Tesla Model Y se bude vyrábět ve Fremontu a chystá se další vylepšení Modelů S a X
Americká televize CNBC přišla s informacemi o tom, že Tesla předělává část své továrny v kalifornském Fremontu, aby zde mohla začít vyrábět chystaný crossover Tesla Model Y. Dle informací, které má CNBC od svých zdrojů z řad zaměstnanců automobilky, začala Tesla před nedávnem objednávat do Fremontu potřebná výrobní zařízení. Tyto zprávy jsou poměrně překvapivé, v případě Modelu Y se dlouho mluvilo o jeho výrobě v továrně Gigafactory 1, kde momentálně probíhá výroba baterií a pohonných jednotek. To by Tesle mohlo ušetřit náklady a zjednodušit logistickou stránku výroby. Místo výroby však zatím stále nebylo oznámeno oficiálně a zdroje CNBC se mohou mýlit. Jisté ale je, že Tesla ve Fremontu nějaké úpravy provádí, zrušila totiž kvůli tomu část prohlídek továrny.
Výroba Modelu Y ve Fremontu by ale každopádně s sebou přinesla jeden problém. V továrně totiž momentálně není prakticky žádné volné místo na postavení nových výrobních linek. Z toho důvodu se Tesla dle CNBC chystá sloučit dohromady minimálně část výrobních linek pro Model S a Model X. To by přineslo místo pro výrobu Modelu Y, která zároveň může v některých oblastech probíhat současně s Modelem 3. Chystaný crossover má totiž se sedanem, z něhož vychází, mít společných kolem 75 % dílů. Spojení výroby Modelu S a X ale s sebou bude muset přinést nějaké kompromisy.
Tyto dva vozy se od sebe totiž konstrukčně značně odlišují, konkrétně Model X je pak poměrně komplikovaný na výrobu, což kdysi vedlo k častým odkladům zahájení dodávek. Nicméně Tesla údajně plánuje na září tohoto roku modernizaci Modelů S a X, která by dle informací získaných serverem Electrek měla přinést minimalistický interiér po vzoru Modelu 3. Zdroje CNBC pak ještě tvrdí, že modernizace bude zahrnovat též pohonnou jednotku a sedačky, které používá Model 3. Konkrétně pohonná jednotka z Modelu 3 by mohla znamenat velké ulehčení pro Fremont, Tesla ji totiž vyrábí v Gigafactory 1. Na druhou stranu ale novou pohonnou jednotku pod označením Raven přidala Tesla do Modelů S a X před měsícem v rámci jiné modernizace, takže její výměna po pár měsících by nedávala smysl.
Zdroje CNBC krom toho hovoří také o nové baterii, která by měla nabídnout dojezd přesahující 640 km, není ale jasné, zda jde pouze o větší baterii současného typu 18650 či o nový typ 2170. Ke druhé variantě se ale Musk v poslední době vyjadřoval negativně. Baterií typu 2170, které vyrábí Panasonic, má totiž Tesla v současné době nedostatek, kvůli čemuž například nemohla v prvním kvartálu tohoto roku vyrobit více Modelů 3. Automobilka tak bude nejspíš veškeré vyrobené články využívat pro Model 3 a bateriová úložiště Powerwall a Powerpack a v budoucnu též pro Model Y.
Tesla se také dle informací CNBC stále potýká s nízkou poptávkou po Modelech S a X, které během prvního kvartálu roku 2019 zaznamenaly velký pokles prodejů. Už tehdy Tesla částečně omezila výrobní kapacitu těchto vozů, teď to vypadá, že úplně zrušila víkendové a noční směny. S nízkou poptávkou může souviset též zlevnění Modelů S a X, u nichž Tesla snížila cenu o 3 tisíce, respektive 2 tisíce dolarů. V Německu ceny klesly též, přibližně o 2 tisíce eur. Nejlevnější Model S tak u sousedů bez započtení daně a dotací začíná na v přepočtu 1,7 milionu korun, Model X lze pořídit o 100 tisíc dráž.
V nedávném rozhovoru s investory každopádně Tesla oznámila, že ve druhém čtvrtletí tohoto roku nejspíš doručí zákazníkům mezi 90 až 100 tisíci vozy. To by znamenalo nejúspěšnější kvartál v historii Tesly z hlediska prodejů, momentálně drží rekord 90 700 vozů čtvrté čtvrtletí minulého roku. Buď jsou tedy informace od CNBC nepřesné nebo automobilka supluje nízkou poptávku po Modelech S a X velkou výrobní kapacitou Modelu 3. Ta je koneckonců podle Muska momentálně na 900 vozech denně, týdenní výrobní kapacita je tedy 6 300 Modelů 3. Konkrétní čísla se dozvíme po skončení kvartálu, tedy po 30. červnu. Co se týče celoročních prodejů, ty by stále měly být na čísle minimálně 360 tisíc vozů.
Zdroj: CNBC
- Tesla za první čtvrtletí vykázala dosud nejvyšší zisk, přestože nevyrobila ani jeden Model S nebo Model X - 27. 4. 2021
- Tesla neinvestuje do placené reklamy, ale vydala alespoň krátké spoty pro seznámení s jejími vozy - 12. 3. 2021
- Bližší seznámení s modernizovanými variantami Modelů S a X od Tesly - 29. 1. 2021
Nebolo kodove oznacenie Raven iba pre adaptivne tlmice?
Těžko říct, při modernizaci se o Ravenu mluvilo jen v souvislosti s novými motory. Teď se dost začaly řešit tlumiče a Raven se používá pro ně.
Zde zmiňují otázku devalvace modelu S instalací “levného interiéru” z trojky, dále zmiňují nepohodlí malého displeje.
https://www.autoblog.com/2019/05/29/tesla-model-s-to-get-model-3-minimalist-interior-report/
Upřímně, postavit mě někdo před interiér Modelu 3 a Modelu S/X, tak volím ten starší z S/X, líbí se mi mnohem víc.
tak to asi kazdy, kedze interier modelu 3 je totalny lowcost ale za premiovu cenu 🙂
ale do urcitej miery muska chapem, nema inu moznost pri 3-ke ako skresat naklady na totalne minimum a jeden displej je lacnejsie riesenie ako spravit fyzicke ovladacie prvky
ale ak takto ma vypadat S/X tak to je fakt uz totalne na smiech