První turistická mise Crew Dragonu proběhne už příští rok a rovnou pokoří světový rekord
Během lednové tiskové konference se jeden z novinářů zeptal Elona Muska, zda SpaceX plánuje využít kosmickou loď Crew Dragon pro turistické lety soukromých astronautů, a Musk odpověděl, že momentálně nechce nic oznamovat. Z toho bylo dost jasné, že se něco chystá, ale zatím to zůstává v tajnosti. Nyní však byla rouška odhalena, jelikož společnost Space Adventures oznámila dohodu se SpaceX ohledně provedení turistického letu Crew Dragon na oběžnou dráhu Země. Co o něm zatím víme?
Americká společnost Space Adventures už má bohaté zkušenosti s turistickými lety do vesmíru, neboť má na svědomí několik letů soukromých osob na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS), které proběhly v letech 2001 až 2009 za použití ruských raket a lodí Sojuz. Nyní společnost oznámila, že se dohodla se SpaceX na provedení turistického letu s lodí Crew Dragon. V tiskové zprávě uvedla, že by mělo jít o vůbec první turistickou misi využívající výhradně americkou techniku ve formě Falconu 9 a Crew Dragonu. Stejný dopravní systém bude využívat NASA pro přepravu vlastních astronautů na ISS v rámci programu Commercial Crew.
Turistická mise Space Adventures však nepoletí na ISS, nýbrž půjde o volný let Crew Dragonu na oběžné dráze Země. Mise je určena pro až čtyři pasažéry a potrvá až pět dnů. Posádka se během cesty bude moct kochat pohledem na Zemi z mnohem větší vzdálenosti, než na kterou jsou zvyklí astronauti na ISS. Vesmírná stanice se totiž nachází ve výšce 400 km, zatímco Crew Dragon možná během turistického letu dosáhne vyšší zemské orbity než rekordní mise Gemini 11, při které pilotovaná loď dosáhla apogea ve výšce 1373 km. Crew Dragon by tak mohl vytvořit nový světový rekord v kategorii nejvyšší zemské orbity dosažené pilotovanou lodí. Z dostupných informací však zatím není úplně jasné, jaké parametry nakonec bude orbita mít. Hovoří se o 800–1200 km, přes 1000 km a objevují se i přirovnání i k rekordní misi Gemini 11. Každopádně je jisté minimálně překonání výškového rekordu v kategorii soukromých osob, což jednoznačně zmiňuje i tisková zpráva.
Trénink posádky na výlet Crew Dragonem zabere několik týdnů a proběhne ve Spojených státech. Start by měl proběhnout někdy mezi koncem roku 2021 a polovinou roku 2022. Zatím sice nebyla oznámena cena za tuto vesmírnou výpravu, ale dá se předpokládat, že půjde o miliony dolarů za jedno místo. Rozhodně se tedy nejedná o nic levného, ale na druhou stranu třeba společnost Virgin Galactic nabízí o dost méně lákavé suborbitální lety s pár minutami beztíže za 250 tisíc dolarů, a i tato služba si našla řadu zájemců.
Tisková zpráva hovoří jen o jedné misi, ale dá se předpokládat, že pokud bude úspěšná a o podobný typ letu do vesmíru bude zájem, v budoucnu by mohly být uskutečněny další (ať už v režii Space Adventures, nebo někoho jiného). NASA navíc loni oznámila, že Crew Dragon bude využíván také pro přepravu komerčních astronautů na ISS.
Zdroj: Tisková zpráva Space Adventures
- Mise NROL-126 - 26. 11. 2024
- Mise Starlink 6-65 - 25. 11. 2024
- Mise Starlink 6-76 - 23. 11. 2024
Jak moc reálna je CIRCUMLUNAR MISSION v podaní Space Adventures?
V současnosti i v nejbližších letech podle mě nereálné. Je stoprocentně možné, že si zaplatí sedadlo v sojuzu a že je nosná raketa vynese na ISS. Několik dní tam rozhodně můžou pobývat. Až po sem v tom nevidím žádný problém.
Druhá raketa že vynese lunární modul? Tady by asi stopro muselo jít o raketu proton či Angaru A5, nic silnějšího nemají. Co by to mělo jako být, ten lunární modul? Ikdyby to seskládali z návratového a servisního modulu sojuzu (varianta Zondu), tak tahle sestava nebude mít podle mě dostatek delta v, aby provedla zážeh pro TLI. A že by to seskládali z něčeho jiného, podle mě momentálně rusové prostě nemají z čeho. Ale ač si velice vážím ruské kosmonautiky, dosáhli fantastických věcí, tak aby prováděli v současnosti cokoliv mimo oběžnou dráhu Země, je podle mě těžce nereálné, navíc s lidskou posádkou.
V podstatě to samé plánovalo SpaceX s Crew Dragonem a Falconem Heavy. Technicky to možné je, ale problém je, že FH není certifikované pro lety s lidmi. Nikdo sice neví, jestli by v případě soukromé mise byla certifikace vůbec nutná, ale bylo by to zbytečné riziko minimálně z hlediska PR. A jelikož SpaceX neplánuje FH certifikovat, budeme muset počkat na dearMoon se Starship.
podla dostupnych informacii bude cena za osobu vo vyske 40-50mil$. lutujem toho cloveka, co da dvakrat viac za monohonasobne menej v porovnani s moznostou byt na ISS (dva tyzdne, vo ovela vacsom priestore, komforte a to nehovorim o inych veciach….)
SpX musi pritiahnut niecim inym, lebo nikto normalny ‘zatial prezentovane’ nemoze povazovat za pridanu hodnotu voci Rusom….
Jenze se podivej na podminky tech “komernich” letu na ISS. Tam se zadny turista nedostane.
Na ISS boli 7 ludia, jeden z nich dvakrat. Nemyslim, ze by bol problem, ak niekto je ochotny platit. Kde su tie podmienky? Rad si ich pozriem a porovnam so suskandami pre vypravu so SpX.
A je to tady!
Jen dva lety ročně k ISS a pokaždé s novou lodí mi na EM neseděly, připadaly mi jako jízda s přiškrceným plynem. Přece ty jednou použité CD nebude rozdávat do muzeí. 🙂
Teď to začíná dávat smysl. Pár lety s turisty kolem Země to začne, pak by se mohl probudit Robert Bigelov se svou nafukovačkou a pak to třeba zkusí až k Měsíci, ještě než rozchodí SS.
Je otázka, kolik takových bláznů se najde. To není žádný luxusní turistický výlet, to je regulérní průkopnická mise na jen minimálně vyzkoušeném stroji. Navíc docela nepohodlná. Dobrodruhů je na světě sice dost, ale jen málokterý si může dovolit jen tak zaplatit desítky milionů dolarů.
Bude to spíš o tom, že někdo chce letět a nechce čekat na SS. Pro SX to je spíš riziko,které si nechá zaplatit. Třeba je také nakonec přesvědčí ať počkají na SS. Těch pár milionů co dostanou z jedné dvou misí to SX dle mého nestojí oproti riziku pokud takový let selže. Dragon přeci není pro takovou turistiku vhodná loď. Pokud chtěj použít Dragony znovu tak je vhodnější je používat na turistické lety k ISS tam NASA nebude tak striktní na nové lodě.
Bigelov není zrovna v kurzu. Byl jsem překvapen, že se nepoužijí nafukovačky ani na rozšíření ISS ani na Gateway. Navíc je otázka kdo a hlavně za jakou cenu je schopen vynést. Do F9 se nevejdou a ostatní rakety…..
Pokud se nepletu, tak jediné, co SpaceX brání vynést tu nafukovačku, je velikost krytu. Ale pokud si momentálně shání větší kryt pro NSSL phase 2….
Na tom něco bude:-). Ale i tak si nemyslím, že to je něco co SX řeší. Bigelov má pokud vím smlouvu s ULA a do nafukovaček se nikdo pořád moc nehrne i když mi není úplně jasné proč.
SpaceX v tom případě vůbec nejde o nafukovačky, ale o možnost podílet se na misích NSSL Phase 2, psali jsme tu o tom několik článků. Půjde tam o velké peníze, očekává se, že za letové kontrakty se utratí 1 miliarda ročně. Potřebují větší kryt a potřebují vertikální integraci.
Trošku jsem se porozhlédnul a našel jsem toto:
https://www.forbes.com/sites/jonathanocallaghan/2019/03/04/spacexs-crew-dragon-launch-could-make-space-hotels-a-reality/#54a51924a0dc .
Celkem nic nového, jen myšlenkově to jde stejným směrem. Nemělo smysl stavět hotel, když neexistovala možnost dopravy. Ta se ale snad už brzy objeví.
Ano, ale pochybuji, že Bigelow nějakou samostatnou stanici začne stavět. Jeho tah na branku opadl. V tom smyslu je AXIOM daleko pravděpodobnější kandidát. Dokázala prodat moduly NASA pro ISS, takže má financování a reálný posun svého projektu. Vize samostatné základny a jejich schopnost jí postavit je u nich pak daleko důvěryhodnější. Komerční moduly u ISS a pak teprve samostatná stanice je navíc lépe prodejné i zákazníkům. Pokud Bigelow nedokázala udělat další dohodu s NASA tak ji to nepůjde dle mého ani při shánění peněz na podobný projekt jen v jejich režii.
To jsem docela drsňáci, letět na pětidenní výlet do Van Allenových pásů.
Umí se Dargon připojit k jinému Dragonu? Mohli by poslat jeden bez sedaček jako “orbitální stanici”. Pokud by tam vystřídali několik turistických výprav, nebylo by to zase o tolik dražší.
K tomu wc na palube 😀
https://youtu.be/FSY4Nh4VKVQ
Nebo
tohle
Být pět dní ve čtyřech lidech v dragonu to nebude žádná slast. 😀
K tomu ti můžu leda 10. díl seriálu Kosmonautická maturita. Je to pasáž ke konci.
Poletí jen 4 turisti nebo taky nějaký doprovod? A opravdu se tam nevejde nějaký přenosný záchod?
A kam by ho jako přenášeli?
Stačí kýbl. Po vykonání potřeby otevřeš okno a obsah vyhodíš přes palubu.
A proč by do dragonu dávali přenosný záchod, když už tam záchod je, dokonce se zástěnou.
Prostě se může stát, že Dragon poletí ke stanici nebo i jinam kapku delší dobu a prostě záchod tam je. Nasa ho chtěla, tak tam bude.. My si sice s Ivem trošku dělali legraci, ale pořád si vzpomínam na jeden kousek článku Ondru Šamárka, když psal, že se Ken Mattingly jednou přistihl, jak poletuje od jednoho okna k druhému, upíjí džus a na zadní části těla má připojený fekální sáček a neřeší to. A upřímně, dá se to řešit i sáčky a plenami.
Aha, já žil v domnění, že tam záchod není. Pak celá ta debata výše nemá smysl. Samozřejmě není třeba ani nějaký přenosný nebo vložený záchod.
Tak to by pak chtělo upravit odpověď na otázku, zda je tam záchod či ne. Neví někdo, kde ta toaleta přesně je? Prý nad sedadly, ale na fotce to nemůžu najít.
To byla odpověď na čtenářskou otázku pod článkem. Platná tenkrát, jestli to bude chtít autor upravovat, nechal bych asi na něm, za mě bych to neměnil, to nejsou klasické FAQ. Ten tweet je z roku 2018. Čili o rok mladší. Ono to taky může být vše zakrytované a nemusíš nic najít.
Jinak Stephen Clark mluvil o simulátoru, ale pokud je něco v simulátoru, očekávám to v ostré lodi. Protože cpát do simulátoru něco, co v ostré lodi nebude, to mi přijde jako nesmysl.
Není možné udržovat staré články aktuální, to bychom nedělali nic jiného. 🙂
Každopádně ano, záchod by měl být nad sedadly za zástěnou, ale fotku jsem neviděl. Astronautka Suni Williams k záchodu v Crew Dragonu a Starlineru řekla toto:
“There’s limited amount of toilet-type stuff in there. There’s a way to go for both companies, but it’s not the best.”
stevardka poleti co bude caj a noviny ponukat.
Jak budou resit zachod? S tekutou zalezitosti asi neni problem, ale co s tim zbytkem? Nepredpokladam ze tam budou mit neco jako na ISS, ne? A 4 dny bez …to fakt nikdo neda 😀
Tady bych rekl, ze tohle zvladli vyresit uz ve Vostoku, Apolla, takze CD to bude umet taky. Co se tyka Apolla, mluvi o tom v sedmem dile serialu Ze Zeme na Mesic. Docasne se to da resit pytliky. Anebo mas popis v tomhle clanku. Nevidim v tom nic složitého.
Kdo ovšem na vlastní oči viděl Mercury a nebo Gemini, tak si to stejně moc nedovede představit a to nejdelší let byl něco kolem dvou týdnů. Já bych to nedal ani náhodou.
Ivo, já sem netvrdil, že to byla radost, i Ondra Šamárek v kosmonautické maturitě psal, že to byla “radost”, a nějak jsem tyhle dvě radši nezmiňoval, ale máš pravdu, vyřešit to bylo nutné. A prostě se to udělat muselo. Já tuším viděl Mercury a asi bych to taky nedal. Ale zase, jedna věc je, povídat si o tom teď a druhá, když to prostě musíš vyřešit.
Já tím chtěl jen naznačit, že to nebude žádný luxus. Předpokládám, že budou na speciální stravě s nízkým obsahem nestravitelných částí a pak prostě pytlík…
Čili vynecháme vlákninu a fazole 😀
Já bych doporučil asi raději všechny luštěniny. 😀
Interier CD uz v tomto smere je upraveny a maju tam kutik s toaletou. Nikto sudny predsa nemoze ocakavat, ze v 21. storoci a supermodernej lodi bude draho platiaci turista musiet strpiet podmienky, ktore panovali napr. v lodiach Gemini ci podobnych priekopnickych lodiach, kde lietali skusobni piloti a s akymsi provizoriom v tomto smere jednoducho museli ratat.
Tak jestli stojí start Falcona 9 cca 60 milionů (nákladní) tak s posádkou 4 lidi to pod 20 milionů za člověka asi nepůjde…
Pridej i amortizaci CD, pri pilotovanych letech i opakovaně pouzity Cd bude neco stat 🙂
Plus jistě nezanedbatelnou marži Space Adventures. 100 milionů – resp. 25 milionů na osobu je myslím docela reálných.
Nedomnívám se že by Musk chtěl na takovýchto startech vydělávat(potřebuje mít práci pro své zaměstnance než se pořádně rozjede program Starship) a tak cena bude dle mne cenou nákladů. Výroba prvního stupně (dle dostupných údajů)stojí 40 milionů dolarů. Předpokládám (je to ovšem pouze můj osobní předpoklad) že renovace prvního stupně stojí 5 milionů dolarů. Při možném sedminásobném použití je tedy(za výše zmíněných předpokladů) cena za start prvního stupně 10 milionů dolarů. Pro druhý stupeň se udává cena 10 milionů dolarů. Kryt není potřeba pokud se letí s Dragonem. U Dragonu si jeho cenou nejsem vůbec jistý – avšak vzhledem k jeho znovupoužitelnosti odhaduji náklady na jeden start na 20 milionů dolarů. Jinými slovy odhaduji že holé náklady v rámci více jak sedmi letů jsou blízké hodnotě pouhých 40 ti milionů dolarů na jeden start a že cena pro jednoho turistu bude ve výši 10 – 15 milionů dolarů( netuším kolik si bude účtovat zprostředkovatel).
Tuším, že to bude jak s těmi sdílenými starty. Jednou to udělají přes někoho jiného, naberou know how a pak už to budou dělat ve vlastní režii.
Přesně to mě hned napadlo 🙂 Úplně vidím Elona jak pověřuje někoho kdo to má ve SpaceX na starosti: hlavně zjisti co nejvíc informací kolem a příště to budeš zařizovat celý 😀
Řeknu to takhle, po všech akcích, které už pro Dragon dělali, toho ví kotel. Je pravda, že není důvod, aby si to neověřili samy. Ale nezapomínal bych ani na to, že už tak má bohatou sbírku lidí se spoustou zkušeností.
Má Garretta Reismana, který to řadu let vedl, má Billa Gerstenmaiera, já ten jeho profil asi fakt budu muset napsat :-D, co vím, tak třebas Molly McCormick toho taky moc udělala. Navíc chystají řadu pilotovaných letů pro NASA.
A taky se tu ani nezmínilo, že je to zajímavá reklama a oznámení pro lidi, jo, nemusíte letět na ISS, povozíme vás jen tak.