Kácení lesa kvůli stavbě továrny Tesla Giga Berlin se po krátkém pozastavení opět rozjelo
Nedávno jsme v článku o novinkách ohledně továren Tesly informovali, že je automobilka připravená začít s kácením lesa, místo kterého bude postavena továrna Giga Berlin a že jediné, co chybí, je povolení od úřadů. Tomu se Tesle dostalo pár dní po vydání článku a automobilka neváhala a ihned se pustila do odlesňování plochy potřebné pro stavbu. O udělení povolení informoval Jörg Steinbach, ministr ekonomiky, práce a energie v braniborské vládě, a zároveň se podělil o fotografii ze zahájení kácení lesa. Tesla zřejmě hodlá nasadit podobné pracovní tempo jako v případě stavby čínské Giga Shanghai, jelikož kácení probíhalo 24 hodin denně a z fotek po dvou dnech práce je vidět slušná rychlost odlesňování potřebné plochy.
Kácení stromů však bylo následně pozastaveno kvůli stížnosti ekologických organizací Grünen Liga Brandenburg a Landschaftspflege und Artenschutz in Bayern. Nyní však soud stížnost zamítl a projekt tak může pokračovat. Nutno dodat, že kácený les není přírodní, nýbrž jde o stromy vysázené jako zdroj materiálu pro výrobu kartonu. V lese se nacházelo několik druhů chráněných zvířat, ale ta byla před kácením přesunuta jinam. Tesla navíc vysází třikrát tolik stromů, kolik pokácí, a momentálně se finalizuje výběr vhodných lokalit pro jejich sadbu.
Tesla však stále nemá finální povolení pro stavbu továrny a zatím má pouze o „early approval“. To automobilce povoluje začít s přípravou stavby na vlastní riziko, avšak v případě zamítavého konečného rozhodnutí úřadů by musela vše uvést do původního stavu. Je ale velmi nepravděpodobné, že by úřady rozhodly v neprospěch Tesly, takže jde z pohledu automobilky o přijatelný risk. V továrně se má už příští rok vyrábět crossover Model Y pro evropský trh. Na nové oficiální stránce Tesla uvádí, že v rámci první fáze projektu bude továrna zaměstnávat až 12 000 lidí a bude vyrábět 10 000 vozů týdně.
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
- Tesla za první čtvrtletí vykázala dosud nejvyšší zisk, přestože nevyrobila ani jeden Model S nebo Model X - 27. 4. 2021
- Tesla neinvestuje do placené reklamy, ale vydala alespoň krátké spoty pro seznámení s jejími vozy - 12. 3. 2021
- Bližší seznámení s modernizovanými variantami Modelů S a X od Tesly - 29. 1. 2021
Být to v čechách, tak se stavba zastaví na 2 roky než soudy všechny námitky patřičně prověří 😀
Jako kdyby kolem a vně Berlína nebylo dosti velkých oblastí Brownfieldu… Místo aby se strhla stará fabrika (pokud není ničím kulturně významná) či jiný objekt a výstavba se provedla již na zasíťovaném území, tak se vybetonuje další kus půdy, kór lesa které v Braniborsku v létě pomáhají zlepšovat nápory veder. Nejsem sic nějaký Gretén, ale tohle mi prostě hlava nebere a ty proklamace že vysadí tolik a tolik stromu za ty pokácené, no tak takové proklamy jsi od firmy, které jde hlavně o zisk a nikoli o veřejné blaho dělím dvěma..
Jj, to jsou přesně tací, co přes stromy nevidí les. Doslova. Tací, co by vás za jedno plastové brčko ukamenovali, ale fabrika Coca-Cola, kterou mají přímo za barákem a co chrlí každý den plastový odpad asi tak v počtu miliardy takových brček, jim vůbec nevadí, protože to se svým omezeným rozhledem nejsou sto vůbec zaregistrovat. A co oči nevidí srdce nebolí.
Takže ano, ideální by bylo postavit to na nějakém Brownfieldu. Ale nežijeme v ideálním světě. Ale to taky neznamená, že toto nebude mít obrovský přínos. A zachránění jednoho lesa je v širším měřítku stejně krátkozraké, jako to ignorování továrny Coca-Cola pro záchranu jednoho brčka.
Vedra v Braniborsku, stejně jako všude na světě, způsobuje globální oteplování, ne vykácení jednoho lesa. A Tesla generuje co největší zisk právě proto, aby s ním mohla bojovat. Jakkoliv vám to přijde jen jako póza.
já na plastové brčko kašlu, mne to štve všeobecně, že se nové fabriky – montovny – sklady staví na nezastavěné ploše – louky – pole – lesa, a o pár kilometrů dál je již stará průmyslová zóna, která se utěšeně rozpadá, je kompletně zasíťovaná napojena na dopravní systémy železnic a silnic a místo toho aby se ten prostor revitalizoval a postavila se tam fabrika nová, tak to nechají ležet a zastaví další plochu a je jedno co je to za výrobce jestli Tesla či Cola nebo výrobce pemprsek. Jde mi o princip, kdy ubývá nezastavěné plochy což je jádro pudla.
A druhá věc spíše pod čarou, úplně mne děsí jak se zde v poslední době až fanaticky přepjatě útočí na lidi (či se jim podsouvají nekalé myšlenky či úmysly) co Teslu či Space-X a další projekty pana Muska pouze neadorují, ale vyřknou i názor, který není zcela po chuti či nastoluje nový úhel pohledu.
Přeji Vám pěkný den
Pane, jste na fanouškovském webu zabývajícím se projekty Elona Muska, ne na webu popíračů globálního oteplování, přínosu elektrických vozů, nebo Tesly jako takové. Takže se určitá “zaujatost” předpokládá.
Co se ale určitě nepředpokládá, je zaujatost proti a šíření dezinformací typu:
Já jsem zase naopak znepokojený lidmi, co sem chodí tak v posledním roce, roce a půl, kdy se Elonx zjevně dostal mezi širší veřejnost, která zjevně zastává společensky všeobecně uznávanou “pravdu” s kterou se můžeme každý den setkat v TV a obecně v mainstreamových mediích, která tvrdí, že elektro auta vlastně nejsou ekologická, že Tesla jsou jen předražená auta, která nepřináší žádný pokrok, že Elon Musk je jen vypočítavý prohnaný miliardář, kterému jde jen o prachy a ne ekologii a další lži a dezinformace, které byly už sto krát dokázané, že nejsou pravda.
Jestli si myslíte, že demokracie a slušné chování znamená, že každý má právo říkat nesmysly a ostatní mají naopak povinnost se k němu chovat s respektem, tak to jste si to spletl s Ruskem, Čínou, a nebo Donaldem Trumpem a Milošem Zemanem. 😉
BTW: Ten váš les byl ještě před desítkami let základna Wehrmachtu a pak budovy sloužily k dalším účelům a nebyla to žádná hospodářská půda. Uprostřed pozemku je dodnes skládka bordelu navezená na hromadu a překrytá trochou zeminy a vypadá jako kopec. Až pak se z pozemku udělala plantáž, protože pro něj zjevně nebylo žádné lepší využití. Každopádně to asi bylo celou dobu vedené jako průmyslový pozemek, (ale do katastru jsem se nekoukal) protože už před dlouhými lety dostalo BMW povolení postavit tam fabriku. Tak z toho prosím nedělejte Šumavský národní park. Díky. 🙂
Tak jsem si dal trochu práce a dohledal informace o historii pozemku za posledních 80 let.
Za války to byla výcviková základna Wehrmachtu. Po válce byl tento pozemek vojenským prostorem s nejvyšším stupněm utajení. Měl dokonce vlastní dálniční sjezd, který nebyl přístupný pro civilní obyvatelstvo. Celá lokalita byla obehnána plotem a střežena 24 hodin denně vojskem. Celým prostorem vedla železniční vlečka, která se větvila po celém pozemku a stále je na pozemku přítomná. Pravděpodobně i s malým nákladovým nádražím. Podle svědků do lokality proudilo nespočet kamionů a vlaků. Vše je stále v režimu utajení, a tak není do dnes úplně jasné, co se na pozemku přesně nacházelo. Podle některých zdrojů šlo i nadále o výcvikové středisko. Nicméně nyní už pro východoněmeckou Stasi, které celá blast také oficiálně patřila. Podle druhé a více přijímané verze se zde nacházela velká poštovní hala a další budovy, kde Stasi kontrolovala veškerou západní poštu a balíky putující do východního Německa. Rozbalovala a četla zásilky a hledala případnou protistátní činnost. Podle dostupných informací v lokalitě pracovalo až 500 zaměstnanců Stasi – ať už tam dělali cokoliv. V 90. letech po převratu byly všechny budovy v lokalitě za ne úplně vyjasněných okolnostní srovnány se zemí a prostor byl plně zalesněn. Suť z těchto budov se stále nachází na pozemku. Je překryta zeminou a tvoří na první pohled přírodně vypadající kopec. V roce 2001 získalo BMW povolení postavit zde vlastní továrnu, nicméně nakonec se rozhodlo pro lokalitu jinou. V dolní části pozemku posléze vznikla průmyslová zóna známá jako GVZ Berlin Ost Freienbrink.
Co se týče geografie pozemku, ze západní strany těsně sousedí s dálnicí, ze které má (a vždy měl) vlastní dálniční sjezd. Navazující komunikace protíná pozemek na dvě poloviny. Ze severu leží na hranici pozemku železniční trať se seřadištěm o čtyřech kolejích. Z východu ho protíná zmiňovaná vlečka, která se větví po celém pozemku na několik kolejí a malé nádraží.
Stále máte pocit, že se jedná o les? Mně to tedy mnohem více připomíná ten brownfield, který se nedávno a jen dočasně využíval jako lesní plantáž. 😉
https://www.rbb24.de/wirtschaft/thema/tesla/beitraege/tesla-stasi-gelaende-gruenheide-historie-ddr-heimatverein.html
https://www.spiegel.de/spiegel/print/d-13507390.html
Teda to nádraží na pozemku nebylo vůbec malé. Mělo minimálně 4 koleje, spíše 5. To má opravdu hodně, hodně daleko k hospodářské půdě. 😀
https://goo.gl/maps/BdZbh1NjRawmkaqf7
Ony ty brownfieldy vznikají především na okrajích měst nebo přímo ve městech a ty se snaží vytěsnit je za své hranice. Prostě města rostou a lidé v nich přibývají, tak je pro ně lepší ony brownfieldy nahradit výstavbou bytovou nebo komerční (office/shopping parky). Nikdo nechce bydlet vedle továrny.
Mala tam stat BMW fabrika, ak by sa tak stalo ani by sme o tom nevedeli a nejaky les pri berline by nas nezaujimal.
Nebo ještě hůř, kdyby tam vyrostl sklad Amazonu, tak by to taky nemělo velkou odezvu a přitom by to nevytvářelo žádné nové hodnoty, bylo by to jen další překladiště které roste kolem měst daleko rychleji než továrny.
Sám jsem taky zastáncem minimálního zabetonování krajiny, ale v Německu a okolí asi nemají na prodej nevyužité produkční haly jako tomu je v USA. To bude následovat až poté co to Tesla rozjede a konkurence nebude stíhat 🙂
Nejsem odpůrce Tesly ani její skalní fanoušek, protože mám s jejich vozy zkušenosti a není to úplně kvalitativně ani servisově to, co by člověk čekal od auta za skoro 3 mega, ale zkuste přemýšlet objektivně. Tesla nevytváří zisk, to že prodává emisní povolenky které zdarma nabude od státu je výsměch. Tomu se říká fajn podpora od státu a je to přibližně 500 milionů dolarů za rok. Tesla dluží bankám přes 13 mld dolarů, ale jak řekl Elon – další kapitál od investorů nepotřebujeme, protože vše v pohodě Tesla utáhne sama a další emise akcií nebude. Buch a za dva týdny budou zase prodávat akcie, aby měli další 2 mld dolarů. Toto je skoro na vyšetřování Komisí pro cenné papíry, protože to je stejně kurzotvorná zpráva (a očividně falešná) jako “Tesla bude stažena z burzy, finance zajištěny”.
Jj, nějaký pět let starý Model S dotáhnutý z Německa. Nebo se pletu? Ojetá auta co se prodávají v Čechách a ještě z dovozu jsou jistě benchmarkem kvality a spolehlivosti. Bychom si mohli vyprávět kolik taková “poctivá” Oktávka z Raichu má závad. A především když se jedná o první kusy, kdy se Tesla ještě učila vyrábět první auta. Můj bývalý šéf má Teslu, za kterou opravdu dal 3 miliony (a ne půl mega z bazáče) a nikdy žádné problémy neměl. Tedy ne větší, než s BMW a Mercedes.
Tesla žádné povolenky zdarma nedostala. Zasloužila si je sama tím, že investovala desítky miliard korun do vývoje elektrických vozů. A jen díky tomu si může s povolenkami dělat co se jí zachce. Mohla to tak udělat každá automobilka. Ale je spíš výsměch, že i když se všechny dušují 100letou tradicí a mají prakticky neomezený rozpočet a měly na to desítky let, tak ani jedna jediná ještě nic lepšího, než Tesla nevyvinula.
Tesla dluží bankám 13 miliard dolarů. Což je 9 % procent její hodnoty. Stačí ji prodat akcie za 9 % procent a je naprosto bez dluhů. A víte kolik dluží takový VW? 228 miliard dolarů! Což je 236 % jeho hodnoty. Takže i kdybyste prodal celý VW, pořád mu zůstane 130 miliard dluhů. A kdo myslíte, že to zaplatí? Stát, potažmo daňový poplatníci. Německo nikdy nenechá padnout firmu, která zaměstnává několik set tisíc lidí. A s VW je i Škodovka. A kdo myslíte, že to zaplatí za Škodovku? No vy přece!
Všechny automobilky dluží borovské prachy.
Toyota 183 miliard dolarů = 91 % její hodnoty.
Daimler 170 miliard = 329 % jeho hodnoty
BMW 113 miliard = 235 % jeho hodnoty
Ford 155 miliard = 475 % jeho hodnoty
GM + Fiat 103 miliard = 204 % jeho hodnoty
Renault 65 miliard = neuvěřitelných 586 % jeho hodnoty
Tak tu nevykládejte blbosti, když o tom nic nevíte!
https://twitter.com/jpr007/status/1230776467006480384/photo/1
https://twitter.com/jpr007/status/1230776477865537536/photo/1
Teda u toho GM to má být bez toho Fiatu. Jen samotné GM dluží 103 miliard, což je těch 204 % jeho hodnoty. Fiat dluží další miliardy navíc.
Tady je jeho první Tesla Model S z roku 2014 https://www.youtube.com/watch?v=MGJtj8yxmT8
Jeho zkušenosti zde: http://www.hybrid.cz/zkusenosti-tesla-model-s-po-mesici-provozu
Teď už má druhý Model S P100D a bez problémů.
A zisk samozřejmě vykazuje. Z posledních 6 čtvrtletí byla 4x v zisku. Běžte si ty své lži šířit na stránky Blesku.
A emisní povolenky ji neplatí stát, ale automobilky. Naposledy Fiat.
Člověče vy o tom ale absolutně vůbec nic nevíte. Proč se tu vlastně exponujete? 😀
Jen pro přesnost – emisní povolenky stvořil stát aby poškodil fosilní průmysl a podpořil alternativní průmysl – to je holý fakt. Dobrovolně by nikdo nikomu nic neplatil !
Proč myslíte že si Volkswagen dal takovou práci se šizením některých parametrů emisních testů ? Prostě srážka blbce s ještě větším blbcem (korporace Volkswagen versus zelení magoři co by chtěli přepisovat fyzikální zákony).
Asi nikdy nepochopím myšlení těchto lidí. Jedinou omluvou pro jejich jednání může být neznalost faktů a tak to nedělají naschvál. “Otče, odpusť jim, neboť nevědí, co činí.”
Zvláštní logika. Kdyby mi např. nějaké fabrika vypouštěla do vody jedovaté látky a ničila by mi zdraví, tak já bych je ještě obhajoval.
Tomu co děláte, se říká stockholmský syndrom pane. Je mi vás líto.
Stát zavedl emisní limity na ochranu vašeho zdraví. Ne na likvidaci fosilního průmyslu. Tak pokud nejste vlastníkem uhelného dolu, tak je vaše chování opravdu velmi hloupé. Jste jen obětí bulvárních novinářů a prohnaných politiků, kteří vám lžou do očí. To je jediné logické vysvětlení vašeho chování.
Na vás přesně sedí tento článek.
Evropská unie má číslované emisní normy – ty se týkají skutečně toxických škodlivin a prachových částic.
Ale my se zde bavíme o pozdějších emisních normách na CO2 (úspory fosilních paliv) což je ve své současné realizaci neekologický zelenomarxistický paskvil který vypouštění skutečně toxických škodlivin ZVYŠUJE, nikoli snižuje !
Už jenom tím že CO2 hledisko upřednostňuje sice palivově šetrnější, ale složitější, poruchovější a méně odolnou dieslovou motorizaci i do osobních aut (z ekologického hlediska naprostá katastrofa). Čím víc utahujete šrouby na straně spotřeby tím ta technologie musí být složitější a její účinnost úměrně závisí na prvotřídní servisní údržbě.
PS: můžeme se bavit o oteplování nebo neoteplování třeba sto let. Pravda je taková že 2/3 energie a výrobků získává lidstvo z fosilních zdrojů (to se týká i potravin a léčiv !). Jediné co to může změnit (aniž by lidstvo skončilo v době kamenné) jsou bezpečné štěpné reaktory nebo fůzní reaktory (nebo nějaká technologie kterou dnes ani neumíme předpovědět).
Ostatně Elon není výjimka. Falcon létá na kerosin a Starship bude létat na metan.
“palivově šetrnější, ale složitější, poruchovější a méně odolnou dieslovou motorizaci i do osobních aut (z ekologického hlediska naprostá katastrofa)”
Mohl byste mi to, prosím, vysvětlit? Děkuji.
Nechám promluvit zasvěcenější:
http://dfens-cz.com/dpf-aneb-past-na-penize-pro-masy
Aha, takže nemáte vysvětlení, myslel jsem si to.
Diesely byly vždy pověstné větší produkcí čmoudu a smradu a zpočátku byly i hmotnostně těžší takže se nemontovaly do osobáků. Se zavedením katalyzátorů pro benziňáky to bylo jak nebe a dudy.
V okamžiku kdy zatížíte paliva krvavou spotřební daní (a benzínu přirazíte o 2 koruny víc než naftě) a ještě začnete pseudoekologicky blouznit o snižování spotřeby paliv….
…tak se začaly masově šířit vznětové motory i do osobáků. Takový motor, aby nečoudil, musíte navrhnout a vyrobit řádově lépe a přesněji, musíte ten motor pravidelně servisovat zkušeným mechanikem a eventuelně musíte přidat různé “filtry pevných částic”, “močovinu” atd.
Co se může pokazit, to se pokazí a to nepočítám lidovou tvořivost kdy někdo záměrně ty filtry vymontuje atd.
Masová podpora dieselů do osobních aut (viz. spotřební daň) je zločin proti přírodě.
Představte si, že byste měl stroj času a vrátil byste se do 18. století a mluvil s předními vědci té doby. Co by vám asi řekli.
“Je fakt, že 99 % energie lidstvo získává z palivového dřeva. K dopravě po souši ze 100 % slouží jen koně. Tak nám tady nevykládejte o nějaké ropě, nebo jak se to jmenuje a automobilech a spalovacích motorech! To se nikdy nestane! Ropa u nás (18. století) slouží jen pro mazání volských povozů. Tak nám tady neplácejte nesmysly!”
Přesně toto by vám řekli. A vy tohle tvrdíte jen proto, že máte informace taky z minulého století. Tak z roku 1990 max. Co vám možná dodává sebedůvěru, že toto říkají i přední politici, kteří také žijí v minulém století. Ale oni to nedělají ani tak z neznalosti pravdy, ale pro ochranu svých chlebodárců z řad ČEZu, Bakalů a dalších uhlobaronů. A vy jim to ještě žerete i s navijákem.
Kdybyste chtěl mít opravdu jistotu, že nejste někomu jen za dojnou krávu, tak byste si přečetl a nastudoval všechny současná fakta o světové solární a větrné energetice a elektrických vozech. Zjistil byste, že uhelné elektrárny se zavírají i ve státech, kde je drahá elektřina, protože soláry a větrníky vyrábějí už dávno levnější elektřinu, než uhlí. A jejich cena stále prudce klesá. Jejich výroba funguje na stejném principu, jako výroba procesorů a počítačů. A ty na jednotku výkonu
zlevnily za posledních 20 let tisíce krát. A to samé se teď děje se solárními panely. A podívejte se na oficiální odhady ceny dostavby Temelínu. Je několikanásobně dražší, než před 20 lety. Takže přesně naopak.
Dokonce i ve státech, kde je uhlí silně protežované, jako v USA Donaldem Trumpem, se uhelky zavírají, protože už si na sebe nejsou schopné vydělat. A to osobně sliboval jejich záchranu.
Řešení už je dávno vymyšlené. A funguje i pro ČR. To, že se to ještě nedostalo k Babišovi a spol. je smutné. A nebo mají svoje vlastní ekonomické zájmy. A kdo by to od Babiše a spol. mohl čekat, že? 😀 Nenechte se zblbnout závěrem, že když to říká vláda a její “poradci”, tak to znamená, že to musí být pravda a tudíž to musí logicky znamenat, že obnovitelné zdroje nefungují. Ověřte si vědecká fakta a energetickou realitu po celém světě. A pak teprve dělejte silné závěry.
Člověče je mi vás líto. Co věta to polopravda 🙁
– Elektřina ani zdaleka nepředstavuje majoritu spotřebované primární energie. I úžasně ekofašističtí němci potřebují tahat trubky na plyn z ruska aby si ohřáli v zimě prokřehlé kosti.
– A také aby měli čím topit v plynových turbínách kterými budou nahrazovat ty uhelné elektrárny (optimisté tvrdí že jim to bude trvat dalších 30 let, ale už teď mají němci nejdražší účty za elektřinu z celé evropy, realista tvrdí že už teď jsou němci s obnovitelnými zdroji na samé hraně zdravého rozumu a koledují si o blackout čím dál víc)
– Fosilní paliva mohou být nahrazeny nečím lepším. To ale fotovoltaika VE STŘEDNÍ EVROPĚ rozhodně není.
– Instalovaný výkon není to samé co okamžitá produkce. Němci už teď dělají svojí obnovitelnou energií neplechu v polovině evropě (když fouká tak prodávají elektřinu pod cenou a likvidují tržní prostředí protože jde v podstatě o dumping. Ale když nefouká tak jim naše fuj fuj temelínská elektřina najednou nevadí).
– Rakušané jsou ještě horší případ – už několik dekád nejsou nejen energeticky soběstační, ale ani soběstační v pouhé výrobě elektřiny – rakušané jsou dlouhodobí importéři elektřiny (včetně naší fuj fuj temelínské).
– Dostavba temelína bude dražší plus minus o inflaci. Něco málo se to navýší o lepší bezpečnostní technologie. Jaká asi tak byla průměrná mzda před 20ti lety ? Co myslíte ?
Zase jen citujete mudrce 18. století. Dnes se jezdí jen na koních, takže je “jasné” že se vždycky bude jezdit na koních! Podle současného stavu předpovídáte budoucnost. Teď se topí uhlím, teď se dováží plyn, teď, teď, teď. Ale takhle to nefunguje. Koukněte se jaký je trend ve výstavbě uhelných a jaderných elektráren. Prudce klesá. A podívejte se jaký je nárůst solaru a větříků. V roce 1900 bylo na ulicích New Yorku k vidění jedno jediné auto a všude jen samé koně. Ale v roce 1913 už to bylo přesně naopak. Všude sama auta a jediný kůň široko daleko. Přitom vaší logikou by za 13 let mělo být na ulicích jen 13 aut. Což přesně odpovídá 13 násobnému nárůstu. Ale byly jich tam tisíce. Protože růst je exponenciální. To samé se teď děje se solary. Vidíte jen jedno procento. A tak předpokládate, že za 10 let to bude max. 10 procent. Ale takhle svět nikdy nefungoval a ani fungovat nebude.?w=1240
A s tou inflací ceny Temelínu jste taky dost mimo.
Do roku 2004 za dva jaderné bloky ČEZ zaplatil celkem 97 miliard. Což je po započítání inflace přesně 132 miliard na konci roku 2019. Po započtení reálné inflace za všechny roky podle zdroje ČSÚ. Na korunu přesně si to můžete spočítat zde.
Ale odhadovaná současná cena za další dva bloky je minimálně 230 miliard korun. Takže vám tam někde hapruje “pouhých” sto miliard. 😀
Každopádně když počítáte inflaci, tak to samé musíte udělat i se solárními panely. Když byste v roce 2004 koupil panely ze 97 miliard, tak by cena po započtení inflace taky musela vzrůst na 132 miliard. Ale problém je, že i přes inflaci je cena 7 násobně nižší, než byla v roce 2004. Takže stejná kapacita už dnes nebude stát 97 miliard, ale jen 14 miliard. A to klesání pokračuje dál. kdežto vaše jaderky a uhelky jsou čím dražší a dražší. Toto jsou reálná data, ne nějaké dojmy.
http://pswordpress-production.s3.amazonaws.com/2015/07/module_prices.jpg
Opět se mi chce skoro brečet nad každou druhou vaší větou. Vy děláte dojem čerstvého absolventa humanitní fakulty, nebo člověka na výplatní listině státu. A slibuju že je to ode mě poslední příspěvek protože jsme zaběhli hodně OT.
1. Brát za bernou minci státní údaj 2% inflace je velmi odvážné (reálně činí 3-5%). Pojem “na korunu přesně” bych považoval za špatný vtip i od státního úředníka který je za takové kecy placený…
2. V jednotlivých sektorech (stavební, strojírenský, maloobchod atd.) se může inflace pořádně lišit (mzdové náklady, daně, regulace, suroviny).
3. Průměrná mzda za toto období stoupla o 100% – někde to šlo částečně kompenzovat vyšší efektivitou, ale pokud se pohybujete v reálné české ekonomice (a ne v kšeftování s čínskou fotovoltaikou) tak víte jak šly ceny rapidně nahoru.
4. Když chcete doopravdy srovnávat cenu panelů (=čínských panelů z dovozu), aby to bylo vypovídající, tak to musíte srovnat s cenou čínských jaderných elektráren. Myslím že studovat jadernou fyziku v číně má rozhodně větší budoucnost než montování FV panelů. Výrobu elektřiny z jádra a výrobu elektřiny z FV v čase si pro Čínu jistě najdete sám 😀
To samé platí pro Indii (která má trochu zpoždění za totalitně vedenou čínou, ale má velké ambice a velké potřeby zásobovat stamiliony svých lidí dostupnou a stabilně dodávanou elektřinou – což ta sluneční není a pro příští desítky či stovky let ani nebude – to už není ekonomika, ale fyzikální zákony)
PS: Váš graf končí raději v roce 2014 aby nebylo vidět že jde o hyperbolu. Nějak ty slevy zadrhávají – i ten čínský dělník už se nespokojí s miskou rýže 😀
😀
Zkusil jsem trochu počítat z hlavy a napíšu ještě jeden OT příspěvek:
1. životnost panelů je cca 20 let ( v našich klimatických podmínkách méně). Životnost moderní jaderné elektrárny je ale nejméně 60 let.
2. Český fotovoltaický boom 2009-2010 nás všechny bude stát až bilion korun (za to byste dostavěl temelín 4x a vyráběl byste tak 50 x víc elektřiny ročně a násobně delší dobu).
I když ceny článků klesly 10x tak je to pořád na hony vzdáleno jaderné technologii. A to se nebavíme o stabilitě výroby. Cena článku je jedna věc. Cena hotové namontované instalace je druhá věc (čím nižší cena článku tím nižší mezní užitek z takového článku – “instalatéři” FV soustavy zadarmo pracovat nebudou). A cena instalace která by měla zabudované Teslí akumulátory aby byla schopná dodávat stabilní proud je ještě úplně třetí věc !!!
POZN: Náklady na jaderné palivo tvoří 15% z ceny jaderné elektřiny a dlouhodobě klesají protože technologický pokrok. Solárka nejsou jediný technologický výrobek na světě – obohacený uran je stejně tak technologický výtvor jako solární články). A to se nebavíme o čínských a indických plánech na uzavřený palivový cyklus (=téměř neomezený zdroj paliva a až o několik řádů nižší produkce jaderného odpadu)
Koneckonců jak ukázala břidlicová revoluce v USA – technologický pokrok probíhá i ve fuj fuj ropném a plynovém průmyslu. Před deseti lety by si všichni ťukali na čelo kdybyste jim řekl že USA budou vyvážet ! ropu a plyn do arabských zemí a do evropy…
1. Je celkem jedno, kolik má jaké technologie životnost. Záleží na výsledné celkové dlouhodobé ceně za jednu vyrobenou kWh. Můžeme tu selským rozumem počítat co chceme. Ale přesto už to za nás spočítaly desítky energetických úřadů různých států, výzkumných ústavů, vědců… A došli k celkem jednoznačnému závěru. Jaderná energie je v reálu jedna z nejdražších. Solární naopak patří k těm nejlevnějším. Projděte si všechny ty tabulky a řekněte mi, kde je solár dražší, než jádro. Dokonce je běžně levnější, než uhlí.
2. Český boom? Jen potvrzujete to, co jsem říkal od začátku. Berete teď politickou zkorumpovanost a podvody, jako důkaz, že solární technologie nefunguje. Ale jediné, co tím potvrzujete je, že když se pan Babiš, nebo kdo zrovna v tu chvíli bude u koryta, rozhodne, tak vám udělá černou díru i do dostavby Temelínu, stejně jako to udělali se solárem. Takže se připravte, že v reálu bude stát dostavba ne 230 miliard, ale 500 miliard a prodejní cena kWh bude vycházet na 10 Kč. A za těch šedesát let nezaplatíme bilion korun jako u solaru, ale 100 bilionů. Ale samozřejmě to nebude mít nic společného s technologií, jako takovou. Cena solární elektřiny mohla být super nízká už před těmi 10 lety. ale to by si nikdo kapsy nenamastil, že? Ale nějak se to vokecat muselo. Přeci nepřiznají barvu a nenechají se všichni zavřít. Tak vám vysvětlili, že solár jako technologie je sprostě drahá. A vy jim to ještě žerete i s navijákem.
A o tom je celá energetická “strategie” ČR. A proto se tak honoruje pro jádro a za prolomení těžebních limitů. Protože si někdo pěkně namastí kapsy. Ale nejprve znovu potřebuje patřičně zpracovat a oblbnout veřejnost, aby ještě jejich podvody hájila i v kdejaké diskuzi na internetu. Proč myslíte, že má Babiš vlastní noviny? A proč si teď Kelner kupuje celou Novu? Asi aby mohl šířit blaho a pravdu po světě, že? Vůbec to není proto, aby zblbnul masy pro svoje zájmy, že? Ať už budou jakékoliv. A vy jste ještě tak naivní, že jim to všem žerete a ještě si u toho chrochtáte a hledáte viníky všude jinde. Ale abyste se podíval na skutečná data a nastudoval si co je opravdu fakt, tak na to jste asi moc pohodlný. A vystačíte si s oficiální “pravdou”. Vysvětlovat vám něco je jako házet perly sviním. Stejně si bude pořád mlít tu svou. Tak hodně zdaru ve vašem snažení. 👍
Průměrná celosvětová cena solárních panelů od roku 2014 do 2018. Na prvním obrázku jste mohl vidět, že cena končí někde na 0,60 dolarů za Watt.
A na tomto grafu ta cena dále klesá a v roce 2018 už je jen na 0,30 dolarech. Tedy za 4 roky pokles na polovinu. Ale teď bude tvrdit, že cena šla v roce 2019 určitě prudce nahoru, že? 😀
Tak to vás musím zklamat. Šla opět prudce dolů.
A váš odborný výpočet inflace? Hmm, to je tedy něco. 😀
A samozřejmě můžeme srovnávat čínské solární panely s českou jadernou elektrárnou. Cena čínské jaderky tu nikoho nezajímá. Proč? No protože panely vám pošlou z Číny do Čech. Jaderku někde z Pekingu asi těžko. 😀
A to je právě další výhoda solaru. Nakupujete za čínské ceny, používáte v Čechách. 😉
Tím pádem ale nesrovnáváte technologie ale hospodářsko-politické systémy.
Uzavření jaderných elektráren v německu bylo německé POLITICKÉ rozhodnutí. Německými spotřebiteli krvavě zaplacené na účtech za elektřinu (němci jsou zvyklí poslouchat, ale předpovídám v německu do deseti let demonstrace žlutých vest – ne každý němec je milionář)
Samozřejmě, že srovnáváme technologie. Srovnáváme jejich reálné ceny na českém, potažmo světovém trhu. A politické rozhodnutí za tím samozřejmě taky bylo. A je to taky jedině správně. Vždyť o tom taky byla celá ta diskuze. Že platí nějaké normy, ať už na ochranu lidského zdraví, a nebo životního prostředí a musí je dodržovat úplně každý. Nikdo nikomu nic nezakazuje. Ať si klidně vyrábí třeba 1000 TWh z uhlí, nebo jádra. Když to budou dělat v souladu se zákony. Stejně jako si nikdo nemůže otevřít chemickou továrnu na Václavku a lejt chemikálie na ulici a stěžovat si, že čistička by ale byla moc drahá a ani ji tu nejde použít. A hlavně pan ředitel by pak neměl na nové BMW a vilu v Říčanech a tudíž je to šikana. Přitom šikanuje jedině on všechny ostatní. Zloděj křičí chyťte zloděje.
A když to nedokážou, nebo by na tom pak vydělali jen málo, tak to není náš problém. Nikdo nemá právo na zaručený státem garantovaný zisk. A nikdo jim nebrání začít podnikat v něčem jiném. Třeba v té solární energetice. 😀
Tak to potom nechápu jak můžete obhajovat OZE které mají garanci přednostního připojení k síti a téměř všechny dosavadní instalace mají garantovanou výkupní cenu.
Vy si ani trochu nevidíte do úst! Vy jste úplně odtržený od reality. S příchodem dotací a odběrových garancí na nestabilní OZE (a jejich masivním rozšířením) defacto skončilo tržní prostředí v evropské energetice.
Solární panely (a přinejmenším některé větrníky) by totiž za svobodných tržních podmínek nepřipojil “napevno” do sítě žádný operátor rozvodné sítě! Bavíme se v podstatě o obecném ohrožení (škody při velkých blackoutech jdou do miliard EUR, o možných ztrátách na životě nemluvě).
Jako lesní inženýr mohu říct, že „les” (plantáž) který je kvůli gigafaktory kácen má velmi nízkou kvalitu, a vzhledem k tomu, že se jedná o plantáž, tak nemá ani nijak vysokou hodnotu mimoprodukčních funkcí, takže tedy nejedná se o téměř žádnou škodu. Zajímavý je však přístup Tesly k oné náhradě za pokácené stromy (3 nové za jeden zralý). Na ploše 1 ha se nachází v mýtním věku cca 400-600 jedinců, v případě plantáže 800-1000 (mladší stromy v hustším sponu), takže při nejoptimističtějším výpočtu Tesla zasadí 3000 stromů za 1 smýcený ha lesa. Minimální počty pro výsadbu 1 ha v ČR (v Německu podobné) jsou 8 000 sazenic (borovice) na příznivých půdách. Tudíž mi nepřijde jejich náhrada nějak moc dostačující. Co se týče ekonomiky, tak cena 3 sazenicí se bude pohybovat od 15 do 30 Kč. Z jednoho stromu bude mít automobilka cca 1000 Kč, takže na zalesnění půjde zhruba 1,5-3 % výnosů za pokácené dříví, to si celkem dobře vydělají, vzhledem k tak nízkému zalesňování. (Veškerá počty jsou jen orientační, a kvalita posouzena pouze z videa)
Mne ten les aj prisiel nejako moc pravidelne vysadeny. Pozrel som si to na google mapach a je tam toho v okoli tak 20x viac, je to cele plantaz? A ako dlho rastie takato les? Musk spominal ze tento priestor chcelo kupit BMW a aj to miesto uz bolo pripravovane ale z nejakeho dovodu od toho ustupili, takze to tesle prislo vhod, cize predpokladam ze aj vyrub stromov bol uz viac menej naprojektovany.
Nevím, zda-li je to pěstováno plantážově, ale vzhledově to na plantáž vypadá (velký počet stromů, stromy přeštíhlené s nízkou kvalitou, monokultura, na rovině s relativně dobrou půdou za účelem rychlého růstu). Taková to plantáž se pak pěstuje cca 60 let.
Tak jednoduché to asi nebude. Když přidáváte pozemek s lesem, tak cena pozemku je samozřejmě vyšší o hodnotu případně vytěženého dřeva. Jiná cena bude u lesa starého 20 let jiná u lesa starého 40 let.
Pokud kde o cenu vysazeni nového stromu, pak samozřejmě víte, že cena není jen sazenice. Někdo ten les musí vysadit.
Samozřejmě je každému jasné, že ze strany Tesly šlo o velmi výhodný marketingový tah, aby zavřela pusu rádoby ekologům, kterým vadí vykácení plantáže. Cena je samozřejmě nicotná ve srovnání s tím kdyby se celá stavba kvůli tomu zdržela zbytečně byť o jediný týden.
Stejně jak jsem odpovídal uživateli Jack, šlo mi hlavně o to poukázat na poměr těžby a výsadby, co se však týče sazenic, tak tu běžně seženete za 4-6 Kč, a vzhledem k tomu (pokud si z hlavy pamatuji správně) že pracovník vysadí průměrně 50-100 sazenic za normohodinu (s relativně nízkým platem v lesnictví), tak těch 30 Kč na sazenici není nereálné…
15 – 30 Kč i s prací na výsadbu a případným dlouhodobým udržováním? Sice se nikde nepsalo, že Tesla bude následně platit za provoz školky, ale taky se nikde nepsalo že nebude.
Každopádně i tak je to 3x více, než ji nařizuje zákon. Finanční vyčíslení je zajímavé. Díky za něj. Nicméně naznačení, že Tesla na tom ještě vydělá a měla by tedy investovat všech 100 % zpět?
Tak když už se tedy bavíme čistě ekonomicky, tak si Tesla kupuje lesní plantáž. Kdyby ji měla v úmyslu provozovat, dělala by to jako každý pro zisk. Proto taky plantáž v první řadě vznikla. A jako takovou ji nezískala zadarmo. Takže je to investice jako každá jiná. Tesla za pozemek zaplatí 41 mil. euro. Tedy 1,025 miliardy korun. Za vytěžené dřevo utrží 300 milionů. Tedy pořád bude 725 milionů v mínusu. Kdyby chtěla les udržovat na produkci, tak při růstu stromů min. 30 let by se jí investice vrátila až za 100 let.
A v ceně plantáže už Tesla zaplatila státu dost na to, aby on sám mohl z peněz vysázet 42-85x větší plochu (8 tisíc sazenic na hektar) než je celý pozemek pro Giga Berlín.
Já jsem chtěl pouze poukázat na nevyvážený poměr těžby/výsadby, tu finanční část jsem jen tak nahrubo odhadl. Na úplné spočítání nákladů a zisků by bylo potřeba vypracovat těžební kartu a plán zalesnění, takže to berte jen tak s nadhledem…
Díky za zajímavé informace. Podle vašeho odhadu, jak jsou prosím vám max. staré stromy, co jste zde viděl? Odpovídá to těm 30 letům? A mohou být některé výrazně starší? Řekněme 60 a více let? Tady máte případně detailní fotky. Je to celé album. Díky.
Ono se to z fotek špatně odhaduje, i odhad v porostu bez jakýchkoliv podkladů je náročný z důvodu relativně velké variability růstu dřevin v rozdílných podmínkách. Pokud člověk nemá žádné informace, lze použít nebozez a přesně spočítat letokruhy. Ale pokud bych musel odhadnout, tak bych řekl že to bude mít tak 30-40 let. (Kdyby to bylo u nás, kde je borovice vytlačována na extrémní stanoviště, tak by zhruba stejně vypadající porost mohl mít i téměř dvojnásobný věk…)
Díky za odpověď. Takže stáří by tak odpovídalo informacím, že prostor byl zalesněný až v 90. letech s odchodem Stasi.
J R: Větve se drtí hned na místě a odváží se na nedalekou hromadu. Jestli pak skončí jako kompost nevím, ale předpokládal bych to. No a velké dřevo se normálně prodá. V celkovém objemu vytěženého dřeva v Německu to bude jen zanedbatelné množství a trh to myslím bez problému pojme. V německých zdrojích se uvádělo, že ho Tesla prodá na topení. Ale původně se dřevo zpracovávalo na kartónový papír. Takže není důvod, aby si ho nějaké papírny neodkoupily. Třeba že i za zvýhodněnou cenu.
Zpracování na místě.
Sem to odvážejí. Je to hned vedle.
Firma co to pro ně zpracovává:
Ještě jsem našel jeden způsob využití dřevěné drtě. Je to část z originálních stavebních plánů.
Ještě pro zajímavost – protože mě to samotného zajímá.
Teď bylo vykáceno 90 ha. Při plantážním způsobu hospodaření by byl max. počet 1000 stromů na ha. Což při nějaké výšce stromů 15 m a průměru stromů cca 30 cm, může dělat max. tisíc m3 dřeva na ha. Průměrná výtěžnost z jednoho hektaru lesa je v Německu 330 m3. Takže si myslím, že i při hustém osázení to může být reálně tak 450 m3 na ha. Což dělá 40 tisíc, až 90 tisíc m3 celkem.
Což zní možná jako hrozně moc. Až na to, že v Německu se ročně vytěží 56 milionů m3 dřeva. Takže to je asi tolik dřeva, jako Německo vyprodukuje za nějaké 4 hodiny. V Německu je 11,4 milionů hektarů lesa. Takže 90 hektarů je jen plivnutí v moři. 🙂
https://www.forstwirtschaft-in-deutschland.de/index.php?id=84&L=1
Co se týče konkrétního využití v tomto případě jsem nezjišťoval, ale Jack to našel. Jinak jelikož je dřevo nízké kvality, tak bych jej zařadil do sortimentů V a VI jakosti, které mají obecně takovéto využití:
V. jakost: sortimenty určené k výrobě buničiny (vlákninové dříví), k výrobě dřevotřískových
a dřevovláknitých desek , pro zpracování suchou destilací a na výrobu různých předmětů pro
domácnost
VI. jakost: nejnižší technologická jakost dříví využitelného jen jako palivo
Klest se pak pokládá do výšky 30 cm před těžební stroje, aby se neničila půda, následně se klest může nechat rozložit na místě (Ale jelikož předpokládám že bude oblast vybetonovaná, tak to tam asi nenechají) nebo se shrne, a spolu s vyklučenými pařezy se podrtí a prodá jako palivo.
Jen tak ještě pro zajímavost, když se klučí pařezy (právě při čištění plochy…), tak se někdy prodávají spodní části pařezů na kořenici, která má vysokou hodnotu.
Elon „Treelon“ Musk věnuje 1 milion stromů projektu #teamtrees na YouTube
https://electrek.co/2019/10/30/elon-treelon-musk-donate-1-million-trees-teamtrees-youtube/
U tohoto bych si však dovolil tvrdit že to s tímto projektem nemá nic společného. Jednalo se pouze o osobní dobrovolný příspěvek od Elona, ne o náhradu od Tesly. Co se však týče tohoto příspěvku, tak i přes to že je to velmi štědré, tak to v globálním měřítku (TeamTrees má za cíl vysadit sazenice do poškozených oblastí po celém světě) nemá téměř žádný význam, v českých poměrech by za tyto peníze vysadili maximálně 150 ha. Jedná se spíše o takový morální? motivační příspěvek…
Ten les to měl spočítané v tu chvíli když tam měla vést dálnice. Smutná realita dnešní doby, že skladové haly či průmyslové areály jsou důležitější nežli orná půda čí les i když určen jen pro těžbu. Tesla sice zaplatí 3 nové stromy za každý co pokácí to neznamená, že to nahradí ztrátu každého vzrostlého stromu. Snad to tedy bude stát za to mít napsané na výrobku made in germany :-/
Hovoris ako keby bola tesla jedina firma ktora kaca stromy. Bije to do oci len kvoli tomu ze to je tak medializovane.
ten les je produkcni, zadna priroda, normalni podnikani, je to videt i na vyse uveden videu, cista piniova monokultura, lesni obdoba lanu kukurice
zadna skoda na prirode nevznikla
Jo jo a klacek si najde každé čelo na mlácení svého nepřítele.
Kácení neprobíhalo 24 hodin denně. Podle nařízení nesmí probíhat kvůli rušení nočního klidu a v neděli nesmí probíhat vůbec. Otázka jestli se to bude týkat i samotné výstavby. Ale bylo by to celkem pravděpodobné. Pokud si tedy do té doby nevyjednají nějakou výjimku .
Ten klučina dnes natočil nové video. https://www.youtube.com/watch?v=6iYd0NEZg7g
Hustý na tom je, jak si člověk dokázal opravdu podmanil přírodu. Ekologická zátěž to bude, největší problém je ta obava o vodu a ta se dá pochopit. Voda začíná být vážný problém a letošní zima tomu také nepřidá. A pak kamionová přeprava a zásobování. Stačí se podívat na MB a kolik hal vyrostlo a ještě vyroste. To už je fakt šílené. Nejspíš v okolí začnou stavět i dodavatelé. Ale svět si vytváříme sami a peníze má každý rád 🙂 Ale radši bych to viděl taky na místě kde už něco stálo. Teď se zase psalo, že budou v zavírat nějakou továrnu na pneu. Hned by bylo nějaké místo.
Ještě že to není v Česku a na lokalitě není linduška luční