Elon Musk plánuje znovupoužití raket 24 hodin po přistání (a další novinky z tiskové konference)
SpaceX se dnes (znovu) zapsalo do historie, když firma při misi SES-10 úspěšně použila již jednou letěný první stupeň rakety Falcon 9 a ten následně znovu přistál na plovoucí plošině OCISLY. Po úspěšném startu následovala tisková konference se zakladatelem SpaceX Elonem Muskem a také technickým ředitelem lucemburské společnosti SES Martinem Halliwellem. Většina otázek novinářů pochopitelně směřovala na Muska. Ten byl z úspěchu přelomové mise evidentně nadšený, a tak byl možná ještě sdílenější než normálně. Dozvěděli jsme se například o plánech na opravdu rapidní znovupoužitelnost prvních stupňů, o vylepšeních budoucí verze Falconu 9 a také něco málo o novém robotovi pro zajištění stupňů na ASDS. Musk navíc nečekaně oznámil, že experimentální pokus o záchranu aerodynamického krytu byl úspěšný. Tohle vše je ale jen špičkou ledovce, v článku se dozvíte všechno důležité, co na konferenci zaznělo.
Renovace stupně z mise SES-10
Elon prozradil, že k renovaci stupně č. 21, který poprvé letěl na misi CRS-8 nyní znovu na SES-10, přistupovali velice opatrně. Jednalo se o první opětovné použití, a tak “byli neuvěřitelně paranoidní”. Na motorech a hlavní struktuře rakety se nic neměnilo, ale některé další komponenty radši vyměnili za nové, když si nebyli jistí ohledně potenciálního negativního dopadu opotřebení.
Potvrdila se také má dřívější domněnka, že tento již podruhé záchraněný stupeň nejspíš znovu nepoletí. Podle Elona má tato raketa historickou hodnotu a pravděpodobně ji nabídne muzeu na Mysu Canaveral.
Záchrana aerodynamického krytu
Několik hodin před dnešním startem se objevila nečekaná zpráva, že SpaceX při této misi plánovalo provést vážný pokus o záchranu aerodynamického krytu. Sepsal jsem o tom souhrnný článek a vypadá to, že moje spekulace nebyly daleko od pravdy. Elon totiž na konferenci nečekaně oznámil, že pokus o záchranu opravdu proběhl a kryt úspěšně přistál v oceánu. Prý dokonce viděl fotku krytu plovajícího na hladině (snad se o fotku podělí!) Také potvrdil, že kryt disponuje manévrovacími tryskami, které jej udržují ve stabilní poloze a také samořiditelným padákem, jenž kryt navede do cílové oblasti. Účelem experimentu zatím bylo jen ověřit schopnost krytu dostat se na určené místo v jednom kuse a opětovné použití se neplánuje (pravděpodobně není možné kvůli kontaktu s korozivní mořskou vodou). Elon dodal, že v budoucnu by kryty, které stojí “6 milionů dolarů”, mohly přistávat na jakémsi “nafukovacím skákacím hradu”.
Ambiciózní plány na rapidní znovupoužitelnost
Už z dřívějška víme, že inspekce a renovace stupně, který letěl podruhé na misi SES-10, trvaly zhruba 4 měsíce. Od té doby se však SpaceX daří tento proces zkracovat a momentálně zabere 6–8 týdnů a během pár měsíců by měl být zkrácen na pouhé 2–4 týdny. Musk si ale evidentně myslí, že to je pořád moc dlouhá doba a jeho novým cílem je dosáhnout stavu, kdy stupeň přistane a do 24 hodin bude moci letět znovu. Mělo by to být možné díky vylepšením rakety Falcon 9, díky kterým už nebude potřeba provádět žádné hardwarové změny v rámci přípravy stupně na další start. V podstatě se jen provede rychlá zběžná kontrola, připojí se nový druhý stupeň s nákladem, doplní se palivo a raketa může vyrazit. Říkáte si, že toho bude možné dosáhnout nejdříve tak za 10 let? Kdepak, podle Elona by se to SpaceX mohlo podařit už letos, nejpozději pak příští rok!
Falcon 9 Block 5 a nejnamáhanější komponenty
Jeden z novinářů položil otázku ohledně toho, které části rakety jsou při letu a návratu nejvíce namáhány. Elon odpověděl, že nejvíc zabrat dostávají roštová kormidla, tepelný štít na spodní části rakety a také nátěr. Všechny tyto “nedostatky” však mají být vyřešeny na finální verzi rakety Falcon 9. Elon Musk ji již dříve sám označil jako “Block 5”, ale na konferenci dodal, že je to trochu nepřesné označení a lepší by bylo něco jako “verze 2.5” (možná myšleno ve smyslu v1.2.5).
Tato varianta Falconu by mohla mít premiéru už letos a podle Muska by kromě tahu motorů zvýšeného zhruba o 10 % mělo jednou z hlavních změn být použití nového typu roštových kormidel. Ty současné jsou vyrobeny z hliníku a natřeny ablativní barvou, která se při velkém zahřívání opaluje a chrání tak kormidlo jako takové. Přesně to jste mimochodem mohli vidět na živém přenosu z mise SES-10. Jedno z kormidel dostávalo při průchodu atmosférou pořádně zabrat a doslova hořelo (viz obrázek vpravo). Nová kormidla budou vyrobena z titanu (prý se bude jednat o největší titanový výkovek na světě) a budou schopna odolat vysokým teplotám sama o sobě a nebude tedy potřeba ablativní nátěr, který jinak znemožňuje snadnou znovupoužitelnost. Elon navíc dodal, že nová kormidla Falconu umožní snadnější a přesnější ovladatelnost, čehož bude možné využít k odlišnému návratovému profilu. Raketa při něm poletí atmosférou ve větším náklonu a bude v podstatě klouzat vzduchem, díky čemuž stráví delší dobu v atmosféře, což povede k výraznějšímu zpomalení a tedy ušetření paliva.
Finální varianta Falconu by navíc podle Muska měla být schopna “10 letů bez jakýchkoli výměn hardwaru mezi lety a až 100 letů s menšími opravami”. Kromě změn zmíněných výše se mimochodem očekávají také vylepšené přistávací nohy a podle Elona raketa bude obsahovat řadu změn implementovaných na základě požadavků NASA kvůli nadcházejícím letům s lidskou posádkou.
První start Falcon Heavy a jeho náklad
Řeč přišla také na dlouho očekávanou raketu Falcon Heavy (FH). Elon potvrdil dřívější informace, že první FH bude složen ze dvou již použitých prvních stupňů Falconu 9, které byly modifikovány a poslouží jako boční stupně této obří rakety. Musk se chvíli rozplýval nad “vzdušným baletem”, které tyto dva stupně při návratu na pevninu budou provádět a zároveň upřesnil, že centrální stupeň přistane na ASDS.
Dále se nechal slyšet, že vývoj Falconu Heavy byl o dost náročnější, než původně čekal. Bylo především potřeba provést spoustu změn centrálního stupně. Testování je prý však už dokončeno a raketa by mohla být připravena za nějaké 2–3 měsíce. Zároveň však dodal, že FH má nižší prioritu než platící zákazníci a také že raketa nepoletí, dokud nebude opět uvedena do provozu poničená rampa SLC-40. V dřívějším článku jsem informoval o tom, že na rampě LC-39A zároveň musejí být provedeny úpravy, které ji připraví na Falcon Heavy a tyto úpravy mají údajně zabrat minimálně 2 měsíce. Předletové přípravy prvního FH pak taky pravděpodobně budou trvat déle, než je běžné pro klasický Falcon 9, tudíž se předpokládá, že první FH odstartuje nejdříve 3 měsíce po zprovoznění rampy SLC-40, k čemuž má podle Gwynne Shotwell dojít během léta. Takže i když Elon na dnešní konferenci prohlásil, že FH by mohl letět koncem léta, reálnější termín prvního startu je spíše podzim 2017.
Elon ještě stihl dodat, že na prvním Falconu Heavy nejspíš nepoletí žádný reálný náklad, neboť se jedná o “riskantní misi”, a tak prý raketa možná ponese jen “nějakou blbůstku”.
Kolik již použitých stupňů letos poletí znovu?
SpaceX letos plánuje znovupoužití až šesti zachráněných prvních stupňů a Elon tuto informaci na konferenci potvrdil. Dva stupně poletí na prvním Falconu Heavy a podle Martina Halliwella společnost SES uvažuje o využití již letěných stupňů u dvou ze tří misí, které mají objednaných u SpaceX na letošek (pravděpodobně jde o mise SES-14 a SES-16). Elon odhaduje, že příští rok poletí dvakrát více již použitých stupňů než letos a časem by “letem prověřené” rakety mohly tvořit až tři čtvrtě všech startů. Halliwell dodal, že časem zákazník nebude vůbec řešit, jestli jeho náklad poletí na již použitém stupni, nebo na novém – bude mu to jedno.
Jaké úspory přinese znovupoužitelnost prvních stupňů?
Novináře také zajímalo, jak moc velké zlevnění ceny za let Falconu 9 se dá očekávat, když teď SpaceX úspěšně prokázalo, že je možné znovupoužití prvních stupňů. Elon Musk odpověděl, že touto otázkou se firma právě teď zabývá. První stupeň podle něj představuje 75 % celkové ceny startu a odhaduje, že časem by mohlo dojít k až 100násobnému zlevnění (nejspíše v případě levného 24hodinového obratu popsaného výše), ale veškeré úspory se neprojeví na koncové ceně pro zákazníka. Elon odhaduje, že SpaceX do vývoje znovupoužitelnosti dosud investovalo zhruba miliardu dolarů a tuto investici je potřeba postupně splatit. Sleva pro zákazníka tedy bude “výrazná” a “cena startu bude mnohem nižší než u jakékoli jiné rakety na světě” (to je však v podstatě už dnes), ale snížení ceny pro zákazníka bude nižší než reálné úspory pro SpaceX právě proto, aby se časem zaplatily vysoké náklady na vývoj.
Robot na zajištění stupně na plovoucí plošině
Loren Grush z webu The Verge se Elona zeptala na tajemného robota, který byl spatřen na OCISLY v přístavu. Podle Elona mají tito “droidi” (všimněte si množného čísla) sloužit ke stabilizaci rakety na ASDS a bránit jejímu pohybu po palubě na neklidném moři. U jedné mise prý bylo moře tak rozbouřené, že raketa klouzala po celé palubě a nespadla do moře jen díky zvýšenému okraji plošiny. (Myslím, že by mohl mluvit o stupni z mise Thaicom-8. Na fotkách jde vidět, že stupeň byl po příjezdu do přístavu na úplně jiném místě, než na jakém byl po přistání.)
Robot tedy možná bude raketu jen držet na místě, aby neohrožovala pracovníky, kteří ji po přistání budou pořád muset zajistit a přivázat k palubě. Proces tedy možná nebude plně automatizovaný, jak jsme původně předpokládali. Prvního nasazení robota do akce bychom se podle Elona mohli dočkat “během pár měsíců”.
ITS a znovupoužití druhého stupně Falconu 9
- Elon oznámil, že od loňského představení marsovské architektury ITS došlo k různým dalším úpravám a změnám a zhruba za měsíc by SpaceX mohlo tyto informace zveřejnit na svých stránkách. Zároveň dodal, že systém je navržen na zhruba 1000 letů!
- Elona evidentně mrzí, že druhý stupeň Falconu 9 brzy bude jedinou částí rakety, kterou nepůjde znovu použít. S úsměvem tedy nadhodil myšlenku, že se možná pokusí časem experimentovat s jeho záchranou. “No co, přinejhorším vybuchne. Momentálně pokaždé vybuchne tak jako tak,” dodal.
Záznam celé tiskové konference:
Více informací, článků, fotek a videí o misi SES-10 najdete na jejím detailním profilu.
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Děkuji autorovi za perfektní článek, všechny informace na jednom místě, jsem za to fakt rád 🙂
Díky za pochvalu! 🙂
Ano Elon je borec. Už jen pro zaměstnance musí být obrovskou inspirací. To že tomu skutečně věří a je ochoten na to vsadit všechno co má to prostě nenahradí týdenní firemní pobyt v přírodě na stmelení kolektivu. Ještě když člověk cítí ne upřímnost šéfů co tomu sami nevěří. Ale mají to v příručce tak se musí. Takhle riskovat po tom co už dokázal to se jen tak nevidí. Nedokážu si představit jak tohle zvládá obhájit třeba jen před rodinou a to to pořád nekončí. Ty kroky co plánuje jsou pořád na hraně.
Elon je neskutočne inšpiratívny človek. Najkrajšie na tom je že ho to celé evidentne baví a robí to s radosťou na 101%