SpaceX v úterý představilo aktualizovaný design megarakety BFR a od té doby byly na různých místech zveřejněny kvalitnější verze snímků, které Elon Musk během prezentace ukázal. Pokud tedy hledáte novou tapetu na plochu, tyto parádní obrázky se vám budou jistě hodit.
AKTUALIZACE: U obrázků BFS na Marsu bylo doplněno vyšší rozlišení.
Nové BFR po odpojení prvního stupně (Zdroj: SpaceX)
Startující raketa BFR (Zdroj: SpaceX)
Loď Starship (Zdroj: SpaceX)
Nové BFR po odpojení prvního stupně (Zdroj: SpaceX)
Umělecká představa koncertu na palubě BFR před velkým oknem (Zdroj: SpaceX)
Zakladatel a šéfredaktor ElonX, který projektu věnuje až nezdravě velkou část svého volného času a jinak pracuje v oboru lokalizace her. Kromě Elona Muska a jeho firem se zajímá o další technická témata, hraje squash, čte sci-fi, miluje filmy a sleduje až příliš mnoho seriálů.
Autor Petr Melechin · Published 1. 1. 2022
· Last modified 12. 1. 2022
Odebírat komentáře
21 Komentáře
nejnovější
nejstaršínejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Lukas
27. 10. 2018 23:01
Skoda,ta nosnost stale klesa ,uz je to iba 100ton.na zaciatku to bolo tusim okolo 250ton.
JANSA JAROSLAV
24. 9. 2018 17:10
Možná by věsecký tým SpaceX Elona Muska mohl relizovat v praxi myšlenku kosmického výtahu.
Vesmírný (orbitální) výtah je snem mnoha expertů. V podstatě jde o kabinu, která šplhá po kabelu spojujícím Zemi a oběžnou dráhu, kde končí na vesmírné stanici nebo malé planetce.
Lépe by se mohl prvně vyzkoušet na orbitě Měsíce, bude to blíž a není tam nebezpečí kolize v zemské atmosféře i odpadem v kosmu.
Děkuji. A jaký to bude impuls pro konkurenci, jestli tedy berou SpaceX vážně. Třeba NASA si jede podle předem schválených plánů a berou ji jen jako drožku.
JANSA JAROSLAV
23. 9. 2018 11:47
Elon Musk může konkurovat v letecké dopravě když dá BFR podvozek jako STS pro přistání na kterémkoli letišti světa. Jistě jen tam kde by pro SpaceX bylo zajištěna startovací rampa, plošina a doprava prvního stupně pro opětovný start.
Navíc si myslím, že si to dobře spočítali a vyšlo jim to bez křídel lépe než s křídly. Přece jen aby to bylo letu schopné, tak ta plocha je značná a je to problém při startu a na co by byly křídla třeba na Měsíci? Někdo v tom křídla vidí, ale ve skutečnosti je to kombinace nohou a aerodynamických ploch.
lukas
22. 9. 2018 22:24
malinká poznámka , chybí mi tam logo SPACEX ale jinak nádhera
Johny
21. 9. 2018 20:20
Zdravím, nevím jak vy, ale mě pořád nedají spát ta dvě spodní křídla. Při vstupu do atmosféry přece jejich směrování musí způsobovat vysokou nestabilitu ne? Vzduch na nich bude klouzat přímo k trupu. Na konci nemájí žádný winglet což bude způsobovat malé víry na obouch koncích křídel, které budou ještě umocněný tím, že křídla směřují DOLŮ. Nevím co si o tom myslíte vy, ale mě se to prostě nezdá. Celý ten nový design mi přijde aerodynamicky nestabilní. Vím že se tak vyřešily přistávací nohy, ale při zpomalování v atmosféře mi to přijde riskantní. Co si o tom myslíte vy?
Co vím, budou řiditelná, takže možná do určitého úhlu i výklopná, pokud by to bylo v určité fázy letu nezbytné. Určitě to mají spočítané a je možné, že příští rok bude zase nová varianta celé sestavy 🙂
myslim si ze kridla smeruju v skutocnosti HORE, ale ta animacia ma taky siroky zorny uhol, ze to skresluje a kridla vyzeraju akoby smerovali nadol. Pozrite si, co to kridlo urobi par sekund pred dosadnutim.
Chápete to špatně, ty křídla nejsou fixní, takže se během klesání nastaví dle tlaku atmosféry a až těsně před přistáním se nastaví do pozice dle grafiky na kterou koukáte.
Já jsem se naopak pozastavil nad těmi křidélky na čumáku. Překvapuje mě, že jsou v návrhu jen tahle dvě. Měl jsem za to, že budou plnit funkci roštových kormidel. Nevím, zda by první stupeň F9 zvládl přistát pouze s dvěmi kormidly (výškou jsou +/- srovnatelné i když BFS je podstatně širší). Na druhou stranu díky těm velkým křídlům na zádi bude sestupový profil odlišný, ale stejně nejvíce se kormidla (u BFS křidélka) využivají těsně před přistáním, kdy už podle animace jsou zadní křídla zafixované kvůli nohoum.
ten horný stupeň možno aj jeden rok. Teda ak ti bude stačiť poskakujúci kompozitový valec s 1-3 motormi na spodku, ktorý svojim tvarom veľmi vzdialene pripomína vesmírnu loď 🙂
Asi tak nějak, nicméně pokud jde o BFR, tak se vlastně dá předpokládat, že by neměly vzniknout nějaké velké problémy při jeho stavbě a provozu. Ale ono se určitě něco najde, takže uvidíme.
Pokud poletí za deset let, budu tleskat. A klidně mi dejte deset mínusů. Za deset let se tu u starých komentářů sejdem a uvidíme. : ) Rád bych se mýlil.
Raketa, u ktere se “da predpokladat, ze by nemely vzniknout nejake velke problemy pri jeho stavbe a provozu” zazije takovych problemu, ze z toho pujde vsem hlava kolem. Viz treba Falcon 1.
Raketa, u ktere se predpokladaji problemy a testovani neznamych technologii, patrne nikdy neodstartuje. Viz treba X-33.
Skoda,ta nosnost stale klesa ,uz je to iba 100ton.na zaciatku to bolo tusim okolo 250ton.
Možná by věsecký tým SpaceX Elona Muska mohl relizovat v praxi myšlenku kosmického výtahu.
Vesmírný (orbitální) výtah je snem mnoha expertů. V podstatě jde o kabinu, která šplhá po kabelu spojujícím Zemi a oběžnou dráhu, kde končí na vesmírné stanici nebo malé planetce.
Lépe by se mohl prvně vyzkoušet na orbitě Měsíce, bude to blíž a není tam nebezpečí kolize v zemské atmosféře i odpadem v kosmu.
https://www.youtube.com/watch?v=6D0ykYONiMs
Děkuji. A jaký to bude impuls pro konkurenci, jestli tedy berou SpaceX vážně. Třeba NASA si jede podle předem schválených plánů a berou ji jen jako drožku.
Elon Musk může konkurovat v letecké dopravě když dá BFR podvozek jako STS pro přistání na kterémkoli letišti světa. Jistě jen tam kde by pro SpaceX bylo zajištěna startovací rampa, plošina a doprava prvního stupně pro opětovný start.
Nemůže. Křídla na BFR vlastně nejsou křídla, jelikož nevytvářejí vztlak.
Navíc si myslím, že si to dobře spočítali a vyšlo jim to bez křídel lépe než s křídly. Přece jen aby to bylo letu schopné, tak ta plocha je značná a je to problém při startu a na co by byly křídla třeba na Měsíci? Někdo v tom křídla vidí, ale ve skutečnosti je to kombinace nohou a aerodynamických ploch.
malinká poznámka , chybí mi tam logo SPACEX ale jinak nádhera
Zdravím, nevím jak vy, ale mě pořád nedají spát ta dvě spodní křídla. Při vstupu do atmosféry přece jejich směrování musí způsobovat vysokou nestabilitu ne? Vzduch na nich bude klouzat přímo k trupu. Na konci nemájí žádný winglet což bude způsobovat malé víry na obouch koncích křídel, které budou ještě umocněný tím, že křídla směřují DOLŮ. Nevím co si o tom myslíte vy, ale mě se to prostě nezdá. Celý ten nový design mi přijde aerodynamicky nestabilní. Vím že se tak vyřešily přistávací nohy, ale při zpomalování v atmosféře mi to přijde riskantní. Co si o tom myslíte vy?
právě že tento design je velice efektivní při brždění v atmosféře viz animace : https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=LQTnWEHl5qU
Co vím, budou řiditelná, takže možná do určitého úhlu i výklopná, pokud by to bylo v určité fázy letu nezbytné. Určitě to mají spočítané a je možné, že příští rok bude zase nová varianta celé sestavy 🙂
myslim si ze kridla smeruju v skutocnosti HORE, ale ta animacia ma taky siroky zorny uhol, ze to skresluje a kridla vyzeraju akoby smerovali nadol. Pozrite si, co to kridlo urobi par sekund pred dosadnutim.
Chápete to špatně, ty křídla nejsou fixní, takže se během klesání nastaví dle tlaku atmosféry a až těsně před přistáním se nastaví do pozice dle grafiky na kterou koukáte.
Já jsem se naopak pozastavil nad těmi křidélky na čumáku. Překvapuje mě, že jsou v návrhu jen tahle dvě. Měl jsem za to, že budou plnit funkci roštových kormidel. Nevím, zda by první stupeň F9 zvládl přistát pouze s dvěmi kormidly (výškou jsou +/- srovnatelné i když BFS je podstatně širší). Na druhou stranu díky těm velkým křídlům na zádi bude sestupový profil odlišný, ale stejně nejvíce se kormidla (u BFS křidélka) využivají těsně před přistáním, kdy už podle animace jsou zadní křídla zafixované kvůli nohoum.
Co myslíte tím těsně před přistáním? Já jen že těsně před přistáním je rychlost minimální a tím pádem už tyto plochy skoro nefungují.
A ještě ad ty křidélka na čumáku, koukněte na Tupolev TU-144, tam se tomu tuším říkalo kachní plochy.
Vypadá úplně jako raketa ze sci-fi románu, ale je to skutečnost blízká 5 až 6 let.
ten horný stupeň možno aj jeden rok. Teda ak ti bude stačiť poskakujúci kompozitový valec s 1-3 motormi na spodku, ktorý svojim tvarom veľmi vzdialene pripomína vesmírnu loď 🙂
Asi tak nějak, nicméně pokud jde o BFR, tak se vlastně dá předpokládat, že by neměly vzniknout nějaké velké problémy při jeho stavbě a provozu. Ale ono se určitě něco najde, takže uvidíme.
Pokud poletí za deset let, budu tleskat. A klidně mi dejte deset mínusů. Za deset let se tu u starých komentářů sejdem a uvidíme. : ) Rád bych se mýlil.
Raketa, u ktere se “da predpokladat, ze by nemely vzniknout nejake velke problemy pri jeho stavbe a provozu” zazije takovych problemu, ze z toho pujde vsem hlava kolem. Viz treba Falcon 1.
Raketa, u ktere se predpokladaji problemy a testovani neznamych technologii, patrne nikdy neodstartuje. Viz treba X-33.