Rychlozprávy #40: Hořící rampa SpaceX, Tesla má české zastoupení a nové členy rady, Model 3 je nejprodávanější, a další
Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.
Dnes se mimo jiné dozvíte, že Tesla má dva nové členy rady a také už má zastoupení v ČR, dále uvidíte, jak rampa na Vandenbergu dostává při startu zabrat, zjistíte, že Model 3 je v USA nejprodávanějším prémiovým vozem, uvidíte Teslu Semi v nové barvě a mnoho dalšího.
Noví členové správní rady Tesly
Tesla po Vánocích oznámila, že jmenovala dva nové členy správní rady firmy. Tento krok musela automobilka učinit v rámci trestu Komise pro cenné papíry a burzy za loňské zavádějící tweety Elona Muska. Trest také zahrnoval pokuty pro Teslu i Muska, který zároveň musel odstoupit z funkce předsedy správní rady. Nová předsedkyně, která Muska nahradila, byla oznámen už dříve – stala se jí Robyn Denholm. Firma však musela do správní rady také ještě přidat dva nové členy nezávislé na Muskovi. Těmi se nyní stali Larry Ellison a Kathleen Wilson-Thompson.
Larry Ellison je miliardář a zakladatel společnosti Oracle, který mimo jiné vlastní akcie Tesly v hodnotě necelé jedné miliardy dolarů a také je přítelem Elona Muska. Kathleen Wilson-Thompson je globální šéfkou lidských zdrojů ve společnosti Walgreens Boots Alliance.
Tesla má české zastoupení
Společnost Tesla před měsícem v ČR založila místní zastoupení ve formě Tesla Czech Republic s.r.o. Informoval o tom server Hybrid.cz. Výpis z obchodního rejstříku si můžete prohlédnout zde. Nepředpokládá se však, že tento krok v dohledné době povede ke spuštění oficiálního českého prodeje vozů Tesla. Nejspíš to souvisí jen s plánovaným otevřením servisu poblíž Prahy.
Rampa v plamenech
Nové video ze startu mise Iridium-8 hezky ilustruje, proč příprava rampy na další start trvá v případě SLC-4E v Kalifornii asi měsíc, zatímco u ramp na Floridě stačí zhruba týden. Rampa SLC-4E totiž má ještě starý typ erektoru, který se po zážehu neodklopí, takže jej poničí spaliny rakety (všimněte si plamenů a kouře na konstrukci po startu). Oproti tomu modernější erektory na floridských rampách LC-39A a SLC-40 jsou po startu poškozeny jen minimálně, protože se ihned po startu odklopí, a tak je možné je rychle připravit na další misi. Odklopení můžete dobře vidět například na videu z mise CRS-10, což byl první start SpaceX z rampy LC-39A.
Odklad Radarsatů
Na druhou polovinu února byl plánován start Falconu 9 s kanadskou konstelací Radarsat, ale mise měla údajně letět s použitým prvním stupněm B1050 z mise CRS-16. Jenže ten, jak jistě víte, kvůli poruše neplánovaně přistál v moři a pokud někdy poletí znovu, bude to nejspíš jen na nějaké soukromé misi SpaceX. Nyní tedy není jasné, s jakým stupněm poletí Radarsaty. Podle informací z Kanadské kosmické agentury se očekává odklad startu, ale zatím se neví, jaký je nový termín, ani s jakým stupněm mise nakonec poletí.
Smlouva počítala s použitým stupněm, a jelikož SpaceX momentálně nemá k dispozici žádný Falcon, který by za sebou měl jen jednu misi, zákazník teď nejspíš má na výběr mezi letem s více než dvakrát použitým stupněm (B1046–B1048) nebo přechod na nějaký nový stupeň. Druhá možnost by však nejspíš znamenala nutnost připlatit si za nový stupeň a zároveň by mohla představovat větší zdržení než v případě již použitých stupňů, pro které by to byla třetí nebo dokonce čtvrtá mise. SpaceX sice totiž má dva nové stupně, které ještě neletěly (B1052 a B1053), ale jelikož u prosincové mise GPSIII-SV01 byl použit rovnou B1054, firma se stupni B1052 a B1053 už nejspíš nějaké plány má, a tak asi nejsou k dispozici.
Červená Tesla Semi
U Superchargeru v Kalifornii byl nedávno spatřen dosud neviděný červený prototyp kamionu Tesla Semi. Z poznávací značky se však dá odvodit, že nejde o nový kus, nýbrž pouze o přebarvený černý prototyp, který Tesla loni ukázala při slavnostním představení kamionu. Výroba elektrického kamionu by mohla začít na přelomu roku 2019/2020.
Model 3 nejprodávanějším prémiovým vozem
Tesla Model 3 je oficiálně nejprodávanějším prémiovým automobilem v USA v roce 2018. Tesla prodala zhruba 140 000 kusů tohoto elektromobilu, což je o desítky procent více než v případě SUV Lexus RX, které je na druhém místě s 111 641 kusy. SUV a pickupy jsou přitom v USA obecně o dost populárnější než sedany. Pro Teslu je to obrovský úspěch také vzhledem k tomu, že ještě ani nenabízí slibovanou nejlevnější variantu vozu, kvůli které si řada lidí Model 3 předobjednala. Přehled 10 nejprodávanějších automobilů v USA v kategorii prémiových vozů:
- Tesla Model 3 – 138 000 kusů
- Lexus RX – 111 641 kusů
- BMW 3-series/4-series – 75 957 kusů
- Audi Q5 – 69 978 kusů
- Mercedes-Benz GLC-class – 69 727 kusů
- BMW X3/X4 – 65 674 kusů
- Acura RDX – 63 580 kusů
- Lexus NX – 62 079 kusů
- Cadillac XT5 – 60 565 kusů
- Audi A4/A5 – 60 538 kusů
Tesla a varovné zvuky
Tesla se připravuje na splnění legislativy, která vyžaduje, aby 50 % elektrických a hybridních automobilů vyrobených po 1. září 2019 vydávalo varovný zvuk při rychlostech nižších než 30 km/h. Účelem je ochrana chodců a především pak slepců, pro které představují tiché elektromobily potenciální nebezpečí. V Evropě existuje podobná legislativa, podle které musejí od července 2019 všechny nové hybridní a elektrické automobily vydávat zvuk při nízké rychlosti. Do roku 2021 pak musejí zvuk vydávat všechny vozy tohoto typu bez ohledu na to, kdy byly vyrobeny.
V případě Tesly jsou některé Modely 3 už teď vybaveny prostorem pro reproduktor, jak ukazuje následující fotka a také toto video.
Bezpečnost Tesel
Tesla vydala nové bezpečnostní statistiky svých vozů, které plánuje vydávat každé čtvrtletí. Ve 4. čtvrletí 2018 firma zaznamenala v průměru jednu nehodu každých 4,68 milionů km při jízdě s aktivním Autopilotem, a každých 2,54 milionů km při jízdě bez Autopilotu. Celkový průměr pro všechna auta na amerických silnicích pak je 1 nehoda každých 700 000 km. Bohužel není možné snadno srovnat tyto hodnoty s konkurenčními automobilkami, protože ty podobná čísla nezveřejňují.
Nehody v Teslách jsou tedy 4x vzácnější než je průměr, a se zapnutým Autopilotem je riziko ještě 2x nižší (ale ten je samozřejmě aktivní především na dálnicích, kde je riziko obecně o něco nižší). Tesly jsou navíc obecně považovány za jedny z nejbezpečnějších aut na světě.
SpaceXFleet
Nedávno byla spuštěna skvělá stránka pro opravdové fandy SpaceX. Jmenuje se SpaceXFleet a najdete na ní přehled současných i minulých lodí, které SpaceX využívá během svých misích, a další související informace. Za zmínku stojí například přehledy pokusů o zachycení krytů a přistání Falconů, detaily o výlovech Dragonů, informace o využívaných přístavech atd. Něco z toho máme i na ElonX, ale takhle podrobně ne. Doporučujeme!
A pokud si chcete o námořní flotile SpaceX chcete přečíst v češtině, navštivte článek Pavla Vantucha, který probírá jednotlivé lodě a jejich účel.
Víkendové vtípky
Na závěr jedna organizační zpráva. Rozhodl jsem se, že od nového roku už nebudu pravidelně vydávat Víkendové vtípky. Bavilo mě je ty necelé dva roky vytvářet a čtenáři si je oblíbili, ale v poslední době toho mám tolik, že čas věnovaný vtípkům raději využiji na něco důležitějšího. Nevylučuji však, že jednou za čas třeba nějaké nové vtípky přeci jen vydám. Ale rozhodně to nebude pravidelně jako doposud. Spíš jen občas něco dám na Facebook ElonX.
Pokud vám bude chybět pravidelná dávka memů o Elonovi, doporučuji sledovat stránku SpaceX Memes, která po dlouhé době neaktivity vstala z popela. A pokud se někdo z vás rozhodne vyplnit vzniklou mezeru na „trhu českých memů“ o Muskovi, a založíte si třeba vlastní stránku na FB, kde budete vtípky vydávat, neváhejte se ozvat, rád na ni skrz ElonX upozorním.
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
K požáru rampy, všechny erektory se odklápějí stejně daleko, rozdíl je kdy
Ten požár je anomální, vypadá to na porušení potrubí přívodu paliva pro druhý stupeň
To není pravda. Erektor na SLC-4E se před startem odklopí asi o 15° a tak už zůstane. Oproti tomu ty na LC-39A a SLC-40 se před startem odklopí jen o asi 5°, ale pak hned po zážehu se rychle odklopí asi o 40°, díky čemuž je právě hlavně vrchní část konstrukce mimo proud spalin a “schytá” to jen ta spodní, která je chráněna kovovými pláty.
Tyhle požáry jsou na SLC-4E relativně běžná věc plynoucí právě z toho, že raketa celý erektor pokaždé ožehne, takže všemožné kabely či hadice jsou poničeny, zapálí se zbytkové palivo v nich apod. Není to nijak extra anomální, i když samozřejmě v u některých startů to může být lepší či horší než u jiných, ale není to podle mě indikátorem nějaké závady nebo chyby.
Ahoj, máš pravdu, je to víc, toho jsem si nevšiml, ale ne o tolik, na Vandenbergu 15 stupňů, na rampe 39 25 stupňů, ne 45
Důležitá bude nejspíš vlastní konstrukce a zakrytovani potrubí a kabelů
Na LC-39A to je určitě víc než 25° a na SLC-40 to bude podobné. Si to změř:
Ok, tohle beru
Ale v okamžiku míjení je na těch cca 25 stupnech, ten odklon není tak rychlý
Z té fotomontáže to fázování pohybu rakety bohužel není vidět
Přímo v článku jsem dal odkaz na video, kde je všechno hezky vidět: https://www.youtube.com/watch?v=rUDLxFUMC9c&feature=youtu.be&t=871
Černá ženská. Jak jinak. Je taky ještě lesba?
Sice o ni nic nevim, ale podle toho, co vim od byvalych kolegu o tom, jak to chodilo v Oracle by me vubec neprekvapilo, kdyby byla vyrazne kompetentnejsi, nez ten pan.
Bezpečnost Tesly trochu jiným pohledem: https://medium.com/@MidwesternHedgi/teslas-driver-fatality-rate-is-more-than-triple-that-of-luxury-cars-and-likely-even-higher-433670ddde17
Jestli tím trochu jiným pohledem myslíš předem zaujatý pohled short sellera Tesly, který si upravuje čísla, jak potřebuje, tak jo no. 😀 Doporučuju přečíst ty komentáře pod tím.
Ne, myslím tím jiný pohled a je mi jedno, jestli někdo obchoduje s akciemi nebo ne. Pokud to jsou relevantní data, tak má smysl se na ně podívat. Stejně tak můžu říct, že statistika Tesly je o ničem, protože srovnává pouze najeté kilometry (a to ještě konkurenci pouze odhadem) a nesrovnává obdobná vozidla a řidiče. Každá statistika je o tom jaké je zadání, tady se to hodilo Tesle, tak to tak i uvádí. Pro mě je ta druhá rozhodně zajímavější, protože srovnává vlastnictví.
Problém není to, že je to shorter, ale to, že u Tesly si dal hodně práce s hledáním nehod, zatímco u ostatních značek ne. Je to pořád dobrý report o tom, že oficiální statistiky za moc nestojí, ale používá různou metodiku pro Teslu a pro konkurenci.
Nevíte náhodou někdo něco o té záležitosti se SolarCity, která je tam zmíněná?
Četl jsem, logicky uvažující člověk nemůže brát jeho článek vážně. Ještě to podpořte něčim z aeronetu nebo jak se to jmenuje a bude to top.
Auto v garáži asi nikoho nezabije 🙂