Elonovinky #73: Třetí mise Falconu Heavy byla téměř bezchybná
Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha firmách – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku nebo Hyperloopu.
Falcon Heavy má za sebou třetí a na dlouhou dobu poslední start, ale nejsilnější raketa současnosti se s fanoušky rozloučila ve velkém stylu. Nedávná mise STP-2 byla nejnáročnější v historii SpaceX a během živého přenosu rozhodně bylo na co koukat. Kromě ladného přistání bočních stupňů a úspěšného vypuštění dvou tuctů satelitů jsme se dočkali taky úplně prvního zachycení aerodynamického krytu do sítě. Jedinou vadou na kráse tak bylo nezdařené přistání centrálního stupně.
(V případě problémů s přehráváním videa zkuste navštívit původní článek na VTM)
Předchozí epizody Elonovinek:
- #72: Vylepšení servisů a plán Tesly na příští roky
- #71: Crew Dragon bude již brzy vozit komerční astronauty na ISS
- #70: Aktuální pokroky organizace OpenAI
- #69: Design lodi Starship prošel dalšími změnami
- #68: Začalo budování Starlinku, ten ale vyvolává obavy
- #67: Gigafactory 3 je skoro hotová, ale Gigafactory 2 nemá odbyt
- #66: Pokroky SpaceX ve znovupoužitelnosti
- #65: Podrobnosti o 56kilometrovém tunelu Boring Company
- #64: Tesla představila svou vizi pro autonomní řízení
- #63: Crew Dragon byl zničen při nehodě
- #62: Falcon Heavy má za sebou druhý start
- #61: Experimentální Starhopper ožívá
- #60: Dva roky znovupoužitelných raket SpaceX
- #59: Jak jsou na tom jednotlivé projekty Boring Company?
- #58: Tesla představuje kompaktní SUV Model Y
- #57: Tesla uvedla levný Model 3 a rychlejší Supercharger
- #56: Jak probíhala premiéra Crew Dragonu
- #55: Falcon 9 vyslal robota k Měsíci
- #54: Tesly se neustále zlepšují díky softwarovým aktualizacím
- #53: Raptor má za sebou první zkoušky
- #52: Tesla je opět v zisku a chystá Model Y
- #51: Blíží se první testy Super Heavy Starship
- #50: Tesla bere Evropu útokem
- #49: SpaceX slaví 8 úspěšných startů pro Iridium
- #48: Přípravy Crew Dragonu finišují
- #47: Ocelová Starship, dva Falcony Heavy, Tesla v Evropě a další
- #46: Bateriové projekty Tesla Energy
- #45: Třetí znovupoužití Falconu 9 a nepovedené přistání
- #44: Vyvine Tesla motorku, autobus nebo letadlo?
- #43: Tesla otevřela vlastní karosárny
- #42: Tesla rozjíždí výrobu solárních tašek
- #41: Nové zakázky pro Falcon Heavy
- #40: Boring Company otevře svůj první tunel
- #39: Tesla je konečně zisková
- #38: Tesla Model 3 jde na dračku
- #37: Proč Falcony někdy přistávají na pevnině a jindy na moři?
- #36: Tesla Autopilot je lepší než kdy dřív
- #35: Trest pro Muska za podvod s cennými papíry
- #34: Nové BFR a oblet turistů kolem Měsíce
- #33: Boring Company bude rozdávat stavební cihly zdarma
- #32: Čím vším si projde první stupeň Falconu 9
- #31: Boring Company v L.A. postaví tunel na stadion Dodgers
- #30: Tesla má přeplněné servisy
- #29: Crew Dragon a astronauti ve stylových skafandrech
- #28: Dokáže umělá inteligence porazit profesionály v Dotě 2?
- #27: Jak SpaceX chytá aerodynamické kryty do obří sítě
- #26: Tesla v Číně postaví Gigafactory
- #25: Kdy poletí megaraketa BFR?
- #24: Muskova kontroverzní miniponorka
- #23: Tesla oslavuje důležitý milník
- #22: Crew Dragon a pilotované lety na ISS
- #21: Tesla utahuje opasky
- #20: Boring Company postaví tunel na chicagské letiště
- #19: Tryskový Roadster a další novinky z Tesly
- #18: Pokroky Boring Company
- #17: Gigafactory
- #16: Hyperloop
- #15: Revoluční Falcon 9 Block 5
- #14: Finance Tesly a novinky o Modelu Y
- #13: Muskova tunelářská firma dospívá
- #12: Roboti ve službách SpaceX
- #11: Potíže s výrobou Tesly Model 3
- #10: Dragon a zásobování ISS
- #9: Špatné zprávy pro Teslu
- #8: Ražba tunelů
- #7: Přistávání raket Falcon
- #6: Elektrický kamion Tesla Semi
- #5: Neuralink a OpenAI
- #4: Starlink
- #3: Tesla a SolarCity
- #2: SpaceX a Falcon Heavy
- #1: The Boring Company
- Mise Starlink 6-76 - 23. 11. 2024
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
Trochu mi je divné že každý spomína len 3m$ za polovicu krytu (inak zaujímala by ma cena práce a nájmu na rok za všetko dianie okolo GO Ms Tree, nech vieme koľko polovíc krytu treba ročne zachrániť aby to cenovo dávalo zmysel). Marí sa mi že ako zhruba rovnocenný dôvod pre ich záchranu uvádzal Elon aj fakt, že vzhľadom na zdĺhavosť výrobného procesu by boli bez záchrany krytov obmedzení v počte uskutočniteľných štartov. Možno to hrá len malú rolu, no subjektívne myslím je to možno ešte dôležitejší faktor ako samotná cena. Ak chcú štartovať jedného dňa každý týždeň, znamená to nový kryt každý týždeň… Druhý stupeň je drahší, no je z hlinníku a pravdepodobne ho dokážu vyrobiť o niečo rýchlejšie ako aerodynamický kryt.
ked potrebuju 2x ale 4x viac krytov tak predsa rozsiria vyrobnu linku resp. postavia novu(e)
cize vsetko je len o peniazoch
Ta výroba zabere opravdu hodně místa a v Hawthorne na to už nejspíš prostor není, i kdyby novou linku chtěli postavit. Jasně, můžou to postavit někde jinde, ale představuje to prostě další komplikaci. A vzhledem k tomu, že SpaceX nejspíš nechce Falcony provozovat déle než tak dalších 5–10 let, radši by se vyhnuli stavbě nové linky.
za 5-10 rokov sa ta linka urcite splati ak by teda vyrabali tie kryty fakt masovo
Ano, výroba krytů může časem představovat úzké hrdlo (loni dokonce párkrát málem způsobila odklad), a několikrát jsem to už v článcích zmiňoval, ale nepíšu to pokaždé. O cenách provozu Ms. Tree jsme také už psali, odhaduje se, že pronájem lodi vyjde na necelé 3 miliony dolarů ročně, takže těch krytů není potřeba zachránit moc, aby se to vyplatilo.
Ale no tak 😀 start falconu kazdy týden je úplně mimo realitu
Super ze sa im dari stale lepsie zachytavat kryt. Za chvilu mozno vyplava aj druha lod.