Mise Crew Dragon DM-1
<< | Informace | Články | Aktuálně | Fotky | Videa | >> |
Základní informace
- Datum startu: 2. 3. 2019 08:49:02 SEČ
- Startovní okno: 5 minut (08:45–08:50) (Co je to startovní okno)
- Stav: Start byl úspěšný / Crew Dragon se po 5 dnech na ISS vrátil na Zemi
- Primární náklad: Nepilotovaná kosmická loď Crew Dragon (číslo C201) nesoucí náklad na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) v rámci programu Commercial Crew Development agentury NASA
- Hmotnost nákladu: 12 tun (Crew Dragon + palivo + 204 kg nákladu + možná nějaká zátěž simulující posádku)
- Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (první stupeň B1051.1)
- Cíl: ISS na nízké oběžné dráze Země
- Startovní rampa: LC-39A (Kennedyho vesmírné středisko, Merritt Island, Florida)
- Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině OCISLY
- Press kity ke stažení zde (SpaceX) a zde (NASA)
Milníky mise
Časy a data jsou v SEČ.
- Zkušební vztyčení rakety s Crew Dragonem: 3. 1. 2019 kolem 23:30 ✔️
- Statický zážeh: 24. 1. 2019 22:00 (Co je to statický zážeh) ✔️
- Start: 2. 3. 2019 08:49 ✔️
- Dokování Crew Dragonu: 3. 3. 2019 11:51 ✔️
- Odpojení a odlet Crew Dragonu: 8. 3. 2019 08:32 ✔️
- Přistání Crew Dragonu: 8. 3. 2019 14:45 ✔️
Podrobnosti a zajímavosti
- První demonstrační mise Crew Dragonu a zároveň jeho první let k ISS
- Crew Dragon je modernizovaná verze zásobovací lodi Cargo Dragon vyvinutá pro přepravu lidské posádky
- Tento start byl v rámci programu Commercial Crew úplně první, druhý proběhl v květnu 2020 (mise DM-2). Programu se účastní také společnost Boeing s lodí Starliner a raketou Atlas V.
- Raketa je vybavena vylepšenými tlakovými nádobami na helium, které byly vyvinuty ve spolupráci s NASA po nehodě Amos-6
- Crew Dragon pro tuto misi v květnu 2018 absolvoval testování v bezodrazové komoře a začátkem července dokončil zkoušky ve vakuové komoře a na konci července dorazil na Mys Canaveral
- Crew Dragon z této mise měl po návratu letět znovu při testu úniku lodi za letu. V dubnu 2019 však během testování před svým druhým startem vybuchl.
- Loď provedla dokování s ISS zcela automaticky. Nákladní Dragon používaný pro zásobovací mise musí oproti tomu být zachycen a připojen ke stanici pomocí robotické paže.
- Crew Dragon má kapacitu až 7 astronautů, ale během misí Commercial Crew vždy ponese maximálně čtyři
- V Crew Dragonu letěla figurína Ripley (pojmenovaná po hlavní hrdince filmové série Vetřelec) a také plyšová zeměkoule od společnosti Celestial Buddies
- Crew Dragon použitý na této misi byl téměř stejný jako ten, který letěl na misi DM-2 s posádkou, ale pár rozdílů by se našlo. Dragon měl například trochu jiné padáky, systém na podporu života nebyl plnohodnotný a také chyběly ovládací obrazovky, protože nebyly potřeba.
- Než se Crew Dragon vrátil zpět na Zemi, byl 5 dnů připojen k ISS
- Systémy pro udržení životních funkcí budou monitorovány po celou dobu letu
- Crew Dragon na ISS dovezl 204 kg nákladu a poté dopravil 135 kg nákladu zpět na Zemi
- První stupeň Falconu 9 pro tuto misi má číslo B1051.1 a v říjnu 2018 byl zkušebně zažehnut v McGregoru
- Přistání prvního stupně proběhlo na plošině OCISLY, nikoli na pevnině, jak bývá zvykem u misí s lodí Dragon. Důvodem je kromě vyšší hmotnosti Crew Dragonu také to, že letový profil je u misí s posádkou plošší, takže stupně se oddělují dál od pevniny. Důvodem zvolení takové trajektorie je nižší přetížení v případě nutnosti aktivace záchranného systému lodi.
- Přistávací plošina OCISLY se nacházela 492 km od pobřeží
- Crew Dragon po návratu z ISS přistál v Atlantiku zhruba 370 km od pobřeží Floridy
- Vzhledem k vysoké hmotnosti Crew Dragonu (zhruba 12 tun) se ve své době jednalo o misi s dosud nejhmotnějším nákladem vyneseným na nízkou oběžnou dráhu. Předchozí rekord držely mise Iridium s necelými 10 tunami. Rekord však později překonaly mise Starlink, které vynášejí přes 15 tun.
- Vývoj data startu: prosinec 2016 → květen 2017 → červenec 2017 → srpen 2017 → listopad 2017 → únor 2018 → duben 2018 → srpen 2018 → listopad 2018 → prosinec 2018 → 8. ledna 2019 → 18. ledna 2019 → 9. února 2019 → 16. února 2019 → 23. února 2019 → 2. března 2019
Související články
- Ohlédnutí za bezchybnou premiérou kosmické lodi Crew Dragon
- Elonovinky #56: Jak probíhala premiéra Crew Dragonu
- Premiéra Crew Dragonu je tu! Na co se můžete těšit?
- Spolupráce NASA a SpaceX: Lety na ISS s lidskou posádkou
- Crew Dragon má povolení provést první let už za týden, ale stále má nedořešené problémy
- Jak přesně bude probíhat první demonstrační mise Crew Dragonu
- Elonovinky #48: Přípravy Crew Dragonu finišují
- Starty SpaceX jsou v ohrožení, protože americká federální vláda se nemůže dohodnout na rozpočtu
- Nové fotky: Raketa a loď pro DM-1
- Kdy vyšle SpaceX do vesmíru první astronauty?
- SpaceX stále plánuje let Crew Dragonu v lednu
- Odklady Crew Dragonu kvůli hardwarovým anomáliím a Muskově kouření marihuany
- Crew Dragon: Mírný odklad, bezpečnost, znovupoužitelnost a úpravy rampy LC-39A
- Crew Dragon je v cílové rovince
- Crew Dragon a skafandr pod drobnohledem
- Crew Dragon má několik nedořešených problémů, ale známe jména astronautů, které dopraví na ISS
- Crew Dragon už je na Canaveralu a Boeing má problémy
- První fotka a další žhavé novinky o premiéře Crew Dragonu
- Jak pokračují přípravy na demonstrační mise Crew Dragonu
- Jakým problémům čelí loď Crew Dragon
- Přípravy na demonstrační lety Crew Dragonu jsou v plném proudu
Aktuální informace
Fotky
Předstartovní přípravy
Statický zážeh
Falcon a Dragon na rampě
Start
Dragon na ISS
Přistání a zpracování stupně
Přistání Dragonu
Počítačové vizualizace
Videa
Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:
Oficiální přenos SpaceX:
Statický zážeh:
Crew Dragon na rampě před statickým zážehem:
Animace letu Crew Dragonu:
Animace Crew Dragonu na oběžné dráze:
Makety a simulátory Crew Dragonu:
Interiér Crew Dragonu:
Představení Crew Dragonu v roce 2014:
Přípravy a testování Crew Dragonu:
Tisková konference po provedení FRR:
Předstartovní tisková konference:
Postartovní tisková konference:
Přílet, dokování, otevření poklopu Crew Dragonu:
Uvítací ceremoniál na ISS:
Zavření poklopu před odletem z ISS:
Odpojení a odlet Dragonu:
Deorbitace a přistání Dragonu:
Příjezd OCISLY do přístavu se zachráněným stupněm:
Ohlédnutí za důležitými momenty z celé mise:
Oficiální sestřih momentů z této mise:
Nezaznamenal som tu zaznam z navratovej misie, pridavam. Ak tu je, prosim ignorovat.
https://www.youtube.com/watch?v=8aAe0GWIWGI
Díky, přidáno na profil. 🙂
Co ten neuvolněný padák? nikde žádný komentář?
O čem to mluvite? Přistani jsem sledoval a vše proběhlo jak mělo. Pokud teda ty padaky měly byt čtyři. Mate na mysli přistavaci nebo brzdici?
citace NASA –
Crew Dragon si podle zástupců NASA vedl během mise DM-1 lépe, než se čekalo. Agentura plánuje důkladné analýzy celé mise, ale zatím nenarazili na nic, co by bránilo pilotovanému letu DM-2 v průběhu letošního roku.
Tři padáky se pokud to dobře chápu po dosednutí automaticky uvolnili,aby draka případně nevláčeli. Jeden ovšem pokud jsem dobře koukal zůstal upoután.
Nezustal upoutan jen se na něj přilepil. Myslim, že je to banalita, ktere skoro nikdo nevěnoval pozornost.
Dovolím si otázku: jakým způsobem je vyřešeno to samotné odpojení – jaký impuls oddálí Dragona od ISS – pružina, stlačený vzduch, krátký zážeh ?
krátký zážeh… pružina se u Dragonu nepoužívá
Přesně je to popsáno na stránce NSF
Když to zkrátím a přeložím.
Narozdíl od Sojuzů, Progressů a STS v minulosti, Crew Dragon se neodpoutává od stanice použitím pružin, ale krátkým oddokovacím zážehem, který trvá 1,5s a který udělí lodi rychlost 0,15m/s.
Díky za vyčerpávající odpověď… PS: přece nebude mít Elon nějaké pružiny :-)….. Ta loď je opravdu z 21. století…. (ty padáky to trošku kazí – ten celkový dojem, kdyby se jim tam posadila na plošině…. astronauti by si nasedli do Tesly.. hmm… asi NASA ví, co chce (možná otázka času, jak říkal David Pavlík při přenosu s Dušanem – až se trošku NASA otrká- je to těžkopádný gigant a SpaceX pravý opak – dynamická pružná firma)) držím palce Dragónkovi.
Díky
Ono, zkus se na to celé podívat jinak. Na pružinách je zase plus to, že loď nepoužívá trysky v blízkosti ISS.
řekl bych, že ten krátký zážeh je i pro stanici lepší. Je opravdu jen na lehké odpoutání. Pružiny vždy do stanice také trochu strčí. Pokud by se pomoci pružin odpoutávala budoucí Starship, tak už by to bylo docela razantní postrčení.
Máš určitě pravdu v tom, že to pak nestrčí do stanice. Samozřejmě. Druhá věc zase je, že to může něco trefit na stanici. A ikdyby ne, tohle si asi dost pohlídali, tak to zaneřádí okolí stanice. Více či méně.
Ty spaliny mají přeci rychlost ve stovkách metrů za sec., ty se u stanice dlouho nezdrží, to není jako povalování se kouře po zahradě, když soused zatopí…samozřejmě mohly by zašpinit nějaké citlivé součástky stanice. Ale i samotná stanice upravuje svoji dráhu připojenými sojuzy či progressy, které musí připojené ke stanici zapálit svoje motory. Ale souhlasím s tím, že prostě nastartovat motor je vždy riziková záležitost.
K dockování se pružiny stejně používají, ne ?
Mrkni se sem, detailně je tu rozepsaný celý dokovací systém a postup při zachycení, a to jako při SOFT, tak posléze i při HARD.
Díky.
Je mi záhadou skutečnost, že dokovací systém CD nemá redundanci. Zálohovat jenom počítače mi přijde v případě selhání třeba čidla jako úplný nesmysl. Divím se, že Rusové dali svolení, i přes to, že měli absolutní pravdu a původně nechtěli spojení povolit. Tak by mě zajímalo, jak se je podařilo přesvědčit, když z logiky věci CD je díky evidentně chybějícímu plnohodnotné záloze dokování vlastně dost nebezpečný. Jak si tohle vysvětlujete?
Asi nakonec museli uznat, že mohou existovat i jiné bezpečné způsoby řešení nouzového přerušení dokování, než se používal doteď, věci se prostě vyvíjejí.
Důkaz je tady,- Dragon je v cíli u ISS. Velká gratulace do SpaceX. Všichni i Elon mohou slavit.
Přenos na MALL. TV fungoval??????????? Celou dobu jsem tam měl na PC jen tmu. Načítání ani refresh nefungovalo ani F5. Nasranej jsem jako blázen. A stránky Kosmonautix se načítaly od 8:00 celou hodinu a nic. Dva roky se na to těším a vstávám v 6:00 a nic nefunguje. Tak dneska jsem byl ale hodně sprostej.
Me to fungovalo bez problemu, je ale fakt, ze Kosmonautix asi spadnul, kazdopadne zde na ElonX fungoval stream z mall.tv skvele…
Narovinu, fungoval. Mel sem podobne problemy jak ty, v osm sem si zapnul prenos SpaceX, a prvnich 18 minut poslouchal je. Pak sem si rikal, ze prenos se ma zahajit tricet minut predem, zkousel pustit a nic. Pak sem zkusil jeste jednu variantu, a nacetl si na mall.tv neco jineho a pak znovu start na mall a najednou uz mluvil Dusan, proste se to samo nerozjelo. Ale neco podobneho delavaly prenosy na yt take. Ale na kanalu SpaceX uz v osm davali rozhovor s Jimem Bridgestinem ze strechy VAB. Zajimave a dost netradicni, ale je mozne, ze to delavali uz drive.
Ta kvalita je kombinací toho, že SpaceX přebírala část přenosu od NASA, která jede 720p. Tomu bylo podřízeno vše ostatní, už to tak pouštěli na YouTube, odkud přebírá zdroj Dušan.
Jinak doporučuji vyhnout se Internet Exploreru nebo Edge. Osobně mám starší Google Chrome a nemám s přenosy problém. V podstatě všechny prohlížeče, co mají základ Chromium, jedou bez problémů. Přidal bych k tomu ještě Firefox. Ne náhodou chce Microsoft nový Edge předělat na Chromium.
Nejak nechapem tym solarnym panelom.preco nepouzili klasicke “kridla”
Rozkládací panely byly zbytečně výkonné, komplikované (vyšší riziko poruchy) a vyžadovaly aerodynamické kryty, takže ve výsledku nejspíš byly také dražší než tohle řešení.
To znamena ze uz aj na nakladnych dragonoch budu zabudovane v trunku
Ano, nákladní verze nového Dragonu se bude od Crew varianty lišit jen minimálně.
Osobně mi ten press kit NASA přišel takový, že by se spíš hodil před misí DM-2. Co se týká této mise, DM-1, vlastně nic nového neřekl.
Je to potvrzene. Crew Dragon DM-1 ma zelenou. Startovat se má 2. března v 8:28 našeho času.
DM-1 payload neni stale potvrdeny?
Myslíte hmotnost nákladu vynášeného Dragonem? Podle NASA loď poveze 181 kg nákladu.
Ví se proč tak málo? Přijde mi to jako škoda a nebo jde pouze o klasické NASA plýtvání?
Nechtějí tam dávat nic cenného a vody/jídla/oblečení asi zas tolik nepotřebují, obzvlášť když jsou na duben plánovány dvě CRS mise.
Ak plati, ze hlavny dovod je ten, ze tam nechcu davat nic cenneho (nezive), na to ze uz DM-2 ma niest ludsku posadku, tak mam pocit ze tej lodi moc neveria..
Este ma napada dovod co najrychlejsie odbavit Dragon koli abort testu, jak uz bolo spominane.
Jedná se o první testovací let – to vždycky představuje určitou míru neznámého rizika. Riziko je sice minimální, ale i tak je zbytečné riskovat nějaký cenný náklad. To ale neznamená, že NASA lodi nevěří. Jenže nic není 100% a některé věci nelze ověřit, dokud je reálně nevyzkoušíte. Proto se taky ty demonstrační mise provádějí.
Inu takže klasické plýtvání. Být NASA, tak tam naložím maximum vody, riziko nulové. Voda na ISS je stále potřeba, jednak na pití a jednak se z ní dělá kyslík na dýchání.