Ne všichni zaměstnanci SpaceX byli v minulosti spokojeni s pracovními podmínkami
Je všeobecně známo, že Elon Musk je workholik, který tvrdí, že někdy pracuje až 100 hodin týdně a není důvod mu to nevěřit. Je však poněkud nerealistické chtít takovéto praktiky po zaměstnancích jeho firem. Mezi srpnem 2014 a říjnem 2015 tak došlo k několika žalobám ze strany zaměstnanců na praktiky společnosti SpaceX.
- Srpen 2014 – Nekteří zaměstnanci podali žalobu na SpaceX kvůli tomu, že porušuje zákoník práce tím, že nedovoluje zaměstnancům brát si přestávku a že po nich vyžaduje práci mimo pracovní dobu.
- Duben 2015 – Sebring Whitaker podal žalobu, ve které tvrdil, že jemu a dalším zaměstnancům SpaceX nedostatečně platilo normální a přesčasovou práci a neposkytovalo mu přestávky na jídlo a odpočinek.
- Říjen 2015 – Stan Saporito, strukturní a integrační technik, pracující ve SpaceX mezi červnem 2013 a únorem 2015, podal žalobu o 5 milionů dolarů za újmu, kterou utrpěl, když po něm společnost SpaceX údajně požadovala krácení jeho pracovních přestávek a za neplacení přesčasové mzdy.
A v čem je tedy zakopán pes? Kalifornský zákoník práce vyžaduje od zaměstnavatele, aby zaměstnancům poskytl 30minutovou přestávku na jídlo, pokud ten pracuje více než 5 hodin a druhou přestávku na jídlo, pokud pracuje více než 10 hodin. Také nařizuje zaměstnavateli, aby poskytl zaměstnancům 10minutovou přestávku na odpočinek za každé 4 odpracované hodiny.
Tyto tři žaloby byly potom v roce 2016 sloučeny do jedné.
Celá záležitost byla potom uzavřena v květnu 2017, kdy došlo k mimosoudnímu vyrovnání. SpaceX zaplatí 4 milióny dolarů. Z nich 1,3 miliony dolarů dostanou právní zástupci žalujících stran a zbytek peněz bude rozdělen mezi 4100 zaměstnanců firmy, kdy každý dostane 500 dolarů a někteří až 2000 dolarů.
Jeden ze zaměstnanců se dokonce pokusil tuto dohodu zablokovat, aby donutil společnost zaplatit více v rámci jednotlivých případů, ale soud v Los Angeles tuto snahu zamítl.
Mluvčí společnosti SpaceX celou záležitost potom uzavřel těmito slovy: „Odmítáme tvrzení těchto zaměstnanců, ale místo toho, abychom vynakládali zbytečné náklady a dále zatěžovali soud prodlužováním těchto sporů, rozhodli jsme se tuto záležitost uzavřít, abychom se dál mohli věnovat naší práci.“
CNBC má poněkud jiný názor k celé situaci. Pochybuje, že povinnost zaplatit 4 milióny dolarů přiměje Elona Muska, aby změnil způsob svého podnikání. Zároveň však dodává, že ho k tomu časem může donutit trh. Pokud totiž i nadále bude platit stážistům průměrně 4000 dolarů měsíčně, což je přibližně polovina částky, kterou dostávají stážisti Facebooku, mohl by také následovat exodus talentovaných mladých lidí do jiných společností v Silicon Valley.
Článek CNBC končí úvahou, která zajímavě uzavírá celou kauzu. Zaměstnanci SpaceX jsou sice nadšeni dynamikou společnosti, skvělými lidmi i benefity, které jim SpaceX nabízí, přesto vidí výši svého základního platu jako nedostatek, který by se měl zlepšit. Pravdou však zůstává, že v hodnocení serveru Glassdoor, na kterém bývalí i současní zaměstnanci anonymně hodnotí práci v různých firmách, zůstává SpaceX pro léta 2017 i 2018 docela vysoko s hodnocením 4,4/5. Vysoko je hodnocen i samotný CEO společnosti Elon Musk s ratingem 98 %.
Každopádně práce ve SpaceX rozhodně není pro každého, avšak záleží také, v jakém oddělení pracujete. Doporučujeme pročíst naši sérii článků s výpověďmi stávajících i bývalých zaměstnanců ohledně práce pro Elona Muska. Jeden článek se například věnuje problematice vyhoření.
Předchozí články o sporech Elona Muska a jeho firem:
- Řetězec Walmart žaluje Teslu ohledně požárů solárních panelů
- SpaceX a Blue Origin žalují letectvo ohledně armádních kontraktů
- Jak SpaceX v roce 2014 žalovalo letectvo kvůli právu ucházet se o armádní zakázky
- SpaceX je levnější, a tak by prý mělo sondu Lucy vynést místo konkurenční ULA
- SpaceX žaluje americké letectvo ohledně udělení kontraktu na vývoj nových raket
- Jak se projevovala rivalita mezi SpaceX a Blue Originem?
- Jak začala rivalita mezi SpaceX a společností OneWeb?
- Proč Tesla nemůže v některých amerických státech prodávat svá auta?
- Tesla žaluje čínskou automobilku Xpeng a americký start-up Zoox za krádež obchodních tajemství
- Elonovinky #35: Trest pro Muska za podvod s cennými papíry
No. Byl jsem tam minulý rok v září a nepřišlo mi vůbec že by tam bylo nějaké vražedné tempo. Tedy byl jsem jen v té montážní hale. Kluci se tam mezi sebou bavili a asi si vyprávěli vtipy, protože se smáli na celé kolo. Myslím, že tam byla tvůrčí pohodička. Jasně, vždycky se najde nějakej vysírák, kterýho zmákne vyčůranej lojer a zkusí na tom něco trhnout. Nicméně je mi jasné, že spousta zaměstnanců SpaceX musí platit inkaso a útěcha, “Byl jsem při tom” jim ho neuhradí. Ale pro mě, zaměstnance český fabriky o ničem to byl úchvatnej zážitek.
Mno…. Nevim kde je zdroj, ale nektere informace mi prijdou ponekud … zvlastni.
V BIG5 (prave onen zmineny Facebook, Amazon, Microsoft, Alphabet aka Google, Apple) se urcite nebere prumere $8000 mesicne ($96000 rocne). Tam se bere s bonusama a stock options 220-350 tisic roce. To vim velice dobre protoze jsem se o jedno $300k+ mistecko uchazel.
Space X je vicemene stale styl startupu, a take na CV to vypada velice dobre – takze po par letech nebude takovy problem prejit prave do nejake z BIG5. Nicmene NEVERIM ze prumerny plat u Space X je $4000 mesicne – za $48k rocne by jim tam fakt nikdo nedelal, ostatne i https://www.payscale.com/research/US/Employer=Spacex/Salary ukazuje plat prumer $89k rocne.
Co se tyce SpaceX nevim, nicmene pokud clovek jde do takovychto spolecnosti (jmenovite Apple, Amazon, Space X, Tesla,…) kde jou sefove workoholici co jasne rikaji ze work/life balance je nesmysl, tak proste musim pocitat s tim ze se nebudu v praci valet na gauci. Neobhajuji to, ale nikdo tak nenuti nikoho pracovat. Nelibi se mi tak jdu jinam. A ne ze budu pri prijimacim pohovoru vykladat jak kdyz mam tvurci ideu zustanu v praci treba dva dny a pak si stezuju ze jsem nemel hodinu na obed.
Je spousta firem ktera dovoli na obed klidne dve hodiny denne. Delam v takove a je mi dobre. Sice nemam $300k+, ale nestezuju si. Kdybych si stezoval najdu si neco jineho. Prace je pro schopne lidi vsude dost.
Osobne mam sve mineni o lidech co misto aby sli jinam tak zaluji zamestnavatele.
No a ta petistovka… to je vazne usmevne 🙂
Opět můžu odkázat jen na zdrojové články. Každý, v článku červeně zobrazený text, je odkaz na zdrojový článek dané informace. Já se v článku hlavně věnoval rozborům podstatě té soudní pře a způsobu, jakým ji SpaceX urovnala. Tady jsem dotyčné informace kontroloval ve všech dostupných článcích, co to jen šlo.
Na jiných serverech dávají zdroje pod článek, já se je snažím vždy přidávat přímo do pasáže, která ze zdrojů cituje.
Informace o mzdách byla docela zajímavá, tak jsem ji přidal, ale přišla pro mi okrajová, tak jsem ji neověřoval.
Aha, už to vidím, udělal jsem tam chybu. Špatně sem to přeložil. 4000 stážistům a 8000 mladým zaměstnancům.
Hádám že ve space x budou i nemalé benefity které jsou výhodným způsobem odměňování lidí které se na průměrném platu ve firmě asi neodrazí. Tipuji že zaměstnanci space x jezdí teslou a využívají solární energii na domech.
OFF: SpaceX prý žádá o povolení k vypuštění dalších 30.000ks satelitů pro starlink… nějaké podrobnosti ?
Bude o tom článek.
Samozrejme ,že sa u Elona Muska robí tak ako sa robí.Inak by tam nebol taký rýchly pokrok.A v podstate to už začína byť všade.Hlavne Číňania.Tí nemajú dôchodky,prestávky,pracujú v kuse.Preto tak napredujú.A kedže Musk vie čo chce a chce byť prvý,tak sa musí prispôsobiť,musí makať ,lebo inak by to bolo pomalé.Ak si niekto myslí,že ide robiť do Spacex a bude sa len pozerať ako lietajú nové rakety,tak na to môže zabudnúť.Okrem toho je súkromník a v dnešnej dravej,rýchlej dobe sa inak robiť ako on nedá.Ak chce teda byť silným konkurentom.
Myslim si, ze podmienky v Muskovych firmach su dostatocne zname. Ak tam niekto ide pracovat, aby mal dobry plat a pohodu v praci, tak je skratka hlupy a nemal by sa cudovat. Nie je to jediny obor, kde mladi a ambiciozni ludia zacinaju za smiesny plat, 10-12h pracovna doba a bez preplacania nadcasov – napriklad u tych zatracovanych pravnikov je to uplne bezne. Toto “makacie” obdobie sluzi na ziskanie praxe a skusenosti, neskor sa prechadza na menej narocny styl prace za viac penazi.
No jo revolučni znovipoužitelnost = otroctvi ve Spacex
Otroctví je pracovní vztah se zaměstnavatelem při kterém nelze aplikovat výpověd.
On je tam snad nekdo drzi nasilim???
KADY kdo do takove firmy nastupuje tak VI ( a pokud je tak extremne nechapavy ze nevi tak je mu to pri pohovorech jasne sdeleno) ze se moc na presnou pracovni dobu nehraje. Pokud se to nekomu nelibi, muze jim ukazat prostrednicek a jit vykladat chlapum do hospody jakej je Musk . A vsichi budou spokojeni. Pokud ale pri pohovoru tvrdim jak jsem nadsenej ze muzu delat pro Muska, ze bych delal i zadarmo a ze jasne, prescasy mi vubec nevadej – a pak se zacnu soudit…. To mi nromalni neprijde.
Pokud se nemýlím, tak na té fotce zaměstnanců je vlevo i David Pavlík. Možná by bylo vhodné uvést. 🙂 Jinak Díky Jirko za zajímavé čtení.
Rozhodně se nemýlíš, je na té fotce. Pozice Davida Pavlíka na fotce podle přenosu mise CRS-11. Díky Karle, jsem rád, že se líbil.
No tak napůl. Já myslel, že je vlevo. 😁
No zamyslete se nad tim i z jineho pohledu.
Muska mam rad, fandim mu, ale na druhou stranu bohatne a zvetsuje sve imperium a pritom zamestnancum neplati ani prescasy.
Co pak oni? V invalidnim duchodu na socialnich minimalnich davkach budou rikat “… ale delal jsem pro Muska”
Informace o vysokých nárocích jsou obecně známy. Kdo na to nemá, tak se tam prostě nehlásí. To je jako se přihlásit k hasičům a pak si stěžovat, že musíš k ohni.
Pěkně jsi to vytrhl z kontextu. Vysoké nároky jsou jedna věc nedostávat pořádný plat a nemít přestávky je věc druhá. Ale chápu že to musíš překroutit, aby Musk nevypadal tak blbě.
Na platu se domluvíš při nástupu. Zaměstnanci SpaceX jsou placeni dobře. možná ne tak jako u ULA, ale nic ti netají a je to na tobě jestli na to kývneš.
A dost pochybuju že obecně nedostávají přestávky. Jestli byli někdy v časovém presu a muselo se makat nonstop, tak to se prostě může stát. Ono je taky dost dobře možné, že kdyby ve SpaceX a Tesle nemuseli makat dlouho a tvrdě, tak už dost možná ani jedna z těch firem neexistuje. A opět se vracím k tomu, že jak na to nemáš, tak si musíš vybrat jinou práci. Musk tam nikoho násilím nedrží.
A rozhodně to není tak, že zaměstnanci Muskových firem makají do roztrhání těla, zatímco Musk si někde leží na pláži. O Muskovi je známo, že maká opravdu hodně a v továrnách i spí, když je to potřeba. Když měli loni problém s nájezdem výroby u Modelu 3, tak pracoval 120 hodin týdně a jistě tehdy nebyl v Tesle sám. Je to šílené, ale kdyby si tím neprošli, tak už dost možná dneska žádná Tesla není.
Tesla platí svým Senior Engineers ročně přibližně 220 000 dolarů, zatímco softwarový inženýr (srovnatelná pozice) v GM dostává ročně přibližně 137 000 dolarů.
https://www.teslarati.com/tesla-vs-gm-software-engineer-talent-lead/
Nic z kontextu neytrhl. Je to presne tak. Pujdu li delat pod Muska, pod Bezose ci kdysi pod Jobse tak musim mit IQ houpaciho konika abych si myslel ze budu mit v praci leharo. Nebo ze budu mit praci 35/40/42.5 hodin tydne podle oficialni smlouvy.
Plat – ten vim take dopredu. A vyse pisu ze se mi nezda castka v clanku uvedena.
Ale nikdo nikoho k praci v techto firmach nenuti. Amazon (AWS) je dokonce nejvyhledavanejsi/nejzadanejsim zamestnavatelem. A urcite znate proflakly Bezosuv nazor na work/life balance.
K platu uvedenému v článku je přidán i zdroj. Zdroj může a nemusí mít pravdu, já z něj jen citoval. Mrkni se sám, stačí v textu kliknout na slovo cnbc.
1. Hasiči dostávají výsluhu (PRÁVĚ PROTO že hasiči v terénu jsou v podstatě vrcholoví sportovci a člověk není stroj a stárne)
2. Tak jako se příslovečně nevyplatí naštvat kuchaře co vám vaří jídlo, tak se nevyplatí zanedbávat zákoník práce u lidí kteří vyrábí raketu za desítky milionů dolarů. Ten zákoník práce v jádře tady není kvůli státní šikaně, ale na základně lékařských výzkumů kvůli tomu jaké pracovní tempo vydrží člověk, než začne dělat chyby, nebo než si užene nějakou chronickou nemoc.
Jak bezpečně byste se cítil ve vlaku, ve kterém by byl 48 hodin nevyspalý strojvedoucí ? Nebo v letadle pilot ? Asi nic moc…
Je trochu rozdíl mezi vysokými nároky a představou že lidé budou makat jak stroje, bez únavy.
PS: myslíte si že délka vycházek ve skafandrech na ISS je cca osmihodinová čirou náhodou ? Nebo to bude mít něco společného s tím jak funguje lidské tělo, jak dlouho lze pracovat bez odpočinku (bez dělání chyb, nebo poškození zdraví) ?
SpaceX nebyla založena aby jejím hlavním ukolem bylo vydělávat peníze. Peníze jen slouží jako prostředek ke třem hlavním cílum SpaceX a to vzbudit zájem o kosmonautiku u běžné věřejnosti, zpusobit revoluci v kosmonautice a konečný cíl dopravit člověka na Mars.
No nemyslim, ze jde jen o SpaceX .. samozrejmne ma nejvetsi kreativni zakladnu ze vsech Muskovych spolecnosti, ale stejne to bude vsude… ostatne obcas se objevi zpravy, ze Musk vyhodil treba cele oddeleni lidi, protoze nepostupovali tak rychle jak si pral a nebylo to ze SpaceX. Hele ja mu fakt fandim, ale kdyz je napr. nedostatek penez, tak se to da resit treba firemnimi akciemi …
Však to dělá. Minimálně dělal. Platil ve SpaceX akciema jako bonus místo peněz v době kdy jich nebylo nazbyt.
Pokud se nepletu, někde jsem četl že SpaceX místo vyšší peněžní odměny dávají akcie aby lidi motivovaly k vyšším výkonům, takže může SpaceX vyplácet dividendy (v této fázy asi ještě stále ne), nebo je může ten dotyčný prodat (nevím jaké má možnosti u společnosti která není veřejně obchodovatelná)
Určitě mají nějaké interní ohodnocení akcií. Už jenom kvůli investičním programům. Akcie není možné prodat ven, ale můžou je prodat zpátky firmě. Ale byli by hloupí, kdyby je prodali dříve než firma vstoupí na burzu.
Pokud na burzu vstoupí. Ne vždy je to žádoucí.
Navíc při odchodu z firmy je musíš odprodat zpět firmě, takže toho vstupu na burzu se nemusíš dočkat.
Nojo, a potom se divte, že Západ, v někdejší historii lidstva hlavní a v podstatě jediná hnací síla technického pokroku, bude mít zanedlouho dost co dělat, aby aspoň neztratil stopu Číny, Koreje a dalších států, v nichž, řečeno s nadsázkou, byla ještě před necelým stoletím vrcholným výkřikem dopravní techniky rikša. Mám na mysli tu skutečnost, že, slovy článku “SpaceX zaplatí 4 milióny dolarů. Z nich 1,3 miliony dolarů dostanou právní zástupci žalujících stran a zbytek peněz bude rozdělen mezi 4100 zaměstnanců firmy”. Bezva, takže několik právníků shrábne 1,3 milionu a 4100 zaměstnanců absolutní světové technické špičky dostane po pětistovce…
Ještě se někdo diví, že na technické VŠ se v současné době hlásí jenom blázen?
Blázen, který po škole hned sežené dobře placenou práci… 😉
“par pravniku” je pravdepodobne pravna firma, alebo niekolko firiem, ktore zo svojich zarobkov musia zaplatit budovy, zamestnancov, koncipientov a ostatne naklady, a az ten zvysok sa rozdeluje medzi “par pravniku”. Bavime sa pritom o zalobach ktore sa tahali 3 roky. Tym nechcem obhajovat podiel na vysudenej sume, len to treba dat trochu do kontextu.