Crew Dragon bude mít premiéru až na podzim, ale jeho přílet k ISS uvidíme v HD
Premiéra lodi Crew Dragon byla mnohokrát odložena, ale vše nasvědčuje tomu, že se nezadržitelně blíží. Kathy Lueders, manažerka programu Commercial Crew, v aktuálním rozhovoru sdělila, že první Crew Dragon bude odeslán na vakuové testování zhruba za týden a půl. Zároveň řekla, že Boeing i SpaceX plánují první demonstrační mise na letošní podzim. Původní srpnový termín se tedy už nestihne. Neoficiální informace uvádějí, že Boeing se svou lodí Starliner poletí nejdříve koncem listopadu. Nový termín pro SpaceX není znám, ale momentálně to vypadá, že by první demonstrační mise mohla proběhnout o něco dříve než ta konkurenčního Boeingu.
AKTUALIZACE: Suni Williams, jedna z astronautů pro Commercial Crew, v novém článku na Aviation Week odhaduje, že první demonstrační mise proběhnou na konci roku, nebo na začátku příštího.
Nedávno se také objevilo hned několik zajímavých informací o Crew Dragonu od člověka, který absolvoval prohlídku zařízení SpaceX na Canaveralu (nyní už smazáno):
- Úplně první Crew Dragon by mohl dorazit na Canaveral už v půlce července. Pro srovnání, Elon Musk na začátku května říkal, že tento Dragon na Mys dorazí “zhruba za 3 měsíce”.
- Věž FSS (Fixed Service Structure) na rampě LC-39A je momentálně upravována pro účely letů s posádkou. Mělo by jít o úpravy, o kterých víme z dřívějška od NASA – přidání několika mezipater a také přemístění záchranného systému košů, které budou v případě nouzové situace sjíždět na lanech do západní části rampy. Instalace nástupní lávky pro posádku prý proběhne až po provedení těchto úprav (naposledy jsme slyšeli, že bude nainstalována na podzim).
- Dále probíhají blíže neurčené úpravy příkopu pro odvod spalin.
- Každý Dragon 2 prý bude použit mnohokrát. Má se za to, že na misích s posádkou budou létat nové kusy, neboť to tak požaduje NASA, ale dané lodě budou následně použity znovu pro druhou fázi zásobovacích misí na ISS (program CRS2). Současné Dragony, které létají k ISS, zatím byly použity maximálně dvakrát, ale podle SpaceX některé z nich možná poletí i potřetí.
- Únikový test Dragonu za letu prý bude využívat již letěný první stupeň ve verzi Block 5. Vzhledem k tomu, že při této zkoušce bude použita loď z první demonstrační mise, testu se dočkáme nejdříve na konci roku, spíše začátkem příštího.
Další vylepšení se týkají přímo Mezinárodní vesmírné stanice, kam Crew Dragon zamíří během svých dvou demonstračních misí. Jeho přílet budeme moci sledovat prostřednictvím nových kamer s vysokým rozlišením, které tam 14. června nainstalovala dvojice astronautů Drew Feustel a Ricky Arnold během výstupu do vesmíru.
- Mise Starlink 6-76 - 23. 11. 2024
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
Hlavní je aby už prostě letěli- Elon řekl, že až to dokončí ( DRAGON V2)a dokončí F9 B5, tak napnou síly na BFR.
Hezký článek, díky za něj, těšil jsem se na něj od včerejška.
Nabízí se tu ovšem otázka, ono se u někoho něco stalo, že se zase asi prohodilo pořadí bezpilotních testů crew dragonu a starlineru?
Jinak tomu třetímu použití dragonu 1, nedávno si to tu myslím počítal, a ono to ani jinak nepůjde, když na CRS-12 byl poslední nový dragon 1. Prostě by jim nevyšly ty kapsle jen na dvojnásobné použití.
Ono se nutně nemuselo nic stát, prostě se postupně víc a víc upřesňují původní hrubě odhadnuté termíny. Nyní už jsme ve fázi, kdy se budou termíny stále více blížit realitě a začíná to vypadat, že Boeing je v případě první mise mírně pozadu a v případě druhé mise možná ještě víc. To, že bude tato mise možná částečně ostrá, ne jen čistě demonstrační, by mohlo značit očekávané zpoždění Boeingu.
Tady to asi pramení celé z toho, že každý tým si ty milestony nastavil v jiném pořadí, tak se těžko odhaduje/odhadovalo, jak je kdo daleko, ale teď už se dostáváme do času, když už by se měli pomalu setkat oba soutěžicí/spoludopravci na jedné cílové čáře. Jediné, co mě napadá v neprospěch SpaceX, je ta zpráva s těmi výtkami, kde jich SpaceX měla daleko víc, než Boeing. Detaily si nepamatuju.
Jinak co se týče těch starších Dragonů, tak máš nejspíš pravdu. Cokoli před CRS-3 téměř určitě nepoletí podruhé, protože to byl prý ještě starý typ Dragonu, který se špatně vypořádával se slanou vodou po přistání. A jelikož první znovupoužitý Dragon byl až ten z CRS-4 a ten z CRS-5 byl přeskočen, vypadá to, že tyhle dva asi byly vyřazeny po prvním použití. SpaceX tedy v současnosti má nejspíš jen 6 Dragonů, přičemž 3 z nich už letěly dvakrát. Některé z nich tedy určitě poletí třikrát.
Pokud na poslední mise nepoužijí Dragon 2.
To asi nie kontrakt je nastavený na Dragon 1 ale boh vie či to ide zmeniť.
Kontrakt se dá upravit. Původně taky vyžadoval nový Dragon pro každou misi a pak to změnili, aby povolili použité Dragony.
Viz třebas kontrakt Iridium-NEXT, kde se prý údajně výslovně psalo, že každý stupeň musí být nový. O to víc obdivovat odvahu SES či SSL, kteří to riskli a pošťouchli ostatní, ať do toho jdou taky.