Je Hyperloop jen snem?
Dnes jsme Vám připravili další video se základními informacemi o Hyperloopu. Kolega již před pár měsíci tento systém přiblížil v obdobném článku. Videa se částečně informačně překrývají, ale přeci jen v každém lze nalézt spoustu novinek. V novém videu se mluví o vývoji Hyperloopu a společnostech, které se této technologii nejvíce věnují, a také se dozvíte o principech fungování magnetické levitace. Pokud by někdo z vás chtěl o magnetické levitaci kabin Hyperloopu zjistit víc, mohu doporučit video z kanálu Veritasium, které je sice bez českých titulků, ale je dostatečně názorné k pochopení i bez komentáře.
Zpět však k prezentovanému videu v tomto článku. Dovolím si zde zmínit pár upřesňujících informací: Hyperloop Transportation Technologies neboli HTT je mezinárodní sdružení firem, které není příliš sdílné. Tato organizace se zatím prezentuje především animacemi a plány. První opravdu hmatatelný počin společnosti je testovací tubus ve Francii. Z dostupných informací se jeví, že o něco dále ve vývoji je firma Virgin Hyperloop One podporovaná podnikatelem Richardem Bransonem. Společnost provozuje 500 metrů dlouhou zkušební trať u Las Vegas, ve které se již pohybují testovací kabiny, a také už představila prototypy přepravních kabin. Během léta již začala jednat s vedením Spojených arabských emirátů o proveditelnosti tratě mezi Dubají a Abu Dhabi. Tato města jsou od sebe vzdálena 150 km a v současnosti cesta trvá vlakem i automobilem hodinu a půl.
Další přeložená videa o firmách Elona Muska s českými nebo slovenskými titulky najdete zde.
- Je Hyperloop jen snem? - 29. 11. 2018
- Osobnosti SpaceX #3: Hans Koenigsmann, zajištění misí - 10. 11. 2018
- Osobnosti SpaceX #1: Thomas Mueller, hlavní technolog pro vývoj pohonů - 25. 9. 2018
ked elon objavuje koleso 🙂
https://cs.wikipedia.org/wiki/Swissmetro
https://cs.wikipedia.org/wiki/Transatlantick%C3%BD_tunel
Bohužel je to a bude to jen sen minimálně dalších 50 let.
Nejen, že neexistuje technologie, která by dokázala překonat 1000 km/h-1 natož slibovaných 1200.
Ale hladně je to černá můra ohledně bezpečnosti přepravovaných osob… nehoda či požár = jistá smrt pro přepravované osoby.
Ekonomika provozu… náklady na výstavbu a permanentní dekompresy jsou daleko za cenou, kterou bude chtít někdo zaplatit. Navíc se jedná v podstatě osobní přepravu nikoliv hromadnou, takže propustnost či kapacita bude naprosto nepoužitelná pro masové rozšíření…
Autobus to nikdy nenahradí
Metro to nikdy nenahradí
Vlaku to nikdy nebude konkorovat
Konkurovat to má letadlu… jenže letadlo může letět kamkoliv… narozdíl od trubky :/
– Cílem Muska je rychlost 1200 (respektive fyzikální možností), firmy současně se zabývající HL mají za cíl 400 km/h-1 – tím netvrdím, že je to snadné.
– Nehoda či požár na palubě letadla = jistá smrt (v obou případech ne asi úplně jistá, ale dosti reálná)
– Ač letadla mohou lítat kam chtěj, tak to také není tak úplně jednoduché. (letiště, koridory, zakázané území …)
– Napadlo mne, že třeba “zajímavý” teroristický útok, by bylo tubus vychýlit heverem o pár centimetrů. Co by udělala kapsle letící zvukovou rychlostí? Nepředpokládám, že by výchylku byla ochotna akceptovat.
– Dle toho co jsem o tom četl a slyšel, odhaduji, že do 10 let bude existovat první prototypová veřejně využívaná dráha, a do dvaceti let jich už bude několik. S rychlostí 400 a nemluvím o rentabilitě, ale pro destinace jako je Dubaj to bude další atrakce (nemyslím si, že jejich sjezdovka je výdělečná). Do těch 20 ti let by mohli již existovat (alespoň ve výstavbě) první smysluplné tratě, na místech, kde konvenční doprava má nějaké mínusy.
– Nějaké ucelené sítě tubusů? Kdo ví jestli a kdy.
Rozhodně můžeme být rádi za vývoj, třeba se to nepovede, ale kdybychom vše zavrhli u čeho jsme měli pochybnosti, ještě bychom lezli po stromech. Slézt na zem bylo také dosti riskantní. A když se to nepovede, třeba nějaké nápady se použijí u vlaků, letadel…
S tím požárem to nemusí být tak horký, chtějí se přece kvůli minimálním odporu vzduchu přiblížit vakuu ne? Navíc v tunelu vůbec nemusí být hořlavy plyn ne?
V tom tubusu je podtlak to znamena, že se vzduch vysaje aby tu kapsli nezatežoval odpor. Tubus je vyroben z kovu + nějake pasivni magnety tam nema co hořet.
v tubuse rozhodne nebudu nejake pasivne(spravne je inak permanentne) magnety
skus si nastudovat princip maglevu a linearneho motora
HA HA. Jediny kdo by si to měl nastudovat jsi ty. Maglev používá ve většině případu elektromagnety se supravodivými civkami chlazenými tekutým dusíkem. Hyperloop plánuje využívat takzvané pasivní magnetické levitace, což znamená, že magnety jsou přímo součástí přetlakové kapsle a vytváří magnetickou levitaci v kombinaci s hliníkovou tratí. Nevýhodou je, že tento způsob neumí vytvořit tak silné magnetické pole, které by bylo pro provoz těžké soupravy zapotřebí a je velmi energeticky náročný. Proto se zaměřili na kombinaci s nízkotlakovým potrubím.
A kapsle je v tubusu kde jinde by měla byt.
ty si fakt nepoucitely
nastuduj si ako funguje linearny elekticky motor a potom pis hluposti, ze tam budu len pasivne magnety
Chlapi, jeden o voze, druhý o koze. Hledáte chyby v textu druhého, místo abyste / abychom se spíše společně posouvali a byli chytřejší. Neřešte KDO to napsal, ale CO napsal.
– Peter opravuje Romana, že se neříká pasivní, ale permanentní magnety (šlo jen o slovíčko)
– Peter tu ale neřekl nic špatně.
– Nízký tlak v tubusu nemá nic společného s Maglevem je to druhý pilíř HL: minimální ztráty pro nesení kapsle = Maglev ; Minimální aerodynamický odpor = podtlak
Možná jsem tu z vás nejhloupější, tak se omlouvám za korekci. Zkuste spíše spolupracovat a když někdo nalezne nějakou překážku, můžeme se v dobrém jí pokusit vyřešit.
aj vo vnutri kapsuly bude vakum?
V tubusu nic hořet nebude, pánové tady mysleli požár v kapsli. To je docela problém, pokud se něco stane v kapsli, nemůžete utéct dokud budete v tubusu s podtlakem, stejně tak jako nemůžete utéct z paluby letadla dokud je v 11 kilometrech. “Výhoda” letadla je, že v případě poruchy, letadlo v Té výšce nesetrvá :-). Zatím co kapsle bude ležet ve vycucnuté trubce dokud někdo neotevře ventil a trubka nenasaje atmosféru. To by ale mělo nastat poměrně rychle. Pokud vnikne do tubusu atmosféra nehodou, nemělo by se nic stát, kapsli to jen výrazně zpomalí.
Existuje tisíce možných poruch více či méně závažných, tak jako u letadla, Vašeho auta, nebo jakéhokoliv složitého stroje. Kdybyste takto smýšleli o svém autě nikdy byste do něj ani nevlezli.
Dosáhnout rychlosti 1200 km/h není při radikálním snížení odporu vzduchu a absenci valivého odporu problém. Bezpečnost lze zajistit přinejmenším srovnatelnou s letadly, každopádně mnohonásobně vyšší než u aut, autobusů, vlaků a dalších dopravních prostředků vystavených možnosti vzájemné kolize, vykolejení atd. Náročnost a náklady jsou vysoké, ale lze to časem zvládnout, pokud bude vůle.
Doufám že ne, rád bych se v něm brzy projel.