Moje zážitky z návštěvy továrny Tesly ve Fremontu
Letěl jsem do Kalifornie na konferenci a jako nový majitel Tesly Model 3 jsem mohl navštívit továrnu ve Fremontu, kde se aktuálně vyrábí všechny Tesla modely. Prohlídky továrny jsou možné pro všechny Tesla majitele nebo pro ty, co mají objednávku. Každý majitel může s sebou vzít ještě 4 další zájemce. Pokud splňujete podmínky, napište na FactoryTours@tesla.com pro naplánování datumu prohlídky.
Jezdím do Kalifornie každý rok a před rokem jsem musel Tesly v běžném provozu hledat. Hodně mě překvapilo, jak se to za rok změnilo – Tesly jsou všude, hlavně Modely 3. Přibyla spousta nabíječek, hlavně na parkovištích technologických firem. Stál jsem na mostě nad dálnicí 101 a počítal Tesly – přibližně každé desáté auto byla Tesla! Samozřejmě nejvíc jich bylo na obrovském parkovišti před továrnou.
Prohlídka začala v showroomu. Dostal jsem červenou visačku a špunty do uší kvůli hluku v továrně. Bylo nám vysvětleno, že v továrně nesmíme fotit ani natáčet video. Vešli jsme do chodby, kde byla první zastávka u fotky Roadsteru ve vesmíru. Průvodce vyprávěl stručně o historii, ještě jednou zkontroloval telefony a vyrazili jsme do ruchu továrny.
Továrna je obrovská – asi jsem nikdy nebyl v tak velké budově. Naštěstí jsme nasedli do vláčku, který nás celou továrnou vozil. Kdyby vláček nefungoval, museli bychom nachodit 3,5 km. Jako první jsem si všimnul hluku a prachu – každý vozík vláčku měl hlasitý reproduktor, aby byl průvodce slyšet. Kvalita vzduchu taky nic moc, i když všude byla vzduchotechnika.
První zastávka byla u výroby dílů. Do továrny se dostává hliník ve velkých rolích, rozmotává se a díly se tvarují na hydraulickém lisu. Sledovat lis bylo fascinující, celý díl se vyrobí během jednoho bouchnutí lisu. Tato část továrny je nejstarší a používá jeřáby a další velké stroje ještě z dob Toyoty. Tesla totiž továrnu koupila od General Motors a Toyoty během ekonomické krize.
V další části továrny jsem se cítil jako v Terminátorovi před vzpourou strojů. Spousta červených robotů pracující jeden za druhým. Svařovali díly dohromady, a tak postupně vznikala karoserie auta. Byl jsem překvapen mírou automatizace. Lidí okolo bylo málo a spíš jenom kontrolovali, že roboti dělají svoji práci. Jedna interakce byla roztomilá – člověk vešel do robotí zóny, robot to detekoval a zmrznul na místě. Člověk k němu přišel, něco pošteloval, odešel, a robot hned pokračoval v práci.
Roboty mají pojmenované podle postaviček z X-Men a dalších komiksových děl. Ten největší, který podával karoserie mezi patry, se jmenoval Profesor Xavier. Roboti také transportovali menší díly mezi různými části továrny – na podlaze měli nakreslenou černou pásku, kterou následovali. Jenom jednou jsem viděl klasický vysokozdvižný vozík řízený člověkem.
Pomalu jsme se dostávali do části továrny, kde ještě pořád většinu práce dělali lidé. Zaujaly mě kantýny přímo v továrně v otevřeném prostoru – nevypadalo to moc hygienicky. Lidé také mají na hodně místech automaty na bezpečnostní pomůcky – nikdo se nemusí nikoho ptát, když potřebuje helmu nebo rukavice, prostě si to vezme. Pracovníci vypadali v pohodě, mávali na nás a usmívali se.
Lidé zde pracovali hlavně na finálním sestavení auta – primárně zapojení všemožné elektroniky. Funguje to jako klasická pohyblivá linka, kde se auta posouvají šnečím tempem a kolem nich kmitají lidé. Často se lidé musí ohýbat do spodní části auta a aby je nebolela záda, mohou sedět na pohyblivých sedačkách. Zaujalo mě, že na jedné lince běžely v náhodném pořadí Modely S, Modely X, verze pro Evropu, USA, Čínu nebo Austrálii (s volantem napravo). Model 3 měl vlastní linku.
Na konci prohlídky už byla jenom kontrola kvality, kde pracovníci řídí hotová auta na testovací dráze a kontrolují chyby. Důraz na kvalitu byl po celé továrně – například nápisy o tom, jak je kvalita důležitá. Po hodinové prohlídce jsme dojeli zase na začátek a byl prostor pro pár dotazů. Zeptal jsem se, kam chtějí vměstnat linku pro Model Y – uberou místo pro Model X a S? Odpověď byla že ne, část výroby bude společná s Modelem 3 a část bude v separátní části továrny, která byla za bílou zdí.
Návštěva továrny byla opravdu zážitek a těším se na svůj Model 3 ještě víc. Pokud budete v Kalifornii a máte objednávku, neváhejte. A pokud se Teslu teprve chystáte koupit, budu rád, když využijete můj referral link, díky kterému získáte nabíjení v síti Supercharger na 1500 km zdarma.
Tip: Bližší pohled do útrob továrny Tesly nabízí loňské video s Elonem Muskem, které je opatřeno českými titulky:
- Teslou k moři s karavanem a ročním dítětem - 13. 8. 2023
- Situace na trhu ojetých Tesel v ČR po slevách - 27. 5. 2023
- Teslou do Španělska aneb pohoda s elektromobilem - 16. 7. 2021
Děkujeme za reportáž, vše mi přijde stejné jako ve Škodovce: Roboti, automatické vozíky, jídelničky uprostřed hal, více modelů na jedné lince … Jen ten prach jsem nikdy neviděl, ale Škoda má rozdělené haly a tam kde se lisují plechy jsem nebyl. Mnoho také z těchto operací řeší subdodavatelé, což je, řekl bych, největší rozdíl mezi konvenční automobilkou a Teslou. Tesla dělá maximum sama.
Já byl zase překvapen, jak moc se to podobá provozu v TPCA.
Ve Škodovce v halách H jsou dokonce hutě, jezdí tam vozíky s roztaveným kovem a robotická ramena si tam předávají ještě červeně svítící díly. Tam vzduch moc čistý není..
Coze, novinky.cz pisou ze Tesla za 3Q JE (prekvapive a zase jednou) V ZISKU a tady jeste není clanek ???
No predpokládám, že tady bude jako obvykle obšírnější článek, než jenom, že Tesla je 143M$ v zisku za Q3 a že ji řídí Elon Musk … Citovat Reuters umí každý 🙂
Jak jsme psali na Facebooku, článek nejspíš vyjde v pátek. Bude dost rozsáhlý.
Kvůli novému modelu není třeba stavět novou linku. Ono i jedna linka zvládne třeba osm modelů.
Tak ta kapacita linky se dá navýšit rychlostí (zpomalením) taktu výroby. Ale vše má své hranice.
Mno raději bych tedy do SpaceX, ale tam se asi jen tak dostat nehrozí. Docela mě překvapil ten zákaz focení. U nás po linkách běžně běhají TV štáby a nikdo to moc neřeší.
Zákaz focení je běžná věc. Ve Škoda Auto je to napsané na každé bráně a u vstupu do jednotlivých hal.
Když ve Škodovce chytím správného vrátného, musí jít dolu i palubní kamera, nestačí ji jen odpojit 🙂
Zákaz focení, není kvůli průmyslové špionáži, ale kvůli tomu, aby někdo nevynesl třeba nějaké nevhodné chování zaměstnanců, nebo třeba záběr na skříňku, kde je třeba nahatá baba. Pokud po výrobě běhá reportér, pak se video zkontroluje a může ven. V mnoha kancelářských firmách je také zakázáno fotit.
No, když objednáte F9, pak třeba jo🙂
A když 8, smíte si odpočítat start 😀
OK, beru za slovo a jdu to zkusit, dám vědět jak jsem dopad.