Mise Inmarsat 5 F-4
<< | Informace | Články | Historie | Fotky | Videa | >> |
Základní informace
- Datum startu: 16. 5. 2017 01:21 SELČ
- Startovní okno: 49 minut
- Stav: Mise byla úspěšná
- Statický zážeh: Proběhl 11. 5. 2017 kolem 18:45 SELČ (Co je to statický zážeh)
- Primární náklad: Telekomunikační družice Inmarsat 5 F-4, kterou vyrobila společnost Boeing a bude zajišťovat vysokorychlostní internetové služby
- Hmotnost nákladu: 6086 kg
- Raketa: Falcon 9 v1.2 (nový první stupeň číslo B1034)
- Cíl: Přechodová dráha ke geostacionární dráze (GTO)
- Výsledná orbita: 385 km x 70 134 km x 24,52°
- Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
- Pokus o přistání stupně: Neproběhl, hmotnost družice byla moc vysoká
- Press kit ke stažení zde
Podrobnosti a zajímavosti
- Zpětně jsme se dozvěděli, že toto byla po NROL-76 už druhá mise, u které raketa disponovala horním stupněm typu Block 4, který umožňuje rychlejší tankování paliva a také je schopen mnohem delšího pobytu na oběžné dráze.
- Družice měla být původně vynesena raketou Falcon Heavy, ale nosnost rakety Falcon 9 se od uzavření smlouvy natolik zlepšila, že pro tuto misi už nebyl FH potřeba.
- Podle společnosti Inmarsat satelit obsahuje 2437 kg paliva a jeho natankování trvá 4 dny.
- Vývoj data startu: 30. dubna → 16. května
Související články
- Proběhl statický zážeh mise Inmarsat 5 F-4
- SpaceX se dostává do tempa a chystá další start (Kosmonautix.cz)
- Proč SpaceX někdy přistává na moři, jindy na pevnině a někdy vůbec?
- Nový autodestrukční systém ušetří SpaceX peníze i čas
- Historická rampa pod křídly SpaceX (Kosmonautix.cz)
Historie mise (časy jsou přibližné):
- 16. 5. 2017 12:32 – Pokud jste propásli dnešní noční start, můžete se podívat na krátké rekapitulační video od SpaceX.
- 16. 5. 2017 08:53 – Objevily se nepotvrzené informace, že při dnešní misi byl použit druhý stupeň typu Block 4 spolu s prvním stupněm Blocku 3. Vysvětlovalo by to rychlejší tankování kyslíku, ke kterému došlo. Součástí Blocku 4 má být vylepšený heliový systém, který nebude náchylný k problému, který vedl k nehodě Amos-6.
- 16. 5. 2017 02:20 – Satelit je v pořádku a komunikuje s pozemní stanicí. (zdroj)
- 16. 5. 2017 01:53 – Satelit Inmarsat 5 F-4 byl úspěšně vypuštěn! Další úspěšná mise pro SpaceX. Gratulace!
- 16. 5. 2017 01:50 – Motor horního stupně byl opět vypnut, orbita je dobrá a za pár minut by mělo dojít k vypuštění satelitu.
- 16. 5. 2017 01:48 – Úspěšný druhý zážeh motoru horního stupně.
- 16. 5. 2017 01:43 – Podle webu NASA Spaceflight šel na záběru zevnitř aerodynamického krytu vidět hardware pro záchranu krytu.
- 16. 5. 2017 01:31 – Motor druhého stupně byl vypnut. Bude znovu zažehnut v čase T+26 minut.
- 16. 5. 2017 01:30 – Šéf společnosti Elon Musk je v řídícím středisku v Hawthorne.
- 16. 5. 2017 01:26 – Druhý stupeň pokračuje v letu podle plánu.
- 16. 5. 2017 01:25 – Oddělení aerodynamického krytu proběhlo úspěšně.
- 16. 5. 2017 01:23 – Oddělení stupňů bylo úspěšné. Loučíme se s prvním stupněm…
- 16. 5. 2017 01:22 – Nahý Falcon prošel fází největšího dynamického namáhání.
- 16. 5. 2017 01:21 – ZÁŽEH!
Fotky
Videa
Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:
Oficiální živý přenos od SpaceX:
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Máte nějaké detailnější informace o konstrukčních úpravách startovní rampy? Zajímá mě, co všechno bylo třeba změnit k minimalizaci jejího poškození. Vím, že se rychleji odklápí, ale to určitě není vše…
Těch informací moc není. Myslím, že to hlavní jsem zmínil ve starším článku:
Podle kamery už je na rampě ve vertikální pozici 🙂
Tak start se posouvá o 1 min. na 01:21 SELČ.
Startovací okno je 49 min. (bylo 50 min.), asi v návaznosti na posun startu.
Je tam uvedena i jiná váha družice a to 6,086 kg.
Zdroj:
https://spaceflightnow.com/2017/05/14/falcon-9-set-to-launch-inmarsat-satellite-for-in-flight-wifi-mobile-broadband/
Díky za info. Hmotnost satelitu jsem aktualizoval, ale ten čas asi nechám být – možná jde jen o nějaké zaokrouhlení nebo tak a stejně to nehraje roli. 🙂
Škoda že při Misi Inmarsat 5 F-4 nebude stracen již letěný první stupeň rakety Falcon 9
Nemyslím si že je to škoda. Zatím jediný znovupoužitý stupeň má historickou hodnotu a nejspíš bude darován do Muzea. Takže by byla velká škoda ho takto zničit.
No letěných 1 stupňů už bylo/je plno. Vy myslíte, že by bylo škoda toho, který už letěl 2x, že by letěl po 3.
No snad je to poslední start, kdy se obětuje 1. stupeň, který je úplně nový. Ty co se nezachraňuji by nikdy neměly být úplně nové, to nepřináší takový zisk, jak by mohl být při obětování již jednou letěného stupně. Ale možná se zatím SpaceX necítí na GEO se zatím nejtěžším satelitem poslat do služby už jednou letěný stupeň. Jesli má 1. letěný stupeň Blocku 3 třeba o trožky nižší tah než má úplně nový, ví jen SpaceX a snad se to nebude u Bloku 5 stejné.
U mise Intelsat 35e také nedojde k pokusu o přistání a zároveň nemáme informace o tom, že by se mělo jednat o misi s použitým stupněm, takže Inmarsat téměř určitě není poslední misí, při které dojde k zahození nového stupně.
Pokud je to s cenovkou za Falcon Heavy, tak celkem asi cajk a mají za to daleko víc než nový start bez zachránění Falcone 9.
Špatně ekonomicky vychází, když by kontrakt byl podepsán už s vědomím, že Falcon 9 má dostatečnou nosnost, takže i rovnou nižší cena a navíc přijdou o ten 1. stupeň.
To máš těžké, ten Falcon má jednu cenu v expendable verzi a jinou cenu v návratové verzi. Pokud si to dobře pamatuju, udává se tam 60 miliónů v té první verzi. A pokud si pamatuju stránky SpaceX, psali tam o Falconu heavy 90M. Takže si nemyslím, že to vychazí špatně. Ale tam se určitě dolaďovali kontrakty, aby to bylo oboustranně výhodné.
ona objednávka na stárt byla někdy v roce 2013 a původně na Falcon Heavy, takže asi zaplatili daleko více min na zálohách než je běžné pro nový Falcon 9. Myslím, že je Elon dost drzý na to, že žádná sleva oproti Falcon Heavy nebyla :D. Prostě platíte nás za vynesení satelitu. Možná je to jeden z nejziskovějších komerčních letů. Na NROL a lety k ISS, to jistě mít nebude. 🙂