Rychlozprávy #22: Smazaný Facebook, stav ASDS, testování nových nohou, novinky o Dragonech, a další

Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.

S Rychlozprávami mi tentokrát pomohl čtenář Pavel Vantuch, za což mu moc děkuji. Prý bude pomáhat i v budoucnu, tak snad mu to vydrží! 🙂 V dnešním vydání se mimo jiné dozvíte o stavu robotických plošin, testování nohou typu Block 5 a padáků Crew Dragonu, o nové investici do SpaceX, zajímavé mobilní aplikaci, smazaných facebookových stránkách, a mnohém dalším!

Obnažený aerodynamický kryt

Nedávno se jeden nadšenec do letectví a kosmonautiky rozhodl vyrazit do Hawthorne a trochu zapátrat, jak je na tom SpaceX s výrobou aerodynamických krytů. Podařilo se mu zachytit několik snímků nedokončených krytů, díky kterým můžeme získat představu o jejich velikosti ve srovnání se zaparkovanými automobily.

Nedokončený aerodynamický kryt v Hawthorne v březnu 2018 (Foto: Shorealone Films)

Nedokončený aerodynamický kryt (Foto: Shorealone Films)

Stav robotických plošin

Na aktuálních fotografiích robotických plošin JRTI a OCISLY můžeme vidět, že JRTI má stále odmontované motory, ale aspoň dostala nově natřený terč a nápis. Na OCISLY probíhají nějaké práce na robotovi pro zajištění stupňů po přistání. Snad jej uvidíme opět v akci na misi Bangabandhu-1 nebo TESS.

JRTI v březnu 2018 (Foto: Teslarati)

Plošina OCISLY s robotem na palubě v březnu 2018 (Foto: /u/chaset)

Smazané facebookové stránky

Elon Musk a Mark Zuckerberg (Zdroj: Teslarati)

Jistě většina z vás zaznamenala, že Elon Musk nechal smazat facebookové stránky společností Tesla a SpaceX, kdy samotná stránka SpaceX čítala přes 2,7 milionů fanoušků. Zprvu vše vypadalo vcelku nevinně a mohlo se zdát, že to udělal pouze na popud jednoho z tweetů, který doslovně vyzýval „Smaž stránku SpaceX na Facebooku, jestli jsi chlap“, nicméně tato událost má trochu závažnější pozadí.

Společnost Facebook se ocitla v centru pozornosti kvůli odhalení, že britská firma Cambridge Analytica namísto akademického výzkumu neoprávněně využila data asi 87 milionů uživatelů Facebooku k tvorbě profilu amerických voličů. Elon Musk se tedy neváhal k tomu postavit tak, že nechal smazat stránky nejen SpaceX, ale následně i Tesly. Pomyslnou tečkou byla Elonova reakce, že „stránky stejně vypadaly hloupě“.

K celé kauze je nutno připomenout, že mezi výkonným ředitelem Facebooku Markem Zuckerbergem a Elonem Muskem panuje napětí od roku 2016, kdy při nehodě Falconu 9 došlo ke zničení satelitu Amos-6, jehož vývoj stál Facebook 200 milionů dolarů. Musk a Zuckerberg zároveň mají odlišné názory na reálnost hrozby pokročilé umělé inteligence.

Novinky z CRS-14

Dragon po vylovení z moře během mise CRS-13 (Foto: SpaceX)

V neděli 1. dubna proběhla předstartovní tisková konference k misi CRS-14 a zaznělo při ní pár nových informací:

  • Na této misi letěl již jednou použitý Dragon z mise CRS-8. Ten byl výjimečný tím, že šlo o první kus s vylepšeným těsněním, které zabraňuje vnikání vody po přistání v moři. Díky tomuto zlepšení bylo snazší loď použít znovu (ve srovnání s předchozími případy – mise CRS-11 a CRS-13). Kromě trunku, padáků a tepelného štítu nemuselo být vyměněno skoro nic dalšího.
  • Dragony jsou certifikovány pro maximálně 3 mise a některé kusy možná tolikrát poletí (zatím jednotlivé Dragony letěly maximálně dvakrát). Momentálně zbývá 6 misí v rámci kontraktu CRS a zároveň už byly agenturou NASA schváleny první 2 mise navazujícího programu CRS2, ve kterém bude SpaceX zásobovat ISS pomocí novější lodi Dragon 2.
  • První stupeň Falconu 9 během této mise nebyl zachráněn a místo toho provedl náročnější letový profil a přistání ve vodě. Účelem bylo nasbírat dat, která se SpaceX budou hodit do budoucna.
Test padáků Crew Dragonu

4. března proběhl již čtrnáctý (!) test padáků pro kosmickou loď Crew Dragon. Zkušební modul byl vynesen letounem C-130 a shozen z výšky 7,6 km. Předmětem testu byla abnormální situace, při které došlo k otevření jen jednoho výtažného padáku a byla přeskočena rozevírací fáze jednoho ze čtyř hlavních padáků. Test byl úspěšný.

Další podobná zkouška proběhne v následujících týdnech. Testování padákového systému by mělo být dokončeno na podzim 2018. Další informace a fotky na blogu NASA.

Test padákového systému Crew Dragonu v březnu 2018 (Foto: NASA)

Test padákového systému Crew Dragonu v březnu 2018 (Foto: NASA)

Start Falconu na vašem stole

Redaktoři pro kosmonautiku deníku Florida Today se společně s týmem USA Today podíleli na vývoji nové aplikace, která díky novým technologiím přináší nezvyklý a jedinečný prožitek ze startů raket. 321 LAUNCH App využívá kameru vašeho mobilního zařízení a díky 3D renderu dokáže na jakoukoli rovnou plochu umístit startovací rampu. Raketa tedy může startovat třeba z plošiny umístěné na stole ve vaší kuchyni či obývacím pokoji.

První takto přenášený byl start mise CRS-14 na Falconu 9 z SLC-40 na Mysu Canaveral. Po startu samozřejmě vždy následuje i oddělení stupňů a případné přistání. Každý start doplňují textové poznámky redaktorů, živý přenos, údaje o telemetrii atd. Aktualizace mají být do budoucna doplněny i o další komplexy.

321 LAUNCH App

Aplikace je vcelku náročná na výkon a je dostupná v App Store (min. iOS 11 a zařízení s podporou technologie ARKit), stejně tak v Google Play (min. Android 7.0 a zařízení s podporou technologie ARCore).

Test nových přistávacích nohou

Na nedávných fotkách z McGregoru jsou vidět testy druhého stupně, první stupeň Falconu 9 Block 5 s číslem 46 a další aktivity v tomto texaském testovacím areálu SpaceX. Za zmínku však stojí především zátěžové testování černých přistávacích nohou pro rakety Falcon ve variantě Block 5. Další fotky najdete v albech zde a zde.

Zátěžové testování přistávací nohy typu Block 5 (Foto: /u/KristnSchaalisahorse)

Investor pro SpaceX

Web TechCrunch informoval, že SpaceX jedná s investiční společností Fidelity o investici ve výši 500 milionů dolarů. Fidelity spolu s Googlem investovala do SpaceX už miliardu dolarů v lednu 2015.

Někteří zaměstnanci a investoři SpaceX, kteří vlastní akcie firmy, zároveň chtějí své akcie prodat, neboť to představuje jedinou možnost, jak akcie zpeněžit před vstupem firmy na burzu (což Elon Musk v dohledné době neplánuje). Proslýchá se, že akcie se prodávají za zhruba 160 dolarů a sám Elon Musk plánuje do odkupu akcií investovat 100 milionů dolarů. Zajímavostí je, že hodnota těchto akcií byla v době založení firmy před 15 lety pouhých 5 centů. Tržní hodnota firmy se nyní odhaduje na více než 27 miliard dolarů.

Dragon v detailu

Loď Dragon ve středu 4. 4. dorazila k ISS a byla úspěšně zachycena robotickou paží Canadarm2 a následně připojena ke stanici. Kosmonaut Oleg Artemyev vše zachytil v sérii úžasně detailních fotek. Další fotky a videa najdete na profilu mise CRS-14.

Články z minulých týdnů

Pokud na ElonX nechodíte pravidelně, možná vám unikl některý z článků vydaných od posledních Rychlozpráv:

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

2 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
ales
Jirka Hadač

Ta aplikace vypadá moc hezky, na druhou stranu, Android 7 fakt nemám. A je to škoda.
To testování padáků vypadá moc zajímavě, zrovna jako ty nedokončené kryty a testování nohou. Ten testovací stand pro nohy jsem ještě neviděl.
Poznámka k trunku, trunk nebyl vyměněn, ale vyroben znovu, protože shořel, samozřejmě že jsi to tak myslel, já jen pro pořádek.
Jak to tak pozoruju, ta si čímdál víc uvědomuji, že současná situace (přibližně od prosince trvající), ač pro diváky nudná, je naprosto nezbytná a důežitá pro další vývoj SpaceX. Myslím tím to testování náročných sestupů a přistávání. Mrzí mě jen, že nás Elon víc neinformuje, na druhou stranu, až Bangabandhu-1 přistane na 3 motory (sen, netvrdím, že to tak bude), tak nám vypadne čelist. Přinejhorším se to ukáže při dalším letu FH a přistání na OCISLY.