Námořní flotila SpaceX je připravena na zachycení obou polovin aerodynamického krytu
Postupem času, jak se snahy SpaceX vyvíjejí směrem ke zdokonalování procedur při záchraně aerodynamických krytů či při nácviku záchrany posádky Crew Dragonu, přišla na řadu potřeba mít v námořní flotile některá plavidla zastoupená dvakrát. Tento článek si klade za cíl poukázat na vývoj námořní flotily SpaceX za uplynulé dva měsíce a zaměřit se na nové či nově modifikované lodě. Díky nim se SpaceX může pokusit chytat obě poloviny aerodynamického krytu a také má dvě podobné lodě pro vylovení Crew Dragonu po návratu z ISS.
Ms. Chief
Do námořní flotily SpaceX nedávno přibyla nová loď pojmenovaná GO Ms. Chief. Vlastníkem a provozovatelem lodi je společnost Guice Offshore, která ji před časem zakoupila od původního vlastníka SeaTran Marine. Ms. Chief je moderní civilní plavidlo vyrobené jako HSC, tedy High Speed Craft (vysokorychlostní plavidlo). Tyto lodě jsou specifické především svou rychlostí a použitím alternativních druhů lodních pohonů, jako jsou například vodní trysky.
Už od prvopočátku bylo zjevné, že SpaceX po dvou úspěšných záchytech jedné poloviny aerodynamického krytu potřebuje loď druhou. Volba padla na toto plavidlo, které je konstrukčně stejné jako Ms. Tree, liší se však pohonnými agregáty a nepatrně větším výkonem. Ms. Chief, stejně jako její sesterská loď GO Ms. Tree, měří na délku 62,5 metrů a na šířku má 10,4 metrů. O pohon se starají 4 dieselové motory značky Cummins s typovým označením QSK60 Marine, každý o výkonu 2013 kW při 1900 otáčkách za minutu. Celkový výkon činí 10 800 koňských sil. Tyto pohonné jednotky jsou situované na zádi plavidla v podpalubí. Za nimi už se nachází pouze propulzní část. Loď pod hladinou ale nemá schované klasické lodní šrouby ani kormidla, ale používá moderní proudový pohon neboli hydroreaktivní pohon. Je to tedy v podstatě taková „raketa na vodě“. Loď disponuje celkem čtyřmi vodními tryskami Hamilton Jet HT810.
Pro zachytávání krytů je ovšem nutno loď upravit, tedy nainstalovat ramena a záchytnou síť. Instalaci trochu překazil hurikán Dorian, neboť loď byla nucena opustit Port Canaveral a dočasně přečkat řádění hurikánu v Green Cove Springs poblíž Jacksonville. Po zklidnění situace se loď do přístavu vrátila. Ten pravý čas pro instalaci nadešel první říjnový den, kdy na lodi začala být vztyčována ramena. Následovala instalace radarů, připojení záchytné sítě a první testy na moři, kdy dochází k navození situace při záchytu krytu pomocí dynamické změny rychlosti. Svého prvního nasazení by se loď měla dočkat během mise Starlink v1-1, která je plánována na polovinu listopadu.
Ms. Tree
Loď GO Ms. Tree (dříve Mr. Steven) od svého druhého úspěšného záchytu krytu nebyla aktivní a dokonce z ní byla odinstalována ramena. Pauzu mezi starty využila k přesunu do Louisiany, kde podstoupila plánovanou údržbu. Zároveň se tak vyhnula řádění hurikánu Dorian na Floridě, nebyla tedy nucena k přesunu do bezpečí. Po návratu do Port Canaveral byla na loď nainstalována zpět ramena a záchytná síť. Stejně jako její sestra se pravděpodobně zúčastní mise Starlink v1-1, kdy dojde k pokusu o zachycení obou polovin krytu.
GO Navigator
Loď GO Navigator strávila více jak 6 týdnů v Louisianě, kde podstoupila údržbu a zároveň byl tento čas využit k realizaci nástavby, kdy loď dostala kabinky pro posádku Crew Dragonu a helipad pro přistání vrtulníku. Po lodi GO Searcher se tak stala druhým plavidlem, které je vybaveno pro asistenci při návratu pilotované kosmické lodi Crew Dragon. Díky helipadu může být loď nasazována i při budoucích zásobovacích misích programu CRS2, kdy je časový limit pro časově citlivý náklad stanoven na 3–6 hodin. Loď je vybavena jeřábovým „A“ rámem pro vyzdvižení Dragonu z mořské hladiny a díky helipadu umožní přistání vrtulníku a rychlý transport nákladu či posádky na pevninu.
GO Searcher
Loď GO Searcher podstupuje nácviky záchrany posádky Crew Dragonu a připravuje se tak na první pilotovanou misi. Aktivity lodi překazil hurikán Dorian, kdy byla nucena s ostatními plavidly přečkat řádění hurikánu v Green Cove Springs poblíž Jacksoville. Po zklidnění situace loď aktivně pokračuje v testech s astronauty, maketou Crew Dragonu nebo vrtulníkem. Svého nasazení by se měla dočkat během připravovaného testu úniku Crew Dragonu za letu, který by měl proběhnout ještě do konce tohoto roku.
- SpaceX dokončilo další test motoru Raptor pro lunární Starship pro misi Artemis III agentury NASA - 15. 9. 2023
- Námořní flotila SpaceX je připravena na zachycení obou polovin aerodynamického krytu - 28. 10. 2019
- SpaceX nepolevuje v přípravách na první pilotovanou misi Crew Dragonu k ISS - 29. 8. 2019