Elonovinky #97: Výroba prototypů Starship pokračuje i po nehodě
Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.
Loni v listopadu byl první prototyp kosmické lodi Starship zničen při tlakové zkoušce. Tehdy nebylo jasné, jak moc to zdrží další plány SpaceX, ale nyní se ukazuje, že vývoj a výroba dalších exemplářů Starship pokračuje dále. V Texasu už teď probíhá montáž vylepšeného prototypu s označením SN1 a výroba SN2 má začít ještě v lednu. Pokračuje také výroba motorů Raptor.
(V případě problémů s přehráváním videa zkuste navštívit původní článek na VTM)
Předchozí epizody Elonovinek:
- #96: Jak probíhá ražba tunelu Boring Company v Las Vegas
- #95: Gigafactory 3 už vyrobila stovky vozů, Gigafactory 4 bude v Německu
- #94: První prototyp Starship vybuchl, ale SpaceX už vyrábí další
- #93: Design Cybertrucku od Tesly dělí veřejnost na dva tábory
- #92: První ostrá mise Starlinku přinesla pokroky ve znovupoužitelnosti
- #91: Solární produkty Tesly vracejí úder
- #90: SpaceX to se Starlinkem myslí vážně
- #89: Tesla je opět v zisku, cena akcií raketově stoupla
- #88: Aktuální pokroky OpenAI
- #87: První let Crew Dragonu s astronauty se blíží
- #86: Tesla zahájila prodej elektromobilů v ČR
- #85: Nová verze Starship z nerezové oceli
- #84: SpaceX chystá únikový test Crew Dragonu
- #83: Tesla testuje prototypy Modelu S na okruhu
- #82: Tesla pronajímá solární střešní panely
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Natlakování zkušební nádrže až na limit již proběhlo, povolila při tlaku cca 7 bar.
Tlak potřebný při provozu = nominální tlak Elon uvádí 6 bar. Nejsem odborník na tlakové nádoby, běžně se však ověřují jejich vlastnosti při 1.5x vyšším tlaku a to samozřejmě ještě musí mít rezervu do selhání. Mám tedy za to, že by ta nádrž měla vydržet alespoň 10bar, klidně i 12bar. Faktor 1.4 při selhání nádrže mě přijde málo, navíc při letu se nádrž mnohem více namáhá, než statickým testem.
https://twitter.com/elonmusk/status/1215719463913345024
Moc nechápu jak je to vůbec možné že se ty plechy tak kroutí, to se bude celá raketa vlnit jako želé? 😀
Kroutí se to proto, jak s tím zacházejí. Naštěstí si to mohou u toho nerezu dovolit. Na hotové raketě se nic kroutit nebude, maximálně to bude trochu zvlněné. Při natlakování nádrží se tomu vrásky vyrovnají a bude z toho krásná loď.
U té testovací nádrže se kroutil hodně vrchlík s prstencem, když to nasadili a svařili tak je to strukturálně pevnější a váha materiálu se rovnoměrně rozložila do toho podstavce . Až tam bude palivo bude větší nápor na stěny nádrže ale díky natlakování bude stěna pevnější proti axiálnímu a radiálnímu zatížení.
Jsou k dispozici informace o tloušce ocelových prstenců nebo se to jen odhaduje ? Celkem by mě zajímalo o kolik jsou tenčí.
3,95mm (mk1 měla 4mm / ono se to nezdá, ale při počtu 21 prstenců, které jsou potřeba, je úspora hmotnosti zhruba 4,4t)
Také bych řekl, že Mk1 měla ještě silnější plech, než ty 4 mm, ale nemám to potvrzené. Brát 5 setin milimetru jako změnu nominální tloušťky je úlet, když tolerance nominální tloušťky 4mm bude právě cca +/- 0,05mm.