Tesla koupila společnost Maxwell Technologies zabývající se výrobou superkondenzátorů
V pondělí ráno oznámila americká technologická společnost Maxwell Technologies, že se dohodla s Teslou na odkupu svých akcií. Tesla akcie firmy odkoupí přibližně za 218 milionů dolarů, což v přepočtu vychází na částku 4,75 dolarů za akcii. Tato dohoda znamená, že Tesla k ceně každé akcie přidala přibližně 55 %, v pátek po uzavření akciového trhu byla společnost Maxwell Technologies ceněna na 3,07 dolarů za akcii. Maxwell Technologies je firma se sídlem v San Diegu založená v roce 1965, v lednu 2018 měla přibližně 380 zaměstnanců a za prvních devět měsíců minulého roku generovala obrat 91 milionů dolarů. Pro Maxwell Technologies není automobilový průmysl neznámou oblastí, firma spolupracuje například s automobilkami Lamborghini či General Motors.
Společnost je známá především díky svým superkondenzátorům (někdy bývají označovány též jako ultrakondenzátory), které jsou sice kvůli své nízké energetické hustotě momentálně nepoužitelné pro zlepšení dojezdu elektromobilů, mohou ovšem urychlit nabíjení. Jsou také považovány za bezpečnější a spolehlivější než lithium-iontové baterie. Je též pravděpodobné, že Tesla do budoucna počítá s rapidním zlepšením energetické hustoty. Musk osobně je velkým fanouškem superkondenzátorů a považuje je za budoucnost elektromobility. Když šel studovat Ph.D. na Stanfordovu univerzitu, tak o nich plánoval dělat výzkum.
Mnohem zajímavější ale v blízké době může být technologie „suché elektrody“, kterou si Maxwell Technologies nechala v lednu minulého roku patentovat. Ta dokáže dle tvrzení firmy zdvojnásobit životnost lithium-iontových baterií, přičemž nabízí energetickou hustotu až 300 Wh/kg s možností budoucího zlepšení až na 500 Wh/kg. Pro porovnání, baterie použité v Modelu S mají energetickou hustotu kolem 207 Wh/kg, v případě nových článků 2170 pro Model 3 jde o něco vyšší číslo, Tesla ho však nijak nespecifikovala.
Toto navýšení energetické hustoty by umožňovalo buď vyšší dojezd, nebo nižší hmotnost vozu při zachování stejného dojezdu. Další výhodou v případě uplatnění nové technologie je cena, která má být dle tvrzení Maxwell Technologies o 10 % až 20 % nižší než v případě výroby klasických elektrod. Snížení ceny baterií je pro Teslu jedním z důležitých prvků pro dosažení cenově dostupných elektromobilů.
Pro Teslu se jedná o historicky pátou akvizici. Jako první v roce 2015 koupila společnost Riviera Tools, která vyrábí výrobní stroje pro automobilový průmysl. Asi nejznámější akvizicí byla koupě společnosti SolarCity, kterou v roce 2006 založili Muskovi bratranci Peter a Lyndon Rive. Tesla odkoupila SolarCity v roce 2016 za 2,6 miliardy dolarů a jak již z názvu vyplývá, tato společnost ze zabývá vývojem, výrobou a prodejem solárních produktů. Spojení je pro obě firmy výhodné, energetická divize Tesly totiž zase vyvíjí úložiště energie Powerwall a Powerpack. Ještě ten samý rok Tesla za 135 milionů dolarů odkoupila německou firmu Grohmann Engineering GmbH, jež přejmenovala na Tesla Grohmann Automation. Tato společnost se zabývá výrobou automatizovaných linek a robotů. Čtvrtou akvizicí byla v roce 2017 firma Perbix, která se stejně jako Grohmann zabývá automatizací výroby.
- Tesla za první čtvrtletí vykázala dosud nejvyšší zisk, přestože nevyrobila ani jeden Model S nebo Model X - 27. 4. 2021
- Tesla neinvestuje do placené reklamy, ale vydala alespoň krátké spoty pro seznámení s jejími vozy - 12. 3. 2021
- Bližší seznámení s modernizovanými variantami Modelů S a X od Tesly - 29. 1. 2021
pobavila ta veta ako je spojenie tesly a solar city pre obe firmy vyhodne, lebo ono to bolo vyhodne len pre akcionarov solar city, pre teslu ani nahodou kedze jej to sposobuje len vacsie straty 🙂
ale kedze hlavnym akcionarom bol v oboch musk tak sa rozhodol zachranit svoje investicie v solar city, ktora mierila ku krachu tym, ze to presunul pod teslu
Díky za informace. Zvlášť mě zaujalo téma akvizic.