Elonovinky #8: Ražba tunelů
Elonovinky jsou novým videoseriálem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha firmách – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, OpenAI, Neuralinku nebo Hyperloopu, který s Elonem úzce souvisí.
Nový díl se věnuje konkrétním projektům Muskovy společnosti The Boring Company, která má za cíl zlevnit a zrychlit ražbu tunelů pro potřeby zkvalitnění osobní přepravy. Firma má momentálně rozpracovaných několik tunelů, které chce následně použít pro tzv. Loop, což je přepravní systém využívající autonomních elektrických saní dosahujících rychlostí přes 200 km/h. Tunely by pak v budoucnu mělo být možné použít také pro mnohem rychlejší Hyperloop.
Elonovinky #8: Ražba tunelů:
Předchozí epizody:
- Elonovinky #7: Přistávání raket Falcon
- Elonovinky #6: Elektrický kamion Tesla Semi
- Elonovinky #5: Neuralink a OpenAI
- Elonovinky #4: Starlink
- Elonovinky #3: Tesla a SolarCity
- Elonovinky #2: SpaceX a Falcon Heavy
- Elonovinky #1: The Boring Company
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Chtěl bych jen podotknout, že to o tom razícím stroji a čekání na výztuž je totální nesmysl. Nebyla to pravda před 30 lety a není ani dnes.
Dále by mě zajímalo jak je to myšleno s tím tunelem NY WDC o délce pouhých 56km?
S tím čekáním stroje jsem vycházel z FAQ na stránkách The Boring Company:
Bohužel problematice nerozumím natolik, abych dokázal posoudit, jak moc je dnes běžné, aby stroj kutal kontinuálně a rovnou prováděl vyztužování. Ale rád se něco přiučím, pokud o tom něco víte. 🙂
S tím New Yorkem vznikla chyba při zkracování textu, za což se omlouvám a děkuji za upozornění. Jedná se o tunel z DC do Baltimoru (56 km), který by časem mohl být prodloužen až do New Yorku.
Je to tak, u TBM hlava buď vrtá, nebo vyztužuje. Obojí najednou nejde, protože při vrtání se opírá o už hotovou výztuž, ten poměr bude 1 ku 1
Toto skutečně není pravda, vrtání probíhá kontinuálně a pažilo se mezi hlavou a sekcí s pohonem. Něco jiného to může být v materiálu, který nedrží, tam se používají jiné techniky. Vlastní praktická zkušenost stará 30 let, takže dneska je ta technika dále, kdysi jsme dělali v hloubce kolem 1000m až 30m za den, průměr byl 6m. Délka stroje byla přibližně 250-350m, podle toho jak se natáhl. Napojení bylo na elektřinu kabelem 6KV o průměru asi 15cm, vodu, chladící vodu, stlačený vzduch. Celý stroj s výjimkou hlavy byl zavěšený na drážkách a pod ním byly dva páry kolejí pro dopravu materiálu na pažení a naopak pro dopravu vytěžené zeminy pryč.
Ano, vrtá a paží se pod prstencem, ale TBM, o kterém je řeč v okamžiku osazování pažení nevrta, ale stojí, jakmile je prstenec ostění na místě, může se znovu rozjet
Ono to ani jinak nejde, protože přítlak na hlavu je přenášeny přes písty, které se opírají o hotový prstenec, nehotový prstenec by to neunesl
Podle toho, co píšete bych tipoval na razící stroj na šachtě, ale to je oproti tunelovacimu stroji hodně odlišná technologie, určitě za vámi tehdá nezůstával tunel s finálním betonovým ostěním
Opravdu doporučuju kouknout na pár videí k TBM, je to poučné a pěkně pokoukani
Nemáte pravdu, doporučuji detailně prostudovat způsob, jakým TBM pracuje
Už by to chtělo nějaký projekt dokončit .
Chtělo no, ale jelikož firma s ražbou začala experimentovat teprve před rokem a tehdy neměla vůbec žádné zkušenosti, tak mi přijde jako slušný pokrok už to, že se vůbec začínají aktivně ucházet o reálné projekty.
Fajn by byl projekt Hyperloopu z Karlovarska do Prahy a Brna. Autem jen do Prahy jedu skoro 2 hodiny. Ať jim jdou projekty pěkně od vrtacích hlav.
… na Slovensko – Ukrajinskej hranici takýto tunel fungoval niekoľko rokov. Mal dĺžku 700m a slúžil na transport ľudí aj tovaru. Neviem prečo to krachlo. 🙂 https://www.webnoviny.sk/na-hranici-s-ukrajinou-objavili-dokonaly-paseracky-tunel/
Prajem Elonovi nech to dotiahne ďalej.