SpaceX chytilo další aerodynamický kryt do sítě a má novou loď pro chytání druhé poloviny
SpaceX už několik let usilovně pracuje na projektu záchrany aerodynamického krytu za účelem jeho opakovaného použití. Po více než roce neúspěšných pokusů se nyní SpaceX podařilo dvakrát po sobě s krytem přistát do sítě, a tak se firma rozhodla do své flotily přidat druhou loď, která bude mít na starosti chytání druhé poloviny krytu.
Aerodynamický kryt je dvoudílná rozměrná skořápka na špičce raket Falcon, která během startu chrání nesený náklad před vibracemi, hlukem a dalšími vlivy. Výroba krytů je velmi drahá a časově náročná, ale přesto jsou normálně po pár minutách letu odhozeny a skončí na dně oceánu. SpaceX chce kryty použít více než jednou, a tak se rozhodlo kryty zachraňovat docela kuriózním způsobem. Kryty jsou vybaveny manévrovacími tryskami a samořiditelnými padáky, s jejichž pomocí jsou schopny dostat se do předem domluvené oblasti v oceánu. Tam čeká speciálně upravená loď vybavená rozměrnou sítí, která je naváděna počítačem a snaží se pohybovat tak, aby kryt na padáku měkce přistál do sítě. SpaceX se o přistání pokouší už od února roku 2018, ale poprvé se to povedlo až letos v červnu během mise STP-2.
Před pár dny proběhl během mise Amos-17 další pokus a opět byl úspěšný! Elon Musk se nedlouho poté podělil o video z přistání, které ukazuje ladné dosednutí krytu do sítě na lodi Ms. Tree (dříve nazývané Mr. Steven):
Posádka lodi následně kryt spustila dolů na palubu, přikryla plachtou a odvezla zpět do přístavu. Druhou polovinu krytu měla na starost loď GO Navigator. Ta není vybavena sítí jako Ms. Tree, a tak kryt jen přistál do vody, odkud byl vyloven a následně také odvezen do přístavu. Z fotek se vylovený kryt zdá být v pořádku, takže nejspíš nebyl při přistání do vody poškozen (to se v minulosti několikrát stalo). SpaceX doufá, že dokáže znovu použít i kryty, které přistály do vody, ale dá se předpokládat, že to je obtížnější než v případě přistání do sítě, při kterém kryt nepřijde do kontaktu s mořskou vodou.
Pro SpaceX je tedy určitě lepší přistání do sítě, avšak dosud nebylo jasné, jak firma hodlá řešit chytání druhé poloviny krytu. Bude možné obě poloviny chytat pomocí jedné lodi, nebo bude potřeba samostatná loď pro každou z polovin? Nyní se nám konečně dostalo odpovědi, jelikož k námořní flotile SpaceX se přidává nová loď, která bude využívána pro chytání druhé poloviny krytu. Jako první na to upozornil fanouškovský web SpaceXFleet, který si v sobotu všiml, že loď Ms. Chief (dříve nazývaná Capt. Elliott) se vydala na cestu do Port Canaveral. Jedná se o téměř totožnou, sesterskou loď k současné Ms. Tree a obě byly vyrobeny v roce 2014 pro společnost SeaTran Marine. Ta však před pár měsíci zkrachovala a obě lodi odkoupila společnost Guice Offshore, která je nyní provozuje pro účely SpaceX. Ms. Chief se už nachází v Port Canaveral a kotví vedle stávající flotily SpaceX, kterou kromě sesterské Ms. Tree tvoří také přistávací plošina Of Course I Still Love You, již zmíněná loď GO Navigator a další plavidla.
Ms. Chief sice zatím není vybavena kovovými rameny a sítí, které má ostřílená Ms. Tree, ale další start SpaceX, při kterém může dojít k záchraně aerodynamického krytu, je v plánu až na druhou polovinu října. Je tedy možné, že Ms. Chief bude do té doby připravena na svou první ostrou misi. Každá z dvou lodí pak bude mít na starosti jednu z polovin krytu. Tento záměr potvrdil sám Elon Musk. Přidání druhé lodě je dobrým znamením, že SpaceX tuto metodu záchrany krytů považuje za dostatečně prověřenou, aby se projekt mohl přesunout z experimentální fáze do rutinního provozu.
Až čas však ukáže, jaké míry úspěšnosti se SpaceX podaří při chytání krytů dosáhnout. Je možné, že například vítr bude vždy představovat nevyzpytatelnou komplikaci, která může pokus o přistání zhatit. Avšak vzhledem k vysoké ceně krytu (přibližně 2–3 miliony dolarů za každou polovinu) nemusí být úspěšnost až tak vysoká, aby se finančně vyplatila. Navíc SpaceX dokáže ve své továrně v Hawthorne vyrobit jen omezený počet krytů ročně, takže každý zachráněný kryt použitý znovu, znamená o jeden kryt méně, který je potřeba vyrobit. Bude také zajímavé sledovat, zda kryty bude možné použít více než dvakrát.
Každopádně SpaceX podobně jako v případě přistávání prvních stupňů raket Falcon znovu dokazuje, že se nebojí pustit do něčeho, co mnozí považují za neperspektivní nebo dokonce nemožné, a přesto nakonec uspět.
- Mise Starlink 6-76 - 23. 11. 2024
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
Když se dívám na video, tak si říkám, že ta síť musí být obří, když pod ní loď vypadá tak drobně. Jsou známy základní rozměry (délka ramen, plocha sítě)? Tipuji, že síť má větší plochu než ASDS.
Větší než ASDS není, je to cca 60m x 60m
Přesně tak. Odhady hovoří o ploše sítě 3600 m². Přesné rozměry bohužel neznáme.
https://twitter.com/julia_bergeron/status/1139576592869597187
Tu je tweet z casu, ked ju premenovali na Ms. Tree.
Lod je sice kusok pred plosinou, ale nie na tolko aby to vyrazne skreslovalo pomer velkosti. Na obrazku je vidiet, ze Ms. Tree ma rozpätie ramien minimalne o kusok vacsie ako je sirka ASDS. Tipol by som, ze samotna siet bude mat rozmer minimalne ako ASDS, ked nie o par metrov viac.
Úžasný odkaz na konci článku “neperspektivní” na loňskou diskusi. Velmi rád si tyto staré odhady procitam jak nevěřili SpaceX.
Úžasná doba, že to v podstatě můžeme vše sledovat v přímém přenosu 🙂
A kdo tohle dění nesleduje a nezajímá se, přichází o hodně!
Upřímně, kdo z nás zcela věřil, že přístávání prvních stupňů bude v podstatě rutina, potom 2 bočních stupňů u FH (dobře, centrální stupeň zatím trošku hapruje) zároveň, chytání krytů do sítě lodí (ješte ke všemu se dozvíme, že vlastně kryt svým způsobem řídí loď a naopak)!!!, no a jako extra-buřt si chlapci svaří SS/SH na poli… já se tedy náramně bavím.
Přijde mně opravdu neuvěřitelné co SpaceX předvádí.
Jo a vodojem už také letěl.
Chtěl bych vidět panáčky z ULA a dalších podobných molochů jak se tváří – asi jim není moc do smíchu. A myslím, že rozhodně nejsou jediní, kdo si ještě nedávno ťukal na čelo a smíchy se popadal.
Chytila sa konečne aj NASA a prepožičiava – čo ešte ostalo SpaceX ktorá ich pravdepodobne potiahne kde zaostali a majú výpadok od 80tych – 90tych rokov.
Jj super doba. Sleduju to každý den, celý den. Jel jsem se před lety podívat na Floridu na předposlední start raketoplánu (na poslední už jsem musel být někde jinde) protože to byla obrovská událost a něco podobně významného se vidí jednou za 20-30 let. Každopádně pak jsem o kosmonautiku na dlouhé roky ztratil zájem. Až naprosto neuvěřitelně šílené inovace SpaceX mě zase zpátky vrátili do hry. A vypadá to, že ještě dlouho mě na střídačku nepustí. 🙂
S tou SpaceX máte úplnou pravdu. Dokázala snad v každé probudit znovu zájem o kosmonautiku. Jsem sice už pamětník Apola, ale s koncem raketoplánů jsem z toho vypadl.Tato firma ve mě znovu probudila zájem.Snaží se nevynechat jedinný jejich start či událost,kterou posouvají kosmonautiku dál,přestéže to objektivně není možné.
Třeba nakonec poletíte i na výlet na Mars ;). A nejen vy, ale i další čtenáři a redaktoři Elonx. Nebo alespoň na týdenní dovolenou spojenou s obletem měsíce. A ostatní na tomto webu budou v roce 2030 číst čtenářské vesmírné cestopisy :). Nakonec se tu objeví i rubrika Kolonie na Marsu.
Diki za článok……..teraz,ak budu dve lode chytat kryty,tak už možno snimi nevyrazi Go navigator a bude to ekonomicke…….alebo ma na see elektroniku na presné sledovanie Gps krytov?
Pokud budou dvě lodě se sítí, GO Navigator už nemá smysl. Ta loď má primárně jiný účel, než jen vytahovat kryty z vody.