Crew Dragon pro první misi s astronauty dokončil testování a byl přepraven na Floridu
Od posledního článku o aktualitách z příprav první pilotované mise Crew Dragonu už uplynulo pár týdnů, a tak přinášíme další shrnutí zajímavých informací, které se od té doby objevily. Crew Dragon pro misi DM-2 už je na Floridě a na to, aby jeho start proběhl podle plánu, bude nově dohlížet William Gerstenmaiser z NASA, který nyní pracuje pro SpaceX.
V první řadě je možno zmínit drobnou aktualizaci startovního termínu mise DM-2 s dvěma astronauty. Ačkoliv to ještě NASA veřejně neoznámila, v posledním článku zmíněné datum 5. května bylo údajně lehce poupraveno na 7. května. K tomuto termínu se vyjádřil i ředitel Johnsonova vesmírného střediska Mark Geyer, který uvedl, že se jedná o předběžné datum, jež se ještě může změnit. O víkendu se také na ruském serveru Sputnik News objevila informace, že start je v plánu na 20. května. Nejsme však schopni posoudit, nakolik je tato informace věrohodná.
A Wallops-based C-130 aircraft arrived in Arizona on Feb. 10 to support parachute tests under NASA’s commercial crew program through the end of month. pic.twitter.com/IwV0j0qEiG
— NASA Wallops (@NASA_Wallops) February 13, 2020
V posledním článku jsme také informovali, že se chystají poslední dva testy kompletního padákového systému, které se měly konat v polovině února. K těmto testům nakonec dojde v Arizoně, v poušti blízko města Coolidge. Na tomto místě je už k dispozici letoun C-130 Hercules patřící NASA, který bude tyto testy provádět. Letoun bude k dispozici do konce února, což nám zároveň naznačuje, kdy s největší pravděpodobností budou tyto testy uskutečněny. Podle odhadu redaktora serveru Teslarati bude letadlo provádět shozy z velké výšky, při kterých bude použita maketa lodi Crew Dragon.
Brány továrny Hawthorne v Kalifornii už také opustila loď Crew Dragon C206.1, která dopraví oba astronauty k Mezinárodní vesmírné stanici. Ještě než tato loď opustila brány závodu, prošla rutinním testem v bezodrazové komoře, kde byl prováděn test elektromagnetické kompatibility:
Cílem tohoto testu bylo ověřit, zda je loď chráněna před rušením interními či externími zdroji elektromagnetického záření. Později se u Crew Dragonu nashromáždila velká skupinka zaměstnanců SpaceX, kteří se u ní nechali vyfotit. Poté byla loď umístěna do přepravního kontejneru a odeslána na Floridu, kam 13. února v pořádku dorazila.
Pravděpodobně vás však asi překvapí její další osud. Podle zastupujícího administrátora NASA pro pilotované lety Douga Loverra je totiž v plánu provést několik drobných úprav. Bude nutné vyměnit některé kovové součástky, které vykazují vzájemnou nekompatibilitu. Není to však prý nic velkého. Dále bude nutno dokončit analýzu dat z nedávno vykonaného testu záchrany za letu a poté dokončit veškerou administrativu týkající se prvního pilotovaného letu SpaceX. Doug Loverro uvedl:
Ano, zní to naprosto všedně, byrokraticky a rutinně. Ovšem i tuto práci je nutno dokončit a ujistit se, že všechny otázky byly zodpovězeny. Je to jedna z těch nejdelších částí přípravy k pilotovanému letu, je podceňovaná, ale je zároveň kriticky důležitá.
V minulém článku také uvedli, že pobyt Boba Behnkena a Douga Hurleyho na ISS v rámci mise DM-2 bude prodloužen na dobu 6 týdnů. Dle serveru Ars Technica však v NASA stále pokračují diskuze o délce mise, která by údajně mohla být prodloužena až na 3 měsíce. Důvody pro prodloužení jsme probírali minule, proto si je jen v krátkosti shrneme. Od dubna 2020, kdy se v Sojuzu MS-15 vrátí na Zemi Andrew Morgan a Jessica Meir, se až do října 2020 bude na ISS nacházet jediný americký astronaut, který bude mít na starosti provádění všech vědeckých experimentů v americké části vesmírné stanice. Je tedy zřejmé, že v tomto směru by dozajista uvítal pomoc. Ovšem jakýkoliv prodloužený pobyt Boba a Douga by vyžadoval jejich delší přípravu. Konkrétně půjde o to, aby jeden z obou astronautů byl schopen pomoci Chrisovi Cassidymu při výstupu do volného prostoru.
Tento úkol by přirozeně připadl Bobu Behnkenovi, která má za sebou již 6 výstupů do volného prostoru (EVA). Kámen úrazu však spočívá v tom, že poslední z nich absolvoval v roce 2010. Musel by proto projít nácvikem a opakováním procedur pro EVA. Pro tento účel existuje v Houstonu Laboratoř neutrálního vztlaku, kde v bazénu o rozměrech 62 x 31 x 12 metrů jsou umístěny makety Mezinárodní vesmírné stanice. Astronauté jsou po ponoření do vody vyváženi tak, aby měli neutrální vztlak a poté mohou trénovat postupy, které budou později provádět v kosmickém prostoru. Přestože vodní prostředí neposkytuje dokonalou simulaci stavu mikrogravitace, jedná se o nejlepší pozemní způsob, jak astronauty na jejich výstupy do volného prostoru připravit. Podrobnější seznámení s tímto tréninkem je možno si přečíst v Deníku astronautky Samanthy Cristoforetti. Douga Hurleyho by v tom případě čekala obsluha staničního manipulátoru Canadarm 2. Pro zájemce opět Deník astronautky poskytne lepší představu o tom, jak takový trénink probíhá.
Potřeba všech těchto dodatečných nácviků však jednoznačně vyplývá z délky pobytů obou astronautů. Delší let bude tedy znamenat nutnost delší přípravy a tedy delšího odkladu startu. Podle ředitele Johnsonova vesmírného střediska by rozhodnutí o délce mise DM-2 mělo padnout již brzy.
S přípravami Crew Dragonu souvisí ještě jedna novinka. Před několika dny získala SpaceX významného nového pracovníka, konkrétně William Gerstenmaiera. To je velké jméno americké kosmonautiky, neboť to je bývalý zastupující administrátor NASA pro pilotované lety, který s malou přestávkou strávil v NASA předlouhých 40 let. Bill Gerstenmaier nastupuje do SpaceX na pozici konzultanta, ale údajně se počítá s postupným přechodem na trvalou pozici. Ve firmě bude pomáhat s programem lidských posádek. Pravděpodobně mu věnujeme jeden z příštích dílů našeho nepravidelného seriálu o osobnostech SpaceX.
- Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další - 17. 11. 2024
- Mise GSAT-N2 - 15. 11. 2024
- Mise Optus-X - 13. 11. 2024
“Podle zastupujícího administrátora NASA pro pilotované lety Douga Loverra je totiž v plánu provést několik drobných úprav. Bude nutné vyměnit některé kovové součástky, které vykazují vzájemnou nekompatibilitu. Není to však prý nic velkého.”
Nechci být s zlého jazyka, nicméně nevyhovění EMC není banalita a výměna pár věcí a to ani u daleko méně komplexních věcí. Původní prohlášení však neznám….
Když se podíváš, je tam odkaz na článek z arstechnica. Můžeš se na původní prohlášení podívat.
A rozhodně u toho dodal větu it´s not major.
Odkaz jsem viděl. Neměl jsem čas, ani náladu ho číst.
Přemýšlím, čím jsem si vysloužil ty mínusy. Ony totiž otázky EMC skutečně nejsou banalita. Byť v tomto konkrétním případě třeba ano, anebo to alespoň někdo prohlásil.
O EMC testech se v článku píše před zmínkou o nekompatibilitě kovových součástek, já to ale chápu tak, že to spolu nesouvisí. Arstechnica konkrétně zmiňuje wolfram, nic o EMC.
Je to tak, jak píšeš. Já to jen prostě psal tak, jak to šlo po sobě a chtěl jsem napsat, co bude následovat, zase podle jiného zdroje. Z jednoho pohledu to tak dává smysl víc, neskákal jsem dopředu a dozadu, ale psal jsem postupný časový průběh. Z druhého pohledu to zase může vypadat jako příčina a následek. Což patrně v tomto případě není.
Můžu jen prohlásit to, co jsem před hodinkou psal jednomu kolegovi. Obvykle bývá na toto téma více článků, takže jejich kombinaci se často dá zjistit daleko víc. Tady bohužel byl hlavní zdroj jen jeden, plus pár tweetů okolo, což je v tomto případě škoda.
Tak se ti to nechtelo cist, ale komentujes to…
Zmienená výmena a EMC test nijako nesuvisia.