Kalifornští úředníci blokují navýšení počtu startů SpaceX, také kvůli politickým názorům Elona Muska

Kalifornští úředníci nedávno odmítli žádost Amerických vesmírných sil a SpaceX ohledně zvýšení počtu raketových startů z Vandenbergovy vesmírné základny, což vyvolalo napětí mezi vojenskými a státními orgány. Plán, který měl umožnit až 50 startů ročně, byl zamítnut Kalifornskou pobřežní komisí, a to navzdory ujištěním, že Vesmírné síly zvýší dohled nad dopady startů na okolní přírodu. Někteří členové komise však vyjádřili obavy nejen z ekologických dopadů, ale i z veřejných projevů Elona Muska na sociálních sítích. Ten rozhodnutí označil za nezákonné. Po problémech s agenturou FAA ohledně povolení pro starty Starship jde o další konflikt SpaceX s úředním orgánem.

Politika na překážku

Kalifornská pobřežní komise je známá svou důslednou obranou kalifornského pobřeží a veřejného přístupu k němu. V poslední době se však dostala do sporu s Americkými vesmírnými silami, které požádaly o zvýšení počtu startů z Vandenbergu. Argumentovaly tím, že všechny starty (včetně těch pod taktovkou SpaceX) lze považovat za starty vojenské povahy a tudíž by měly být osvobozeny od povinnosti získat další povolení. Tento přístup by SpaceX umožnil vyhnout se nutnosti získávat samostatná povolení pro své starty, což se setkalo s tvrdou kritikou některých komisařů.

Přistávací plošina LZ-4 (vlevo) a startovní rampa SLC-4E (vpravo) před misí Iridium-7 (Foto: Pauline Acalin / Teslarati)

„Nemyslím si, že Vesmírné síly prokázaly, že SpaceX je součástí federální vlády nebo naší obrany,“ uvedla při schůzi komisařka Dayna Bochco, což vyvolalo další debaty o tom, zda by starty SpaceX měly být považovány za čistě vojenské. Někteří komisaři, kteří hlasovali proti zvýšení počtu startů, vyjádřili obavy z veřejných politických projevů Elona Muska. Předsedkyně komise Caryl Hart například uvedla: „Zde se bavíme o společnosti, jejíž šéf se agresivně vložil do prezidentské kampaně a spravuje svou společnost způsobem, který mi přijde velmi znepokojivý.“ Další komisaři zmiňovali Muskovu kritiku agentury Federální agentury pro krizové řízení (FEMA ) během nedávných hurikánů a jeho kontroverzní vyjádření na sociálních sítích​​.

Muskova reakce: „Je to nezákonné“

Elon Musk reagoval na rozhodnutí Kalifornské pobřežní komise se značným rozhořčením. Na sociální síti X nešetřil kritikou a jasně dal najevo, že podle jeho názoru komise překročila své pravomoci. V jednom z tweetů uvedl: „Naprostá nehoráznost. To, co zveřejňuji na této platformě, nemá nic společného s pobřežní komisí v Kalifornii!“ Musk tak reagoval na tvrzení, že jeho politická angažovanost a veřejné výroky mohly hrát roli při rozhodování komise​.

Musk ovšem nezůstal jen u slov. Uvedl také, že podá žalobu za porušení prvního dodatku americké ústavy, který zajišťuje svobodu slova: „Podávám žalobu proti nim za porušení prvního dodatku. Je nelegální, aby komise činila rozhodnutí na základě mých (většinou nesprávně interpretovaných) politických názorů. Členové komise by měli okamžitě rezignovat a čelit patřičným právním důsledkům svých činů.“

Dalším bodem, který se v diskuzích kolem SpaceX a jeho vztahu s americkou vládou objevil, byl incident z roku 2022 spojený s aktivací satelitů Starlink nad Krymem. Musk tehdy odmítl žádost ukrajinské vlády, aby aktivoval systém Starlink pro vojenskou operaci proti ruským silám na Krymu. Musk aktuálně znovu vysvětlil, že by to znamenalo porušení amerických sankcí proti Rusku, a tudíž by to bylo nelegální.

Ukrajinský dálkově řízený člun, který ztroskotal u Sevastopolu v září 2022 kvůli chybějícímu spojení se sítí Starlink v oblasti Krymu

Na situaci aktuálně upozornil Palmer Luckey, zakladatel společnosti Oculus, když uvedl: „Kalifornské rozhodnutí uvádějící Elonovy osobní politické aktivity jako důvod pro zamítnutí povolení ke startům raket je očividně nezákonné, ale to, že navíc citují jeho odmítnutí aktivovat Starlink nad ruským územím na žádost Ukrajiny, je ještě šílenější. Kdyby to udělal, byl by to trestný čin!“

Musk na to odpověděl: „Přesně tak. Krym je sankcionovanou oblastí, a proto tam naše satelity nejsou aktivní. SpaceX nemůže porušit sankce na žádost cizí vlády – to by bylo trestným činem.“ Dodal, že žádost o aktivaci Starlinku v této oblasti nedostal od americké vlády​​. V minulosti uvedl, že kdyby příkaz na aktivaci Starlinku nad Krymem přišel od amerického prezidenta, tak by jej aktivoval.

Tento incident poukazuje na složitost Muskova postavení na mezinárodní scéně, kde jeho technologie, včetně satelitního systému Starlink, hrají klíčovou roli nejen v komerčních projektech, ale i ve vojenských operacích. Musk tak čelí tlaku nejen od amerických úřadů, ale i od zahraničních vlád, které využívají nebo chtějí využívat jeho technologie. Rozhodnutí odmítnout aktivaci Starlinku nad Krymem ukázalo, jak složité může být vyvážit komerční zájmy, vládní nařízení a morální odpovědnost.

Dopady na budoucnost SpaceX

Zamítnutí plánu na zvýšení počtu startů je další ranou pro SpaceX, které se v Kalifornii již dříve potýkalo s komplikacemi. Již letos v srpnu došlo k obdobnému konfliktu, kdy komise schválila zvýšení počtu startů z 6 na 36 ročně, avšak za podmínky, že Americké vesmírné síly zavedou opatření ke snížení dopadů na životní prostředí, včetně sledování vlivu startů na chráněné druhy, jako je ohrožený kulík sněžný. Tehdy vesmírné síly slíbily spolupráci, ale nepřistoupily na všechny požadavky komise​​.

Stupeň B1071.3 během přistání na kalifornské plošině LZ-4 při misi SARah-1 (Foto: SpaceX)

Komise rovněž upozornila na problémy s hlukem, zejména na silné sonické třesky vznikající při přistáních raket Falcon 9, které podle obyvatel způsobují nejen nepříjemnosti pro místní komunity, ale i narušují přírodu v širokém okolí. Některé oblasti podél kalifornského pobřeží jsou pravidelně vystavovány těmto třeskům, což vyvolalo dodatečné požadavky na monitoring a omezování těchto negativních dopadů​.

Co dál?

Navzdory zamítnutí plánu SpaceX neustává ve svých snahách. Společnost již oznámila, že do začátku roku 2025 bude usilovat o další navýšení počtu kalifornských startů, tentokrát až na 100 ročně. Navýšení počtu startů SpaceX potřebuje, protože už letos provedlo ze své kalifornské rampy SLC-4E celkem 32 startů. Loni si navíc na Vandenbergově základně firma pronajala rampu SLC-6, která má být v provozu v polovině příštího roku a kromě Falconu 9 odtud bude startovat také Falcon Heavy.

Rampa SLC-6 s logem SpaceX v únoru 2024 (Foto: Oliver The Space Nerd)

Americké vesmírné síly již přislíbily, že budou pokračovat v jednání s Kalifornskou pobřežní komisí, aby našly řešení, které uspokojí obě strany. Zatímco komise zůstává neústupná ve své ochraně pobřeží, SpaceX a Vesmírné síly se snaží vyvážit vojenské a komerční zájmy s ochranou životního prostředí​.

Celá situace ukazuje, jak složité je skloubit expanzi vesmírného průmyslu s ochranou přírody a jak osobní názory a politická angažovanost mohou zasahovat i do rozhodování o tak technických a klíčových otázkách, jako jsou ekologické dopady startů raket.

Zdroje: LA Times, Politico

POZNÁMKA: Článek byl vytvořen s využitím nástroje ChatGPT. Finální text byl výrazně upraven, rozšířen a důkladně překontrolován.

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Martin B

Uvedené politické důvody jsou samozřejmě protiústavní, protože na Muska, stejně jako na jakéhokoliv jiného Američana, se vztahuje první dodatek ústavy o svobodě slova. Kalifornii ovládají Demokraté a jenom těžce nesou, že se proti nim Musk obrátil, protože je v současné době považuje za destruktivní stranu. A současným konáním mu jenom dávají za pravdu.

Naposledy upraveno před 3 hodinami uživatelem Martin B
Bojkas

Mám vnitřní problém! Musk se poslední dobou chová jako naprostý i*becil, ale taky se mi nelíbí, že ho chtějí omezit kvůli jeho politickým názorům, ale zase, mohou být celkem nebezpečné.

Bacon

Mohu se Vás zeptat, proč si myslíte, že Elon Musk se chová jako naprostý imbecil? Opravdu by zajímaly ty důvody včetně zdrojů informací. Děkuji.

David

Svoboda slova uz je takova – musite hajit prava tech, se kterymi nesouhlasite, jinak to nebude svoboda a nema to smysl. Pravo souhlasit vam da kazda totalita.

Martin B

Tak s tímto hodnocením sice nesouhlasím, ale máte pravdu, že politika není důvodem k bojkotu. Je to doslova nezákonné.

Kamil

Kalifornie je na Muska pěkně naštvaná ještě z toho důvodu, že přesunul sídla firem do Texasu

Petr

To je jádro pudla.
Vždy jde o peníze, tedy daně.
Armáda na SpaceX spoléhá, ale nemá potřebu zachraňovat socialistickou Kalifornii.

Martin B

FAA chtěla zdržovat vydání licence na 5. let Starshipu až do listopadu – po volbách. Ale prý dostali velmi nepříjemné telefonáty z armády a NASA. Tak udělili licenci už v říjnu.

Aleš

Tomu bych věřil, ale máme to z ověřeného zdroje? A mohl bych ho vidět?

Martin B

Minimálně máme ověřeno, že s udělením licence se opravdu počítalo až po volbách. Vyšlo k tomu i několik článků, že licence jenom tak udělená nebude a 5. let se očekává až koncem roku.
A vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby SpaceX využila kontaktů u NASA a armády, aby to popohnali.