6. testovací let Starship
<< | Informace | Články | Fotky | Videa | Aktuálně | >> |
Základní informace
- Datum startu: 19. 11. 2024 23:00 SEČ
- Startovní okno: 30 minut (23:00–23:30) (Co je to startovní okno)
- Stav: Mise byla převážně úspěšná
- Loď: Starship S31
- Nosič: Super Heavy B13
- Cílová dráha: Suborbitální
- Startovní rampa: Starbase v jižním Texasu, USA
- Pokus o přistání lodi: Úspěšný, Simulované přistání do vody
- Pokus o přistání nosiče: Přistání do vody místo původně plánovaného zachycení Mechazillou
- Press kit ke stažení zde
Podrobnosti a zajímavosti
- Šestý start kompletní sestavy lodi Starship (výška 50 metrů, průměr 9 metrů) a rakety Super Heavy (výška 71 metrů, průměr 9 metrů), které jsou vyrobeny z nerezové oceli. Finální verze těchto znovupoužitelných strojů mají umožnit levné cesty na oběžnou dráhu Země, ale také na Měsíc a Mars.
- Kombinace lodi Starship a nosiče Super Heavy má při startu celkovou hmotnost kolem 5000 tun, z čehož 4500 tun tvoří pohonné látky. Super Heavy obsahuje přibližně 3400 tun paliva a okysličovadla, zatímco Starship ponese dalších 1200 tun těchto pohonných hmot. Přibližně 78 % hmotnosti pohonných látek bude představovat kapalný kyslík, zbytek tvoří kapalný metan. Loď i raketa mají metanovou nádrž umístěnou v horní části a kyslíkovou dole. Navíc obsahují ještě menší nádrže s pohonnými látkami vyhrazenými pro přistávací manévr.
- Na lodi i raketě jsou přítomny také antény pro komunikaci se satelitní sítí Starlink. Jejich použití umožňuje přenos telemetrie a videa i během návratu do atmosféry, kdy vznikající plazma obvykle způsobuje výpadky přenosu.
- Během prvního integrovaného letu Starship, který se uskutečnil v dubnu 2023, selhalo několik motorů a mise se nedostala do fáze oddělení lodi od nosiče. Během druhého testovacího letu se SpaceX dostalo podstatně dále – byl otestován nový způsob oddělení stupňů a loď následně úspěšně zažehla všechny motory a téměř doletěla na cílovou dráhu. Nosič nakonec selhal nedlouho po oddělení a loď zhruba 5 minut poté. Třetí testovací let byl opět o dost úspěšnější, neboť Super Heavy se po oddělení poprvé dostala do fáze přistávacího zážehu (ale pak došlo k selhání) a loď Starship úspěšně dosáhla cílové dráhy. Díky tomu bylo možné provést několik testů v kosmickém prostoru a poprvé došlo k pokusu o návrat lodi do atmosféry (i když neúspěšně). Čtvrtý testovací let byl téměř kompletně úspěšný, neboť nosič Super Heavy poprvé kontrolovaně přistál do Mexického zálivu a loď Starship pak poprvé přečkala návrat atmosférou (i když s poškozením, kvůli kterému přistála v oceánu o pár kilometrů jinde, než bylo v plánu). Pátý testovací let už byl kompletně úspěšný, neboť loď Starship dokázala díky vylepšenému tepelnému štítu přečkat návrat atmosférou v lepším stavu a pak přistála přesně na cílovém místě. Navíc proběhl první pokus o zachycení nosiče Super Heavy pomocí Mechazilly zpět na rampě a rovnou byl úspěšný.
- Plán letu je podobný jako minule, ale s několika rozdíly. Opět má dojít k pokusu o zachycení Super Heavy (za předpokladu, že rampa i raketa budou po startu v pořádku), přičemž konstrukce SH má nově několik míst vyztužených a také byla zvýšena redundance některých systémů. Zároveň bude možné rychlejší odčerpání zbytkových pohonných látek z nádrží po zachycení. Loď Starship bude opět přistávat v Indickém oceánu, avšak tentokrát za světla, takže budou k dispozici lepší záběry z přistání. Zároveň přibyl test zážehu jednoho Raptoru během volného letu lodi kosmickým prostorem před návratem do atmosféry (ten byl v plánu už pro třetí testovací misi, ale nakonec nebyl proveden kvůli ztrátě kontroly nad rotací lodi). SpaceX také bude experimentovat s tepelným štítem a na zkoušku odstranilo destičky na stranách trupu, v místech, kde by v budoucnu mohl být hardware pro zachycení lodi Mechazillou. Loď také bude nově vstupovat do atmosféry ve větším náklonu kvůli prověření schopnosti aerodynamických klapek řídit loď v extrémních podmínkách.
- Na této misi poletí dosud nejpokročilejší prototypy Starship S31 a Super Heavy B13.
- Starship:
- Starship S20 a pozdější prototypy už jsou schopny letů na oběžnou dráhu a jsou vybaveny tepelným štítem a systémem pro oddělení od Super Heavy během letu. Zároveň tyto prototypy už jsou vybaveny nejen třemi atmosférickými Raptory druhé generace, ale také třemi vakuovými motory.
- Prototyp Starship S31 by měl být velmi podobný svému předchůdci S30, ale nejspíš bude obsahovat i pár vylepšení.
- První díly Starship S31 byly ve Starbase spatřeny v létě 2023 a prototyp byl dokončen někdy začátkem roku 2024.
- Loď absolvovala kryogenní tlakovou zkoušku 13. května 2024, avšak došlo při ní ke zkratu a poškození kabeláže. Po opravách byl kryogenní test dvakrát zopakován na začátku července. Následně bylo na loď nainstalováno šest motorů Raptor a 19. září 2024 proběhl statický zážeh všech motorů najednou. Finální převoz na rampu před startem proběhl 12. listopadu 2024.
- S31 je pravděpodobně poslední exemplář Starship první generace, který absolvuje testovací let. Příště by už měla být na řadě Starship S33, která je prvním zástupcem vylepšené druhé generace lodi.
- Super Heavy:
- Raketa Super Heavy B13 je vybavena celkem 33 atmosférickými Raptory druhé generace. Prototyp je pravděpodobně velmi podobný svému předchůdci B12, ale obsahuje pár menších vylepšení.
- Prototyp B13 byl dokončen někdy během jara 2024 a na konci dubna podstoupil kryogenní tlakové zkoušky. Pak následovala instalace motorů a prototyp byl 22. října 2024 převezen na rampu kvůli provedení statického zážehu všech 33 Raptorů najednou, který proběhl 25. října.
- Super Heavy po oddělení od lodi Starship provede zpětný zážeh, který raketu nasměruje zpět k pevnině. Zpětný zážeh využívá všech 13 středových motorů, které jsou schopny náklonu o 15 stupňů a tím raketu řídí.
- Po provedení přistávacího zážehu (nejdříve s 13 motory a později jen se třemi) proběhne další pokus o zachycení přistávající Super Heavy pomocí ramen Mechazilly. Pokud však předtím systémy detekují problém s raketou či rampou, nosič pouze dosedne do vod Mexického zálivu.
- Vývoj data startu: 2024 → listopad 2024 → 18. listopadu 2024 → 19. listopadu 2024
Související články
- Mechanická „godzilla“ se v úterý znovu pokusí zachytit raketu Elona Muska (Technet)
- „Mechazilla“ bude na rampě chytat nejen přistávající rakety Super Heavy, ale také lodě Starship
- Elonovinky #178: Přistávající Starship a Super Heavy bude zachytávat kovová Mechazilla
- Elon Musk prozradil parametry budoucích verzí Starship i plány pro přistání Super Heavy a kolonizaci Marsu
- Profil prvního integrovaného letu Starship
- Profil druhého integrovaného letu Starship
- Profil třetího integrovaného letu Starship
- Profil čtvrtého integrovaného letu Starship
- Profil pátého integrovaného letu Starship
- Co všechno víme o Raptoru druhé generace? Elon Musk prozradil řadu novinek o motoru pro Starship
- Jak ve SpaceX zažehli vakuový Raptor na lodi Starship, aniž by došlo k jeho explozi
- Starship nedisponuje systémem pro záchranu posádky v případě nehody. Jak velký problém to je?
- Prohlídka Starbase s Elonem Muskem
- Kolik stojí palivo pro rakety SpaceX a odkud firma bere metan pro Starship?
- Vše o Starship, Super Heavy a Raptoru
- Přehled aktivních prototypů Starship a Super Heavy
- Přehled vyřazených prototypů Starship a Super Heavy
- Seznam testovacích letů Starship
- Centrální přehled aktivit kolem Starship
- Průběžně aktualizovaný článek o vývoji Starship a dění ve Starbase
Fotky
Sestava S31/B13
Super Heavy B13
Starship S31
Mise
Videa
Záznam oficiálního přenosu ze startu:
Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:
Oficiální animace ilustrující velikost Starship:
Oficiální animace letu Starship na Mars:
Testovací zážeh motoru Raptor 2:
Testovací zážeh vakuového motoru RVac:
Sestřih z příprav S31 a B13:
Statický zážeh Super Heavy B13:
Statický zážeh Starship S31:
Six engine static fire of Flight 6 Starship pic.twitter.com/fzJz9BWBn6
— SpaceX (@SpaceX) September 19, 2024
Aktuální informace
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Mise Starlink 12-11 - 1. 1. 2025
- Mise Starlink 6-71 - 31. 12. 2024
- Mise Starlink 12-6 - 27. 12. 2024
Vítězem ankety o nejlépe odhadnuté datum startu Starship 6 (viz níže) se stal miki. Start odhadl s rozdílem 1 den a 8 hodin. Velká gratulace mikimu!
Není u toho odpočtu v pravém horním rohu nějaký divný čas?
Není, moc se omlouvám, podíval jsem se na nástěnné hodiny zešikma!
Jo, v pohodě. Taky jsem dnes chlastal.
Co se stalo s Mechazillou zachycenym SuperHeavy B12 ? Byl po analyze rozebran ? Kdyz bude B13 Mechazillou opet uspesne zachycen, kdy tak asi dojde k opetovnemu startu prvniho stupne a tolik ocekavane skutecne znovupouzitelnosti ?
Byl částečně rozebrán a proběhly analýzy, ale přesné podrobnosti neznáme. Pak opravili ten odpadlý kryt na boku a B12 teď stojí venku spolu s vyřazenými prototypy. Není, jasné, co s ním plánují dál.
Co se týče znovupoužitelnosti, tak zatím nikdo neví, kdy k ní poprvé dojde. Osobně bych to čekal až u příští generace SH.
Čo vlastne bráni uskutočneniu jedného obletu a pristatiu do Mexickeho zalivu uz teraz ? Trvanie letu by nolo cca 95 minút ?
Potřebují nejprve otestovat zážeh motorů ve vakuu při suborbitálním letu.
Když se to nepovede, pořád bude padat do oceánu – neobydlené oblasti.
Jestli se při šestém letu všechno povede, budou mít v ruce data, že vědí kam přesně budou přistávat a s tím pak mohou jít za FAA, aby jim schválila přelet přes obydlená území USA do cílové oblasti.
Testem mohou snížit riziko nepovedeného brzdícího zážehu, při kterém by loď přišla o motory, stala se neovladatelnou a mohla by dopadnout na obydlená území a/nebo ohrozit trasy letadel a lodí.
Možná bude třeba více testů, než jim to FAA povolí.
Povedený brzdící zážeh jim navíc otevře cestu k vynášení nákladů na orbitu.
Brzdící zážeh použijí k deorbitaci lodě po vynesení nákladu, aby nenechávali na orbitě kosmické smetí.
No myslím si, že to přesto zcela neodpovídá na dotaz. Dobrá SS31 je navedena na suborbitální parabolickou dráhu s dopadem severně od austrálie. Jaký je rozdíl v zážehu motoru směrem po směru letu a tak prodloužení dopadu až někam ke californii ??? A pak opakování zážehu s prodloužením dopadu až do Mexického zálivu??? Domnívám se, že z technického hlediska žádný!! Prostě je jedno jestli motory páli západním nebo východním směrem, pokud se tedy správně zažehnou!!! Což je podle mne hlavním smyslem tohoto testu- vyzkoušet jejich zážeh ve skutečném vakuu!!!
Sice máš pravdu v tom, že je jedno jakým směrem trysky zapálí. Ovšem dá se předpokládat, že místo dopadu, které je naplánované nyní, bude zřejmě významně prázdnější a hlavně větší, co se týká případného odklánění lodí a letadel, na rozdíl od míst někde v dohledu Kalifornie netož pak Mexického zálivu.
Celkom sa tesim na jeden druh testovacej licencie pre vsetky starty s profilom letu stejnym pre vynasky starlinkov.
Při 6.testovací misi bude muset Stárship otestovat brzdící zážeh pro návrat do atmosféry aby mohl při 7.testovacím startu letět na orbit.
Nevíme, jestli to je nutné demonstrovat před orbitálním letem, ale taky myslím, že to budou chtít nejdříve otestovat.
Spacex sa pri každom teste snažila posunúť vpred, takže určite nebudú len kopírovať predchádzajúci let. Takže asi najpravdepodobnejšia možnosť.
Tak schválně, kdy dojde k 6. testovacímu letu Starship?
A kdo bude nejblíž?
Můj tip: 10.12.2024 ve 14:30 SEČ
22.11. ve 22:11 SEČ
tak podme, 18.11. o 15:00 sec
no neee, 18 je ohlaseny datum, startovacie okno zacina tusim o 14 🙂 comeoon! zeby trafim na hodinu presne?
Čas startu je ve 23:00.
tak snad padne aspon strieborny bludistak, ak to stihnu do polnoci 🙂
22.2.
20.12. 14:18 seč
24.12. 17:00 SEČ
29.11.
Tak schválně, jestli budou lety Starship do vesmíru držet exponenciální křivku… 🙂
2023: 2 lety
2024: 4 lety
2025: 8 letů (první Starlink)
2026: 16 letů (první let na Měsíc)
2027: 32 letů (několik letů na Měsíc)
2028: 64 letů (první lety na Mars)
2029: 128 letů (desítky letů na Měsíc)
2030: 256 letů (desítky na letů na Mars)
2035: 1000 letů (stovky letů na Mars)
2040: kolonizace Marsu
….
Není to pomalý růst? Pokud dotankování potřebuje několik startů?
Hlavne by mali zacat tahat trubky na metan priamo do Starbase alebo na FLoridu. Taku sialenu kadenciu aku maju v plane neni mozne v buducnu zasobovat len cisternami.
Kyslik bude tiez kategoria sama o sebe kedze ho je viac nez metanu.
Aj ked tvrdia ze Starbase je na vyvoj a testy a Florida na lety, tak podla mna Starbase nakoniec bude sluzit ako plnohodnotne odpalisko (bavime sa v radu rokov). Mat aspon 2 zakladne je nutnost. A odpovedajuca palivova infrastruktura bude vazne velka nutnost pri planovanej kadencii tohoto zruta metanu a kyslika.
Přístav by se hodil víc.
obludne cisla, co je ale horsie, ze pri rapid reusability uplne v pohode dosiahnutelne, kedze tolko rakiet dokazu vyrobit, uz teraz maju naskladnene. a procesne to s falconmi davno zvladaju.
tajne dufam v prvy let na mars uz v najblizom okne, tusim 26. elon to bude cielit skor tam, aby nebol pod dohladom Zeme.
ciel mesiac ma skor Nasa, takze oni spravia klasicky par letov a koniec na styl iss. vacsia dlhodoba zakladna tam bude urcite neskor nez na marse
Já doufám v
2027: 32 letů (několik letů na Měsíc)
2028: 32 letů (první lety na Mars, zprovozněni prvního spinlanch v1.0)
2029: 32 letů (desítky letů na Měsíc,zprovozněni prvního spinlanch v1.5)
2030: 32 letů (desítky na letů na Mars, zprovozněni pěti spinlanch v2.0)
2035: 32 letů (stovky letů na Mars)
Ale zatím to vypadá na čistou utopii. Od testu toho modelu nenapsali ani sms. A výzkum metalického vodíku vypadá, že se zastavil pro nedostatek diamantů. 🙁
Pokud každá Starship bude potřebovat zhruba 15 letů SH tankerů, nějak vám to nesedí. Nicméně. Rád bych sdílel optimismus ohledně cest na Mars (pominu-li technologické a sociální otazníky), ale myslím, že v tomto století se uskuteční jen několik málo letů. Důvod? Nakonec to bude jen o penězích. Představa, že Musk ponese veškeré náklady na cesty k Marsu a vytvoří tam trvalou kolonii, je nereálná. Vše je o finanční návratnosti a nevím, jaký by mělo podnikatelský smysl investovat bambiliony dolarů do expedice na Mars (těžba těžko, leda smysl vědecký a ten vám jaksi mld dolarů hned nevygeneruje). Fun fact – Vědci poukazují na to, že i při katastrofě o rozměrech pádu asteroidu, který vyhubil dinosaury, nebo celosvětového jaderného holokausu, budou podmínky pro život na Zemi stále lepší, než na Marsu. Za mě je nutné nejdříve rozvinout vesmírný průmysl, ověřit si dlouhodobé přežití ve vesmíru na Měsíci, což potrvá několik dekád, a možná teprve poté budou mít lidé ambice zakládat kolonie desítky milionů kilometrů od Země. Rád se ale budu mýlit a Musk vytvoří na Marsu jeho utopii.