Ohlédnutí za premiérou Falconu Heavy: 3. část – po startu
Demonstrační mise Falconu Heavy proběhla už před několika měsíci, a tak je na čase ohlédnout se zpět. Připomeneme si ty nejdůležitější momenty a také poukážu na všemožné zajímavosti a materiály, které vám v tom mediálním humbuku mohly snadno uniknout. Bylo toho tolik, že jsem se rozhodl ohlédnutí rozdělit do více částí. V první části jsem se věnoval období před startem samotným, ve druhé části jsme analyzovali start ze všech možných úhlů a dnes se podíváme na dopady této velké události, ty nejzajímavější reakce veřejnosti, osud bočních stupňů a další zajímavosti.
S tímto článkem pomohl také Jirka Hadač. Díky!
Rekordní start
Demonstrační mise Falconu Heavy se zapsala do Guinnessovy knihy rekordů v následujících kategoriích:
- První sériově vyráběný automobil ve vesmíru
- Nejrychlejší auto ve vesmíru
- Nejsilnější raketa současnosti (tah)
- Nejsilnější raketa současnosti (nosnost na nízkou orbitu)
Úspěšný start Falconu Heavy se zapsal i do dějin YouTube. Živý přenos startu sledovalo současně více než 2,3 milionů diváků. Tím se toto vysílání zařadilo na druhé místo historie. Ovšem ani první místo není od kosmonautiky tolik vzdálené. Na prvním místě totiž neotřesitelně zůstává již od roku 2012 stratosferický skok Felixe Baumgartnera z výšky 39 kilometrů, který sledovalo současně přes 8 milionů diváků.
Boční stupně
Oba boční stupně bylo nutno po úspěšném přistání sklopit a zavézt do hangáru. Zde je na několika fotkách znázorněn průběh této operace.
Jeden z bočních stupňů pak byl dočasně vystaven v návštěvnickém komplexu Kennedyho vesmírného střediska při příležitosti schůze Národní vesmírné rady. Bylo možné se ke stupni dostat velice blízko, a tak se objevily zajímavé detailní fotky a videa. O tom však až příště.
Další zajímavosti
Tesla Roadster byla na své cestě vesmírem zachycena již 4 dny po startu českým astronomem Martinem Maškem. A dostal za tento snímek ocenění Česká astrofografie měsíce února. Více informací najdete v článku České televize.
Falcon Heavy a Starman inspirovali i ty nejmenší (nebo aspoň jejich učitele). V jedné školce byl papírový model Sluneční soustavy po startu rozšířen o červenou Teslu na cestě k Marsu.
Na humbuku kolem premiéry Falconu Heavy se svezla také škodovka, v jejímž videu “odstartoval” červený Superb i se Starmanem.
V následujícím videu je nádherně vidět dlouhá cesta jednoho z bočních stupňů – od prvního startu během mise Thaicom-8 přes klouzání po palubě OCISLY až po druhé přistání při demonstraci Falconu Heavy. Jednalo se o stupeň číslo B1023, což je první a zatím jediný znovupoužitý stupeň z mise na GTO.
Někteří fanoušci přikládají misi Falconu Heavy velkou důležitost i ve svém osobním životě, a tak se ani jejich svatební hostina nemohla obejít bez Starmana v červené Tesle. Více informací o této svatbě inspirované Teslou a SpaceX najdete na Teslarati.
Pokud máte 3D tiskárnu, můžete si vytisknout vlastní aerodynamický kryt is podstavcem pro Teslu Roadster. Angličák si ale musíte sehnat zvlášť. 🙂
Start Falconu Heavy byl streamován společností SpaceX a pro české diváky k němu připojil svůj perfektní komentář také Dušan Majer. Našli se ale i takoví nadšenci z řad Čechů, kteří se rozhodli zúčastnit startu osobně. O tomto zážitku informovali například youtubeři z kanálu Live More! Obdivuji jejich odvahu a trpělivost, je nutno totiž připomenout, že samotný start byl 6. února mnoho hodin odkládán a startovalo se až na konci startovacího okna. Při jakémkoliv odkladu by se tedy jejich fanouškovská mise značně protáhla.
Gratulace
Řada organizací státních i soukromých, politiků i občanů připojila své gratulace k úspěšnému startu Falconu Heavy. Mezi gratulanty patřili partneři SpaceX jako agentura NASA, letectvo nebo úřad NRO. Se svým přáním se připojil i prezident USA Donald Trump a viceprezident Mike Pence. K úspěchu ale poblahopřála také konkurence: Jan Woerner z ESA, Jeff Bezos z Blue Originu nebo Tory Bruno z ULA.
Za zmínku pak stojí také pěkné blahopřání od Roberta Zubrina, který je jedním z nejznámějších zastánců pilotovaných misí na Mars:
SpaceX dnes dosáhlo úžasného a historicky významného úspěchu.
Před sedmi lety Augustineova komise řekla, že program NASA na průzkum Měsíce musel být zrušen, protože vývoj potřebného těžkého nosiče by trval 12 let a stál 36 miliard dolarů.
SpaceX to nyní dokázalo dvakrát rychleji, za vlastní peníze a dvacetinu ceny. A nejen to, jejich raketa je navíc ze tří čtvrtin znovupoužitelná. Je to revoluce. Kritici byli umlčeni.
Měsíc je teď na dosah. Mars je teď na dosah. Otevírá se vesmírná hranice. Amerika by se toho měla chopit.
A celému SpaceX blahopřeji: Dokázali jste to. Říkali, že to není možné, ale vy jste to dokázali. Díky vám to vypadalo jednoduše, ale my víme, že to nebylo snadné. Narazili jste na problémy. Vzpamatovávali jste se ze selhání. Ale všechny překážky jste překonali. Štěstí přeje odvážným. Ale ze všeho nejvíc štěstí přeje odolným. Máte všechny potřebné vlastnosti. Jste skvělí.
Klobouk dolů!
Dr. Robert Zubrin,
prezident a zakladatel The Mars Society
V dalších částech tohoto ohlédnutí se podrobněji podíváme na osud Tesly a Starmana a také si velmi detailně prohlédneme jeden z bočních stupňů.
- Mise Starlink 6-76 - 23. 11. 2024
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
Bylo by fajn pokud by létal častěji a vynášel zařízení pro práci v hlubokém kosmu.
Tady bych se bál jedné věci. Nevím totiž, jak to je v USA. Ale si představ, že bys u nás vypsal výběrové řízení, kde bys uvedl náklad a dráhu. A existoval jediný možný výherce, protože ekvivalent 14 tun k Marsu prostě dnes nemá kdo jiný vynést.. Neporušilo by to něco? Nějaký zákon? Podmínku pro získání dotací?
Jinak s tebou naprosto souhlasím, proto se mi moc líbilo to prohlášení, už nevím koho, že by se dal FH použít při stavbě DSG.
Tam kde je jen jeden potenciální soutěžitel se nevypisuje soutěž, ale zakázka.
ULA taky byla dlouho jediným subjektem, který se mohl ucházet o armádní zakázky.
Puvodne sem to tam chtel taky dopsat:-), inu koukam, mel sem.
Při čtení sem si rozklepnul všechny ty gratulace. A s vyjímkou té, kterou přeložil Petr, ta je k věci nejvíc, je z těch ostatních bezkonkurenčně nejlepší je ta od amerického letectva. Prý pokud se Starman vrátí na zem, dostane práci u velitelství vzdušných a vesmírných sil 😀
Robert Zubrin – “Můj oblíbený šílenec a génius” je parafráze prohlášení Petra Tomka z jedné jeho moc hezké přednášky. Takže to je upřímně to, co se mi vždy vybaví v souvislosti s panem Zubrinem :-).
Práce na velitelství? Obávám se, že Starman je příliš velký sólista a rebel na to, aby zapadl do nalinkované vojenské mentality. Ten si půjde dál svou cestou… 🙂
Což mi připomíná: „Nachystejte mi uzenáče, na snídani jsem zpátky!“ 😀
Nenene, když už, tak Stoke me a clipper 😀