Elektromobily musejí při nízkých rychlostech vydávat zvuk. Jak zní Tesla?

To, že elektrická auta nejsou při nižších rychlostech tolik slyšet jako ta se spalovacím motorem, je známý fakt. Evropská unie a vláda Spojených států amerických na to z důvodu bezpečnosti chodců a cyklistů zareagovaly novou regulací, dle které musejí elektromobily jedoucí nízkou rychlostí vydávat zvuk. V USA je horním limitem rychlost 30 km/h, v Evropské unii je nařízení o něco mírnější; elektromobil musí „pípat“ do rychlosti 19 km/h. U nás navíc bude dle BBC mít řidič možnost systém dočasně deaktivovat, uzná-li to za vhodné.

Zatímco v Evropské unii vstoupí regulace pro všechny vozy v platnost až od roku 2021 a teď musí tento systém mít pouze nové modely, v USA zákon platí od letošního září. Tesla tak počínaje prvním dnem tohoto měsíce začala do svých vozů určených pro americký trh nový systém instalovat. Web Electrek následně zveřejnil fotografii Modelu 3, ze které je vidět, že Tesla akustický systém umístila zespodu na přední části vozu. Druh zvuku, jenž Tesla využila, si můžete poslechnout v následujícím videu. Zároveň jej můžete porovnat s Teslou bez tohoto systému.

Majitelé Tesel se ale nebudou muset spokojit pouze s tímto základním zvukem, Elon Musk na Twitteru totiž uvedl, že Tesla umožní výběr z několika možných variant, včetně džungle, prdění, mečení či zvuku kokosů z Monty Pythona. V jedné odpovědi Musk také zmínil, že Tesla zváží možnost nahrát si do vozu svůj vlastní zvuk. Něco takového by ale nejspíš bylo problematické z hlediska legislativy.

Můžete si také poslechnout, jaký zvuk vydává Mercedes nebo Jaguar I-Pace.

Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Pavel Riedl

Třeba Liška zase něco pěkného ‘namluví’ 😉

Tomáš Kratochvíl

Obávám se, že to je jeden ze zákonů, u kterých si budoucí generace budou ťukat na čelo, co že to bylo za hovadinu. Argumentaci rozumím, nicméně v minulosti jsem pozoroval podobnou a řekl bych drastičtější změnu hlučnosti aut, způsobenou vyspěním techniky spalovacích motorů. Regulace žádná.
Přijdou elektromobily a úředníci se třesou strachy. z hromady mrtvol na chodnících. Navíc, pokud by s tím problémem chtěli účinně bojovat, bylo by třeba posílat zvuk nejen do vzduchu, ale zejména do sluchátek všech těch “napojených” chodců, co bezdušně brázdí chodníky měst. Ti jsou nejvíce ohroženi, neboť záměrně objetují kompletně sluch a z 80% zrak při pohybu na komunikacích.
S těch běžců před autem si možná vezmou příklad, a vymění je za jakousi formu varovných dronů.

Tomáš Kratochvíl

Samozřejmě neobjetují ale obětují.

salis

“”napojených” chodců, co bezdušně brázdí chodníky měst”… auta na chodniku nemaji co delat…

vencour

Jo. Jako cyklista jsem taky zvědavý, jak se v takovém provozu budu orientovat.

Jirka

Ja mam za zkusenost, ze jsem auto neslysel, az kdyz projelo kolem me. Mluvim o benzinovem. Kdyz zrovna nezrychluje a jede pomalu, tak taky neni slyset. A to co slysim spis nez zvuk motoru jsou proste kola, coz je uplne stejne u elektroaut.

Jiný Honza

Souhlas, taky mě už dvakrát málem dostal elektromobil. Jenou na parkovišti a jednou v nepřehledné úzké šikaně, kde se musíte řídit kromě zraku i sluchem, pokud tam jako chodec lezete.

Podle mě by bylo lepší udělat něco jako druhý klakson, který místo zatroubení zapne na pár vteřin decentní zvuk vytáčeného dvanáctiválce. 🙂

Michael

Nevím jestli je to pravda ale prý ve městech když auta začínala tak před autem běžel poskok který rozháněl lidi aby to auto v té závratné rychlosti někoho nepřejelo. No a taky si zvykli. S tímhle to bude stejné

Tomáš

bolo to dokonca stanovene zákonom, a myslím, že musel mať červenú zástavku ten bežec.

Vladimír Todt

Román/film Ocelové město/Tajemství ocelového města. Volně řečeno “Potřebuji nového běžce”.