Mise Amos-17
<< | Informace | Články | Aktuálně | Fotky | Videa | >> |
Základní informace
- Datum startu: 7. 8. 2019 01:23 SELČ
- Startovní okno: 88 minut (00:53–02:21) (Co je to startovní okno)
- Stav: Mise byla úspěšná
- Statický zážeh: Proběhl 1. 8. 2019 02:00 SELČ a poté byl proveden druhý 4. 8. v 05:30 SELČ (Co je to statický zážeh)
- Primární náklad: Telekomunikační družice Amos-17, postavená na platformě BSS-702MP společností Boeing Satelite Systems
- Hmotnost nákladu: 6500 kg (z toho 3500 kg tvoří palivo)
- Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý stupeň B1047.3)
- Cíl: Dráha přechodová ke geostacionární (GTO)
- Výsledná orbita: 221 km x 35 750 km x 26,1°
- Startovní rampa: SLC-40 (Cape Canaveral Air Force Station, Mys Canaveral, Florida)
- Pokus o přistání stupně: Nebyl proveden
- Pokus o zachycení krytu: Ano, byl úspěšný
- Press kit ke stažení zde
Podrobnosti a zajímavosti
- Na této misi letěl již dvakrát použitý první stupeň Falconu 9 s číslem B1047.3, který v minulosti absolvoval mise Telstar 19V a Es’hail-2. Kvůli vysoké hmotnosti nákladu a náročné cílové orbitě však nebyla provedena jeho záchrana. Byla to teprve druhá mise, při které letěl Falcon 9 ve verzi Block 5 bez přistávacího vybavení a nebyl zachráněn. Poprvé k tomu došlo během mise GPSIII-SV01 v prosinci 2018.
- Vzácný případ, kdy SpaceX provedlo dva statické zážehy. První sice proběhl v plné délce, ale SpaceX následně vyměnilo ventil na motoru Merlin a rozhodlo se provést druhý statický zážeh.
- Druhá mise pro společnost Spacecom Ltd. První misí byl nešťastný Amos-6, který byl zničen 1. září 2016.
- V důsledku nehody Amosu-6 a obtížné možnosti vrácení zálohy na start ve výši 50 milionů dolarů dostala společnost Spacecom v říjnu 2017 jeden start zdarma, který bude použit právě pro tuto družici.
- Kontrakt se společností Boeing na výrobu Amosu-17 v ceně 161 milionů dolarů byl podepsán v prosinci 2016. Je to první americký satelit, který si společnost Spacecom objednala. Všechny předchozí satelity s výjimkou jednoho byly postaveny společností IAI (bus), vybavení dodávaly firmy Thales Alenia Space nebo MDA (MacDonald, Dettwiler and Associates Ltd.). Tou jedinou výjimkou byl Amos-5, který postavila ruská firma ISS Rešetněv. (Dodatek: Amos-7 (Asiasat 8) má firma Spacecom pouze pronajatý).
- V květnu 2018 oznámila společnost Spacecom, že se dohodla s nejmenovaným neizraelským zákazníkem na pronájmu části kapacit družice za cenu 55 milionů dolarů (30 milionů dolarů bude platba za službu, zbylých 25 milionů za nespecifikované další služby). Tento pronájem je podmíněn tím, že do 20. listopadu 2019 musí být družice úspěšně vynesena raketou a zároveň musí vstoupit do aktivní služby, jinak tento kontrakt propadne bez nároku na finanční kompenzaci.
- Družice Amos-17 nahradila družici Amos-5, která neplánovaně selhala v roce 2015, tj. po 4 letech místo plánovaných 15 let.
- Plánovaná doba životnosti družice byla v době podpisu smlouvy očekávána nejméně 15 let, tedy minimálně do roku 2034. V listopadu 2017 byla tato informace upřesněna, očekává se životnost 19 let.
- Družice pracuje na 17° východní délky a svým svým signálem pokrývá střední a jižní Afriku, západní Evropu, Blízký východ, střední Asii a Indii.
- Družice je vybavena transpondéry v pásmu Ka, Ku a C.
- SpaceX při této misi provedlo záchranu aerodynamických krytů, které byly nově vyrobené. Lodě Ms. Tree a GO Navigator pro tyto účely byly umístěny v Atlantiku ve vzdálenosti 923 km od místa startu. Jedna polovina přistála do sítě a druhá byla vylovena po přistání do vody.
- Vývoj data startu: 2. čtvrtletí 2019 → 27. května 2019 → červen 2019 → 28. července 2019 → 4. srpna 2019 → 6. srpna 2019 → 7. srpna 2019
Související články
- SpaceX nepolevuje v získávání nových zakázek
- Kdo zaplatí vzniklou škodu, když raketa SpaceX vybuchne na rampě?
- Když se nedaří: Nehody CRS-7, Amos-6 a další
- O kolik je SpaceX levnější než konkurence
Aktuální informace
Fotky
Videa
Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:
Oficiální přenos SpaceX:
První statický zážeh:
Propagační video o satelitu Amos-17:
Uzavření satelitu do aerodynamického krytu:
The AMOS-17 Encapsulation process – the Movie! The launch is getting closer… and closer… #AMOS17 #satellite #Spacecom #Launch pic.twitter.com/BFuXizzqxp
— AMOS-Spacecom (@AMOSSpacecom) July 30, 2019
Přistání aerodynamického krytu do sítě:
Rocket fairing falling from space (higher res) pic.twitter.com/sa1j10qAWi
— Elon Musk (@elonmusk) August 7, 2019
Upřímně, čekal jsem větší výkon v případě toho Amosu. Výsledná orbita 17. 221 x 35750 kmx 26,1° a GTO delta V 1784 m/s mi přijde jako přesně trefená GTO. Nic víc, Čekal sem o dost vyšší supersynchron.
Ten pohled do tabulky na redditu mi ale zase připomněl jinou věc, že předchozí let na GTO v případě F9 sme viděli naposledy v únoru.
Kde kluci ze SpaceX udělali chybu? Je to stále dobrodružství a Ariane bude na koni.
Tak v žádném případě sem tím nemyslel, že je to nějaká chyba, ani nemyslím si, že start je dobrodružství. Tedy není to dobrodružství v tom smyslu, že by a výsledná dráha by odvisela od nálady těch, co řídí raketu. To bychom si nerozuměli.
Vzhledem k tomu, že manévrování i finální dosažení dráhy zajišťují chemické motory, a družice má planovanou životnost delší než 17 let, tak jsem čekal, že si SpaceCom zajistí (rozuměj smluvně) u SpaceX i nějaký dodatečný boost druhým stupněm v podobě supersynchronu, aby ušetřilo delta v. A pokud si vybavuju přenos startu, nejsem jediný, kdo to očekával.
Také jsem očekával dráhu víc “nadopovanou”, jenže je tady jedna proměnná a tou je, že my vůbec nevíme jaký byl požadavek zákazníka.
Já čekal také více F9 block 3 vynesl těžší náklad Intelsat 35e na vyšší dráhu https://www.elonx.cz/mise-intelsat-35e/ zákazník asi chtěl jinak. Čekal bych tedy pokus o záchranu. Nedělají se na OCISLY nějaké úpravy?
GO MS.TREE je v přístavu. Je nějaké foto?
https://tinyurl.com/y3nbn52m
Vždyť máte fotky přímo tady v článku, který komentujete. 🙂
Foto z přístavu, překládka bude asi ráno.
To zachycení krytu je parádička. Přiznám se, nevěřil jsem jsem, že se jim to někdy povede, několikrát jsem si říkal “že se na to nevyss…”. Trpělivost růže přináší, no. Gratulace.
Pokud má věc aspoň 1% šanci na splnění, Muskovi se těžko vysvětluje, že to nejde… Navíc, pokud to znamená potenciální finanční i časové úspory v řádech nezanedbatelných.
Nemáme náhodou mapu střeleckého prostoru? Jak daleko má dopadnout 1. stupeň? Si říkám, operovat se dvěma loďmi v prostoru, kam dopadne nemusí být zrovna 2x bezpečné. Přestože je pravděpodobnost kolize velmi malá. 😀
Edit: Vlastně mapu máme. Ale jak daleko od sebe má dopadnout 1. stupeň a kryty? Docela by mě zajímalo, jak mají vyčíslené riziko kdyby se něco pokazilo a 1. stupeň neskončil přesně tam, kde očekávají.
Pro srovnání, v případě Arabsat 6A 1. stupeň přistával 967 km od pobřeží a kryty 1029 km.
Možná pomůže toto. Kryt má dopadnout cca 924 km od pobřeží.
Jj to jsem myslel tím mapu už máme. Díky. 🙂
Ale analýza fotek od SpaceXfleet ukazuje jednu stranu z více úhlů. Druhá polovina krytu není zevnitř vidět. Je to poznat podle pozadí.
Máte pravdu, každopádně padáky jsou vidět na obou polovinách například na této fotce:
Jen taková zajímavost:
Po analýze fotografií mám za to, že zachycením do sítě zachraňují polovinu krytu, která je zde na levé straně (říkám ji samec protože má vnější pohla… teda “zámkové” rysy) a na vnějšku nese americkou vlajku (což zde není vidět).
https://twitter.com/aWildLupiDragon/status/1159513785205481477/photo/3
Ak by start prebehol 4.8. tak to bude len 9 dni po starte CRS-18 (momentalne je rekord 12 dni). Tipujem, ze rampa este nie je po predchadzajucom starte pripravena. Kedze Dragon letel z odkladom, asi bude oznameny odklad aj na Amos-17.
Je to možné, ale už před dvěma lety SpaceX zvládlo provést statický zážeh jen 7 dnů po předchozím startu (BulgariaSat-1 / Intelsat 35e) a SLC-40 je ještě novější rampa, takže teoreticky by to problém být nemusel.
Hladal som casovy rekord medzi statickym zazehom a startom. Potom som si vsimol, ze aj toto mate v statistikach. Tie statistiky mate paradne a prehladne vypracovane, chvalim 🙂 No aby som sa vratil k teme, 73 hodin ma SX rekord. Teoreticka moznost tam teda este stale je, ze startovacie okno stihnu 🙂
Po dopisani prispevku som si vsimol info o vyvoze Falconu. Tak sa mozno dockame zmeny v statistikach 🙂
Z posledních fotek se zdá jako by transportovaný stupeň (B1048) měl odmontované přistávací nohy. Myslel jsem, že už je sklápějí aby ušetřili čas?
Zatím je sklopili jen jednou, u stupně B1056.
Dovrý večer. Možná kdybych si znovu pročetl články o typech orbit, tak by mi docvaklo, ale asi ne, tak se zeptám 🙂 Tato družice je stejně těžká, jako Arabsat, co letěl před týdnem na FH. Obě jsou vynášeny na GTO. Proč jednu musel nést FH a teď stačí F9?
Řekněme skoro, ale dobrá.
1) rozhoduje zákazník.
2) Při této hmotnosti se taktak F9 doškrábe na GTO s apogeem cca ve výšce geostacionární dráhy. Pokud by hmotnost byla nad těch 5,6 t, tak se nedoškrábe ani tam, pokud by SpaceX chtělo zachraňovat první stupeň.A jakože chtít bude. FH by neměl problém.
3) U arabsatu zákazník nechtěl jen GTO, ale chtěl supersynchron s apogeem ve výšce 90000 km, ušetří tím palivo své družici, tj. prodloužit životnost. SpaceComu to asi stačí tak, jak to je.
Děkuji:)
určite su štarty poistené,ale spacex asi ten amos mrzí……nech to vyjde a zdarma to nebude,raketa možno,ale i rampu treba platit aj personal strelnice,tak verím,že niečo za ten štart im daju
Na druhou stranu, snad se nezpronevěřím ničemu, když prohlásím, že každé selhání je k něčemu dobré, pokud si z něj vemeš ponaučení. Typickým příkladem je Apollo 1, kde se vše zastavilo, kompletně se předělala kabina, odizolovalo se vše atd.
to hej,tam bolo len škoda,ze bol skušobny zažeh s družicou…..zase je to rýchlejšie,ako ked po skuške ešte integrovat naklad na falcona a urobit diagnistiky……