coz?
a co keby si take video zverejnil ty? najdi video kde vw s autopilotom napali do stojaceho kamiona rad si ho pozriem
Nie je dôvod, aby VW nemal úspech v niektorých segmentoch. Malé mestské autá, alebo dodávky majú silnú pozíciu. Tam bude súťažiť s Renault/Nisan/Toyota/… tam to bude s podobnými a kľudne ten trh zostane rozdelený ako dnes.
Tradičné automobilky majú imho veľkú šancu s plug-in hybridmi. Mať malú baterku do mesta a naftu na diaľku by bolo super.Ak by ich robili pre veľké MPV, tak ho zrejme kúpim. Ale VW Sharan končí, Ford Galaxy bude len mild (a potom skončí) :/
Kombinovat diesel s baterkou a autem jako Sharan nedává smysl.
Bylo by na tom hůř, než čistý diesel.
Taky mám ten pocit. 🙂
Nemáš k tomu viac info? Mne to dáva zmysel, to poskakovanie po meste 2-3 km dáva tomu motoru zabrať. A baterka mi to zvládla. Volvo XC90 to takto má a je to ešte o kúsok väčšie auto.
Pokud poskakujete po městě, tak v tom případě zvažte jiný způsob dopravy. Auta jsou vhodnější mimo město a do města jen nutné minimum. Já to tak dělám a ve městě když tak klidně sednu na MHD a jsem v pohodě. Navíc nemusím řešit parkování.
V podstate súhlasím, ale nerieši to moju otázku. Prečo pre veľké autá nedáva zmysel hybrid? Elektrike pre pickupy a ťahače verí Tesla.
PS: Nie každé mesto má MHD v stave, že sa dá takto jednoducho používať. A bohužiaľ, nie každá osoba je schopná ju používať.
Neříkám, že nedává smysl hybrid – ale nedává smysl v takovém autě s dieselem. Úspora, kterou přináší – je velmi malá ve srovnání se složitostí atd.
Hybrid dělá dvě věci:
1) “zachraňuje” nějakou energii z brždění, aby ji pak mohl vrátit
2) tím vracením “ořezává” nějaké špičky spotřeby u motoru – v některých režimech jízdy – zrychlování
Jeeenže – diesely v těchto autech většinou až tak velké špičky, které bys nějak významně ořezal nemají.
Profil spotřeby toho auta je – po startu 2-3 minuty, žere 15/100 (ať děláš co děláš)… ale ne proto, jak s tím jezdíš, ale proto, že elektronika rve palivo “naprázdno” do motoru (a do přídavného ohřevu) – aby se motor co nejdříve zahřál na provozní teplotu. A pak se ti spotřeba ustálí na nějakých 8 l/100 a je v podstatě jedno, co tomu autu děláš. Podobnou spotřebu máš i při rychlé jízdě na dálnici (kde je hybrid k ničemu), a mimo město budeš někde na 6-7 (opět v situaci, kdy je ti hybrid k ničemu).
Člověk, který bydlí ve městě – většinou nemá kde nabíjet a jezdit k nabíječce co 30km ti nikdo nebude… , a pokud dobíjíš motorem … tak em … převod energie z nafty přímo na kola je o pěkný kus efektivnější než z nafty do baterky a pak přes elektromotor na kola, takže to cos možná hybridizováním ušetřil, tak zase ztratíš nabíjením z nafty.
Mild Hybrid by ti možná něco málo rekuperací uspořil v některých situacích ve městě … ale … tohle auto váží 2 tuny jen prázdné (a tohle auto věšinou prázdné nejezdí – taková auta si kupují lidi, co mají kupy dětí, psů a tak)… a aby se to pohnulo, tak na to nestačí motorek ze stěračů, k tomu nějaká elektronika a baterka, mechanismy pro zapojení do běžného pohonu (a věci okolo) …. a vozíš si dalších 100 kg navíc, které významnou část doby jsou mrtvá váha (a zvyšují ti spotřebu)….
Krom toho – diesel je neskutečně složitý motor (a drahý) a velmi velmi efektivní, hybridizace je ještě další zesložiťování, které zvedá hmotnost, zvedá složitost (a tím i cenu) – a nějaký hmatatelný výsledek by byl jen v některých krajních případech (člověk, který jezdí jen kolem komína a bude pravidelně dobíjet).
Hybridizovat má smysl benzínové motory – jsou jednodušší (lehčí, levnější) a mají větší výkyvy spotřeby – a máš tam prostor pro úsporu – mezi “optimálními” a “špičkovými” režimy motoru (který je u dieselu mnohem menší).
PS:(mám svoji Alhambru v dieselu 135kw, 1.4 jsem si testnul, a měl sem na týden sharana 2.0 TFSI verzi jako náhradní auto… XC 90 sem si vyzkoušel, ale z několika důvodů zavrhnul … částečně i kvůli pár drobnostem, které nejsem ochoten autu za 1,7 mio odpustit)
Vďaka za vyčerpávajúcu odpoveď.
Práve ten mild-hybrid mi zmysel nedával, hoci Galaxy by s ním mala byť za rok (s benzínom). Plug-in by bolo kde nabíjať a práve to bol ten nápad, že by som sa vyhol pri skákaní tým prvým pár minútam. Ale zrejme máš pravdu s tým, že ľudí, čo môžu nabíjať nebude dostatok (ja by som mohol). Ono už ľudí, čo chce klasické MPV je minimum.
S benzínem to dává větší smysl.
Auto už bude mít 4 roky … tak pomalu koukám po něčem jiném… zajdu se podívat na Pacificu hybrid … ale obávám se, že skončím u něčeho většího (V classe, nebo některý z těch “minibusů” v této velikosti).
S Lanciou Grand Voyager som mal už problém sa vytočiť v jednosmerkách. Pacifica na tom bude rovnako, možno paradoxne aj V je kratšie.
nikto nedokaze nikdy konkurovat tesle to vie predsa kazdy tunajsi fanusik, musk je proste jednicka a je najlepsi nech sa pusti do hocicoho
Tedy, nechci se tu nikoho dotknout, ale opravu nešlo přeložit nějaké méně zavádějící video?
Je toho v tom videu tolik, že nevím, kde začít …
1) porovnání prodeje několika set tisíc aut Tesla v roce 2019 s naprosto nereálným číslem 28 miliónů očekávaných prodejů VW EV v roce 2020. Co to???
2) Očekávaní produkce VW EV je 1 milion v roce 2023? Proč zde není uvedeno, že Tesla 1 milion+ aut vyrobí už v roce 2021?
3) Klasická poznámka – Tesla dosud nevykázala celoroční zisk. Investice od VW do E jsou zmiňovány asi 10x, kde a kolik továren buduje, přestavuje. Ale investice od Tesly jsou jaksi ignorovány. Jednou – má novou továrnu v Shanghaji, ale ta vyrobí jen 150 tisíc ročně. To nic neznamená. Ale že je to jen první část továrny a další se už staví a celková produkce bude přes 500k+ ročně už další rok? 🙂
4) Tesla letos vyrobí snad 500k. To, že růst produkce je přes skoro 40% ročně a stále to chtějí udržovat a navyšovat, protože ví jak, mají velkou marži a mohutně investují? Nic. Dokonce ani při výpočtu těch odhadovaných 2mil+ v roce 2025 nevychází z grafu produkce, a čísel, který vychvalovali pár sekund před tím 🙂
5) Musí se zmínit, že meziroční prodeje klesly – nic o tom, že prodají všechno, co vyrobí, do posledního kola. 6e mají backlog na rok dopředu a ten se nesnižuje s rostoucí výrobou. 6e mají marži přes 20%, u modely Y skoro 25%. To nemá žádná automobilka na světě 🙂
6) Důvod propadu prodejů jsou jiné značkky 🙂 Čekání na model Y s tím nemá co dělat.
7) V Číně klesá prodej aut. Pravda, ale ne EV 🙂 Takže není to lež, jenom micháme jablka a hrušky a doufáme, že divák je líný 🙂
8) Bude se vůbec někde vyrábět Roadster2, Semi, CyberTruck? Nevíme, ani asi není kde. Jestli tohle není zavádějící, tak už nevím 🙂
9) O novinkách od Tesly nemáme moc informací, pojedou pořád staré modely. Zato VW, to je plné novinek na další léta 🙂 Třeba ID3 … který se konečně v polovině roku začíná prodávat, když se jim po roce podařilo updatovat SW u tisíců aut na parkovišti 🙂 A doufají, že to nebudou muset dělat znovu 🙂
10) Model Y je konečně novinka. Nic o tom, že M3 a Y sdílení asi 30% dílů (Sandy Munroe), takže marže obrovsky roste, nic o tom, že rezervace jsou za roh. Ne. Y kanibalizuje M3. 🙂
11) Tesla potřebuje levný entry model. Nic o tom, že tím bude M3, jakmile letos oznámí novinky na BateryDay. Ne. Zato VW je má a prodává je … s mizivou marží a směšným objemem prodeje oproti Tesle. Proč – protože si to může dovolit. Takže jinými slovy – se ztrátou, ale to nikdy neřeknou, že 🙂
12) Asi nejdůležitější info – Tesla neutratila a neutratí za reklamu (Advertizing) ani halíř – natož miliardy dolarů ročně. Pravda, možná platí za propagaci umělcům v Číně na socsítích, ale to opravdu není totéž. Ale třeba v USA neplatí nikomu. A přitom nedávný Jay Leno’s Garage s CT byl totální úlet a marketing ostatních automobilek u toho musel skřípat zuby fakt nahlas 🙂
Hlavní tahák Tesly – Autopilot. Totální revoluce v autoprůmyslu. NIC. Ani slovíčko. Neexistuje. Další jedinečnost – OTA. Nic. Pokud vím (omezeně), to umí už jen Ford. Ale ostatní se chystají. Jojo, chystají 🙂 🙂
Prostě sorry, ale chtělo by to překlad i z jiného soudku. Zkusím najít a navrhnout. Klidně i přeložím a pošlu 🙂
PS: Páni, to jsem se po ránu rozohnil … asi to raději zase smažu … anebo ne, třeba bude dobrá diskuse 🙂
Sandy Munroe
zaujimave ako fanusikovia muska dokazali zmenit pohlad na tohto cloveka, ked sprdol M3 tak ho spochybnovali, ked teraz chvali teslu tak ho vyzdvihuju ako odbornika a casto ho pouzivaju ako argument v prospech tesly :):)
Já jsem o Sandym poprvé slyšel z ,,reportáže” na autoforu. Článek se jmenoval ,,největší světový superexpert na automobily prohlásil, že Tesla je šrot”, nebo tak nějak podobně.
Rozebírali tam špatnou konstrukci karoserie, která byla nepřesná, složitá, těžká, drahá.
Tady článek končil.
Jako zdroj byl uveden videorozhovor se Sandym na Autoline.
Ano, kritika karoserie tam v prvních pěti minách byla (a oprávněná). Problém je že celý rozhovor měl přes hodinu a zbytek času se mluvilo o technologiích, při jejichž hodnocení Sandy dlouho hledal dostatečně silná superlativa, aby vystihl jejich význam. Mluvilo se o dokonale vybalancované baterii (o které ostatní tvrdili, že je to fyzikálně nemožné), o motoru, který ve všech parametrech porazil konkurenci, o vyspělé elektronice, kterou neviděl ani v armádních projektech.
Nepopírám, že zabednění fanatici jsou na obou stranách barikády, ale tady nesou vinu za zkresleny pohled na Munroea diletantští novináři.
kto su ti ostatni ktori tvrdili, ze je fyzikalne nemozne dokolane vybalancovat bateriu? to je len a len otazka elektroniky, kto to chcel mat dokonale vybalancovane ten si navrhne taku elektroniku aby to tak bolo, nieje to az take zlozite, ten co ale razi teoriu, ze dokonaly balancing baterie nieje az taky potrebny no tak si navrhne jednoduchsiu elektroniku
ja uz za to nemozem, ze niektori fanusikovia si namiesto priznania chyb modelu3 zacali otierat huby o cloveka co na to poukazal a snazili sa ho spochybnit, ale dnes ho naopak vytahuju ako experta co chvali teslu.
s kvalitou auta ma tesla problemy aj dnes, stale kvalitou niesu tam kde by mali byt vzhladom na cenu za tie auta
Souhlasím, Sandy je opravdový odborník, má ohromné zkušenosti z celého průmyslu (nejen autoprůmyslu, ale i leteckém, armádním…). Nezasekl se v devadesátých letech, sleduje vývoj technologií, spolupracuje s mladými inženýry, dokonce se z něho stal úspěšný youtuber. 🙂
Za kritiku zpracování Modelu 3 by mu měl každý fanda Tesly děkovat, protože díky jeho připomínkám je nyní Model Y kvalitou zpracování srovnatelný s konkurencí a má potenciál dostat se na špičku.
Bohužel, fanatici jsou všude, proto byl Sandy neprávem kritizován, dokonce ho i někdo obvinil, že hodnocení kvality zfalšoval. Ale všichni fandové Tesly takoví nejsou.
To o balancování baterie prohlásil právě Munroe:
https://www.youtube.com/watch?v=WigjD2CZAJE
Mimochodem, doporučuji shlédnout. Mluví o příčinách, proč tak Tesla předběhla konkurenci v technologiích, a proč konkurence bude mít hodně práce Teslu dohnat.
no neviem neviem ci je model y, kvalitou spracovania na rovnakej urovni ako konkurencia, lebo aj ked sa nejak extra o to auo nezaujimam tak som videl par videi a stale trpi klasickymi teslackymi chybami v spracovani
mozno to boli len zle kusy, ale to by si automobilka v tejto cenovej kategorii nemala dovolit dodat zakaznikovi taky zly kus
nechapem ako nikto(to ako to, ze nikto neveril, ze sa da motoricky pristat s raketou, co cast pouzivaju fanusikovia spacex,ale pritom to nieje pravda) nemohol verit, ze sa da dokonale vybalancovat 7k clankov? ked sa da vybalancovat dokonale par clankov a to sa da, tak je mozne vybalancovat akykolkek pocet clankov. nieje principialny rozdiel medzi balancovanim 2 clankov a 7k clankov.
ak som to dobre pochopil tak oni vyzdvihuju vertikalnu integraciu ako jeden z hlavnych tromfov tesly, ale podla mna sa neda jednoznacne tvrdit, ci vertikalna integracia je dobra alebo zla, lebo zalezi na mnoho faktoroch
cim je firma vacsia tym je tazsie udrzat v nej efektivnu vertikalnu integraciu
ked bude rast vyroba, pribudat nove modely, ak si ktomu este vymysli, ze si chce robit viac veci vo vlastnej rezii tak kludne sa moze stat, ze sa z toho stane neriaditelny kolos. mozno nie, ale rozhodne to nieje len nejaka okrajova moznost
Ad 8) Na tohle Elon vybírá novou továrnu, momentálně má dva finalisty: Austin, Texas a Tulsa, Oklahoma. A stále je ve hře rozšíření Giga Nevada a výroba menších serií tam (takže Semi, Roadster 2 přichází v úvahu).
Ano, to se vědělo už v době vytváření (ne překladu) videa. Ale nějak se tam o tom nemluví 🙂
Nejdříve jsem chtěl reagovat podrobněji, ale asi by to nemělo smysl. Pokusím se to tedy spíš podat obecně. Tesla má náskok v software, ano to je pravda a všichni to vědí. Tesla netestuje, ale používá k tomu své zákazníky. Ano to co jiné automobilky začínají testovat v rámci své flotily aut, tak Tesla nahrává do aut zákazníků. Jelikož si auta kupují fandové, tak jim to nevadí ba naopak jsou za to rádi. Ano, Tesla si dělá většinu věcí in house a proto může reagovat rychle, bohužel jak je vidět, tak v případě dílů je to spíše nevýhoda viz jejich problém s kvalitou výroby. Ano Tesla má od začátku OTA aktualizace a VW s nimi má problémy. Je to dáno historicky tím, že koncern aktualizuje přes prodejce a to již hodně dlouho. Dneska je jiná doba a tak není problém s přenosem dat, navíc díky tomu, že všechna nová auta stejně mají GSM modul. Problém VW je roztříštěnost elektroniky a o tom už ví a budou s tím muset něco udělat, ono outsourcing v Indii se zde podepsal stejně jako u B737 MAX. Pokud jde o samotné aktualizace, tak na tom až tak špatně koncern není, vyzkoušeno osobně u 3 roky starého auta a aktualizace z flashky, normálně to funguje, aktualizuje se na pozadí, lze přerušit vypnutím motoru, naváže se po zapnutí, takže tuto část mají ok. Problém Tesly naopak je v tom, že špatně složené auto už nikdy OTA aktualizace nezachrání, naopak je vidět pečlivý přístup VW, který raději neprodává vozy u kterých si není na 100% jistý tím, že jsou skutečně bezchybné a než aby si pokazil jméno, tak raději prodej odloží. Nakonec ještě něco k autopilotu, je to opravdu velký průšvih Tesly, když není schopen zvládnout ani to, co zvládají auta, která se běžně prodávají a žádný autopilot nemají. Jde o zastavení před překážkou a poslední případ, kdy to autopilot narval do překážky na dálnici. Pokud mají takové zásadní chyby v software, skutečně si myslím, že budou mít na konci roku level 5 autonomního řízení, když současně v půlce roku nezvládají ani level 2???
https://www.autoforum.cz/predstaveni/autopilot-tesly-znovu-fatalne-selhal-prehledl-nakladak-napric-dalnici/
Prosím berte to jako věcnou diskuzi a abych řekl pravdu, je mi vcelku ukradená Tesla i VW a hlavně místo VW v rámci toho videa si lze dosadit většinou dnešních výrobců automobilů.
Jo a ještě něco, uvědomte si, že to video dělal někdo, jehož primární záměr nebyl být objektivní a teď myslím obě strany tedy jak k Tesle, tak k VW, ale na YT jde prostě o peníze. Udělám video a z reklam dostávám desátky, téma Tesla vs VW je asi zajímavé a tak by to mohlo něco hodit. 🙂
Přeji hezký den a neberte to tak vážně.
Kdyz uz jste vytahnul tu nehodu – potvrdila Tesla ze byl autopilot opravdu zapnuty a v jakem rezimu? Nebo je to jen vymluva majitele jak se zbavit odpovednosti za vlastni chybu? Vime kdy autopilot varoval pred srazkou a vyzval k prevzeti rizeni? Kdy se odpojil? Sledoval ten ridic vubec cestu nebo snad spal? Ridic nereagoval vubec nijak, ani jen volantem nepohnul za celou dobu, proste prima trajektorie az do narazu. Chtel to snad cilene poslat do leziciho kamionu s vidinou slavy a vysouzeneho odskodneni?
To jsou dost dulezite nezodpovezene otazky. Bez nich je snadny hazet vinu na Teslu a rikat jak ma spatny software, kdyz to nedokaze vyresit. A ze se toho vsichni chytnou protoze to je Tesla je bohuzel jasne…
Autopilot ac se tak jmenuje je jen vyspely tempomat. Zodpovednost je porad na strane ridice. A pokud se i v nejvyspelejsim aute rozjedete proti zdi, tak uz vam jen maximalne pred zdi nouzove trochu zpomali, ale narazit vas necha.
Osobne si myslim ze se nevenoval vubec rizeni a Tesla mu zachranila zivot tim ze tesne pred narazem zacala sama nouzove brzdit, byt z tehle rychlosti uz nemela sanci stretu zabranit. Navic z toho vylezl uplne v pohode zivej jen s par odreninama, takze to zas takova likvidacni prda nebyla. Ani to neudelalo radost vsem haterum a nezacalo to horet, jak se nam snazi u kazde nehody porad podsouvat…
Autopilot ac se tak jmenuje je jen vyspely tempomat.
no a to je ten najvacsi problem, tesla asistencny system oznacuje za autopilota a tak to aj prezentovala a potom sa niekto cuduje, ze nie malo ludi podlahne tomu hoaxu o autopilotovi a fakt si myslia,ze to dokaze riadit auto samo a oni sa mozu venovat niecomu inemu 🙂
nuz ale muskk si za to moze sam, ked chcel byt vynimocny a uz obycajny adaptivny tempomat zacal oznacovat za autopilota. darmo potom v manuali na strane 253 je napisane, ze to autopilot vobec nieje, lebo kto by cital ten manual 🙂
Co se vám nezdá na názvu Autopilot? Už definice toho slova znamená, žese jedná o asistenta a ne náhradu řidiče/pilota. Letadla mají taky autopilota a nenahrazují tím pilota. Dokonce Federal Aviation Administration (americký úřad pro letectví) označuje autopilota pouze jako asistenta.
to snad nemyslis vazne, ze z definicie vyplyva, ze je to len asistent a neohanaj sa americkym uradom pre letectvo, lebo kolko ludi co si kupi teslu s uzasnym autopilotom si precita tu definiciu, ze autopilot je vlastne len asistent? 🙂
jednoducho je to oznacenie zavadzajuce, lebo to evokuje, ze je to autonomne riadenie a nie len asistencna pomoc
no a ak tomu pridas ten hype okolo tesly a autonomneho riadenia ako je na tom super, tie videa ktore ukazuju ako jazdi same auto po meste a to vratane videi zverejnenych priamo teslou tak sa nikto nemoze cudovat, ze si to mnoho ludi vysvetli tak, ze autopilot znamena autonomnu jazdu
to, ze ty vies, ze je to len asistent, neznamena ze to tak vnimaju vsetci
ja tiez viem, ze to od skutocneho autopilota ma brutalne daleko, ale viem aj to, ze tak ako sa to prezentuje to proste mnohych ludi popletie
no a ako som pisal, darmo to v manuali napisu, ze to je len asistent to je uz nepodstatne lebo ten si precita par ludi
jednoducho ak by to od zaciatku oznacovali tak ako to oznacovat maju a teda za asistencny system tak by to bolo lepsie
piloti v lietadlach dostanu na kazdy typ lietadla mnohohodinove skolenia a to vratane toho ako sa chova ten konkretny autopilot, lenze pri aute ti nikto nedava skolenia na konkretny typ auta a ani ti podrobne nevysvetli, ze ake ma to ktore auto specifika ako napriklad to, ze tesla nereaguje na stojace prekazky ale klude to do nich napali v plnej rychlosti a nieje to chyba, ale ze je to tak nastavene 🙂
Já nemám žádný autopilot a auto i tak samo začne ječet pak brzdit. U Tesly je to jinak? Nejdříve musím něco zapnout a pak čekat, jestli to bude fungovat??? Vážně???
“outsourcing v Indii se zde podepsal stejně jako u B737 MAX”
jako dlouholety SW developer musim konstatovat, ze vetsi blbost jsem jeste neslysel
Evidentně asi nemáte zkušenost se spolupráci s těmito národy. Prostě to mají v mozku zadrátované jinak a tím vzniká spousta problémů. Pokud jde o Boeing, sám tuto informaci uvedl, pokud jde o VW, lidé pro něj pracující toto uvádí jako zásadní problém.
Prosil bych o citaci, ze indove pracovali na MCAS, nebo ze jiny SW na kterem pracovali nefungoval. Ja mam informace, ze pracovali na umelem horizontu a testovacim vybani. Co z toho selhalo a jak si tim Boeing zadelal?
Zas nepřeháněj. Tesla samozřejmě testuje. Nejdříve interně, pak v úzkém okruhu řidičů v programu Early Access, a až pak to vypouští široce.
Zajímalo by mě, jestli by jsi byl stejně shovívavý, kdyby Tesle nevím kolik měsíců stály tisíce aut někde na parkovišti kvůli nefunkčnímu softwaru. A taky se už těším na ty ID.3, které budou už od začátku „bezchybné“. Promluvíme si znovu za půl roku. 🙂
Už jsem ti to jednou vysvětloval, ale zkusím to znova. To, jak se Tesla momentálně chová na silnici a jaké má zdánlivé nedostatky, přece vůbec nemusí reflektovat opravdové schopnosti interního softwaru Tesly. Před časem jsi to řešil v kontextu rozeznávání semaforů, kdy jsem ti říkal, že i když je auto tehdy nezobrazovalo, neznamenalo to, že je Tesla neumí detekovat a reagovat na ně, akorát ta funkce prostě tehdy ještě nebyla zahrnuta ve veřejném buildu.
A hlavně ten veřejný software je nastaven tak, aby fungoval jen jako chytrý řídící asistent, a ne jako zcela autonomní funkce. Je tedy do jisté míry ořezaný a má jinak nastavené parametry. To se konkrétně projevuje právě třeba v tom, že systém v určitých situacích ignoruje stacionární překážky. Detekce totiž zatím není dokonalá a z hlediska uživatelského komfortu je lepší v těch vzácných situacích, kdy nastane situace jako v tom videu, nechat řidiče převzít řízení, než třeba třikrát denně v jiných momentech mylně zabrzdit, protože systém detekoval jako překážku něco, co překážka není.
Ale pozor, to neznamená, že kdyby Tesla zítra vypustila nějakou betaverzi plně autonomního softwaru, tak že by se to chovalo stejně a auto by v té samé situaci do toho náklaďáku narazilo znova. Při autonomní jízdě už totiž nelze ve sporných situacích spoléhat na řidiče, a tak by celý systém byl nakonfigurován jinak. Vsadím se, že i v tom případě na videu auto ve skutečnosti překážku vidělo, ale byla tam určitá míra nejistoty, jestli to není falešný poplach, a tak auto jelo dál, aby nebrzdilo zbytečně, a měl reagovat řidič. Kdyby ale auto jelo v tom pomyslném autonomním beta režimu, zabrzdilo by, protože ty hranice pro detekci překážek by byly nastaveny jinak, aby se auto při nejistotě chovalo vždycky spíše opatrně.
Tím nechci říct, že Tesla je interně schopná Levelu 5, ale nikdo z nás neví, jak pokročilý a schopný ten jejich software doopravdy je. A nelze to moc vyvozovat z toho „veřejného buildu“, který momentálně jako jediný vidíme, protože ten je prostě nastaven na jiný způsob používání a může se chovat úplně jinak, než kdyby auto jelo v plně autonomním režimu s nejnovějším interním softwarem.
“Zas nepřeháněj. Tesla samozřejmě testuje. Nejdříve interně, pak v úzkém okruhu řidičů v programu Early Access, a až pak to vypouští široce.”
Ano, ale v praxi vypouští ven to, co by jinde sotva nazvali Beta verzí.
“Zajímalo by mě, jestli by jsi byl stejně shovívavý, kdyby Tesle nevím kolik měsíců stály tisíce aut někde na parkovišti kvůli nefunkčnímu softwaru. A taky se už těším na ty ID.3, které budou už od začátku „bezchybné“. Promluvíme si znovu za půl roku. 🙂”
Ale já nejsem k VW vůbec schovívavý, je to průšvih a musí si to vyžrat, ale nepustí to ven mezi lidi. To je to podstatné.
A k tomu zbytku, i ten nejobyčejnější asistent zareaguje na překážku a upozorní nejdříve řidiče a pak sám začne brzdit. Pokud Tesla přehlédne velkou dodávku, tak je to prostě totální selhání a je jedno jestli se to jmenuje asistent nebo autopilot. Tuto funkci mají dlouhé roky snad všechny auta. Podle mě je problém v tom, že Tesla šetří a nemá potřebné senzory a pak stačí odlesk Slunce a je problém.
Ivo, je potreba porozumet rozdilu mezi detekci prekazky Teslou a ostatnimi “hloupymi” auty. Ostatni pouzivaji uplne obycejny detektor, ktery proste detekuje prekazku a zabrzdi. Ovsem Tesla se snazi rozpoznat objekt – zda to neni napriklad jen igelitova taska. To je tak o 3 rady narocnejsi uloha a proste aktualne se ji to v 0.1% pripadu nepovede spravne rozpoznat. Az to doladi, bude svetelne roky pred konkurenci….
Takže to mám chápat tak, že je to vlastně výhoda Tesly? Nezastaví před sáčkem zbytečně, ale raději to narve do dodávky? Tohle má být pokrok? Já nevím, ale pro mě je lepší tedy to, že to nenarvu do dodávky když třeba nebudu dávat pozor než že zbytečně někde zabrzdí a nebude to potřeba.
Jinak se mi líbí, že si myslíte, že je Tesla daleko a ostatní spí. Musíte si uvědomit, že ostatní mají jinak nastavená pravidla a to co ostatní testují na uzavřeném okruhu, tak Tesla vesele prodává a nechává testovat své ovečky a to i za cenu nejvyšší. Jenže tohle si normální automobilka nemůže dovolit, takže pouští ven až to, co je skutečně hotové.
Problém je, že automní řízení těžko bude někdy „skutečně hotové“ bez získání obrovského množství dat z reálného provozu. Viz Waymo, kterému trvalo mnoho let dostat se do fáze, kdy jsou jeho auta schopná jakž takž fungovat jako autonomní taxíky, ale pouze v jedné části Phoenixu, kde jsou široké silnice a obvykle dobré počasí. A to mají HD mapy a lidary. Když to auto dáš někam jinam, tak nejspíš nebude schopné pořádně fungovat. Spoléhají totiž primárně na simulace a v reálném provozu mají relativně málo aut. S tímhle přístupem bychom se globálního levelu 5 možná nedočkali nikdy.
Přístup, který zvolila Tesla, je jiný a rozhodně není dokonalý a jsou tam rizika. Ale s nimi jsou řidiči obeznámeni a nikdo je nenutí ty funkce používat a dělat pokusné králíky, pokud nechtějí. Ale funguje to natolik dobře, že majitelé milerádi poslouží jako betatesteři. A Tesla výměnou za to získá lepší data, než kdyby učení běželo jen v shadow módu. Jestli nakonec vyhraje opatrný přístup Wayma a dalších, nebo ten Tesly, ukáže až čas, ale sám neustále poukazuješ na to, že autonomní řízení je obtížnější úkol, než se může zdát, a osobně moc nevěřím, že lze opravdového L5 dosáhnout s pár stovkami testovacích aut, i když na tom ta firma bude pracovat třeba dalších 10 let.
Před rokem tady byl článek o tom, že letos by mohla být spuštěna služba Taxi. Nedovedu si představit jak velký pokrok by museli udělat do konce roku, aby jim to fungovalo.
A ještě poslední věc, podle mě je postup Tesly z poloviny špatně, protože ona sice má mraky vozidel v reálném provozu, ale ty se neučí, jen se snaží nějak jezdit. Pokud by se učily od lidí, tak by mohli být mnohem dále. Takto se naučí jen to, že někdo strhne řízení, když jde už vážně o velký problém, ale nikdy se nedozví, jestli jezdí správně nebo ne. Podle mě je nesrovnatelné lepší systém sledovat chování řidiče a porovnávat jeho jízdu s tím jak by jel automat. Na tomto se učit dá, protože když mi vyjedou rozdílná data, tak si můžu říct tady je něco špatně a opravit to.
Ale vždyť přesně takhle se ty Tesly právě učí. 😀 Najdi si něco o tom, jak funguje „shadow mode“. I když člověk řídí bez Autopilotu, tak systém na pozadí analyzuje, jak by v dané situaci zareagoval a pokud se to liší od toho, co udělal řidič, tak se to pošle k dalšímu rozboru a neurální sítě se tím učí. Díky tomu každý den Tesla získává obrovské množství nesmírně cenných dat z reálného provozu, a z toho plyne ta velká výhoda ve srovnání s ostatními firmami.
Jestli ti tenhle detail doposud unikal, tak se nedivím, že některé tvoje názory byly poněkud mimo. 🙂
Aha a jak se tedy učí, když řidič neřídí? Nijak.Tento detail mi neunikal, ale evidentně nejsou schopni tyto data zatím nějak vytěžit, když je sbírají dlouhé roky a zatím výsledky nic moc. Já jsem tomu před pár lety uvěřil a pak jsem si uvědomil jak moc jsem se spletl.
Prectete si neco o neuronovych sitich. Uci se i kdyz ridic do rizeni nezasahuje. Je to podobne jako mozek, odtud take nazev.
“Uci se i kdyz ridic do rizeni nezasahuje.”
zalezi od nastavenia, ze ci dovolia samovolne ucenie, lebo to “ucenie” moze znamenat aj to, ze sice sa nieco nauci, ale to co vedala predtym zabudne resp. bude vyhodnocovat zle.
niekto musi skontrolovat, ze ci sa pri uceni nenaucila k nejaku “neplechu” 🙂 a to rozhodne samotne auto skontrolovat nedokaze, to sa da skontrolovat len spatny vyhodnotenim predchadzajucich(co najviac) situacii a na to samotne auto nema kapacitu.
Mám za to že učí. Neučí se každé konkretní auta, ale zaznamenává situace a ty se odesílají a analyzují… z nich se učí . Pracuje tak s větším vzorkem dat a řešení pro podobné situace tedy výsledek učení je kvalitnější.
Ano to co říkáte by dávalo smysl k průběžnému hodnocení vylepšení autopilota, ale je to možné dělat jen v rámci vlastního testování.(řekl bych že to určitě dělají) Běžný řidič buď má nějakou variantu autopilota a pak jí používá většinou neřídí a není co porovnávat a nebo nemá a systém data jen zaznamenává.
nove data nemusia nutne znamenat ze ten system bude lepsi, lebo kazda uprava aj toho najmensieho parametru moze znamenat, ze vyriesenim novej situacie sposobia problemy s rozpoznavanim pri inej situacii, ktoru ten autopilot pred upravou parametrov zvladal vyhodnotit dobre.
rozhodne neplati, ze ked neuronovu siet naucia vyhodnotit spravne novu situaciu, ze to neovplivni vyhodnocovanie inych situacii.
takze v idealnom pripade pri kazdej zmene parametrov neuronovej siete by bolo potrebne pretestovat vsetky predchadzajuce situacie, lenze to je asi riadne nerealne, takze sa testuje len nejaky objem dat
viac ako mnozstvo dat je dolezity samotny navrh systemu a neuronovej siete. tych dat uz ma kazda firma co sa tomu seriozne venuje tolko, ze ich realne ani nemoze pretestovat vsetky aspon pri vacsich zmenach v parametroch systemu
to je ako s clovekom, niekto sa nauci soferovat(nemyslim krutit volantom a zoslapnut plyn a brzdu) rychlo, iny sa to poriadne nenauci do konca zivota, takze nie mnozstvo dat rozhodne(ako si to mylne myslia fanusikovia tesly) kto prvy bude mat autonomne auto, ale rozhodujuce bude kto vynajde ten spravny system
ja osobne som skepticky, ze sa plne autonomny a spolahlivy system podari vyvinut v najblizsich rokoch
a v neposlednom rade pred vyvinutim autonomneho systemu by sa malo rozhodnut, ze kto ponesie zodpovednost za pripadne nehody. mne by sa nechcelo niest zodpovednost za nieco som som nespravil ja a ci budu automobilky ochotne niest zodpovednost za nehody v plne autonomnom rezime je tiez otazne
Samozrejme, ze je to vyhoda. Pomoci detekce prekazky, jako to maji ostatni totiz udelas bezpecnostni system, ale nikdy pomoci toho nevytvoris autonomni vuz. Na to potrebujes opravdu detekovat jednotlive objekty na silnici, jako se to pokousi Tesla.
Mel byste si uvedomit, ze cely testovaci proces Tesly je pod dohledem americkeho uradu pro bezpecnost na silnicich a duvod proc to ma Tesla povolene je jednoduchy – v prumeru, statisticky je Tesla s autopilotem bezpecnejsi, nez Tesla bez nej a to prestoze to obcas omylem narve do kamionu a nekdo umre – lide totiz delaji vice chyb nez autopilot Tesly. Takze i takovouto “Beta” verzi by melo smysl v soucasne podobe i masove nasadit. A ostatni porad jen testuji kdesi na okruhu….