Mise Starlink 11-4
<< | Informace | Články | Fotky | Videa | Aktuálně | >> |
Základní informace
- Datum startu: 2. 2. 2025 00:02:10 SEČ
- Startovní okno: Několik okamžitých oken (Co je to startovní okno)
- Stav: Mise byla úspěšná
- Statický zážeh: Nebyl proveden (Co je to statický zážeh)
- Primární náklad: Další várka družic druhé generace pro satelitní konstelaci Starlink (22 kusů)
- Hmotnost nákladu: Každý satelit Starlink V2-mini má hmotnost kolem 730 kg
- Raketa: Falcon 9 v1.2 Block 5 (již použitý první stupeň B1075.17)
- Cíl: Nízká oběžná dráha Země (281 km x 294 km s inklinací 53,16°)
- Startovní rampa: SLC-4E (Vandenbergova kosmická základna, Kalifornie, USA)
- Pokus o přistání stupně: Úspěšný, na mořské plošině OCISLY
- Press kit ke stažení zde
Podrobnosti a zajímavosti
- Mise s družicemi pro konstelaci Starlink společnosti SpaceX, která nabízí rychlé satelitní připojení k Internetu s globálním pokrytím.
- Další start s družicemi Starlink druhé generace (V2). Ty byly navrženy primárně pro vynášení pomocí Starship, avšak kvůli zdržením ve vývoji této nové rakety SpaceX dodatečně připravilo také zmenšenou variantu družice, kterou je možné vynášet pomocí Falconu 9. Každá tato družice Starlink označovaná „V2-mini“ je „technicky totožná“ jako verze pro Starship, ale má zmenšené rozměry těla 4,1 m x 2,7 m (plus každý ze dvou solárních panelů má 12,8 m x 4,1 m) a hmotnost kolem 730 kg (nebo 575 kg po optimalizaci). Oproti předchozí generaci nabízejí nové družice 4krát vyšší přenosovou kapacitu (přibližně 100 Gb/s) a mají nové Hallovy motory. Ty mají 2,4x vyšší tah, 1,5x vyšší specifický impuls a místo kryptonu využívají jako vůbec první družice palivo ve formě argonu.
- Tato mise nesla družice pro „Group 11“ pro provoz na dráze se sklonem 53° vůči rovníku.
- Počet již vynesených družic Starlink a další statistiky najdete spolu s informacemi o průběhu budování konstelace na stránce Stav konstelace Starlink. Přehled nefunkčních družic a deorbitací najdete zde.
- Během této mise došlo k selhání při deorbitaci druhého stupně během této mise. Problém způsobil malý únik z kyslíkové nádrže, kvůli čemuž nebyl proveden deorbitační zážeh. Stupeň kvůli tomu vstoupil do atmosféry nekontrolovaně nad Evropou a jeho trosky dopadly na území Polska.
- Přistání prvního stupně Falconu 9 proběhlo úspěšně na plovoucí plošině Of Course I Still Love You, která byla umístěna v Tichém oceánu ve vzdálenosti 574 km od místa startu.
- SpaceX při této misi pravděpodobně provedlo záchranu aerodynamických krytů. Loď GO Beyond pro tyto účely bude umístěna v Tichém oceánu ve vzdálenosti 703 km, aby kryty vylovila po jejich přistání do vody. Nevíme však, jestli byla záchrana krytů úspěšná.
- Aerodynamický kryt na této misi byl již použitý, ale nevíme pokolikáté.
- Vývoj data startu: leden 2025 → 31. ledna 2025 → 1. února 2025 → 2. února 2025
Související články
- Vše o konstelaci Starlink
- Stav konstelace Starlink
- Služba SpaceX pro spojení družic s mobily bude brzy připravena na spuštění, už však pomáhala během hurikánů
- Přímá komunikace mezi obyčejným mobilem a družicemi Starlink dosáhla při testu rychlosti 17 Mb/s
- SpaceX představilo novou anténu pro Starlink, už se sama nenaklápí a vyrábí se v nové továrně v Texasu
- Jak se v praxi osvědčilo internetové připojení Starlink na palubě vlaku či letadla?
- Tarify služby Starlink byly zcela přepracovány, standardní varianta nabízí neomezená data, ale má to háček
- Jak se Hubblův teleskop a pozemní observatoře vypořádávají se snímky narušenými družicemi Starlink
- Družice Starlink druhé generace jsou na obloze 10krát méně jasné než předchozí verze, i když jsou 4krát větší
- SpaceX dopravilo první družice Starlink druhé generace na oběžnou dráhu, jsou lepší ve všech ohledech
- Starlink zásadně mění lodní dopravu díky cenově efektivnímu připojení k Internetu
- SpaceX loni vyneslo 1722 družic Starlink – ale kolik z nich selhalo?
- Analýza: Družice Starlink musejí provádět přes 74 úhybných manévrů denně a počet rychle roste
- Americká armáda testuje satelitní internet od Starlinku a nemůže si jej vynachválit
- SpaceX má povolení pro prvních 7500 družic Starlink V2 a nabízí novou službu Starshield pro vládu a armádu
- Nejčastější otázky o Starlinku #1: Projekt obecně
- Nejčastější otázky o Starlinku #2: Družice
- Jak často selhávají družice Starlink a co SpaceX dělá, aby zbytečně nevytvářelo kosmický odpad?
- Jak funguje antikolizní systém družic Starlink a jak SpaceX minimalizuje riziko vzniku odpadu na oběžné dráze
- Návod, jak snadno sledovat družice konstelace Starlink na noční obloze
- Jak SpaceX redukuje množství odrážejícího se světla ze Starlinků (Kosmonautix.cz)
Fotky
- Srovnání tří typů antén pro síť Starlink (Foto: /u/mssfrance)
- Anténa Starlink třetí/čtvrté generace (Zdroj: SpaceX)
- Zleva: router první, druhé a třetí generace terminálu Starlink
- Prvních 21 družic Starlink ve variantě V2-mini před misí Starlink 6-1 (Foto: SpaceX)
- Prvních 21 družic Starlink ve variantě V2-mini před misí Starlink 6-1 (Foto: SpaceX)
- Várka družic Starlink před uzavřením do aerodynamického krytu (Foto: SpaceX)
- Oficiální vizualizace družice Starlink V2-mini s dvojicí solárních panelů (Zdroj: SpaceX)
- Družice Starlink v2-mini je vybavena celkem 8 anténami pro komunikaci v pásmech Ku a E (Zdroj: SpaceX)
- Družice Starlink v2-mini s novou generací laserových pojítek před misí Starlink 7-3 (Foto: SpaceX)
- Oficiální vyobrazení laseru na satelitu Starlink (Zdroj: SpaceX)
- Argonový motor na družici Starlink v2-mini (Zdroj: SpaceX)
- Nový argonový motor pro družice Starlink druhé generace (Foto: SpaceX)
- Start mise Starlink 11-4 (Foto: SpaceX)
- Start mise Starlink 11-4 (Foto: SpaceX)
Videa
Záznam oficiálního přenosu ze startu:
Jak funguje konstelace Starlink:
Aktuální informace
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Mise NROL-145 - 15. 4. 2025
- Mise Starlink 6-74 - 13. 4. 2025
- Mise Starlink 6-73 - 10. 4. 2025
také jsem skalní fanda , ale když padá něco od rakety do obydlených oblastí opravdu je něco špatně. FAA nedělá svou práci jak má. Uvádět, že u jiných společností je to normální je neprofesionální. Rozumím frevenci startů a tím pádem stoupajících tendenci jistých rizik, ale o tom je právě bezpečnost, vnitřní předpisy, náprava, sebereflexe. Za 10 měsiců druhý případ špatné deorbitace?
Od nástupu Donalda se zdá, že Musk neovládá pouze Úřad pro šetření….
Je to můj názor..na toto Space X asi dojede, chápu kritiky E.M.
Mně kdyby to spadlo na dům nebo na dítě, tak se nespokojím s tím, že někdo jinej zanechává kosmický smetí. Člověk se po takové tragédii zhola nikoho nedovolá.
Co přesně dělá FAA špatně? Takovýmhle věcem přece nelze zcela zabránit, protože občas prostě k nějaké nehodě nebo selhání dojde, ať už se všichni zúčastnění snaží sebevíc. Nelze požadovat 100% úspěšnost ve všech ohledech.
Přijde mi to jako nadávat na EuroNCAP, že dělá něco špatně, protože se někdo zabil v autě, které otestovala a dala mu 5 hvězdiček.
Já neříkám, že je super, že to někomu mohlo spadnout na hlavu, ale nějaké riziko tam prostě bude vždy, a je pokrytecké se tady pohoršovat jen nad SpaceX, když ostatní firmy k tomu mají mnohem méně zodpovědný přístup, akorát o nich není tolik slyšet, ať už kvůli frekvenci startů nebo popularitě. Pokud někomu připadá nepřijatelné riziko, že trosky mohou ve vzácných případech dopadnout do obydlených oblastech, pláče na špatném hrobě, protože prostě nelze zcela zaručit, že k tomu nikdy nedojde. Jedině že bysme kompletně zakázali starty raket.
Jakkoli jsem fanouškem, moc se mi nelíbí, že flašky od Helia dopadaj na obydlený oblasti, nadto prakticky u nás. To je dosti nezvládnutý.
U SpaceX je to velmi vzácný jev. Většinou dělá cílenou deorbitaci, aby druhý stupeň zanikl nad oceánem. Tentokrát selhal deorbitační zážeh, takže stupeň vstoupil do atmosféry nekontrolovaně.
Ostatní firmy mnohdy druhé stupně prostě nechají na oběžné dráze a ty později také deorbitují nekontrolovaně nebo zůstanou dlouhé roky orbitálním smetím. U nich vám to nevadí?
Ale jo, já vim, že jo.
Prakticky po měsíci nabídla SpaceX znovu podívanou na noční (ranní) obloze.
I když byl zánik 2.stupně F9 z mise Starlink 11-4 očekáván (jak ukazují 5.2.2025 data z CeleTraku (v rámečku) s hodnotami apogea a perigea 283/270.
Jen pro zajímavost o řádek níž je zaznamenán 2.stupeň F9 z mise Spainsat NG1 (Launch 232, 2025-021).
Níže jsou data ze SPACE-TRACK asi dva dny před zánikem a v den zániku s jeho potvrzením.
Na nich je patrné, jak 2.stupeň F9 sestupoval.
62878 FALCON 9 R/B 2025-022Y ROCKET BODY US 2025-02-01 AFWTR 88.24 53.14 192 183
62878 FALCON 9 R/B 2025-022Y ROCKET BODY US 2025-02-01 AFWTR 2025-02-19 87.40 53.14 166 126
Při správném deorbitačním zážehu by došlo k zániku 2.stupně F9 nad oceánem, tady došlo k neřízenému sestupu do atmosféry, kdy se 2. stupeň rozpadl a jeho trosky shořely před dopadem. Fragmenty, které nestačily shořet (tak jako tlaková nádoba) a patrně další kousky postupně uvidíme na internetu na fotografiích, videích, aukcích. Důležité je, že doposud nebyla zaznamenána jakákoli zmínka o zranění osob.
Případné škody na majetku SpaceX samozřejmě vyřeší individuálně.
To, že se problémy nevyhýbají i jiným společnostem pro zajímavost uvádím níže.
Perličkou je, že shodou okolností došlo k explozi horního stupně rakety Long March 6A, která zabezpečovala vynesení prvních 18 (z asi 14000) družic Qianfan, megakonstalace „Souhvězdí tisíce plachet“ G60 (označované jako čínský starlink).
Ukázka “z jiné vesnice”, jak to vypadá u nové rakety Long March 6A, kokrétně letů č.2 a č.7, kdy došlo k explozím horního stupně a vzniklo okolo 1700 fragmentů a letům č.5 a č.6, kdy došlo k poruchám horního stupně a těl raket a zůstaly tak jako odpad ve vesmíru (poslední dvě hodnoty jsou apogeum a perigeum v kilometrech, velikost objektu ve vesmíru LARGE, je ten největší).
Long March 6A
2. Y2 11 November 2022 Taiyuan, LA-9A, Yunhai-3 01, SSO (1.exploze horního stupně) 849 fragmentů 119 deorbit zbývá 730 fragmentů
5. Y3 26 March 2024 Taiyuan, LA-9A, Yunhai-3 02, SSO (1.porucha horního stupně)
6. Y7 4 July 2024 Taiyuan, LA-9A, Tianhui 5C, Tianhui 5D, SSO (2.porucha horního stupně)
7. Y21 6 August 2024 Taiyuan, LA-9A, Qianfan × 18 (G60 Polar Group 01), Polar (2.exploze horního stupně) 844 fragmentů, 46 deorbit, 800 fragmentů zbývá
54236 CZ-6A R/B 2022-151B ROCKET BODY PRC 2022-11-11 TSC 102.19 98.84 894 830 LARGE
(k p.č.2 raketa)
59344 CZ-6A R/B 2024-058B ROCKET BODY PRC 2024-03-26 TSC 100.81 98.82 854 740 LARGE
(k p.č.5 raketa)
60213 CZ-6A DEB 2024-126C DEBRIS PRC 2024-07-04 TSC 96.27 97.83 582 578 LARGE
(k p.č.6 horní stupeň)
60214 CZ-6A R/B 2024-126D ROCKET BODY PRC 2024-07-04 TSC 95.43 97.82 591 488 LARGE
(k p.č.6 raketa)
60397 CZ-6A R/B 2024-140U ROCKET BODY PRC 2024-08-06 TSC 101.43 89.02 855 797 LARGE
(k p.č.7 raketa)
Spusti navrat druheho stupna a dopad trosiek nejake vysetrovanie FAA ?
Nemyslím si.