Boring Company slavnostně zahájila ražbu tunelu v Las Vegas, chce razit 30 metrů denně
Před necelým měsícem jste si u nás mohli přečíst o tom, jak se Boring Company v Las Vegas připravovala na zahájení ražby dvojice tunelů pod místním výstavištěm. Pro společnost Elona Muska to je první komerční projekt a ražba jednoho z tunelů byla slavnostně zahájena 15. listopadu. Z doprovodné tiskové konference jsme se dozvěděli, jakou rychlostí budou pasažéři v tunelech přepravováni, jak dlouho bude jízda trvat a kolik metrů tunelu zvládne stroj vyrazit za den.
Cílem projektu je usnadnit přepravu návštěvníků po rozsáhlém areálu výstaviště, které aktuálně prochází rozšířením. Projekt Boring Company zahrnuje dvojici souběžných tunelů s průměrem kolem 4 metrů, přičemž každý bude mít délku 1,33 km a bude umístěn v hloubce 12 metrů pod zemí. Celková cena projektu činí 52,5 milionů dolarů a kromě ražby tunelů zahrnuje také související infrastrukturu, jako jsou tři stanice, eskalátory/výtahy, krátký pěší tunel, osvětlení, ventilace, komunikační systémy atd. Za zmínku stojí skutečnost, že mezi prvotním nápadem na tento projekt a zahájením ražby neuplynul ani rok. Návrhy prý byly podány začátkem letošního jara, smlouva byla schválena koncem května a ražba začala 15. listopadu. To je možné díky tomu, že pozemek, pod kterým budou tunely vybudovány, je soukromý. Oproti tomu ostatní rozjednané projekty Boring Company se mnohdy zaseknou ve fázi vytváření ekologických studií a byrokratických řízení.
O razicím stroji, který je pro stavbu tunelů použit, se toho moc neví, ale z fotek připomíná oficiální rendery stroje přezdívaného Line-Storm. Ten je podobný Godotovi, který vyrazil testovací tunel v Hawthorne, avšak měl by obsahovat několik vylepšení umožňující rychlejší ražbu. Například má mít vyšší příkon a upravený razicí štít, jenž rychleji odvádí vznikající rubaninu. Během slavnostního zahájení ražby tunelu ve Vegas zaznělo, že podloží v místě stavby je velmi rozmanité, a tak má stroj hybridní řeznou hlavu, která umožňuje ražbu v měkkém i středně tvrdém prostředí.
Očekává se, že stroj zvládne vyrazit 30 metrů tunelu denně. To by znamenalo, že jeden tunel s délkou 1,33 km by teoreticky mohl být vyražen už za 45 dnů. Oproti tomu stavba demonstračního tunelu v Hawthorne o délce 1,83 km trvala skoro dva roky. Uvidíme však, jak se nový stroj osvědčí v reálu. Nicméně oficiální harmonogram počítá s tím, že první tunel bude dokončen pět měsíců po zahájení ražby a druhý tunel dva měsíce poté. Celý projekt pak musí být dokončen do konce roku 2020, aby byl včas připraven na lednový veletrh CES.
Přepravu uvnitř tunelů budou zajišťovat autonomní elektromobily Tesla s kapacitou 3–16 pasažérů. Další podrobnosti nejsou známy, ale oficiální materiály pro novináře znázorňují vozy Tesla Model 3. Je tedy teoreticky možné, že ty budou zpočátku použity jako primární způsob přepravy a v budoucnu je doplní či nahradí větší SUV Model X nebo dokonce na míru vyrobené autonomní kabiny pro 16 osob. Tento způsob přepravy se nazývá Loop a má umožňovat maximální rychlost až 240 km/h (Boring Company v tunelu v Hawthorne demonstrovala rychlost přes 200 km/h). Tunely v Las Vegas však budou moc krátké, a tak bude rychlost vozů omezena na 56 km/h. I tak však bude jízda trvat méně než 2 minuty. Systém je navržen pro přepravu alespoň 4400 pasažérů za hodinu, ale podle tiskové zprávy se kapacita dá navýšit podle aktuální návštěvnosti. Tunelová přeprava bude pro návštěvníky výstaviště zdarma.
Zajímavostí je, že u hlavního výkopu, odkud začíná ražba tunelu, Boring Company také staví jakousi budovu z vlastních „lego-cihel“, které vyrábí speciální robot z odpadní rubaniny vznikající při ražbě tunelů. Účel budovy zatím není známý. Průběh stavby můžete sledovat na oficiální webkameře.
Na závěr se doporučuji podívat na sestřih oficiálních záběrů ze slavnostního zahájení ražby, který obsahuje například časosběrné video z přesunu razicího stroje pod zem a také detailní záběry na řeznou hlavu po zapnutí:
- Mise Starlink 6-70 - 1. 12. 2024
- Mise Starlink 9-14 - 29. 11. 2024
- Mise NROL-126 - 26. 11. 2024
Přepočteno na toho šneka, bude to rychlejší? Ten se myslím pohyboval rychlostní 2 metry za hodinu, čili 48 metrů denně. Ale do té rychlosti chtěl Elon zahrnout nejen řazení, ale vybudování komplet celého tunelu, čili kilometrový tunel aby byl hotový za cca 20 dní…. ještě to bude chtít optimalizaci
Záleží dost na konkrétním šnekovi. Ty rychlosti se dost liší a můžou to být i stovky metrů denně.
V Praze se hloubilio rychlosti asi +-7m za dem jestli dobře počitam to mě hodňe zajima jak jim to fungune. Taky to muže být podloží asi vraji v pisku.
Dost záleží na velikosti ražby. Ani by mě nepřekvapilo kdyby se na množství zeminy tezilo jinde mnohem víc
Metro do Motole se razilo 12-24 m za den. Záleží na podloží, ve skále se se třeba razí rychleji než v písku nebo jílu. Jak rychlé bylo hloubení (třeba 1. úsek trasy C) jsem nenašel, ale z principu se rychlost hloubení dá škálovat podstatně lépe a srovnání není úplně na místě.
Jen doplním, že maximální denní výkon dosahoval na ražbě prodloužení metra A do Motola ke 40 m a nejlepší měsíční výkon průměrných 20 m/den. Zde výkony velmi ovlivňuje v jakém prostředí (Zeminové/Horninové) se ražba nachází, jaká je rozpojitelnost, tvrdost hornin a mnoho dalších. Své hraje i průměr raženého tunelu (Metro A – 6m, Las Vegas Loop – dle odhadu 3-4m).
U nás se dělalo běžně 15-20m a když se dařilo, tak se udělalo skoro 30m za den, průměr 6m, hloubka 750m.
Hloubit? Určitě ne razit?
Není to jedno?
Je to rozdíl asi jako mezi razícím štítem a bagrem. Tunely samozřejmě hloubit jdou, ale to úplně jiná technika.
Aha, já myslel, že to je víceméně zaměnitelné, jelikož se to tak používá docela běžně. Ale asi tedy jde o nepřesnost. Já to použil, abych neměl tolikrát za sebou “ražba/razit”, což není ideální z hlediska stylistiky, ale asi to tedy budu muset upravit.
Kašli na nějakou úpravu. Pro normálního člověka soustředící se na článek je to super napsané, kdo chce hledat chyby či nepřesnosti, zkuste třeba novinky a podobné. Díky za článek.
Já si taky myslím, že hloubit a razit jsou dvě zcela rozdílné metody provádění důlního díla a tak jsem pro opravu.
Přesně tak, hloubení je činnost vertikální, ražení činnost horizontální
Otázka je pokud dobýváte v úhlu 45 stupňů, jestli hlouzíte nebo ražbíte. 🙂
Světová unie ražičů a hloubičů právě proto úhel 45 stupňů zakázala používat, neboť to byl značný administrativní problém 🙂 Buďto se používá ražba v úhlech 44 a nižších nebo hloubení pod úhlem 46 stupňů vyšší aneb tuto diskuzi bych zde opravdu neočekával 🙂
A pak se do toho začínají motat termiti jako je šachta / štola / tunel…
Nepřesně tak, např. zvířata svoje tunely zásadně hloubí, a to v jakémkoliv úhlu.
Tunel je dopravní stavba 🙂 … chodba / nora
Hele … nenecháme toho slovíčkaření raději?
Naštěstí zde nejsme na novinkách, že? Místní články mají slušnou úroveň a k tomu patří i nějaké ty odborné termíny.
Přesně. Neřešit holínky, nebo hodinky. Vždyť tohle je web o technice, odborné názvy netřeba řešit.