Elonovinky #66: Pokroky SpaceX ve znovupoužitelnosti
Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha firmách – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku nebo Hyperloopu.
SpaceX letos začíná s vynášením prvních satelitů pro konstelaci Starlink, která bude ve výsledku čítat skoro 12 000 družic. To bude vyžadovat desítky až stovky startů Falconu 9, takže SpaceX potřebuje optimalizovat proces repasování použitých stupňů a zrychlit předstartovní přípravy. Pomáhají tomu například robot OctaGrabber, sklápění přistávacích nohou nebo ochota zákazníků létat s již použitými stupni.
Související články:
- SpaceX předvedlo finální způsob zpracování stupně s OctaGrabberem a sklopením přistávacích nohou
- SpaceX použije stejný Falcon 9 a Dragon na třech různých misích pro NASA
- Vše o OctaGrabberovi
(V případě problémů s přehráváním videa zkuste navštívit původní článek na VTM)
Předchozí epizody Elonovinek:
- #65: Podrobnosti o 56kilometrovém tunelu Boring Company
- #64: Tesla představila svou vizi pro autonomní řízení
- #63: Crew Dragon byl zničen při nehodě
- #62: Falcon Heavy má za sebou druhý start
- #61: Experimentální Starhopper ožívá
- #60: Dva roky znovupoužitelných raket SpaceX
- #59: Jak jsou na tom jednotlivé projekty Boring Company?
- #58: Tesla představuje kompaktní SUV Model Y
- #57: Tesla uvedla levný Model 3 a rychlejší Supercharger
- #56: Jak probíhala premiéra Crew Dragonu
- #55: Falcon 9 vyslal robota k Měsíci
- #54: Tesly se neustále zlepšují díky softwarovým aktualizacím
- #53: Raptor má za sebou první zkoušky
- #52: Tesla je opět v zisku a chystá Model Y
- #51: Blíží se první testy Super Heavy Starship
- #50: Tesla bere Evropu útokem
- #49: SpaceX slaví 8 úspěšných startů pro Iridium
- #48: Přípravy Crew Dragonu finišují
- #47: Ocelová Starship, dva Falcony Heavy, Tesla v Evropě a další
- #46: Bateriové projekty Tesla Energy
- #45: Třetí znovupoužití Falconu 9 a nepovedené přistání
- #44: Vyvine Tesla motorku, autobus nebo letadlo?
- #43: Tesla otevřela vlastní karosárny
- #42: Tesla rozjíždí výrobu solárních tašek
- #41: Nové zakázky pro Falcon Heavy
- #40: Boring Company otevře svůj první tunel
- #39: Tesla je konečně zisková
- #38: Tesla Model 3 jde na dračku
- #37: Proč Falcony někdy přistávají na pevnině a jindy na moři?
- #36: Tesla Autopilot je lepší než kdy dřív
- #35: Trest pro Muska za podvod s cennými papíry
- #34: Nové BFR a oblet turistů kolem Měsíce
- #33: Boring Company bude rozdávat stavební cihly zdarma
- #32: Čím vším si projde první stupeň Falconu 9
- #31: Boring Company v L.A. postaví tunel na stadion Dodgers
- #30: Tesla má přeplněné servisy
- #29: Crew Dragon a astronauti ve stylových skafandrech
- #28: Dokáže umělá inteligence porazit profesionály v Dotě 2?
- #27: Jak SpaceX chytá aerodynamické kryty do obří sítě
- #26: Tesla v Číně postaví Gigafactory
- #25: Kdy poletí megaraketa BFR?
- #24: Muskova kontroverzní miniponorka
- #23: Tesla oslavuje důležitý milník
- #22: Crew Dragon a pilotované lety na ISS
- #21: Tesla utahuje opasky
- #20: Boring Company postaví tunel na chicagské letiště
- #19: Tryskový Roadster a další novinky z Tesly
- #18: Pokroky Boring Company
- #17: Gigafactory
- #16: Hyperloop
- #15: Revoluční Falcon 9 Block 5
- #14: Finance Tesly a novinky o Modelu Y
- #13: Muskova tunelářská firma dospívá
- #12: Roboti ve službách SpaceX
- #11: Potíže s výrobou Tesly Model 3
- #10: Dragon a zásobování ISS
- #9: Špatné zprávy pro Teslu
- #8: Ražba tunelů
- #7: Přistávání raket Falcon
- #6: Elektrický kamion Tesla Semi
- #5: Neuralink a OpenAI
- #4: Starlink
- #3: Tesla a SolarCity
- #2: SpaceX a Falcon Heavy
- #1: The Boring Company
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Já bych měl spíš podnět než dotaz, nedalo by se méně používat zrychlené záběry? Případně udělat komerční verzi pro laiky a pro zainteresované používat záběry nezrychlené, kde se ovšem dá v klidu se zaměřit na detaily dříve, než tam skočí další záběr? A nebo je problém v autorských právech a je nějaké omezení délky záběru?
Zrychlené záběry tam obvykle nejsou, tak předpokládám, že ti vadí rychlý střih? To je v režii Živě a je to prostě dáno zvoleným stylem pro celý seriál (30vteřinový záběr na to samé je nuda, a tak se obvykle prostříhává, aby to bylo zajímnavější). Maximálně ti můžu dát odkaz na konkrétní video, které si chceš prohlédnout podrobněji.
Ne, nemyslím rychlé střihy i když za to bych taky lidem nejraději urval ruce. Myslím tím zrychlené záběry, schválně jsem to projel ještě jednou a dělal si čárky. Vyšlo mi 19 zrychlených záběrů. Asi to nebude zcela přesné a k tomu pár zpomalených. Ano pár těch zrychlených dává smysl, ale většina moc ne. Já jen že to ve výsledku člověk nestíhá ani sledovat a k tomu poslouchat text, takže nakonec je to kontraproduktivní.
Některé z nich jsou zrychlené už v původním videu, nejedná se o dodatečné zrychlení střihačem. Jiné zrychlené být musí, jak říkáš (například sklápění nohou) a pak tam možná je párkrát něco zrychleno v úvodu, kde to má nalákat na celou epizodu, takže tam se stříhá a zrychluje, aby se toho vešlo víc do těch úvodních pár vteřin. Každopádně je to prostě takový styl. Není to pro každého, ale dvě verze určitě dělat nebudeme. 🙂
Škoda, myslím si, že zvuková stopa (komentář) by mohla zůstat jak je a předělat jen video. Myslím si, že minimálně lidi co čtou elonx a kosmonautix by to ocenili. Ale chápu.
Tak upřímně, pokud někdo pravidelně sleduje ElonX, tak v Elonovinkách toho obvykle moc nového nenajde, jelikož v článcích je informací víc. Je to spíš pro lidi, co právě tyhle věci zas tak moc nesledují, ale zajímá je to.
souhlas většinou si to pustím, ale nic nového se nedozvím. Jako rychlý souhrn pro masovou veřejnost je to ale fajn.
Njn, na tom asi něco je, pravda. Já se přiznám, že videa tady nějak nesleduji, protože jsem čekal, že právě to nejlepší bude v Elonovinkách. 🙂 No vypadá to, že je asi chyba na mé straně. 😀
Ta videa od Živě jsou koncipována pro tzv. maminky od plotny a tatínky od piva u televize, kterým nestačí jenom Nemocnice v růžové zahradě nebo fotbal v TV, ale chtějí občas vědět i něco víc. Viz přeneseně např. přesun česky komentovaných přenosů na mall.tv, kde se až s tímto pořadem ukázalo jake hrozné mozkovotechnické zázemí mall.tv měl, protože je stavěn primárně hlavně pro ty maminky a tatínky, kterým stačí jen ta Nemocnice v růžovce a fotbal.
Napadá mě zdali nohy neskládají pouze na transport a v hale pak nevymění jen vyklápěcí mechanizmus a nebo tedy pouze pokud k nějaké deformaci dojde. A za těch 24 hodin musí stihnout i statický zážeh :-)?
Nemyslím si, že dnes se snaží letět s Falconem v rozmezí 24h, to bude spíš úkol pro SHS. Dosáhnou nějakého dobrého času, třeba týdne a to si myslím, bude dobré až dost.
Myslím, že tam je pořád jen ta hliníková voština. Není to problém, protože k deformaci dochází jen při velmi tvrdém dosednutí, ne při každém přistání. A výměna toho hliníku je podle Muska otázka pár hodin, takže to nepředstavuje nějakou velkou bariéru z hlediska znovupoužitelnosti: https://twitter.com/elonmusk/status/878335496413265920