Je Raptor kráľom raketových motorov?

Ako ste už určite zachytili, SpaceX pre svoju medziplanetárnu raketu Starship vyvinulo úplne nový motor. Nepoužili ani vysoko spoľahlivý a odladený motor Merlin, ani už odskúšané RP-1 ako palivo a dokonca aj spaľovací cyklus, v ktorom Raptor funguje, je pre firmu prvotinou.

Prečo sa SpaceX rozhodlo vstúpiť do vôd neprebádaných ani najväčšími velikánmi raketového priemyslu? Vynorí sa z nich víťazne? Bude vôbec Raptor schopný konkurovať motorom ako RD-180, F-1 či RS-25? To všetko sa snaží v nasledujúcom preloženom videu dopodrobna analyzovať a popísať Tim Dodd, známy tiež ako Everyday Astronaut.

Další přeložená videa o firmách Elona Muska s českými nebo slovenskými titulky najdete zde.

Martin Dravecký



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

90 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
chello

Rád bych také poděkoval autorovi za překlad. Kdyby si někdo chtěl zpříjemnit shlédnutí videa s namluveným hlasem (Eliška) může využít toto video. Je to ještě přeložené překladačem do češtiny. Nic proti slovenštině ale bylo to tak pro mě lépe stravitelné 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=UXV9UVsHzNU

Jan Jančura

Podle Enviromentálního posouzení Space X Starship a Super Heavy ze srpna 2019 je provoní tlak Raptoru 3669,5 psia tj. cca 250 barů.

Petr Melechin

Já bych k té diskuzi o tlaku ve spalovací komoře Raptoru jen dodal, že peter má na jednu stranu pravdu v tom, že kratičké překonání tlaku RD-180 během testu nelze brát jako reálné pokoření rekordu, ale na druhou stranu je podle mě nerozumné myslet si, že se těch vyšších tlaků nepodaří dosáhnout.

1) Musk cílí na 300 barů, a víme, že když si něco usmyslí, obvykle toho dosáhne (i když mnohdy později než původně myslel)
2) Testy se neprováděly s podchlazenými pohonnými hmotami, pro které byl Raptor navržen. Nižší teplota má vést k vyššímu tlaku (což ale samozřejmě může přinést nové problémy)
3) Nedávno Musk řekl, že nějaká úprava motoru by mohla umožnit zvýšení tlaku o 7 barů
4) Toho “rekordního” tlaku bylo dosaženo u úplně prvního vyrobeného Raptoru. Motor ale už od té doby prošel změnami a bude se dál vyvíjet a vylepšovat, takže se dá očekávat postupné zlepšování parametrů. Sice ne tak výrazně jako v případě Merlinu, jehož výkon se v průběhu let zněkolikanásobil, ale i u Raptoru určitě dojde k dalším pokrokům.

Určitě bych se tedy nebál, že RD-180 zůstane nepřekonán, ale je pravda, že zatím bych ho jako pokořený nebral.

Radomir Vysocky

Pane Melechine, cela tahle obsahla a casto az vasniva diskuse se mota kolem “technicky nejvyspelejsiho, nejlepsiho, krale, …” raketoveho motoru na svete… Takovy trochu souboj o bary, prvenstvi v necem apod. Jestli je Raptor ten technicky nejlepsi nebo ne, je prece nakonec jedno. Malo lidi si totiz uvedomuje, ze E.Mu je spise ekonomicky, nez technicky vizionar (kombinuje, zkousi…) v teto oblasti. Pokud SX dosahne s timto motorem nyni proklamovane ekonomicke efektivity vyroby, provozu a spolehlivosti, pak to bude ne mozna ten technicky nejdokonalejsi motor, ale ten nejuspesnejsi na svete. To ma spise vetsi vahu, nez o 7-10 baru vice ci mene v komore, prvenstvi v pouzitych materialech, palivu, apod. A proto fandim Muskovym projektum. Jak sem psal uz drive, konecne realna sance na zmenu. Uvidime. P.S. kdyz nad tim premyslim, raketovy motor bude asi nejstarsim lidmi projektovanym typem tepelneho motoru… cca pres dva tisice let vyvoje 🙂 a hle, Raptor? F1? Rd180? Co dal? Vasimr? Jaderne pelety? … 🙂 berte mne s humorem.

peter

preco by to bolo nerozumne si mysliet, ze sa to nepodari? mozno sa podari, ale je aj moznost, ze sa to nepadari a realne budu pracovat pri nizsich tlakoch ako planovali

ja netvrdim,ze sa im to nepodari, ak to bude pre nich dolezite tak to dosiahnu. ak usudia, ze nema velmi zmysel ist do takych tlakov lebo by museli vela prerabat, alebo vyroba by bola narocna a prinos nie velky tak to proste nedosiahnu a budu to prevadzkovat na nizsich tlakoch

1) vazne dosiahol uplne vsetko podla povodnych parametrov? nezda sa mi, ze by to tak bolo
povodne chcel aj bfr a dnes vieme, ze z nej uz asi nic nebude a uz je ss inych parametrov

vie sa aky je momentalne pracovny tlak raptoru ktory je naistalovany na vodojeme?

Petr Melechin

vazne dosiahol uplne vsetko podla povodnych parametrov? nezda sa mi, ze by to tak bolo

Proto jsem napsal “obvykle”.

vie sa aky je momentalne pracovny tlak raptoru ktory je naistalovany na vodojeme?

Myslím, že ne. Musk akorát zmínil, že v praxi stačí 250 barů, ale cíl je dosáhnout 300 barů.

Pavelll

Dik za super video! 🙂

Marian

Prosím vás napište nějaký oslavný článek na nějaký ruský motor at má Pjotr dušu v péří 🙂

peter

netreba oslavny clanok,staci nepisat take kde sa pouzivaju klamstva
tie diskusie ohladne (ne)prekonania rekordu v tlaku v spalovacej komore prebiehali vsade aj priamo na muskovom twitteri na ktorom je kazdodenny nonstop, takze dobre vedel ako to bolo a ze to bola z elonovej strany neskutocne trapna propaganda a aj tak to vlozi do videa na ktorom dlho pracoval? :):)
a ked sa niekto ozve, ze to co sa tam hovori nieje pravda tak este on je napadany. nuz nova doba 🙂

endemit

Já nevím, školy nemám, ale z toho co jsem pochopil, bych jednoduše řekl, že ten motor není v žádném segmentu nejlepší, ale jako celek nejlepší je. Musíme vzít v úvahu cenu motoru složitost výroby, možnost využití, atd. Když toto všechno u všech motorů “oznámkujeme”, tak z toho Raptor vyjde nejlépe.

peter

az na to, ze napriklad tu cenu raptora nepoznas a nepoznas ani ceny inych motorov
poznas maximalne tak ceny motorov ktore si firmy kupuju, lenze predajna cena a vyrobna cena su 2 rozdielne veliciny a tazko ich mozes porovnavat
musk moze povedat, ze vyroba raptoru stoji 2mil. ale je to skutocne tak? ako si to chces overit?
myslis, ze ak by ten motor niekomu predaval tak mu ho da za 2mil.? 🙂
a co vsetko do tych 2mil. rata? len vyrobne naklady, alebo aj rozpocitany vyvoj, naklady na vystavbu vyrobnej linky, amortizaciu strojov,…. ved on moze povedat akekolvek cislo a ty si to niesi schopny nijak overit

zlozitost vyroby jednotlivych motorov asi tiez nevies poriadne porovnat, na to nemas podklady

a v neposlednom rade, realne parametre serioveho raptora nepoznas, lebo tie nepozna este ani musk 🙂

Vlada

Peter,
Musím vyjádřit svůj názor na Tebe. Nechápu proč se na taková videa vůbec koukáš. Tvůj způsob myšlení pracuje tak, že nějaké navzájem propojené informace rozdelíš na jednotlivosti a pak najdeš účelově ty, které dle tvého jsou špatné, nebo nepodložené. K nim si někde dohledáš nějaké informace, které vyvracejí původní tvrzení a tím se snažíš dokázat, že celý dokument je nevěrohodný a špatný. Toto jsou ale klasické postupy konspiračních teorií. Rozdělit informace, zaměřit se jen na některé a ty se snažit zpochybnit a tím se snažit zpochybnit celek. Možná si připadáš chytrý, jak se nenecháš nikým oblafnout atd., ale mě tvé příspěvky o tvé odbornosti moc nepřesvědčily. Nevidím v nich hlubokou znalost daného problému. Navíc když přečtu 10 tvých příspěvků tak vidím, že by stačilo napsat jeden.

peter

no chcel som sa dozvediet ci je alebo nieje kralom ten nedorobeny raptor, ale ked som natrafil na ten davno vyvrateny hoax tak som pozerat prestal, takze som sa nakoniec ani nedozvedel ci teda je alebo nieje kralom

a ja uz nemozem, ze na upozornenie o klamstve vo videu muskonauti tak prudko reaguju, ze z toho vznikne taka dlha diskusia 🙂

ja niesom odbornikom na raketove motory, takze ta moje prispevky o odbornosti ani presvedcit nemohli, kedze som nimi sa nikoho o odbornosti nesnazil presvedcit
na druhu stranu pochybujem, ze je tu medzi nami nejaky odbornik na raketove motory, takze je to len diskusia medzi laikmi a tam o odbornosti tazko hovorit, kedze nikto nou nedisponuje. mimochodom ani autor videa nieje ziadny odbornik, ale je to len byvaly fotograf a dnes youtuber
takze toto je naozaj len laicka diskusia, nad laickym videom, tak co tu hladas odbornost? nikto tu nijakou relevantnou nedisponuje, alebo snad niekto je vyvojarom raketovych motorov? kludne napiste

Vlada

Video mělo samozřejmě chytlavý název, ale o to kdo je král raketových motorů v něm nešlo. Naopak přínos tohoto videa vidím, že nadšencům, jakých je tu většina je celkem názorně a srozumitelně vysvětleno, jak raketové motory pracují, jaké jsou mezi nimi rozdíly. Ve finále bylo řečeno, že Raptor vlastně není v ničem nejlepší, ale je dobře postavený pro účely pro který byl navržený.
Vím, že nejsi Muskonaut, ale bohužel ty představuješ ten druhý extrém, tzn. že Elona pravděpodobně nemůžeš ani vystát. Takže Muskonautům nemůžeš nic vyčítat, když vlastně děláš to samé, ale naopak. Uvědomuji si, že některá vyjádření Elon Muska jsou minimálně nepřesná, je to cílené PR, má to přilákat pozornost, ostatně tak jako název videa o kterém je článek, Proto taková vyjádření musím brát s rezervou. To že na tebe působí jak červený hadr na býka, je důkaz že ti chybí nadhled a to že nechápeš účel takového tvrzení. Asi pro tebe musí být hodně iritující sledovat reklamy, ne?
Nakonec jsem rád, že jsi přiznal co je evidentní, že nejsi nějaký odborník. Já také ne a proto se snažím být smířlivý a vyjadřuji zde jen své názory, nikomu nic nevnucuji a nenapadám jiné diskutující.

peter

ano niesom raketovy odbornik tak ako nikto kto tu diskutuje, takze o com to trepes?

ja dobre viem, ze mnohe muskove kecy su len obycajne PR, problem je ten, ze mnohi muskonauti sa ich drzia ako faktov a ak ich niekto spochybni tak uz od neho ziadaju minimalne dizertacnu pracu na danu temu ako dokaz, ze musk sa keca, lebo ako si to niekto obycajny dovoluje spochybnovat velkeho ilona 🙂

David

Člověče.. Čtu to pozdě ale musím.. Není třeba odborníka pro Tvé slabé znalosti, jako naprostý amatér jsem navrhl a postavil desítky raketových motorů, z plastu až po nerezový plášt. Sice jen TPH, na bázi cukru ale jsem u nejsilnějšího s tahem kolem 2000 N, při mizerných 120 sekundách sp. impulzu. Co jsi spočítal, vymyslel a vytvořil ty?

Yamato

Ak chces rozputat ohnivu a zlcovitu diskusiu, naznac ze niekto je v niecom lepsi nez rusko, opri sa a sleduj 😀

peter

no ak budes pri tom naznacovani vyslovene klamat tak sa necuduj

Yamato

Ako ti na faktoch zalezi… zrazu 😀

peter

urcite viac ako tebe

V_A

Tohle nejsou Novinky ani Sputnik

Spodní voda

Pod článkem se disgustuje nad videem ale až na vyjímky tu chybí poděkování za překlad. Prokousal jsem se originálem do poloviny a teď s radostí to skouknul se slovenskými titulky. Díky Martine, díky.

Mates

Mohl by mi někdo vysvětlit, proč se nepokračovalo ve vývoji motorů na základě F-1, který musel být vyroben naprosto převratnou technologií, pokud dosahoval takových výkonů? Vždyť v technice je naprosto běžné, že dochází ke kontinuálnímu vývoji. Je to stejné, jako kdyby nějaká automobilka v 50. letech 20. st. vyvinula benzinový motor s výkonem 100 kW, spotřebou 1l/100km a skvělou spolehlivostí. Montovala by ho několik roků do jediného super úspěšného modelu auta. Po ukončení jeho výroby by se vrátila k vývoji motorů na mnohem nižší úrovni ostatních automobilek a do dneška by se k tomu zázračnému motoru ani nepřiblížila. Proč???

Jiný Honza

Motor F1 byl jen extrémně silný, efektivní zrovna moc nebyl. A zas tak převratnou technologií taky vyroben nebyl. Tedy pokud je něco takového vůbec možné říci o raketovém motoru.
Možná by šel i vylepšovat, ale tehdy se prostě věřilo ve vodík, ve znovupoužitelnost a cestování na orbitu v pohodlném stroji podobném dopravnímu letadlu. Obří jednorázové rakety s obřími motory byly totálně “out”. A motor RS-25 pro raketoplán byl fakt technologický zázrak. I když ani to mu nepomohlo. Nakonec se z té cesty k sci-fi technologiím stala hodně dlouhá slepá ulička.

Jan Jančura

Asi proto, že nikdo nechtěl financovat projekty, které by opakovaně používaly rakety Saturn V s motory F1.
Velké naděje na snížení nákladů na kosmické lety se vkládaly do opakovatelně použitelného raketoplánu. Bohužel se ty naděje nenaplnily, což klidně může potkat jak SLS tak i SHS.
Jinak je článek i to video zajímavé, i když s nádechem tendenčnosti. Je “přitažené za vlasy” porovnávat staré raketové motory, které se vcelku osvědčily s novými motory ještě ve vývojovém stadiu, kdy fakticky ještě proponované parametry se ještě neprokázaly a hlavně korunovat jejich krále. To mi tak připomíná jako korunovat nedospělé dítě. Např. zdůrazňovat dosažený rekord v tlaku ve spalovací komoře Raptoru, když zvýšení tlaku z 250 barů na 300 barů znamená zvýšení specifického impulzu jen o 1% za cenu enormních nároků na konstrukci – vyplatí se?

peter

raptor ale ziadny rekord v tlaku nedosiahol, jedine ak tak americky, ale tie sovietske/ruske este neprekonal

Spodní voda

Nepřekonal ale trend je jasný, v té ošklivé americe se vyvíjí, pracuje a testuje s mohutným nasazením a rusové bojují o přežití, přešlapují na místě pokud už dokonce necouvají. Škoda je těch chytrých hlav ale systém jim zřejmě víc neumožní. Peter, koukni se na to taky z této strany a ztlum trochu tu kritiku.

peter

tak vyvijaju a stale nedosiahli v motoroch to co sovieti pred 30 rokmi
ber to s nadsazkou, ale v pripade kerolox motor je to ale nejak tak, lebo rd-170 a jeho odvodeniny su aj dnes absolutna spicka
americania sice teraz stavaju na metan, ale co sa ukaze nakoniec ako vyhodnejsie, ci metanove, alebo kerozinove riesenie nieje jednoduche povedat. americanom ta stavka na vodik po saturneV az tak slavne nevysla, takze dopredu nieje dobre nieco vychvalovat, ze to je buducnost ked nakoniec to moze byt inak

Martin

Dal som ti lajk, ale musím oponovať: celá záležitosť s metánom je dôsledkom dvoch potrieb (keby dopozeráš video, mal by si si všimnúť): 1. Budúcnosť rakiet je v znovupoužiteľnosti (bez nej ceny nestačíš dostatočne na globálne sprístupnenie verejnosti) a 2. RP-1/petrolej/naftu/ropu na iných telesách vo vesmíre nesplašíš, takže ti z diskutovaných troch ostáva jedine vodík alebo metán. Darmo je RD-170 naj (nie že by niekedy letel), nevyhnutne musí ustúpiť dostupnejším palivám. Pre potreby expanzie je to proste slepá cesta. Srry

peter

“Darmo je RD-170 naj (nie že by niekedy letel)”
rd-170 letel vzhladom na to, ze to bol motor pre boostre energije
a jeho mierne upravena verzia rd-171 lietal predsa na zenitoch

a preco je to podla teba slepa ulicka? ten motor bol od sameho zaciatku navrhovany ako znovupouzitelny a bol na to aj otestovany, takze nie len metanove, alebo vodikove motory su vhodne na znovupouzitie

a ak sa bavime o prvych stupnoch tak tam ma motor na rp-1 aj nejake tie vyhody oproti metanu
to,ze musk alebo americani idu nejakou cestou to predsa neznamena, ze vsetko ostatne je slepa cesta, takto to predsa nefunguje

inak z vody a co2 sa daju vyrobit aj ine paliva ako metan aj ten kerozin ide
https://pc.zoznam.sk/novinka/premena-vody-na-benzin-naftu-kerozin-realitou

akuhtr

Motory na RP1 mají nějaké výhody a samozřejmě že znovu použít lze i motor na RP1, jak demonstruje nejhlasitěji Merlin, ale čistší hoření metanu je pro znovupoužitelnost zásadní plus.
RP1 se dostává do problémů navíc i v kombinaci s full-flow staged combustion.
Další výhodou metanu je jeho maximální teoretické ISP 459s, RP1 má jen 370s

Proto je metan považován za nejslibnější to nejen v USA, ESA pracuje na Prometheus, v číně společnost LandSpace vyvíjí TQ-12, a krom SpaceX jsou v plánu použít motory na Methan i u ULA: Vulcan (2*BE-4), Blue Origin: New Glenn (7* BE-4)
Jistě, nakonec se může prosadit něco jiného, ale favoritem je právě methan.

Radomir Vysocky

Chvili mi trvalo Petre, nez jsem si zvyknul na tvuj casto az konfrontacni styl prispevku. Ale ted mne to fakt nevadi, jsem naopak rad, ze prispivas. Jsi z meho pohledu ten typ dobre fundovaneho skeptika, ktery se o kosmonatiku zajima, ale proste neprijimas vsechno, jak je ti to podano, overujes, (nebo vis o tom) a pak pises. (a ja pak dohledavam…) Rozviris proste vodu rybnika, jako povestna stika (nevim jestli jako Slovak chapes rceni). Chapu tve prispevky v teto diskuzi ne jako nejakou jednoduchou oslavu ruske techniky, spise poukazujes na to, ze podobnych, ci lepsich parametru u Raptoru (hodne zjednodusuju) dosahli Rusove uz rekneme pred 30-ti lety. Sovety (alias Rusy) jsem nikdy skutecne “nemusel”. A vypada to, ze do budocna se to u mne nejspise nezmeni. Rusove vsak v oblasti skutecne umeli. A mrzi mne fakt, ze proste dal nejak v oblasti nefuguji, zatim maji jeden ekonomicky rentabilni system. Mne fascinuje, jake dokazali veci za zlomek ceny ve srovnani s Americany, pred par desetiletimi… Jiste, politika, studena valka, prestiz supervelmoci apod… Ale kdyz se zeptas dnes libovolneho cloveka na ulici, co vi o ruske kosmonautice, reknou ti asi tak Sputnik, Lajka, Gagarin a mozna Sojuz. Smutne, ale asi takovy je dnes pohled na ruskou kosmonautiku. Rusove dokazali v oblasti neskutecne veci, ted ponekud stoji. No, a proc vlastne pisu… Cele roky slysim, ctu, do 5-6 let budeme zpet na Mesici, do 10-15 let na Marsu, porad dokola. A desetileti bezi… Az poslednich par let fakt ziskavam nadeji. Uz nejsem nejmladsi, tak bych rad zazil nejaky primy prenos z lidskeho pristani na rekneme jiznim polu Mesice, nebo v Hellas panvi… Mne osobne je u zadni casti tela, jestli je Raptor technologicky podradny, nebo kopie ruskeho, cinskeho nebo svahilskeho motoru… Z meho pohledu je SX v oblasti take stika. Sice zadna prevratna extra revoluce, ale pouze skutecna a dokonce i realna moznost – mozna diky rentabilite, co ja vim. Je mne jedno jestli je EMu pouze reklamni panak (neverim tomu) nebo vizionar hodny ucebnic historie. Vysledky soukromeho sektoru za poslednich 6 let mi davaji nadeji. Myslim, ze tam je skutecne mozny potencial zmeny. Fakt se posledni dobou neco deje. Statne – politicko – vojenske instituce ustrnuly v 70-letech. Jedno ci Americke, Ruske. Uvidime, co Cina, Japonsko, pripadne mozna i Indie. Za mne osobne je budoucnost v soukrome oblasti. Jestli to pojme Sx, Blue Origin, Shin Shua-om, Hikumashi, Merwekqua, Chandraymonu (si vymyslim 😀 jmena)… SX totiz z meho pohledu pracuje s podobnou mirou improvizace jako Rusove pred lety – malo penez, velke cile. Je jina doba, uz tolik nejde o narodni prestiz, spise o rentabilitu. Proto jsem Muskonaut, ten verici, jak casto s despektem pises. Ja osobne mam takovy koeficient, EMu prohlasi, ja 50-60 procent odectu – asi jsem naivni, ale to nevadi. Sci-fi uz me nebavi tolik cist.

Jan Jančura

Váš příspěvek se mi vcelku líbí, ale mám k němu jednu výhradu. Skutečný vědecký pokrok v kosmonautice, zejména v průzkumu blízkého i vzdáleného vesmíru určují takové vědecké organizace jako NASA, ESA a podobné organizace v Japonsku, Číně, Indii a dalších zemích. Komerce v kosmonautice, konkrétně v nosných raketách určitě pomůže, jak všichni doufáme, ve výrazném zlevnění nosných raket a tím snížení nákladů na výzkum vesmíru i když tvoří většinou menší část nákladů na vesmírné sondy. Ale nesmíme zapomínat na negativní vlivy komerce – např. ve výrazném omezení astronomie (osvětlení noční oblohy), radioastronomie a v případě kolonizace Marsu možnost ohrožení případného života na Marsu. Trvalý pobyt lidí ve vesmíru, na planetách a měsících sluneční soustavy bude muset předcházet velmi důkladný průzkum reakce lidí na tyto podmínky a vytvoření technických a jiných předpokladů pro tento pobyt. Jakákoliv uspěchanost komerčních firem může celou věc poškodit nebo dokonce odložit na vzdálenou budoucnost.

Radomir Vysocky

Rozumim Vasi vyhrade pane Jancuro. Nejsem bezvyhradny propagator komerce v jakekoliv oblasti. Ikdyz, zpetne kdyz ctu svuj prispevek, mozna tak vyznel. Komercni firmy vnimam jako potrebny katalyzator, urychlovac… Urcite bude treba stanovit nejaka “lidska” pravidla, co si soukromnici ve vesmiru vlastne mohou dovolit. To by mel byt nasledujici krok. Mne osobne by se libila koncepce – NASA, ESA a podobne alespon z casti vedecke instituce zpracuji vedecky koncept, vyladi ho a soukromnici zajisti ekonomicky unosnou dopravu na misto urceni. Tak by se obe strany mohly plne venovat “svemu”.

Radim Slovák

Dopad komerce byl pěkně zobrazen v nedávném pokračování minisérie na National Geographic – Mars, kde v první části vlastně šlo o to se tam dostat technologicky a překonat úvodní úskalí, aby lidé přežili a základna se stala víceméně soběstačnou. Na to krásně navázala druhá část minisérie, kde díky působení komerčních firem, sice nastal další rozvoj, ale také došlo k přenesení pozemských problémů a nešvarů, jako je hamižnost, osobní prospěch, arogance a jiné nám všem známé nehezké vlastnosti do světa čistě vědeckého, gentlemanského a s vyššími idejemi… No nakonec se ukáže, že to bude opět o kompromisech, ale i silných osobnostech, které snadno nepodlehnout osobním zájmům jednotlivců či skupin, což se zdá v dnešním světě spíše jako utopie, ale vzdávat se to nesmí.

Jan Jančura

Souhlasím.

Radomir Vysocky

Jiste znate od K. S. Robinsona Rudy, Zeleny a Modry Mars. Serie N.G. vychazi z velmi podobnych myslenek. Cetl jsem akorat prvni dva dily trilogie, posledni ne. Ponekud pochmurna vize “kosmickeho” komercniho kapitalismu, ovsem s naznakem mozne pozitivni zmeny… Nastesti ma SX k nadnarodnimu koncernovemu gigantu jeste hodne daleko :-D. Ale uz jsem hodne mimo tema, odpustte.

peter

“SX totiz z meho pohledu pracuje s podobnou mirou improvizace jako Rusove pred lety – malo penez, velke cile.”

tu mas pravdu aj mna to uz velakrat tiez napadlo, ze ten muskov vyvoj ma daleko viac k tomu sovietskemu/ruskemu stylu ako ku americkemu
len je zaujimave, ze ti co sa casto smiali z ruskeho/sovietskeho stylu vyvoja tak dnes ten muskov vynasaju do nebies a pritom oba maju velmi vela spolocneho

Rosetau

Až na to že, většina sovětských raketových a jaderných vědcu měla u hlavy pistoli a kdo se zprotivil nebo selhal tak nakonec zahadně zmizel.

peter

tak to je riadna hlupost, hodna zadubeneho rusofoba

Rosetau

Hloupost? Asi toho moc neviš jak to chodilo v Sovětským svazu. I ten největši raketový konstruktér Sergej Koroljov byl 10 let v gulagu kde si při těžbě zlata zničil zdravý. Potom byl odvezen do speciálního vězení pro odborníky v Moskvě. To nemluvim o milionech lidi co si prosli pracovníma taborama a už se nevrátili. Ty sovětomile. Jedině proto, že byl geniální a uspěšný tak ho nakonec pustili, kdyby ne kdoví jak by dopadnul.

Radomir Vysocky

Nemyslim ze dokonce i v Sovetskem svazu mohli soudruzi nekoho nasilim donutit aby byl raketovym konstrukterem nebo jadernym fyzikem proti sve vuli. I v SSSR takove prestizni a zajimave zamestnani bylo hlavne o schopnostech a vlastni volbe. Ovsem se vsemi pozitivy ale i negativy. Proste hra s ohnem. Tito vysoce vzdelani, motivovani a schopni lide se ze dne na den mohli stat “neprateli lidu”, zvlaste kdyz se neco nepodarilo nebo raketa neodstartovala k nejakemu vyroci apod. To je asi ta obrazna pistole u hlavy, o ktere jsi psal Rosetau. Ja rozhodne nejsem a nebudu rusofil (myslim tim politicky system, ne narodnost), ale bez sovetu by kosmonautika ve 20. stoleti a dnes vypadala urcite jinak. Urcite ne lepe.

peter

az na to, ze najvacsi rozmach sovietskeho kozmickeho a leteckeho priemyslu nastal po smrti stalina a vtedy to uz davno neplatilo, ze vacsina z nich mala pistol pri hlave a ked zlyhal tak sa niekde stratil, takze to co si napisal je proste kktina

a na to, ze vsetkych co zlyhali(a skor ci neskor zlyhal predsa kazdy aj ten koroljov mal zlyhania) nechali stratit tak toho dosiahli kua vela, ked tych stratenych inzinierov dokazali nahradit 🙂
amici museli najat polovicu nacistickych vedcov aby dokazali s tymito novymi(stary sa stratili po kazdom zlyhani, cize nemali ziadnych skusenych) sovietskymi vedcami drzat krok :):):)

a nemusis sa bat, ja toho o sovietskom zvaze viem dost

final

Takže na Elonx už budu číst jen články ,které jsou,mimochodem,dobré a končím se čtením diskuse!!!
Protoze Ty [SMAZÁNO kvůli nadávkám, dávejte si na to do budoucna pozor – Petr Melechin]

Jiří Konečný

Mimochodem, Koroljovovi přerazili agenti NKVD sanici karafou od vína. Ale to bylo ještě před válkou, za Stalina.

jregent

ano, nekrmit troly 🙂

Jiří Konečný

To není žádný můj výmysl ani konspirační teorie. Bylo o tom psáno v článku o životě Koroljova, který vyšel na technetu k výročí Koroljovova úmrtí. A Technet považuji za solidní zdroj informací.

Poměry ve stalinistickém Rusku dobře vystihuje kniha Alexandra Solženicyna “Souostroví gulag”.

Jiří

A co s těma uspechama v konstrukci motoru dokázali? P…d

Samuel

Nároky na konštrukciu, áno enormný tlak no nie nezvládnuteľný a prinesie nižšiu teplotu teda menšie tepelné namáhanie čo je pri mnohonásobne použiteľnom motore výhodné.

peter

no lebo asi nebol vhodny na dalsi vyvoj
treba si uvedomit, ze ten motor bol s otvorenym spalovacim cyklom a teda mal velmi mizerne Isp, mohol by si ho akokolvek vylepsovat tento parameter uz vyrazne nezlepsis

f-1 splnil svoju historicku ulohu, ale pokracovat v jeho vyvoji by nic uzitocne neprinieslo

ak by na saturnV nasadili motory s parametrami ako ma napr. rd-170 tak pre prvy stupen by im stacilo len 85% paliva
cize mohli by celkom vyrazne zvysit nosnost, pripadne prvy stupen by mohol byt mensi

Zdeněk

Vy jste ale hlava, klobouk dolů. Krásné a brilantní argumeny, vybraný sloh, hluboká analýza problému a velký přehled. Navíc co myšlenka – to perla. Jen s komentáři prosím Peter šetřete. Nemusí být každý den posvícení.

peter

ze vraj nedavno prekonali rd-180 v spalovacej komore :):):):)
toto je davno vyvrateny hoax, kedze raptor to dosiahol na zlomok sekundy a rd-180 to ma ako bezny pracovny tlak, testovany bol samozrejme na vyssie hodnoty a aj certifikaciu ma na vyssiu hodnotu ako sa realne pouziva

inak rekord v dosiahnutom tlaku v spalovacej komore zatial drzi rd-701 a to 300 barov, raptor sa k takej hodnote pri testovani este nedostal, to by sa uz musk urcite pochvalil
https://en.wikipedia.org/wiki/RD-701

peter

a ako to dopadlo s tym porovnavanim? lebo po pouziti toho hoaxu som uz nemal zaujem dalej to video pozerat
je alebo nie podla kazdodenneho teda raptor kralom?
vzhladom na to, ze vela tych metanovych motorov neexistuje tak nieje tazke byt kralom a nieje velmi dobre porovnavat motory na rozne latky, kedze to nestaci len pozriet na parametre lebo kazde palivo ma svoje vyhody ale aj nevyhody

Martin

Vďaka za info. Kam sa Raptor dopracuje sa ozaj ešte len uvidí. Ak som Muska nepochopil zle, 270 barov pokladá od doby testu za dlhodobo udržateľných, takže mu budem veriť (ostatne motor následne testovali až do bodu RUD :D). RD-701 je vedený ako experimentálny, tak mám za otázne či je relevantný – rekordérov totiž bolo viac ako sa uvádza vo videu. Spomína sa tam napr. Ruský motor prekonavajúci ťah F-1, no Tim sa sústredil na motory bežne používané. Raptor nanešťastie ešte na svoje prvé reálne využitie len čaká a BE-4 je tajnostkár, takže ani jeho číslami by som si nebol moc istý.

Proste počkáme a uvidíme ako sa veci vyvinú 😉

peter

raptor je motor bezne pouzivany? zatial je to tiez len vo faze testov, navyse muskova doveryhodnost nieje zas bohvie aka, takze aj tie parametre ktore udajne raptor dnes dosahuje, mozu byt nakoniec ine a to aj smerom dole

takze ak musk porovnava dosiahnute tlaky pocas testov tak je relevantne pouzivat pri porovnaniach aj motory ktore sa realneho nasadenia nedockali, ale v testoch dosahovali lepsie hodnoty

ale to co predviedol pri porovnani s rd-180 bolo vyslovene trapne a trapne bolo aj to ako sa toho mnohi muskonauti chytili a drzia sa toho niektori aj dodnes ked im to uz bolo vysvetlene, ze k ziadnemu prekonaniu rekordu neprislo, lebo porovnavat dosiahnuty tlak pocas testov aj to len na par desatin sekundy s tlakom ktory iny motor pouziva pri svojej beznej prevadzke je hodne len obycajneho manipulatora

ktory sovietsky motor prekonaval f-1? sovieti pokial viem tak vykonny jednokomorovy motor nemali, preto vyvinuli RD-170, ktory samozrejme ma neporovnatelne lepsie parametre ako F-1 a hlavne v Isp, f1 bol s otvorenym cyklom a rd-170 s uzavretym. samozrejme ten sovietsky bol vyvinuti podstatne neskor
vykonovo boli na rovnako, mierne na vrch mal rd-170, ale f-1a mal byt este silnejsi

Petr

Jeho důvěryhodnost jako hlavního akcionáře soukromé firmy, která poskytuje raketový nosič, je celkem vysoká. Libovolné důležité číslo popisující parametry motorů/nosiče, které si pouze vycucá z prstu, ale na jehož základě se už rezervují lety s komerčním nákladem (to je takový, za jaký se platí a je jedno, jestli platí stát nebo firma) by byl fatální.
Možná máte mezery v základním (středoškolském) pojetí práva, takže neustále tvrdíte, že EM je odsouzený lhář (což je nevědomost či lež, nevím), ale zkuste najít, kde v oficiálních prezentacích o F1/F9 1-2 lhal a nikdy nepřiznal opak. Někdy se pletl v odhadech, často používal MuskTimeConstant, ale také často sám sebe opravoval. A jedno je jisté. SpX výsledky akapitál na R&D. A jakmile bude hotový první reálný orbitální nosič velikosti BFR/SpaceShip, tak má v kapse tolik prostředků od zákazníků StarLink, kolik bude chtít.
Prostě dokonalý marketing jako vyšitý. Ještě, že to není politik. To by byl teprve průser, velebnosti. Takto snadno přitahuje pozornost jak fans, tak i odpůrců.

peter

to, ze musk casto zavadza, manipuluje az klame je proste fakt a ak si na to este neprisiel tak potom sa nemame o com bavit

a nebavme sa o oficialnych dokumentoch, tie som ja nejak nespochybnoval, ze by si zrovna tak vymyslal
ale jeho kecy na twitteri tak to je uz ina kategoria a kedze vacsina clankov o muskovi vychadza na zaklade jeho kecov na twitteri tak preco by som nemohol poukazovat na to v ktorych veciach zavadza, manipuluje, alebo dokonca klame?

no ty si teda riadne optimisticky ked uz dnes vies, ze ta SS bude hotova a bude fungovat tak ako musk tvrdi, lebo len v tom pripade to bude zlata bana.
a tiez ten optimizmus ohladne starlinku je srandovny, vyniesol zatial len nejake “velmi” ranne verzie, ale ty vies, ze to uz bude vynosny biznis
a co ak sa mu SS a ani starlink nepodaria, ci s takou alternativou nepocitas? :):):)

Petr

A kde to RD 701 je? Co s ním létalo za nosiče? Kolik má za sebou letů?

peter

tak musk porovnaval tlaky na stacionarnych testoch a proste tam kraluje zatial rd-701
v prevadzkovych tlakoch kraluje zatial rd-180
raptor v tlakoch zaostava, to su fakty, ci sa to zmeni je hudba buducnosti, mozno kratke, ale mozno dlhej

Samuel

“Rekordnú” špičku dosiahli pri prvom exemplári súčastneho Raproru teda SN-01, ako dobre vieme SN-01 až SN-05 mali chybu/chyby ktoré viedli k vibráciam a uvoľnovanu statora čo definitívne mino iného ovplyvňovalo podľa porovnania nepravidelnosti spalín výkon motora a proces spaľovania. To môže znamenať že súčastný operačný tlak bude podobný ak nie vyšší ako tá špička. Ale môžme len polemizovať, podrobnejšie výsledky testov sa dosť možno dozvieme z pripravovanej prezentácie. Motor jednokomorový silnejší ako pôvodný F-1 bol RD-270 na N2O4/UDHM no potýkal sa s rovnakým problémom veľkých spaľovacích komôr ako F-1 s tým rozdielom že američania to zvládli vyriešiť a sovieti to vzdali. Primamo na teba peter, ako nieje ti blbé naťahovať sa za každým slovíčkom a spanovať tu diskusiu? 99.9% ľudí tu nemá problém diskutovať vecne ale ty sa tu hádaš a točíš v deasiatich konentároch to isté. Dobre vyjadri svoj názor, to ti nik neberie ale nie to čo tu predvádzaš. Osobne som rád čítal diskusie pod článkami, boli tu nové informácie no dnes väčšinu odignorujem lebo si 98% toho sú tvohe pocity spolu s tvojou špecifickou mániou hádať sa. Nič osobné no správaš sa ako kategorický troll a byť administrátorom postarám sa aby si tu nenapísal ani ň v záujme normálnej diskusie. Odporúčam ti namiesto energie voloženej do tohto nezmyselného správania zobrať knihu, ísť von, niečo si vlastnoručne vyrobiť alebo spoznať nových ľudí.

peter

“To môže znamenať že súčastný operačný tlak bude podobný ak nie vyšší ako tá špička.”

alebo to moze znamenat, ze jedno z opatreni bolo znizenie tlaku v komore
zatial sa musk nepochvalil vacsim dosiahnutym tlakom, tak preco hned predpokladas, ze ho dosiahol? akoze pochvali sa spickou trvajucou desatiny sekundy a nepochvali sa ked uz bezne pouzivaju vyssi tlak?
mozne to je, ale je to pravdepodobne? podla mna nie

RD-270 bol silnejsi? podla wiki nie

ok, ty to mozno pouzivas za slovickarenie a hadanie, ale ak niekto v clankoch a videach pouziva ocividne klamstva aj ked dobre vie, ze to klamstva su tak to proste napisem
a ja nemozem za to, ze potom ma tu zacne kazdy napadat, to je uz vas problem, nemusite reagovat a o to kratsia diskusia bude 🙂

s dovolenim, sa podla tvojich odporucani riadit nebudem, to co so svojim casom robim o tom budem rozhodovat sam, nepotrebujem aby mi do toho kecal niekto koho absolutne nepoznam

Jojo

No raptor uz letel 😉

akuhtr

V době Muskova prohlášení o rekordu ještě neletěl.

peter

no a aky tlak pri tom “lete” ten slavny raptor dosiahol? pochvalil sa ilon?

Jiný Honza

První půlka videa je perfektní, v druhé už je to slabší a moc z toho kouká snaha obhájit methan jako palivo a Raptora jako “krále”.

Každopádně moc díky za překlad.

Rosetau

Není potřeba obhajovat metan. On se obhájí sám.

Martin

Keď som to video pozeral prvýkrát, čakal som revolúciu a superlatívy na každom kroku. Preto som mal vtedy obdobné pocity – nečakal som “ódu na priemerný motor”, ktorej sa mi dostalo. S odstupom času a po opätovnom vzhliadnutí som ale začal oceňovať autorovu nezaujatosť a um expertov v SpaceX, ktorí si to namierili priamo na najdokonalejší motor, aký teoreticky je možné zostrojiť pri obmedzeniach daných potrebami medziplanetárnych letov.

PS: voľba metánu sa mi páčila už od začiatku čiste kvôli tomu, že je možné ho vyrábať rovnakým spôsobom nie len na Marse ale aj na Zemi a teda je možné dosiahnuť toho, že lety SpaceX budú nie len nezávisle na konečných zásobách fosílnych palív, ale potenciálne aj uhlíkovo neutrálne (spracujú CO2 zo vzduchu pomocou solárnych panelov a následne ho opäť vyprodukujú v rovnakom množstve horením). Proste bomba! 😊

akuhtr

Ne zemi bude myslím mnohem výhodnější ho zjiskat z bioplynu (40-75 % metan) a ta neutralita tam víceméně bude taky.

Radomir Vysocky

A co uz pak takovy Titan… Tam bude treba akorat natahnout hadici s cerpadlem od nejblizsiho jezera! To je vtip, samozrejme :-)… Jsem rad za to video, pro laika je dobre udelane.