Aktivní prototypy Starship a SH
Super Heavy | Starship |
Přeskočit na konkrétní sekci:
Super Heavy: B14 | B13 | B12
Starship: S34 | S33 | S31
Starship je nejnovější verzí konceptu BFR (Big Falcon Rocket) společnosti SpaceX, který se interně nazýval Mars Colonial Transporter a poprvé byl veřejně představen v roce 2016 pod názvem Interplanetary Transport System (ITS). Tehdy měla raketa průměr 12 metrů a na výšku měřila 122 metrů. O rok později však Elon Musk představil upravenou verzi, která měla už „jen“ 9metrový průměr a Musk ji nazýval BFR. V roce 2018 pak BFR prošlo dodatečnými změnami, z nichž nejvýraznější bylo přidání několika aerodynamických ploch, které pomáhají se stabilizací lodi při průletu různě hustými atmosférami. Elon Musk ale na konci roku 2018 oznámil, že raketa byla přejmenována na Starship a bude místo původně plánovaných uhlíkových kompozitů využívat nerezovou ocel. Kompletní raketa má průměr 9 metrů a výšku necelých 120 metrů. O Starship a její historii a vývoji si můžete přečíst více v našem podrobném článku Vše o Starship.
Od konce roku 2018 SpaceX vyrobilo a otestovalo řadu technologických demonstrátorů a prototypů kosmické lodi Starship i nosiče Super Heavy v plné velikosti. Prototypů už vzniklo hodně, a tak jsme připravili jejich přehledy, které průběžně doplňujeme a udržujeme stále aktuální.
Momentálně se nacházíte na seznamu prototypů ve výrobě či aktivním provozu. Nedokončené, vyřazené či zničené prototypy najdete v samostatném přehledu. Průběh výroby prototypů Starship a Super Heavy navíc můžete sledovat živě v našem článku, ve kterém informujeme o aktuálním dění ve Starbase, kde se prototypy vyrábějí a testují.
Poslední aktualizace:
- 16. 11. 2024 – Aktualizace profilů a fotek u Starship S31, S33 a Super Heavy B13
- 26. 10. 2024 – Velká aktualizace po čtvrté a páté testovací misi; přidány profily Super Heavy B14 a Starship S33 a S34; profily Starship S30 a S32 byly přesunuty do seznamu vyřazených prototypů
- 15. 6. 2024 – Přidán profil Super Heavy B13; Super Heavy B10, B11 a Starship S26, S28, S29 byly přesunuty do seznamu vyřazených prototypů; aktualizace profilů ostatních prototypů
- 25. 11. 2023 – Přidán profil Starship S32; Super Heavy B9 a Starship S25 byly po testovací misi přesunuty do seznamu vyřazených prototypů; menší aktualizace informací a fotek u řady prototypů Starship a SH; aktualizace grafického přehledu prototypů
- 21. 10. 2023 – Aktualizace profilů a fotek u Starship S25, S26, S29 a S31 a Super Heavy B9, B10 a B11
Super Heavy
Super Heavy B14
- Stav: Probíhá testování
- Lokalita: Starbase, Texas
- Zahájení výroby: Únor 2024
- První test: 5. 10. 2024
- Poslední test: ?
- Materiál: Nerezová ocel
- Počet Raptorů: 33
Další prototyp rakety Super Heavy pro orbitální starty. Nejspíš poletí spolu se Starship S33 na sedmé testovací misi.
B13 je další prototyp s celkem 33 Raptory druhé generace. První díl byl spatřen v únoru 2024 a výroba byla dokončena na podzim téhož roku. Oproti svým předchůdcům by mohl obsahovat nějaká vylepšení.
Prototyp B13 na začátku října 2024 absolvoval dvě kryogenní zkoušky v areálu Massey’s a následně byl převezen zpět do výrobního areálu kvůli instalaci motorů.
Super Heavy B13
- Stav: Probíhají přípravy na start
- Lokalita: Starbase, Texas
- Zahájení výroby: ?
- První test: 27. 4. 2024
- Poslední test: ?
- Materiál: Nerezová ocel
- Počet Raptorů: 33
- Články: Šestý testovací let Starship
- Videa: Statický zážeh B13 (25. 10. 2024)
Další prototyp rakety Super Heavy pro orbitální starty. Kompletace nádrží proběhla v únoru 2024. Poletí spolu se Starship S31 na šesté testovací misi.
B13 je další prototyp s celkem 33 Raptory druhé generace. Oproti svým předchůdcům by mohl obsahovat nějaká vylepšení.
Prototyp B13 na konci dubna 2024 absolvoval dvě kryogenní zkoušky v areálu Massey’s a následně byl převezen zpět do výrobního areálu kvůli instalaci motorů. Prototyp byl 22. října 2024 převezen na rampu, kde o tři dny později proběhl statický zážeh všech 33 Raptorů najednou. Poté byla raketa převezena zpět do výrobního areálu kvůli finálním přípravám na start a finální vývoz na rampu proběhl 14. listopadu 2024.
Super Heavy B12
- Stav: Probíhá analýza po návratu
- Lokalita: Starbase, Texas
- Zahájení výroby: Září 2022
- První test: 11. 1. 2024
- Poslední test: ?
- Materiál: Nerezová ocel
- Počet Raptorů: 33
- Články:
- Videa:
- Zachycení B12 Mechazillou – video 1 (13. 10. 2024)
- Zachycení B12 Mechazillou – video 2 (13. 10. 2024)
- Zachycení B12 Mechazillou – video 3 (13. 10. 2024)
- Zachycení B12 Mechazillou – video 4 (13. 10. 2024)
- Zachycení B12 Mechazillou – video 5 (13. 10. 2024)
- Start B12 se Starship S30 – živý přenos (13. 10. 2024)
- Statický zážeh všech motorů na B12 (15. 7. 2024)
Další prototyp rakety Super Heavy pro orbitální starty. První potenciální díl byl spatřen v září 2022. Kompletace nádrží pak proběhla v srpnu 2023 a prototyp byl připraven na testování na konci prosince 2023. B12 je další prototyp s celkem 33 Raptory druhé generace. Oproti svým předchůdcům obsahuje několik vylepšení.
Prototyp B12 v lednu 2024 absolvoval dvě kryogenní zkoušky v areálu Massey’s. Následně byl převezen zpět do výrobního areálu kvůli instalaci motorů a 15. července 2024 byl na rampě proveden statický zážeh všech motorů.
Nosič B12 odstartoval 13. října 2024 na páté testovací misi Starship spolu s prototypem Starship S30. Během této mise proběhl první pokus o zachycení přistávající Super Heavy pomocí Mechazilly a byl rovnou úspěšný. Raketa byla po přistání odvezena do výrobního areálu, kde nejspíš podstupuje analýzy a kontroly. Její další osud je zatím nejasný.
Starship
Starship S34
- Stav: Probíhá výroba
- Lokalita: Starbase, Texas
- Zahájení výroby: Léto 2024
- První test: ?
- Poslední test: ?
- Materiál: Nerezová ocel
- Počet Raptorů: Žádné
S34 je druhý exemplář Starship druhé generace. Ta podle Elona Muska pojme více pohonných látek, má mít nižší hmotnost a být spolehlivější. S34 nejspíš bude velmi podobná svému předchůdci S33.
Oproti lodím první generace obsahuje S34 řadu vylepšení. Loď je o jeden ocelový barel vyšší, takže má větší nádrže (ale zato o něco menší nákladový prostor). Dále má upravený tepelný štít, který například na některých místech využívá zmenšené destičky. Úprav se dočkaly také přední klapky, které jsou menší a jinak umístěné než dřívější typ.
Díly pro prototyp S34 byly poprvé spatřeny v srpnu 2024.
Starship S33
- Stav: Probíhá testování
- Lokalita: Starbase, Texas
- Zahájení výroby: Léto 2024
- První test: 30. 10. 2024
- Poslední test: ?
- Materiál: Nerezová ocel
- Počet Raptorů: 3 atmosférické + 3 vakuové
S33 je první prototyp Starship druhé generace. Ta podle Elona Muska pojme více pohonných látek, má mít nižší hmotnost a být spolehlivější. Nejspíš poletí na sedmé testovací misi spolu se Super Heavy B14.
Oproti svým předchůdcům obsahuje S33 řadu vylepšení. Loď je o jeden ocelový barel vyšší, takže má větší nádrže (ale zato o něco menší nákladový prostor). Dále má upravený tepelný štít, který například na některých místech využívá zmenšené destičky. Úprav se dočkaly také přední klapky, které jsou menší a jinak umístěné než dřívější typ.
Díly pro prototyp S33 byly poprvé spatřeny v červenci 2024 a výroba byla dokončena během podzimu téhož roku. Dne 26. října byla loď převezena do areálu Massey’s kvůli kryogennímu testování. Na přelomu října a listopadu proběhly celkem tři kryozkoušky a zhruba o týden později začala instalace motorů.
Starship S31
- Stav: Probíhají přípravy na start
- Lokalita: Starbase, Texas
- Zahájení výroby: 2023
- První test: 13. 5. 2024
- Poslední test: ?
- Materiál: Nerezová ocel
- Počet Raptorů: 3 atmosférické + 3 vakuové
- Články: Šestý testovací let Starship
- Videa: Statický zážeh S31 (19. 9. 2024)
Starship S31 je další prototyp, který by se mohl vydat na oběžnou dráhu. Oproti svým předchůdcům by mohl obsahovat nějaká vylepšení. Vyroben byl během roku 2023 a dokončen začátkem roku následujícího. Prototyp poletí na šesté testovací misi spolu se Super Heavy B13.
Prototyp S31 absolvoval 13. května 2024 kryogenní zkoušku, při které došlo k anomálii s elektrickými rozvody a poškození kabeláže na lodi. Po opravách byl kryogenní test dvakrát zopakován na začátku července. Následně bylo na loď nainstalováno šest motorů Raptor a 19. září 2024 proběhl statický zážeh všech motorů najednou. Finální převoz na rampu před startem proběhl 12. listopadu 2024.
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Mise Starlink 6-76 - 23. 11. 2024
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
Spin prime test S25 a plánují přesun B9.
https://twitter.com/NASASpaceflight/status/1671615409508741122
https://twitter.com/SpmtTracker/status/1671850524097003520
Bude se plnit celá SHS a statický zážeh?
https://twitter.com/NicAnsuini/status/1504177757374365699?t=9oxaungWjtkPRC2F_wwmkA&s=19
Brendan Lewis před dvěma dny zveřejnil změnu u nádrže B7 oproti B5.
https://twitter.com/_brendan_lewis/status/1491562276578418689/photo/1
https://twitter.com/_brendan_lewis/status/1491562276578418689/photo/2
Tato, podle mě zajímavá informace se objevila v době spojování B4 s S20 a těsně před prezentací Elona Muska.
Viděl jsem, ale neumím posoudit význam změny.
No, B4 je bez nádrže (protože bylo stanoveno, že přistane pouze na vodní hladině). U B5 se už předpokládalo přistání se zachytnutím “chopsticks”, ale Elon tvrdil, že nechtějí nic komplikovat, takže manévrování bude zjednodušené. Takže až B7 a další budou mít “tu správnou nádrž” pro manévrování při přistání.
Velmi povedená animace historie testování prototypů Starship. V animaci je i budoucnost :). Doporučuji!
https://www.youtube.com/watch?v=1fxaAENrZYw
Včera, 4. února 2021 bylo provedeno testování nádrže SN7.2 do zničení, praskla v 13:08 lokálního času, podle Nerdle Cam.
Mám drobný zlepšovací návrh. Co namísto “přidělané přistávací nohy” napsat “připevněné”? Přidělat není úplně inženýrský termín, ani něco, co by člověk běžné slyšel v seriózní redakci. Děkujeme!
Změnil jsem to na fixní nohy. Tak snad už teď jsme seriózní redakce. 😉
Možná by šlo použít i termín tuhé přistávací nohy, ale necháme to na redakci 🙂
Zdravím Vás,
známe výšku “těla” (bez přistávacích nohou a simulátoru zátěže) aktuálního prototypu SN5 a přibližnou váhu (prázdné) SN5 ? Díky
Mělo by to být kolem 27 metrů.
Ještě by tam mohl být počet motorů, protože to se také liší
Dobrá připomínka, to bych tam taky mohl pak přidat.
Ahoj,
navrhuji psát u prototypu druh použitého materiálu.
Jestli je SN7 s 304L, ale SN5 a SN6 stále z 301, tak to za chvilku bude zmatek.
Plus až se nasadí jich vlastní slitina 30X.
SN8 bude asi bude 304L a asi ještě dalších několik SN9,10,11….
Dobrý nápad! Doplnil jsem to tam.
Petře fakt sis maknul a já smekám. Teď už jen udržovat a jednou z toho bude velice zajímavý historický dokument o vývoji SS/SH.
Díky, Ivo. 🙂 Ono to nepůjde udržovat do nekonečna, protože časem najedou na rutinní velkovýrobu a nebude možné sledovat podrobně jednotlivé exempláře. Ale v té prototypové fázi to ještě smysl má a snad ještě nějakou dobu bude možné se v tom jakž takž orientovat.
Ja za sebe rikam, ze v tom mam bordel uz ted :-).
No doufám, že díky tomuhle přehledu už právě ne. 🙂