Víkendové vtípky #43: Suborbitální Blue Origin
V novém vydání Víkendových vtípků si budeme utahovat z firmy Blue Origin. Ta je obecně považována za největšího potenciálního konkurenta SpaceX, i když tenhle podnik miliardáře Jeffa Bezose zatím ani nedosáhl oběžné dráhy. Dá se podle vás Blue Origin označit za konkurenta?
Chronická bolest
Autor: Monika Wojdasová
Jeff Bezos může být na svou firmu Blue Origin pyšný, ale kolos jménem SpaceX pro něj musí být neustálým zdrojem stresu.
Kdyby poskytovatelé raket byli dinosauři
Autor: XplorationMemes
Chci být jako Elon
Originál: rovin_90 (na základě Jake Likes Onions), česká verze: Petr Melechin
Jeff je nejbohatší člověk na světě, ale Elon je Elon.
Poslední věta před smrtí
Autor: game2genesis, česká verze: Monika Wojdasová
Technicky vzato pravda, ale orbita je jiná liga!
Proč mě nikdo nemá rád?
Autor: Martin Rybka
Blue Origin jako jediná firma ve svých přenosech používá výhradně imperiální jednotky, a to se nedělá!
Sbohem
Originál: rovin_90, česká verze: Petr Melechin
Tos měla říct rovnou, nemusela jsem s tebou ztrácet čas.
Třeba se jednou dočká
Autor: Pavel Vantuch
New Glenn je cool, ale na první orbitální let si ještě pár let počkáme. A nejspíš to nebude tak snadné, jak si to Jeff a spol. představují.
Předchozí vydání Víkendových vtípků:
- #42: Nový předseda Tesly, nástupní rameno a další aktuality
- #41: Halloweenský speciál
- #40: Po dlouhé době o Falconu Heavy
- #39: Znovu o fanoušcích SpaceX
- #38: Tráva, BFR a díra v Sojuzu
- #37: Poprvé o Tesle
- #36: O rádoby konkurenci SpaceX
- #35: Den v životě Elona Muska
- #34: Vandenbergova mlžná základna
- #33: Superhrdina Elon
- #32: Upgradovaný Mr. Steven
- #31: O premiéře Blocku 5
- #30: O záchraně druhého stupně a dalších aktualitách
- #29: O fanoušcích SpaceX
- #28: NOAA a mistrný troll Elon
- #27: ULA, Blue Origin a další firmy, co se nechytaj
- #26: Záchrana krytu a superzloduch Musk
- #25: Megaspeciál o premiéře Falconu Heavy
- #24: Falcon Heavy je tady!
- #23: O Zumě, Falconu Heavy a dalším
- #22: Falcon Heavy na rampě a další
- #21: Vánoce, Falcon Heavy a Tesla Roadster
- #20: Znovu o Rudé planetě
- #19: O misi Zuma a dalším aktuálním dění
- #18: O milostném životě fanoušků SpaceX
- #17: Znovu o Elonovi
- #16: Znovu o konkurenci SpaceX
- #15: Elonova prezentace o BFR
- #14: Znovu o aktuálním dění
- #13: O webu ElonX a jeho čtenářích
- #12: Elon Musk je bůh
- #11: Znovu o přistávání Falconů
- #10: O nehodách a selháních
- #9: Zrušení Red Dragonu a další prudy
- #8: O misích BulgariaSat-1 a Intelsat 35e
- #7: Znovu o Falconu Heavy
- #6: O aktuálním dění
- #5: O konkurenci SpaceX
- #4: O kolonizaci Marsu
- #3: O Elonu Muskovi
- #2: O přistávání Falconů
- #1: Falcon Heavy poletí za 6 měsíců
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
…nemůžu si pomoct, nemyslím to nijak zle, ale mě tento “humor” přijde víc a víc infantilní a neskutečně trapný. Tomu se fakt někdo směje někdo, kdo je i skutečným fanouškem SpaceX a kosmonautiky jako takové?
Osobne by ma zaujímalo, jak ďaleko je BO s vývojom NG.
Ich cesta je dosť iná a to práve kôli zdrojom, ktoré im dovoľujú nezaoberať sa malými raketami aby sa na trhu uživili.
Tieto malé rakety sa stanú nakoniec aj tak nepotrebnými (stejne jak vidíme u SX a F1, F9, Dragon1-2, ktoré nahradí SHS), a rovno tiahnu na cieľový produkt – veľký nosič bez medzistupňov vo vývoji (samozrejme okrem vlaštovky Sheparda).
Na rozdiel od SpaceX, ktorý postupne inovuje a má know-how, bude určite zaujímavé zrovnať tento odlišný prístup..
Škoda, že Jeff nás nemasíruje informáciami z vývoja tak, ako to má v obľube Elon 😀
Upřímně se bojím že po nástupu bo na trh bude profit spx v ohrožení. Bo si nechá vyšlapat cestu a poté je s neomezeným rozpočtem na vývoj převálcuje.
To jsou až tak finančně zajištění?
Nemají neomezený rozpočet, ale Jeff Bezos do firmy dává miliardu dolarů ročně, takže zatím nepotřebují příjmy od zákazníků.
Tak už aby ty miliardy byly někde vidět. 🙂
No taky si myslím, že to asi není všechno jen o penězích. Vzhledem k tomu že Blue Origin byl založen v roce 2000 a SpaceX až 2 roky po něm, tak se mi zdá, že zatím je na tom SpaceX o něco lépe i když na to měli o 2 roky méně času a méně zdrojů než má údajně Blue Origin.
O něco lepe? Blue Origin ještě ani nedosahli orbity. SpaceX už ma hodně uspěšnych startu, prvni stupně se už pravidelně vraceji zpět, zasobuji ISS a jsou jen kruček od pilotovanych letu.
Tak toho se nebojím. není to jen o penězích…
To není, ale jakmile bude mít BO orbitální raketu, tak může cenu za start nastavit velmi nízko a bude jim jedno, když budou na každé misi prodělávat třeba i několik desítek milionů dolarů. Hlavní bude, že budou nejlevnější a přeberou SpaceX zákazníky, Jeff tu ztrátu potom v pohodě zaplatí. Podobně to dělal dříve i v Amazonu: Když chtěl do své nabídky přidat další produkt, nastavil jeho cenu tak, aby byla nejnižší na trhu a tím se zbavil konkurence (nebo ji poté levně odkoupil až byla na dně) a vůbec mu nevadilo, že byl nějakou dobu ve ztrátě.
Plne chapu, ze na tomto webu nemusi byt tento prispevek zrovna kladne hodnocen, ale domnivam se, ze SpaceX potrebuje konkurenci.
Microsoft zacal resit narocnost svych systemu na HW az pote, co mu na netboocich (pokud uz jste zapomneli, co to je, tak si najdete Asus EEE701) zacal konkuroval Linux. Intel prakticky prestal inovovat, kdyz AMD prestalo zvladat drzet krok (a ted ma prekvapko s Ryzenem). Pohadky o Ceskem Telecomu na konci minuleho tisicileti si nepametnici mohou vygooglit sami :-).
SpaceX je technologicky na spicce. Dokazi pristat s prvnim stupnem. Merlin 1-D ma nejvyssi pomer tahu ke hmotnosti motoru ze vsech keroloxovych motoru (pokud Wikipedia nekeca). Raptor ma tusim byt druhy motor v historii s uzavrenym cyklem (po ruskem RD-170, nebo 180 – nechce se mi to hledat). Takze uz se dostali do stavu, kdy utekli veskere konkurenci a muzou zvolnit, uctovat porad stejne ceny (dnes velmi nizke, za 20 let neprijemne vysoke i kdyz ty same) a zit z toho. To, ze konkurence ma nejake certifikace a Falcon nema neni prilis podstatne – pokud jsou lepsi (a to jsou), tak uz si ty certifikace drive, ci pozdeji obstaraji.
Vsichni vime, ze Elon chce zalozit kolonii na Marsu. To odlisuje SpaceX od jinych firem, ktere prestaly inovovat dokud jim nevyrostla konkurence. Vsichni chceme verit, ze SpaceX bude inovovat porad dale. Ale konkurence od Blue Origin rozhodne neuskodi.
A pak se muzeme na celou problematiku podivat z jineho uhlu – SpaceX potrebuje penize na cestu k Marsu. Penize se ziskavaji prodejem startu. Uz na pristi rok planuje SpaceX mene startu, nez letos. Jak navysit pocet placenych startu? Varianta 1 – zlevnit. Varianta 2 – zacit delat neco ziskoveho na orbite. A to je presne plan Blue Origin – misto Marsu je zajima orbitalni infrastruktura u Zeme. Takze konkurence ve startech muze vyrust v potrebu vyrazne vetsiho poctu startu.
Ted uz jenom, aby se nic nepodelalo.
Tohle by platilo u většiny firem, ale ne u SpaceX. Elon to nedělá, aby měl zisk, on to primárně dělá, aby to bylo přínosem pro lidstvo a to je snad asi opravdu jediný člověk. Na druhou stranu potřebuje firmu nějako živit a tak musí být soběstačná, ale určitě pak nebudou sedět na zadku a užívat si, jak se sypou peníze, protože konkurence ztrácí.
Proc to Elon dela vi jenom Elon. Myslim, ze zbozstovani Elona na nejakeho super-altruistu neni uplne zdrave – zvlast po jeho reakci na to, ze mu nekdo rekl, ze netusi, jake podminky jsou v Thajske jeskyni.
Elon to dela mozna proto, aby byl prinosem pro lidstvo, ale mozna take proto, aby si splnil svuj sen (dostat se na Mars), nebo treba taky, aby se o nem lidi za tisic let ucili stejne jako o Juliovi Caesarovi. Dulezite je, ze se chce dostat na Mars a to se nam libi a drzime mu palce.
Predpokladejme, ze Elonuv primarni cil, je dostat se na Mars – jak ostatne tvrdi – bez ohledu na skutecne duvody. Ve svete bez konkurence od BO bude mit minimalne na zacatku vice zakazek, to je pravda. Jeho rakety budou dobre a snad dosahnou Marsu.
Ve svete s konkurujicim BO bude pravdepodobne muset jit s cenou startu dolu. Nicmene to dotlaci obe firmy k vetsi efektivite a levnejsi starty mohou byt to, co konecne prevazi a nastartuje budovani orbitalni infrastruktury. A tim vyrazne zvysi poptavku po startech v delsim horizontu. Navic z pohledu delta-v je Deimos z LEO skoro stejne daleko, jako povrch naseho Mesice. Takze se muze snadno stat, ze prvni vyprava k Marsu poveze zpet hromadu materialu z Deimosu, protoze se to vyplati prodat na LEO jako stineni (material na vyrobu kostry stanice, pestovani rostlin, nebo neco jineho).
I kdyby konkurence BO nevedla k nastartovani budovani orbitalni infrastruktury, tak treba jen o 10% efektivnejsi rakety muzou znamenat rozdil mezi opakovanim projektu Apollo na Marsu (par navstev a konec) a skutecnou kolonizaci.
V kazdem pripade doufam, ze Elon nema zadne postranni umysly kolizni s kolonizaci Marsu a drzim mu palce.
O něčem podobném se zmiňuji v tomhle článku: http://www.kosmonautix.cz/2018/06/pohled-do-zakulisi-znovupouzitelnosti/
Máte pravdu, že monopol je obecně škodlivý a vede ke stagnaci. Zvláště pokud vaši primární motivací je zisk. SpaceX má ale cíl postavit na Marsku město a než k tomu dojde, tak stagnace nehrozí, protože jsou stále mezníky, které je nutné překonávat.
Proto SpaceX chce vybudovat Starlink.