Boring Company má prvního platícího zákazníka, už v létě začne stavět tunel v Las Vegas
Pokud sledujete náš průběžně aktualizovaný seznam projektů Boring Company, už víte, že tato Muskova společnost konečně získala platícího zákazníka a rozjíždí první reálný projekt. Řeč je o projektu Las Vegas Convention Center Loop, o kterém jsme na ElonX už psali, takže jen v krátkosti.
Jedná se o menší tunelový projekt, který by zajišťoval přepravu návštěvníků v rámci výstaviště v Las Vegas. Vedení výstaviště tedy vyhlásilo výběrové řízení pro přepravní systém, který by spojil jednotlivé expoziční haly. Výstaviště totiž bude brzy rozšířeno a návštěvníci by tak museli ujít třeba i několik kilometrů, pokud by chtěli přejít z jedné strany areálu na druhou. Firmy v rámci výběrového řízení navrhovaly jednokolejové vlaky, lanovky a další projekty, ale kontrakt nakonec vyhrála Boring Company se svým tunelem, ve kterém se budou prohánět autonomní elektrická vozidla. K vítězství firmě pomohla jednoznačně nejnižší cena ze všech návrhů a plusové body získala také díky tomu, že jejich řešení během stavby i provozu nebude nijak narušovat aktivity na povrchu.
Jak tedy má výsledný projekt vypadat? Hlavním prvkem je dvojice rovnoběžných tunelů, každý o délce 1330 metrů s průměrem kolem 4 metrů. Boring Company navrhla tři potenciální trasy, kterými by tunel mohl vést, a management výstaviště si nakonec vybral tu nejkratší variantu se třemi stanicemi. Přeprava návštěvníků bude zdarma a budou ji zajišťovat autonomní elektrická vozidla. Zatím není jasné, o jaký typ přesně půjde, ale údajně jsou ve hře mírně upravené Tesly Model 3 a X nebo speciální kabiny pro 16 lidí. Jde tedy o klasický systém Loop, který je navržen pro přepravu lidí rychlostí až 240 km/h. Avšak vzhledem k tomu, že tento tunel je velice krátký, reálné rychlosti budou jistě nižší.
Možná si říkáte, že tento způsob přepravy firma ještě nemá vychytaný, jelikož při loňském slavnostním představení experimentálního tunelu v Hawthorne zúčastněné moc neoslnil. Jízda byla během demonstrace drncavá a auta jezdila jen rychlostí 64 km/h. Elon Musk však slíbil zlepšení a Boring Company se v posledních měsících soustředila na zvyšování rychlosti vozů uvnitř tunelu s minimálními rozestupy. A snahy evidentně přinesly ovoce, protože zástupce firmy v dubnu prohlásil, že auta se v tunelu během testování už běžně pohybují rychlostmi přes 160 km/h. Novináři prý budou v létě pozváni na další demonstraci, aby se mohli přesvědčit sami.
Vraťme se ale do Las Vegas. Cena za kompletní navržený projekt zvaný Las Vegas Convention Center Loop je 48,6 milionů dolarů, avšak Boring Company bude peníze dostávat postupně, vždy až po splnění předem stanovených milníků. Na začátku firma dostane jen 2,65 % celkové částky, dalších 5,85 % získá po vyhloubení první stanice, dalších 7,35 % po vyražení prvních 300 metrů tunelu atd. Kompletní částku firma obdrží až na konci po prokázání, že systém dokáže obsloužit domluvený minimální počet 4400 pasažérů za hodinu. Pokud bude výsledná přepravní kapacita nižší, Boring Company bude muset zaplatit pokutu ve výši 300 000 dolarů za každou akci pořádanou na výstavišti, během které bude kapacita moc nízká (max. 15 akcí).
Projekt dále zahrnuje například:
- Eskalátory či výtahy u každé stanice
- Krátký pěší tunel
- Pěší vchody a východy a přístřešky
- Osvětlení tunelu, rozvod elektřiny a kamerové systémy
- Ventilaci a bezpečnostní systémy
- Plně vybavenou řídicí místnost
- Pokrytí signálem pro wi-fi a mobilní telefony
- Rozhlasové a komunikační systémy
Pokud dobře koukám, smlouva (PDF) se týká jen stavby a úvodního testování, ale už nezmiňuje, jak bude probíhat následný ostrý provoz. Dá se tedy předpokládat, že bude uzavřena ještě druhá smlouva, ve které bude dohodnuto, jak a za kolik bude Boring Company zajišťovat provoz tunelu, údržbu dopravních prostředků, kdo bude za co zodpovědný apod.
Smlouva obsahuje také harmonogram, který je potřeba dodržet, a ten počítá s tím, že Boring Company nyní bude několik měsíců finalizovat design projektu, řešit povolenky a připravovat se na zahájení stavby. Ražba tunelů má podle tohoto plánu začít v září, ale Elon Musk tvrdí, že stavba by mohla být zahájena už za dva měsíce. Dokončení stavby tunelů by pak podle něj mohlo proběhnout už koncem tohoto roku. Plán ve smlouvě přitom počítá s dokončením prvního tunelu v únoru 2020 a toho druhého o dva měsíce později. Uvidíme, který harmonogram nakonec bude blíže realitě. Celý projekt však musí být v provozu nejpozději do konce roku 2020, aby se stihl lednový veletrh CES 2021.
Otázkou zůstává, jakým způsobem bude ražba tunelů probíhat a jaké k tomu Boring Company použije stroje. Zkušební tunel v Hawthorne vyhloubil obyčejný razicí stroj přezdívaný Godot, ale firma už delší dobu pracuje na pokročilejších strojích schopných rychlejší ražby. Elon Musk letos v únoru řekl, že stroj zvaný Line-Storm, který má vyšší příkon a upravený razicí štít, jenž rychleji odvádí vznikající rubaninu, by mohl být aktivní „asi za měsíc“. To je tedy nejžhavější kandidát pro projekt v Las Vegas. Dalším vyvíjeným strojem pak je Prufrock, který by podle Muska měl být až patnáctkrát rychlejší než současné stroje a funkční by mohl být ještě letos.
Zajímavostí pak je, že tunely pod výstavištěm lze do budoucna prodloužit a podle Boring Company je teoreticky možné vytvořit síť sahající do ostatních částí Las Vegas.
- Mise Starlink 6-70 - 1. 12. 2024
- Mise Starlink 9-14 - 29. 11. 2024
- Mise NROL-126 - 26. 11. 2024
Včim je lepši autonomní auto od autonomního metra
V tomhle konkrétním případě je to asi především levnější a pohodlnějši. U delších vzdáleností pak má tento systém výhodu, že tunel s více stanicemi se může větvit a auta vždy jedou do cílové stanice bez zastavení, takže je to rychlejší než metro, které musí stavit v každé stanici a neustále zrychlovat a zase zpomalovat.
Také odpadají přestupní stanice.
Náklady na údržbu a provoz budou, ale někde jinde. Kolejové vozidlo má výrazně nižší spotřebu energie a údržba vlaku je levnější než několika “busů”. Tenhle koncept dává smysl jen jako rozvětvený dopravní systém pokrývající velkou plochu včetně třeba pokrytí povrchu. Projekt má dle mého největší potenciál ve schopnosti vyvinout zlepšit a hlavně zlevnit současné tunelovací metody. Pokud se podaří to co je v článku tak se tunely rozšíří daleko rychleji než doposud.
“tunel s více stanicemi se může větvit a auta vždy jedou do cílové stanice bez zastavení”
no to chcem vidiet ako vyriesi prechod v 240tke z jednej vetvy do druhej v ktorej sa budu pohybovat ine auta v tesnej vzdialenosti za sebou 🙂
Možná to bude vyžadovat nějaký centrální řídící systém.
nie mozna, to by muselo byt s urcitostou, ale aj tak by to bolo priliz nebezpecne
Nemuselo, alternativou může být V2V komunikace nebo i nějaké další metody, které mě teď z hlavy nenapadají.
Proč?
to asi není neřešitelný problém.řídící systém vzájemně komunikující vozidla a dostatečně dlouhé nájezdy…