8. testovací let Starship

Informace Webkamery Články Fotky Videa Aktuálně

Základní informace

  • Datum startu: Konec února 2025
  • Startovní okno: Bude upřesněno (Co je to startovní okno)
  • Loď: Starship S34
  • Nosič: Super Heavy B15
  • Cílová dráha: Bude upřesněna
  • Startovní rampa: Starbase v jižním Texasu, USA
  • Pokus o přistání lodi: Simulované přistání do vody
  • Pokus o přistání nosiče: Zachycení Mechazillou nebo simulované přistání do vody

Podrobnosti a zajímavosti

  • Další start kompletní sestavy lodi Starship (výška 50 metrů, průměr 9 metrů) a rakety Super Heavy (výška 71 metrů, průměr 9 metrů), které jsou vyrobeny z nerezové oceli. Finální verze těchto znovupoužitelných strojů mají umožnit levné cesty na oběžnou dráhu Země, ale také na Měsíc a Mars.
  • Kombinace lodi Starship a nosiče Super Heavy má při startu celkovou hmotnost kolem 5300 tun, z čehož 4900 tun tvoří pohonné látky. Super Heavy obsahuje přibližně 3400 tun paliva a okysličovadla, zatímco Starship ponese dalších 1500 tun těchto pohonných hmot. Přibližně 78 % hmotnosti pohonných látek bude představovat kapalný kyslík, zbytek tvoří kapalný metan. Loď i raketa mají metanovou nádrž umístěnou v horní části a kyslíkovou dole. Navíc obsahují ještě menší nádrže s pohonnými látkami vyhrazenými pro přistávací manévr.
  • Na lodi i raketě jsou přítomny také antény pro komunikaci se satelitní sítí Starlink. Jejich použití umožňuje přenos telemetrie a videa i během návratu do atmosféry, kdy vznikající plazma obvykle způsobuje výpadky přenosu.
  • Během prvního integrovaného letu Starship, který se uskutečnil v dubnu 2023, selhalo několik motorů a mise se nedostala do fáze oddělení lodi od nosiče. Během druhého testovacího letu se SpaceX dostalo podstatně dále – byl otestován nový způsob oddělení stupňů a loď následně úspěšně zažehla všechny motory a téměř doletěla na cílovou dráhu. Nosič nakonec selhal nedlouho po oddělení a loď zhruba 5 minut poté. Třetí testovací let byl opět o dost úspěšnější, neboť Super Heavy se po oddělení poprvé dostala do fáze přistávacího zážehu (ale pak došlo k selhání) a loď Starship úspěšně dosáhla cílové dráhy. Díky tomu bylo možné provést několik testů v kosmickém prostoru a poprvé došlo k pokusu o návrat lodi do atmosféry (i když neúspěšně). Čtvrtý testovací let byl téměř kompletně úspěšný, neboť nosič Super Heavy poprvé kontrolovaně přistál do Mexického zálivu a loď Starship pak poprvé přečkala návrat atmosférou (i když s poškozením, kvůli kterému přistála v oceánu o pár kilometrů jinde, než bylo v plánu). Pátý testovací let už byl kompletně úspěšný, neboť loď Starship dokázala díky vylepšenému tepelnému štítu přečkat návrat atmosférou v lepším stavu a pak přistála přesně na cílovém místě. Navíc proběhl první pokus o zachycení nosiče Super Heavy pomocí Mechazilly zpět na rampě a rovnou byl úspěšný. Během šestého testovacího letu došlo k prvnímu restartu Raptoru během volného letu lodi kosmickým prostorem. Loď navíc měla snížený počet destiček tepelného štítu, ale přesto provedla přesné simulované přistání do vody. Zachycení Super Heavy však bylo odvoláno kvůli ztrátě komunikace mezi věží a raketou, a tak došlo pouze k přistání na vodní hladině. Při sedmém testovacím letu poprvé startovala loď Starship druhé generace. Bohužel selhala ještě před dosažením cílové dráhy z důvodu úniků pohonných látek. Nosič Super Heavy však byl opět úspěšně zachycen Mechazillou, navíc poprvé letěl s již použitým Raptorem.
  • Plán této testovací mise nejspíš bude podobný té předchozí, neboť minule se nepodařilo splnit všechny testovací cíle. Loď Starship připojená k nosiči Super Heavy odstartuje z rampy v Boca Chica (Starbase) v Texasu a vydá se směrem na východ. Raketa Super Heavy se oddělí necelé tři minuty po startu, provede návrat směrem k pevnině pomocí zpětného zážehu, poté odhodí prstenec pro hot staging a pak se pokusí buď o zachycení Mechazillou, nebo o simulované přistání ve vodách Mexického zálivu pár kilometrů od pobřeží (podle toho, zda budou všechny systémy v pořádku). Starship by mezitím měla dosáhnout cílové suborbitální dráhy, kde možná provede test opětovného zážehu Raptoru a poprvé asi také vypuštění maket družic Starlink. Necelou hodinu po startu loď vstoupí do atmosféry, kde bude znovu prověřen vylepšený tepelný štít a aerodynamické řízení lodi. Pokud loď průlet atmosférou přežije, pokusí se provést také opětovný zážeh motorů a přistávací manévr s přetočením lodi do svislé polohy před dosednutím do Indického oceánu. Hlavním cílem této mise bude ozkoušet správné fungování druhé generace lodi Starship. V případě úspěchu by příště mohla následovat plně orbitální mise a také první pokus o zachycení lodi Mechazillou po návratu z oběžné dráhy.
  • Na této misi poletí dosud nejpokročilejší prototypy Starship S34 a Super Heavy B15.
  • Starship:
    • Starship S34 je teprve druhý prototyp lodi druhé generace. Oproti první generaci obsahuje řadu vylepšení. Loď je o jeden ocelový barel vyšší, takže má větší nádrže. Dále má upravený tepelný štít, který například na některých místech využívá zmenšené destičky. Úprav se dočkaly také přední klapky, které jsou menší a jinak umístěné než dřívější typ. Loď je nadále vybavena třemi atmosférickými Raptory a také třemi vakuovými. Rozšíření na devět motorů přinese až třetí generace lodi.
    • První díly pro prototyp S34 byly poprvé spatřeny v srpnu 2024 a výroba byla dokončena v lednu 2025.
    • Dne 15. ledna 2025 byla loď převezena do areálu Massey’s kvůli kryogennímu testování. Po jeho dokončení následovala instalace motorů. Statický zážeh proběhl 12. února.
  • Super Heavy:
    • Raketa Super Heavy B15 je vybavena celkem 33 atmosférickými Raptory druhé generace. Prototyp je podobný svým předchůdcům, ale nejspíš obsahuje nějaká vylepšení.
    • První díl byl spatřen v červnu 2024 a výroba byla dokončena v prosinci téhož roku. Těsně před koncem roku bylo provedeno kryogenní testování v areálu Massey’s. Následně byl převezen zpět do výrobního areálu kvůli instalaci motorů. Statický zážeh všech Raptorů proběhl 9. února 2025.
    • Super Heavy po oddělení od lodi Starship provede zpětný zážeh, který raketu nasměruje zpět k pevnině. Zpětný zážeh využívá všech 13 středových motorů, které jsou schopny náklonu o 15 stupňů a tím raketu řídí.
    • Po provedení přistávacího zážehu (nejdříve s 13 motory a později jen se třemi) proběhne další pokus o zachycení přistávající Super Heavy pomocí ramen Mechazilly. Pokud však předtím systémy detekují problém s raketou či rampou, nosič pouze dosedne do vod Mexického zálivu.
  • Vývoj data startu: 2025 → konec února 2025

Webkamery

NSF-Starbase

NSF-McGregor

NSF-Florida

Nerdle

Plex

Rover

Rover 2.0

Rocket Ranch

Lab

Sentinel

Sapphire

Související články

Fotky

Super Heavy B15

Starship S34

Mise

Videa

Oficiální animace ilustrující velikost Starship:

Oficiální animace letu Starship na Mars:

Testovací zážeh motoru Raptor 2:

Testovací zážeh vakuového motoru RVac:

Sestřih z výroby a testování Starship ve Starbase:

Statický zážeh Starship S34:

Aktuální informace


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
LZ.

Jak dlouho trva sundat hevika z rampy po přistání?

Ardox

priblizne 23:44 pristal B14 01:59 mechazila teprve umistila B14 na rampu a 12:33 B14 byla po zachycení odevezena z rampy v tomhle rozmezi se to pohybuje podle aktualizaci co jsou v 7 test. letu

LZ.

cca 13 hodin, díky.

prochzde

Pokud ta otázka má něco společného se zachycením kosmické lodi Starship, tak věž OLIT-1 k tomu není vybavena.
První Starship, která může být zachycena “chopstick” přistávající věží OLIT-3 (PAD-B), má označení S36, ta je vybavena nově integrovaným systémem přistávacích kolíků, které mají skutečný mechanizmus přistávacího kolíku.
Pokud nedojde k “nějakému vynechání” prototypu, tak pro osmý let je připravována B15 + S34, pro devátý let se předpokládá B16 + S35 (ta je vybavena testovacími kolíky pravděpodobně na test průchodu atmosférou) a až u desátého letu B17 + S36 bude možné zachycení S36 pomocí nové věže OLIT-3. Do té doby bude “chytací část” nové věže zprovozněna (podle mého názoru i “vodní příkop”).

Ardox

Podle me se ptal jen jak dlouho trva sundat B14 z rampy

LZ.

Takže nejdřive by mohla přistat koncem dubna. Pravděpodobně spiše kolem září.

David

Dobrý den. Bylo by možné aktualizovat stránku “Seznam aktivních prototypů”? Např. B15 tam není vůbec zahrnut. Děkuji.

Rybí košt
prochzde

Zatím veškeré informace o letu IFT-7 a o následné explozi Starship S33 vyznívají pro SpaceX příznivě (z hlediska všech postupů se nedopustila žádného systémového pochybení a legislativa “byla beze zbytku naplněna”),
tak musíme být trpěliví a čekat, jak se situace vyvine. 
Naštěstí nedošlo ke zranění osob, zvířat a škodách na majetku, byl zjištěn jediný ocelový fragment, který “uvízl ve střeše” staršího automobilu.
 
Prakticky do dalšího letu “zbývá splnit jen” body uvedené níže (samozřejmě, kromě rutinních postupů před startem pro Super Heavy 15, Starship S34 a mimo obdržené licence “komunikační licence” FCC):

– SpaceX obdržela novou licenci od FCC (vydávanou na šest měsíců) s platností od 24.2.2025
– vyhodnotit všechna získaná data z letu IFT-7
– vyřešit a odstranit problémy z letu IFT-7
– zpracovat pro FAA zprávu o letu IFT-7, navrhnout řešení problémů letu IFT-7, vyřešení škod na majetku
– čekat (zároveň pracovat na odstranění nedostatků, které ví SpaceX, že budou nařízena) na rozhodnutí FAA
z letu IFT-7, nařízení k odstranění  nedostatků z letu IFT-7
– zpracovat FAA zprávu o odstranění nedostatků a zjednání náprav
– čekat na povolení letu IFT-8 a stanovení jeho průběhu od FAA
(předpokládám, že plánovaný průběh letu bude stejný jako u IFT-7)  
– zároveň SpaceX čeká na povolení 25 startů ze Starbase za jeden rok
(zatím platí stále jen pět letů za rok a jeden už proběhl)
  
Vypadá to, že začalo stěhování do nových kanceláří, což si myslím, že není úplně nevhodnější čas ke startu.
Podle mého názoru bych dokončil přemístění do nových prostor a prověření veškeré funkčnosti.
 
Let IFT-7 potvrdil to, že vývojové testování je ze své podstaty nepředvídatelné, navíc SpaceX právě u Starship S33 zapracovala minimálně tisíc přiznaných změn, takže na první pohled stejná raketa (jen asi o 1,5metru vyšší),
byla ve skutečnosti prvním prototypem rakety 2.generace (označovaná jako V2).
I když se SpaceX snaží spoustu věcí “nasimulovat”, tak velkou část ověří až skutečný let.

Přestože OLIT1 je “téměř připraven k dalšímu startu” a Super Heavy 15 je na začátku druhého únorového týdne usazen na OLM k posledním testům, neočekávám start v únoru. 

Zubik1000CZ

Prý je naplánován start zatím na 24.2…

Liga

možná to stihnou všechno připravit na start v tom unoru,mají skluz jeden let…