Rychlozprávy #49: Robot pro JRTI, Tesla svolává Model X, termín zahájení výroby Tesly Semi, a další novinky

Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.

V tomto vydání se dozvíte, jak pokračují upgrady mořské plošiny JRTI, proč Tesla svolává Model X, kdy se začne vyrábět Tesla Semi, nahlédnete do útrob Falconu 9, zjistíte, jak velké jsou rakety SpaceX, a mnoho dalšího.

Sestřihy s Crew Dragonem

Před pár dny proběhlo první výročí demonstrační mise Crew Dragonu a SpaceX při této příležitosti zveřejnilo sestřih klíčových momentů z tohoto důležitého testovacího letu. Video jsme sice měli možnost vidět už loni, ale ne moc dobré kvalitě. Tentokrát si jej můžete vychutnat v rozlišení 4K.

Za zmínku stojí také skvělý sestřih, který jste mohli vidět během živého přenosu z lednového testu záchranného systému Crew Dragonu. Ten obsahuje mimo jiné také nové záběry z listopadového statického zážehu motorů SuperDraco.

Tesla Semi se začne dodávat během letošního roku

Během konferenčního hovoru k výsledkům za čtvrtý kvartál minulého roku Elon Musk prozradil, z jakého důvodu Tesla prozatím nespustila výrobu tahače Tesla Semi, která právě měla dle původního očekávání začít loni. Hlavním důvodem je nedostatek baterií, které je automobilka nucena využívat v první řadě pro své osobní vozy. Zároveň ale CEO Tesly prozradil, že by automobilka měla s výrobou omezeného množství tahačů začít během letošního roku. To potvrzují i informace poskytnuté držitelům rezervací, ve kterých Tesla uvedla, že limitovaná produkce je plánována na druhou polovinu roku 2020. Automobilka také prozradila, že plánuje v blízké době testovat předprodukční verze tahačů v zimním prostředí. To potvrzují fotografie jednoho z prototypů, který byl spatřen v Kanadě a na Aljašce.

Elektrický kamion Tesla Semi (Foto: Tesla)

Tapety na plochu se Starship

Společnost Gravitation Innovation zveřejnila povedené nové neoficiální rendery aktuální podoby kosmické lodi Starship a nosiče Super Heavy. Jejich starší výtvory a další tapety na plochu najdete u nás na webu v patřičné sekci.

Tesla svolává Model X

Tesla se rozhodla dobrovolně svolat přibližně 15 000 elektromobilů Model X kvůli výměně komponentu posilovače řízení, který by mohl za určitých okolností selhat. Automobilka zaznamenala zvýšenou korozi šroubů na zmíněné součástce, které by mohly prasknout, což by mělo za následek ztrátu funkce posilovače řízení. Problém byl zaznamenán především v oblastech, kde silničáři v zimě používají soli obsahující vápník nebo hořčík. Automobilka si není vědoma žádného případu, kdy došlo k selhání zmíněných šroubů, ale rozhodla preventivně svolat vozy vyrobené před říjnem 2016, kterých se problém týká. Vozům bude dotčený komponent zdarma vyměněn za jiný.

Tesla v roce 2018 svolala přibližně 123 000 vozů Model S kvůli stejnému problému.

Tesla Model X na sněhu (Foto: Truck.com)

Tesla představuje Track Mode V2

Elektromobil Tesla Model 3 v nejvýkonnější verzi Performance je už delší dobu vybaven speciálním jízdním režimem Track Mode určeným pro závodní okruhy. Nyní však automobilka představila jeho pokročilejší verzi, která dává řidičům naprostou volnost ohledně úpravy jízdních vlastností. Je například možné zmírnit či úplně vypnout bezpečnostní asistenty, granulárně nastavit úroveň rekuperace a zda preferujete náhon spíše na přední nebo zadní kola. Systém dále sleduje teploty a hodnoty přetížení, umožňuje snadné měření časů na okruhu a pořízení videozáznamu, a mnoho dalšího. Tesla dala režim k otestování médiím a influencerům, ale zatím nebylo oznámeno, kdy bude tato softwarová aktualizace vydána veřejně.

Automobilka zároveň začala nabízet speciální sadu pro majitele Modelu 3, která má maximalizovat jízdní vlastnosti na okruzích. Sada obsahuje například kola s průměrem 20 palců a šířkou 9 palců, závodní pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2, výkonnější brzdy či speciální brzdnou kapalinu. Sada stojí 5000 dolarů.

Boring Company připravuje ražbu druhého tunelu v Las Vegas

Boring Company staví pod Las Vegas dvojici tunelů, které mají usnadnit přepravu návštěvníků v rámci rozsáhlého komplexu místního výstaviště. První tunel o délce 1330 metrů byl dokončen v polovině února a poté byl razicí stroj rozmontován a přesunut zpět do výchozí pozice. Tam bude brzy zahájena ražba druhého souběžného tunelu, který by měl být dokončen do konce dubna. Následovat bude stavba tří nástupních stanic a dalšího vybavení tunelů, načež začne testování přepravního systému Loop, který bude využívat samořiditelné elektromobily Tesla. Provoz pro veřejnost by měl být zahájen nejpozději v lednu 2021 před veletrhem CES.

SpaceX chce dodatečný kapitál

Společnost SpaceX má tržní hodnotu 36 miliard dolarů, což z ní dělá jednu z nejhodnotnějších soukromých firem na světě. Firma prý má tolik zájemců, kteří do ní chtějí investovat, že si z nich může pečlivě vybírat. Zároveň tento velký zájem firmě umožňuje snadno získat dodatečný kapitál prodejem akcií, kdykoli to potřebuje. Například loni SpaceX takto získalo 1,33 miliard dolarů a aktuálně chce dalších 250 milionů. Důvodem je nejspíš to, že letos se rozjíždějí tři velké a finančně náročné programy firmy: Crew Dragon, Starship a Starlink. Například náklady na zprovoznění Starlinku společnost v minulosti odhadovala na 10 miliard dolarů.

Stupeň B1035 bude vystaven v Houstonu

První stupeň Falconu 9 s číslem B1035, který v minulosti absolvoval mise CRS-11 a CRS-13, byl aktuálně přepraven do Houstonu, kde bude vystaven v návštěvnickém centru Johnsonova kosmického střediska. Půjde o první exponát komerční vesmírné firmy a vystaven bude do konce roku. Nejdříve bude v horizontální poloze, přičemž bude možné se procházet pod ním, ale do budoucna by mohl být umístěn vertikálně. Další informace a fotky najdete na webu collectSPACE.

Bude to teprve druhý vystavený exemplář rakety SpaceX. Stupeň B1019, který v roce 2015  jako vůbec první přistál, byl poté vztyčen před továrnou SpaceX v Hawthorne. Dále se v minulosti mluvilo o tom, že historicky první znovupoužitý stupeň z mise SES-10 (B1021) byl věnován letectvu a časem bude vystaven někde na Canaveralu. Zároveň se objevily zmínky o tom, že chronologicky druhý znovupoužitý stupeň z mise BulgariaSat-1 (B1029) bude v budoucnu vystaven v návštěvnickém centru Kennedyho vesmírného střediska. Další rakety a lodě SpaceX pak mají být vystaveny v chystaném komplexu firmy v Kennedyho vesmírném středisku.

Modely S a X mají větší dojezd

Finanční ředitel Tesly Zachary Kirkhorn nedávno uvedl, že vozy Tesla Model S a Tesla Model X mají vyšší dojezd, než automobilka z důvodu neaktuálních čísel od EPA uvádí na svém webu. Teď došlo k aktualizaci oficiálních údajů a zároveň též k přejmenování varianty Long Range na Long Range Plus. Model S tak teď umožňuje dle EPA standardu ujet na jedno nabití až 624 km, zatímco s SUV Model X lze najet až 562 km. U prvního zmíněného vozu tak došlo k nárůstu dojezdu o 27 kilometrů, u Modelu X přibylo 37 kilometrů. Ceny obou vozů zůstaly stejné.

Během letošního roku bychom se měli dočkat také „ostré varianty“ Modelu S, která bude využívat novou pohonnou jednotku nazývanou Plaid, jejíž název odkazuje na kultovní sci-fi komedii Spaceballs. Tesla na podzim minulého roku zmiňovanou pohonnou jednotku testovala na okruzích Nürburgring a Laguna Seca.

Nový robot pro plošinu Just Read the Instructions

SpaceX vyrábí brášku pro robota OctaGrabbera, který na mořské přistávací plošině OCISLY už několik let zajišťuje raketové stupně k palubě po přistání. Výroba probíhá v areálu SpaceX v Cocoa na Floridě, kde loni vznikl prototyp Starship Mk2. Před časem byly v přístavu Port Canaveral vyfoceny nové pásy, které jsou nejspíš také určeny pro nového robota.

Robot bude pravděpodobně sloužit na plošině Just Read the Instructions, která se loni přesunula ze západního pobřeží USA na Floridu. Aktuálně kotví v přístavu Port Canaveral hned vedle OCISLY a v posledních týdnech prochází upgradem propelerů, které plošina používá pro udržování přesné pozice během přistání prvních stupňů raket Falcon.

Nešťastná deaktivace balíčku autonomních funkcí

Ve spoustě médií se v nedávno objevily zprávy o tom, jak Tesla zákazníkovi odebrala funkci autonomního řízení u Modelu S, jelikož prý nebyla původním majitelem zaplacená. O problému informoval server Jalopnik, který celou situaci podrobně popsal. Zmiňovaný Model S z roku 2017 automobilka po roce odkoupila zpět na základě kalifornského lemon law kvůli problémům s displejem. Tento zákon zavazuje automobilku odkoupit zpět svůj produkt za plnou cenu, pokud se stejná závada objeví několikrát po sobě. Poté se Tesle displej podařilo opravit a následně dala auto do aukce, kde ho v listopadu 2019 získal dealer aut. Tehdy bylo auto Teslou nabízeno jako obsahující zakoupený balíček funkcí autonomního řízení (Full Self-Driving Capability). Po prodeji pak automobilka provedla audit, dle kterého byla u tohoto vozu varianta Autopilotu nesprávně nakonfigurována. Tesla tedy dálkově odstranila balíček funkcí autonomního řízení, což se projevilo během prosincové aktualizace.

Právě během prosince si Model S od dealera koupil jistý Alec, jenž společně s dealerem zjistil, že funkce autonomního řízení ve voze nefungují. Považovali to ale prý za nějakou chybu související s poslední softwarovou aktualizací. Alec se proto obrátil na podporu Tesly, kde mu bylo jako důvod deaktivace balíčku sděleno proběhnutí již zmíněného auditu. Po zveřejnění případu se zástupkyně Tesly spojila s Alecem, omluvila se mu za vzniklé problémy a sdělila mu, že automobilka zmiňované funkce vrátila zpět. Jako důvod uvedla nedorozumění na straně automobilky. Pravděpodobně tak Tesla chtěla funkce odstranit ještě před prodáním vozů dealerovi, ale z nějakého důvodu k tomu došlo až po prodeji.

Jak velké jsou rakety SpaceX?

Kolegové z Kosmonautix přeložili povedené video, které nevšedním způsobem znázorňuje skutečnou velikost raket SpaceX. Například jen jedna přistávací noha je velká skoro jako dům, o Starship (BFR) ani nemluvě…

Tesla vydala statistiky nehod

Tesla již tradičně každé čtvrtletí zveřejňuje statistiky nehod svých vozidel a nejinak tomu bylo i po skončení Q4. Celkem za minulé čtvrtletí Tesla zaznamenala jednu nehodu na každých ujetých 2,62 milionů kilometr v případech, ve kterých nebyly nijak využity schopnosti Autopilotu. Pokud byl asistenční systém vypnutý, ale byly aktivní jeho bezpečnostní prvky, pak došlo k jedné nehodě za každých 3,36 milionů kilometrů. Nejlepší statistické výsledky má Tesla v případě spuštěného Autopilotu, tehdy totiž došlo průměrně k jedné nehodě každých 4,9 milionů ujetých kilometrů. Oproti tomu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) uvádí, že na amerických silnicích dojde v průměru k jedné nehodě za 766 tisíc ujetých kilometrů. Dobré výsledky Autopilotu mohou být nadhodnoceny skutečností, že je tento asistenční systém zatím využíván převážně na dálnicích, kde dochází k méně nehodám než například ve městech.

Americká automobilka též zveřejnila údaje četnosti požárů svých vozů. V rozpětí let 2012 a 2019 došlo k jednomu požáru za každých 280 milionů ujetých kilometrů. To je mírné zlepšení vůči statistice za roky 2012 až 2018, kdy jedna Tesla shořela v průměru jednou za 272 milionů ujetých kilometrů. Dle amerických úřadů přitom k požárům vozidel dochází v průměru jednou za každých 30 milionů ujetých kilometrů. Dle Tesly všechna data, včetně těch od amerických úřadů, zahrnují zároveň situace, kdy automobil shořel nikoliv kvůli vlastnímu problému, ale například z důvodu požáru budovy či žhářství. Tesla uvedla, že za časové období 2012–2019 bylo takto zničeno „několik vozů“.

Nový stupeň B1060

Nahlédněte do útrob nového prvního stupně Falconu 9, který byl vyroben, aby na konci dubna vynesl další družici GPS nové generace v rámci mise GPSIII-SV03. Mělo by jít o stupeň číslo B1060.

Fotky zveřejnilo americké letectvo v lednu se slovy, že stupeň byl tou dobou už na cestě do McGregoru. Tam nakonec 13. února proběhl jeho testovací zážeh:

Rozhovor s Otto Fabrim z Tesly

René Rendolf v lednu na slovenské konferenci FutureNow vyzpovídal Čecha Otto Fabriho, který působil v Tesle ještě v době, kdy se jednalo o menší start-up, a pracoval mimo jiné na designu interiéru Modelu S a Modelu X. Rozhovor si můžete poslechnout ve videu níže. Před pár lety jsme s ním a Davidem Pavlíkem ze SpaceX dělali rozhovor i my.

Petr Melechin
Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
JaK

S tým autopilotom a dealerom to dáva zmysel jedine takto:
pôvodný majiteľ nemal autopilot
po problémoch automobilka odkúpila auto späť
spojazdnila všetky dostupné výhody (nič ju to nestálo) aby jazdené auto výhodne predala
dostala späť peniaze za auto
nejaký byrokratický kontrolór to objavil a ako nezaplatené bez zváženia odstavil. Tým spôsobil firme ujmu.

kayle

Vraj pôvodný majiteľ mal FSD (našli nejaký štítok) a podľa toho tvrdili, že veď to má mať. Otázka ako bolo auto predávané na aukcií. Či to bolo uvedené s FSD, alebo nebolo spomenuté.
Z pohľadu Tesly by som povedal práve opačne, že to chcela predať bez FSD. HW tam síce je, ale prečo nenechať zákazníka zaplatiť za SW.
Len akosi to zbabrali.

PetrK

Dík za článek.
Investice do Tesly jsou v jaké formě? Dluhopisy?

PetrK

Ehm. Do SpaceX …

PetrK

díky.

John jehlu kraj

Děkuju za souborný článek i odkaz na rozhovor. Fabri je příjemnej řečník.

Komický však je, jak se Slováci neustále snaží si něco dokazovat anglicismy. A ještě je nezapomenou podpořit emerickým akcentem.

Jiří Hadač

Tak já myslel, že JRTI už ty nové propelery má. Přišlo mi to v prosinci docela logické, přijet po měsících úprav a nemít je mi přišlo zvláštní 😀 . No co, stane se. Jsem zvědav, až si zase po letech na východě holka zachytá stupně.

Mr. G

Napadlo ma, ci SX neplanuje OCISLY nahradit za modernovanu JRTI, OCISLY zostane ako zalozna plosina, alebo pojde do srotu. JRTI je postavena na zaklade Marmac 303, ktory je vacsi ako 301 (OCISLY). Na fotkach je pekne vidiet, ze plosina je vyssia, dostane silnejsie propelery.
Tym padom by vylepsena JRTI zvladla vyssie vlny, “horsie” pocasie pre pristatie stupna. To iste aj pocas zaistovania a navratu plosiny do pristavu. Pre SX by to znamenalo menej odkladov startov pre poveternostne podmienky.