Mise SXM-7
<< | Informace | Články | Aktuálně | Fotky | Videa | >> |
Základní informace
- Datum startu: 13. 12. 2020 18:30 SEČ
- Startovní okno: 2 hodiny (17:22–19:21) (Co je to startovní okno)
- Stav: Mise byla úspěšná
- Statický zážeh: Proběhl 7. 12. 2020 ve 23:59 SEČ (Co je to statický zážeh)
- Primární náklad: Telekomunikační družice SXM-7 postavená na platformě SSL-1300 společností Maxar (dříve Space Systems/Loral)
- Hmotnost nákladu: Družice bude mít hmotnost téměř 7 tun, suchá hmotnost družice je 2884 kg
- Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý první stupeň B1051.7)
- Cíl: Dráha přechodová ke geostacionární (GTO), 237 x 19 794 km
- Výsledná orbita: 237 km x 19 389 km x 27°
- Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Space Force Station, Mys Canaveral, Florida)
- Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině JRTI
- Pokus o zachycení krytu: Ano, jedna z polovin se pokusila přistát do sítě
- Press kit ke stažení zde (neoficiální)
Podrobnosti a zajímavosti
- První ze dvou plánovaných startů SpaceX pro společnost Sirius XM (USA), která zajišťuje rádiové vysílání pomocí satelitů a internetu více než 30 milionům posluchačů v Severní Americe.
- Kontrakt na výrobu satelitu byl podepsán se společností SSL v červenci 2016. O tom, že bude satelit vynesen na raketě Falcon 9, jsme se dozvěděli v září 2017, když SpaceX aktualizovalo svůj plánovaný seznam startů. Celkem byl objednán start dvou satelitů, SXM-7 a SXM-8. Ten druhý bude vynesen v roce 2021.
- Kvůli vysoké hmotnosti byla družice vynesena pouze na dráhu 237 x 19 794 km, tedy výrazně níže, než kam jsou družice určené pro geostacionární dráhu vynášené. Falcon 9 by zvládl vynést tuto družici i na vyšší dráhu, ale raketu by nebylo možno zachránit.
- Satelit SXM-7 byl nejprve umístěn na 120° západní délky, kde podstoupil testy a poté se měl přesunout na svou pracovní pozici na 85,15° západní délky. Dne 27. ledna 2021 ale společnost Sirius oznámila, že družice má vážné technické poruchy a celá mise je v podstatě ztracena.
- Družice je určená jako náhrada za dosluhující satelit XM-3, který na geostacionární dráze pracuje od roku 2005.
- Satelit je vybaven velkou rozložitelnou anténou, která umožňuje rádiové vysílání bez potřeby velké parabolické pozemní antény.
- Hotová družice byla přepravena na Mys Canaveral 13. října 2020.
- První stupeň Falconu 9 měl číslo B1051.7 a měl ze sebou už šest startů. Toto byla mise pro platícího zákazníka s rekordně „opotřebovaným“ stupněm.
- První stupeň přistál na plovoucí plošině Just Read the Instructions, která byla umístěna v Atlantiku ve vzdálenosti 644 km od startovní rampy.
- Jedna polovina aerodynamického krytu byla již použitá (předtím letěla na misi ANASIS-II). Je to vůbec poprvé, co na misi pro platícího zákazníka letěl již použitý kryt.
- Během této mise proběhl pokus o záchranu aerodynamických krytů. Lodě Ms. Tree a GO Searcher byly umístěny v Atlantiku ve vzdálenosti přibližně 780 km od startovní rampy. Obě poloviny krytu byly vyloveny z vody, i když jedna z nich se možná pokusila o přistání do sítě.
- Vývoj data startu: 2019 → 4. čtvrtletí 2019 → polovina 2020 → 2. srpna 2020 → 6. listopadu 2020 → listopad 2020 → 10. prosince 2020 → 11. prosince 2020 → 13. prosince 2020
Související články
Aktuální informace
Fotky
Videa
Záznam oficiálního přenosu SpaceX:
Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:
Návrat JRTI do přístavu:
- Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další - 17. 11. 2024
- Mise GSAT-N2 - 15. 11. 2024
- Mise Optus-X - 13. 11. 2024
Do převrácení by to mělo mít ještě slušnou rezervu. Podle tohoto praktického úhloměru to vypadá na náklon 10° https://twitter.com/MrArron4/status/1339628250687893505?s=20. A tady zase někdo odhadl kritický náklon prázdného Falconu 9 na 23° https://space.stackexchange.com/a/9199.
máte tam špatný odpočet (v profilu mise), asi nebyl opraven
SN9 dnes spadla ze stojanu v highbay takze asi jen tak nepoleti
Jestli jsem to pochopil dobře, tak právě pro takové družice byl vyvinut Falcon Heavy. Jenže jeho cena…
Jak to myslíte?
Já osobně ten komentář chápu tak, že pro družice o váze vyšší než já nevím 5,6 tuny by bylo lepší z hlediska pro zákazníka použít FH. Protože F9 by pak nemohl přistát a při této hmotnosti se družice nedostane ani na GTO, ale pouze na subsynchronní dráhu o apogeu 19000 km.
Přesně tak. Při použití FH by družici zůstalo více pohonné látky, což by prodloužilo její zivotnost – udržela by se déle na orbitě. Přesto se to nevyplatí.
Ať si říká kdo chce co chce, Elon je prostě borec. Za tak krátkou dobu se ve vývoji posunout tak daleko..
SpaceX dáva, pred niečo málo cez 24 hodín dozadu odštartoval CRS-21 ktorý stihol už plne autonómne zadokovať, za 15 hodín možno poletí SN8 a za necelé 3 dni další Falcon 9. WOW prvý krát musím uznať nestíham zo SpaceX a veľmi rád. Dokonca další siedmy let toho istého stupňa len necelé 2 týždne po premiérovom siedmom lete B1049. Držím palce SpaceX, ak bude toto tempo pokračovať možno uverím že o 2 roky pristane nákladná Starship na Marse!